• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS Förenade Studenter - En tråd för alla oss som pluggar

Flyttar till Uppsala nu till hösten då min sambo ska läsa sin master - för mig blir det några lösa kurser inom ekonomi istället.. skoltrött efter min egna nytagna examen inom ekonomi :) Hoppas på någon KS-gathering när jag landat!

Senast ändrad:
Nyligen tagit studenten och blivit antagen till indek i Linköping (reservplats 17 Chalmers). Kommer dock tacka nej och jobba ett år för att spara ihop en buffert samt bestämma huruvida jag skall läsa indek eller maskinteknik samt vilken av de fyra "stora" skolorna jag skall läsa på (bestäms troligen av var man lyckas få boende :dead:). Hur många köpoäng bör man räkna med för en studentlägenhet i säg Göteborg, Linköping & Lund? Att stå i bostadskö i Stockholm känns inte aktuellt med tanke på väntetiden.

Nyligen tagit studenten och blivit antagen till indek i Linköping (reservplats 17 Chalmers). Kommer dock tacka nej och jobba ett år för att spara ihop en buffert samt bestämma huruvida jag skall läsa indek eller maskinteknik samt vilken av de fyra "stora" skolorna jag skall läsa på (bestäms troligen av var man lyckas få boende :dead:). Hur många köpoäng bör man räkna med för en studentlägenhet i säg Göteborg, Linköping & Lund? Att stå i bostadskö i Stockholm känns inte aktuellt med tanke på väntetiden.
Tänk bara på att det är otroligt få 98or och läskigt många 99or. Betygsgränserna nästa år kan öka avsevärt.
Lycka till med vad du än väljer!

Tänk bara på att det är otroligt få 98or och läskigt många 99or. Betygsgränserna nästa år kan öka avsevärt.
Lycka till med vad du än väljer!

Är dock så att vi 99or är den minsta ålderskullen i Sverige

Bilagor

• IMG_1564.PNG
    IMG_1564.PNG
    125.6 KB · Visningar: 74

För att få köpoäng till en studentlya måste man väl vara student? I Lund där jag pluggar ställer man sig i kö när man väl blir antagen, har man tur på lotteriet får man en bostad direkt. Annars tar det väl ca 6 månader innan du får en bostad via köpoängen, men finns alltid boende till alla på något sätt, andrahand osv. Första veckorna kanske man får bo på vandrarhem eller hos en polare.

För att få köpoäng till en studentlya måste man väl vara student? I Lund där jag pluggar ställer man sig i kö när man väl blir antagen, har man tur på lotteriet får man en bostad direkt. Annars tar det väl ca 6 månader innan du får en bostad via köpoängen, men finns alltid boende till alla på något sätt, andrahand osv. Första veckorna kanske man får bo på vandrarhem eller hos en polare.
Skiljer sig beroende på bolag/stad huruvida man får stå i studentbostadskö eller icke som ej studerande. I Lund står jag i LKF (ca 250p) men de riktar sig vad jag förstår till "alla". Men skönt att höra att det brukar lösa sig!

Är doktorand, räknas det? Karolinska.
I princip ingen har riktiga armbandsur bland studenter/doktorander/underläkare, vare sig på labb eller klinik. Sitter i div. Universitetsorgan som doktorandrepresentant, generellt så är det en massa plastklockor och apple watch t.om hos professorer som i vissa fall är väldigt förmögna pga arv och/eller forskningsupptäckter som kommersialiserats. Har dock haft en del patienter som legat och virrat runt med vintage rolex och patek på armen.

Men justja, när jag fortfarande gick på läkarprogrammet var det en IT-miljardär som gick och (antar jag) skulle självförverkliga sig några terminer under mig. Han hade ofta Richard Mille eller Lange på handleden.
Firar klarade tentor på termin 7! :)

IMG_5270.JPG
Grattis! Jag firade sista tentan , medici, med en Ch Lafitte. Den kostade 50.50 på den tide. Det priset motsvarade full tank i bilen då!

• Like
Reactions: Rey

Boende i Lund är busenkelt, oavsett vad folk säger. Om man skall börja studera där för första gången kan man vara med i ett så kallat novischlotteri där många många hundra studentrum lottas ut. Har man inte flyt där räcker det med att lägga ut en käck annons på Blocket. Finns mängder med personer som hyr ut rum/hyr ut hela hus enbart till studenter.

Jag röstar Lund, speciellt över Chalmers och KTH om du vill ha studentliv (och det vill du).

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp