• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS Förenade Studenter - En tråd för alla oss som pluggar

daveid

Cartier
2-Faktor
Brukar också göra det glömde pappret hemma och åkte till flickvännen så får hålla mig tills imorgon :arghh:

Edit: Hur rättade du? Dom släpper ju svaren på onsdag? Eller googlade du alla frågor som lades ut idag? :p
Syftade på tentorna nu på universitetet, de brukar lägga ut lösningsförslag direkt efter tentan. :D Vill även minnas att de (i alla fall år 2014) släppte facit på provdagen. Kanske ändrats nu. :)
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
Syftade på tentorna nu på universitetet, de brukar lägga ut lösningsförslag direkt efter tentan. :D Vill även minnas att de (i alla fall år 2014) släppte facit på provdagen. Kanske ändrats nu. :)
Jaha missförstod. Tydligen så att i år har hela Sverige olika frågor på sista delen för att förhindra fusk. Så de la inte ut svaren samma dag utan väntar tills onsdag för att ta fast alla fuskare.
 

gorosen

Omega
Jag läser just nu första året på juristprogrammet och funderar kring att köra ekonomi på distans vid sidan, då det är ett ämne som också intresserar mig.
Om det nu finns någon här som bemästrar dubbelstudier inom dessa områden, så skulle jag vara ytterst tacksam om denne kunde slänga iväg ett PM för lite rådgivning :)
 

WilleK

Omega
Min premiärpost i denna tråd blir även min sista. Uppsatsen försvarad och godkänd :cigar:
Att plugga vidare har varit det mest givande beslutet jag tagit, men det känns jävligt skönt att det är över. ;)
Önskar er alla en grym vårtermin! Kämpa!
IMG_4484.JPG
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Min premiärpost i denna tråd blir även min sista. Uppsatsen försvarad och godkänd :cigar:
Att plugga vidare har varit det mest givande beslutet jag tagit, men det känns jävligt skönt att det är över. ;)
Önskar er alla en grym vårtermin! Kämpa!
IMG_4484.JPG
Grattis! Ser framemot känslan du har just nu. :D Snygg klocka också.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Min premiärpost i denna tråd blir även min sista. Uppsatsen försvarad och godkänd :cigar:
Att plugga vidare har varit det mest givande beslutet jag tagit, men det känns jävligt skönt att det är över. ;)
Önskar er alla en grym vårtermin! Kämpa!
IMG_4484.JPG
Jag vill skriva min uppsats i ett liknande ämne, rekomenderas det? :)
 

WilleK

Omega
Jag vill skriva min uppsats i ett liknande ämne, rekomenderas det? :)

Definitivt! För att göra det så enkelt för dig som möjligt så välj så många specialkurser som möjligt som kan beröra ditt ämne. Själv bockade jag av både aktiemarknadsrätten och bolagsrätten (SU-kurser om det är där du läser), vilket gjorde att grunderna satt inför skrivandet. Blir också lättare att finna litteratur på området då du fått en bra översikt under specialkurserna. Det är även mycket undervisning på byråerna under dessa kurser vilket bidrar med lite inspiration i slutet av studierna. :)
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Definitivt! För att göra det så enkelt för dig som möjligt så välj så många specialkurser som möjligt som kan beröra ditt ämne. Själv bockade jag av både aktiemarknadsrätten och bolagsrätten (SU-kurser om det är där du läser), vilket gjorde att grunderna satt inför skrivandet. Blir också lättare att finna litteratur på området då du fått en bra översikt under specialkurserna. Det är även mycket undervisning på byråerna under dessa kurser vilket bidrar med lite inspiration i slutet av studierna. :)
Börjar bolagsrätten på måndag och tentar av aktiemarknadsrätten imorrn, så det är check på dem punkterna :)
 

Eoq

Omega
Kul tråd :). Pluggar sista terminen till civilingenjör, industriell ekonomi i Linköping. Finns en del schysta klockor på folks handleder. Någon mer som pluggar i Linköping?
 

rekacj

Omega
2-Faktor
Någon annan som har svårt att skriva tentor? Jag pluggar som tusan och klara alltid övningstentorna med goda resultat när jag pluggar hemma. När man sen får tillbak tentan så har jag allt som oftast missat godkänt med någon enstaka poäng. Sen kör jag omtenta och då löser det sig oftast men störande att ständigt missa med enstak poäng och behöva göra om. Någon som upplevet liknande? Jag studerar ekonomi och tycker det är intressant men något verkar inte funka i själv tentamomentet.
 

Hutti

Cartier
Någon annan som har svårt att skriva tentor? Jag pluggar som tusan och klara alltid övningstentorna med goda resultat när jag pluggar hemma. När man sen får tillbak tentan så har jag allt som oftast missat godkänt med någon enstaka poäng. Sen kör jag omtenta och då löser det sig oftast men störande att ständigt missa med enstak poäng och behöva göra om. Någon som upplevet liknande? Jag studerar ekonomi och tycker det är intressant men något verkar inte funka i själv tentamomentet.

Jag har väl känt likadant, generellt sett föredrar jag uppsatser för tentor. Men för min del är det nog för att vi skrev 90 procent uppgifter och 10 procent prov i gymnasiet.
 

Eoq

Omega
Någon annan som har svårt att skriva tentor? Jag pluggar som tusan och klara alltid övningstentorna med goda resultat när jag pluggar hemma. När man sen får tillbak tentan så har jag allt som oftast missat godkänt med någon enstaka poäng. Sen kör jag omtenta och då löser det sig oftast men störande att ständigt missa med enstak poäng och behöva göra om. Någon som upplevet liknande? Jag studerar ekonomi och tycker det är intressant men något verkar inte funka i själv tentamomentet.

För mig beror det till stor del på kursen. Inom ramarna för min utbildning ingår allt från projektledning och marknadsföring till mekanik och reglerteknik. I de ekonomiska kurserna (speciellt av kvalitativ karaktär) tycker jag det gett mig mycket mer att sammanfatta kurslitteraturen medan övningstentor ger mer i kurser där fokuset är mer kvantitativt.
 

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
För mig handlar det också mest om kursen. Är innehållet som examineras på tentamen främst kvanitativ kan det vara rätt skönt att bara tenta av det, främst då "man bara" behöver komma ihåg kvantitativa saker och att det sedan är över, behöver inte bearbeta informationen på samma sätt. Medan när det är kvalitativa saker som ska examineras så känns det skönare att få sitta ett par dagar och bearbeta det, istället för att försöka ösa sig ur allt på en tenta som du har max 5 timmar på dig, blir sällan bra då...
 
Topp