• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Axiom

Panerai
2-Faktor
Kör lite dubbelt idag då det är mycket spännande att prova.. :)
Nasomatto Blamage - sötare än vad jag trodde den skulle vara, och fuktigt träd. Tycker också att longevity och sillage lämnar en del att önska (bara 2h in). Inte det bästa jag testat från huset och subjektivt inte Full Bottle Worthy för mig.
Widian Liwa - (tack @Tjabo !) spännande, skulle säga att det här är en klockren kombination av Oud For Greatness och Baccarat Rouge 540. Inte lika mörk och mystisk (och kanske maskulin) som OfG, där det söta ur BR540 gör den betydligt mer unisex. Även om jag verkligen gillar OfG, så känns detta som ett mer lättburet alternativ. Liwa på dagen, och OfG på kvällen kanske? Denna kommer jag se fram emot att bära fler gånger!

Igår kväll gav jag Xerjoff Naxos en chans till efter att ha ratat den tidigare och hört mkt gott från @sherwan och @gruby - kan bara säga tack! Är oerhört glad att jag gav den en chans till och fick en helt annan upplevelse, snudd på full bottle worthy och riktigt härlig, fin, varm och mjuk tobak/honung. Grym!
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Kör lite dubbelt idag då det är mycket spännande att prova.. :)
Nasomatto Blamage - sötare än vad jag trodde den skulle vara, och fuktigt träd. Tycker också att longevity och sillage lämnar en del att önska (bara 2h in). Inte det bästa jag testat från huset och subjektivt inte Full Bottle Worthy för mig.
Widian Liwa - (tack @Tjabo !) spännande, skulle säga att det här är en klockren kombination av Oud For Greatness och Baccarat Rouge 540. Inte lika mörk och mystisk (och kanske maskulin) som OfG, där det söta ur BR540 gör den betydligt mer unisex. Även om jag verkligen gillar OfG, så känns detta som ett mer lättburet alternativ. Liwa på dagen, och OfG på kvällen kanske? Denna kommer jag se fram emot att bära fler gånger!

Igår kväll gav jag Xerjoff Naxos en chans till efter att ha ratat den tidigare och hört mkt gott från @sherwan och @gruby - kan bara säga tack! Är oerhört glad att jag gav den en chans till och fick en helt annan upplevelse, snudd på full bottle worthy och riktigt härlig, fin, varm och mjuk tobak/honung. Grym!

Jag tycker inte den är lika söt som baccarat rouge men förstår liknelsen. Det är en något sötare Oud for greatness men där ambern ger en extra dimension (IMO). Väl värt att notera är att Liwa inte har Oud (agarwood) i sig alls. (Däremot Cederträ pch sandelträ).

PS: kanske ska addera att Initio är ett av mina absoluta favorithus och att OfG är en av mina topp 10 parfymer of all time. Både Liwa och OfG är galet bra IMO.
 
Senast ändrad:

Hitsville

Omega
2-Faktor
Äntlige dags att få testa Widian.

IMG_20200925_113418.jpg
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Kör lite dubbelt idag då det är mycket spännande att prova.. :)
Nasomatto Blamage - sötare än vad jag trodde den skulle vara, och fuktigt träd. Tycker också att longevity och sillage lämnar en del att önska (bara 2h in). Inte det bästa jag testat från huset och subjektivt inte Full Bottle Worthy för mig.
Widian Liwa - (tack @Tjabo !) spännande, skulle säga att det här är en klockren kombination av Oud For Greatness och Baccarat Rouge 540. Inte lika mörk och mystisk (och kanske maskulin) som OfG, där det söta ur BR540 gör den betydligt mer unisex. Även om jag verkligen gillar OfG, så känns detta som ett mer lättburet alternativ. Liwa på dagen, och OfG på kvällen kanske? Denna kommer jag se fram emot att bära fler gånger!

Igår kväll gav jag Xerjoff Naxos en chans till efter att ha ratat den tidigare och hört mkt gott från @sherwan och @gruby - kan bara säga tack! Är oerhört glad att jag gav den en chans till och fick en helt annan upplevelse, snudd på full bottle worthy och riktigt härlig, fin, varm och mjuk tobak/honung. Grym!

Kul med input - och Naxos är ju en no brainer att ha en flaska av! :)
 

Hitsville

Omega
2-Faktor
Naxos är så fin men på min hud blir den bara feminin. Får känslan av att det är en stor mängd kokos typ. Däremot på fästmön kan jag inte sluta lukta på henne. Konstigt hur olika vi kan uppfatta dofter. Projektionen och hållbarheten är otrolig, som man kan förvänta sig.
 
  • Like
Reactions: bvb

Hitsville

Omega
2-Faktor
Vilken accelerationv av projektion på Liwa. Tog 2 sprut på bröstet och 1 på handleden och undrade varför den var så klen när den är så hyllad. Efter bara 20 minuter kommer projektionen som en smäll :cigar:
 

dauit

Panerai
2-Faktor
@Tjabo du som har koll på TF samt verkar preferenser som mig.
Vet du om det har funnit tidigare versioner av Neroli Portofino samt Costa azzurra som har den prestandan som den så desperat egentligen behöver. Forte är för dyr, eller snarare tycker inte att det är värt det.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
@Tjabo du som har koll på TF samt verkar preferenser som mig.
Vet du om det har funnit tidigare versioner av Neroli Portofino samt Costa azzurra som har den prestandan som den så desperat egentligen behöver. Forte är för dyr, eller snarare tycker inte att det är värt det.

Har sett många som påstår både det ena och det andra om olika batchar från TF. Finns trådar på basenotes, fragrantica och diverse yt-klipp om det. Men det verkar inte finnas något konsensus kring vilka batchar som är vad. Vissa påstår att Estee lauder har för bra kvalitetskontroll för att släppa variationer.

Dessutom, i många fall så adderar TF styrka till parfymer eftersom, Neroli forte är ett sånt exempel. Black orchid epd ett annat. (Oud wood intense är det inte imo, det är en annan doft)

Costa azzurra har tyvärr brutalt dålig performance. Testa TFK - Cosmos istället. Snarlik men med oerhört mycket bättre prestanda. För Neroli är tyvärr forte den enda vägen framåt. Klipp den när Åhlens kör 25%. Det kommer jag göra. :)
 
Har nu levt ett par dagar med Nishane Hacivat och den är grym. Däremot är det kuben extrait de parfum och presterar därefter. Ett sprut och det luktar i hela huset i timmar. Jag själv blir nästan ur i huvudet.

Vad kan man göra för att dämpa den lite?
 

Hitsville

Omega
2-Faktor
Kom hem igår kväll supernöjd med Liwa, ber fästmön lukta och hon rynkar på näsan och tycker verkligen inte om den.. Hur kan hon inte gilla den?
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Kom hem igår kväll supernöjd med Liwa, ber fästmön lukta och hon rynkar på näsan och tycker verkligen inte om den.. Hur kan hon inte gilla den?

Hon har bara fel helt enkelt. :D

Jag har slutat bry mig. Gillar min fru en doft så fine. Annars är det också fine. Men även hennes ”smak” har utvecklats rejält. Hon tålde inte patchouli i början, nu kan hon till och med gilla det. Riktig oud har hon fortfarande svårt för men ogillar det inte. (vilket hon gjorde i början).
 
  • Like
Reactions: bvb

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Dagens utbildning- Aaron testar Oud for greatness. Lite som jag hintade om tidigare så är oud:en i den obetydande. (Därför den och Liwa kan vara så lika när Liwa inte innehåller någon oud).

Men liksom Aaron så gillar jag den riktigt mycket ändå!

 

dauit

Panerai
2-Faktor
Har sett många som påstår både det ena och det andra om olika batchar från TF. Finns trådar på basenotes, fragrantica och diverse yt-klipp om det. Men det verkar inte finnas något konsensus kring vilka batchar som är vad. Vissa påstår att Estee lauder har för bra kvalitetskontroll för att släppa variationer.

Dessutom, i många fall så adderar TF styrka till parfymer eftersom, Neroli forte är ett sånt exempel. Black orchid epd ett annat. (Oud wood intense är det inte imo, det är en annan doft)

Costa azzurra har tyvärr brutalt dålig performance. Testa TFK - Cosmos istället. Snarlik men med oerhört mycket bättre prestanda. För Neroli är tyvärr forte den enda vägen framåt. Klipp den när Åhlens kör 25%. Det kommer jag göra. :)
”Tråkigt” att dom är så stabila, hade hoppats på Creed-variationer på batcherna.

Jo jag är väldigt nära att klippa den men jag försöker hålla mig till min parfymbuffert och köper jag forte kommer jag inte kunna köpa något roligt på ett tag.
 

JCE

Cartier
Dagens utbildning- Aaron testar Oud for greatness. Lite som jag hintade om tidigare så är oud:en i den obetydande. (Därför den och Liwa kan vara så lika när Liwa inte innehåller någon oud).

Men liksom Aaron så gillar jag den riktigt mycket ändå!

OFG är nog ruskigt bra och angående Aron så är det jävligt facinerande att titta på hans reviews. Hur han analyserar dofterna är helt otroligt.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
”Tråkigt” att dom är så stabila, hade hoppats på Creed-variationer på batcherna.

Jo jag är väldigt nära att klippa den men jag försöker hålla mig till min parfymbuffert och köper jag forte kommer jag inte kunna köpa något roligt på ett tag.

I know the feeling. Spontanköpte precis Nasomattos Silver musk. Det hade jag inte budgeterat för.
 

otisred

Omega
Är det någon som testat Le Labo Noir 29? Tankar om den?

Nasomatto Silver Musk?

Tycker båda är väldigt fina. Noir 29 känns definitivt mycket mer, punch in the face typ, den går inte obemärkt förbi. Snudd på att den är lite "för stark". Men den är bra! Det var en kvinna som hade den på Ica häromdagen och jag kunde fan känna precis överallt hon hade varit. Visste precis hur hon rörde sig där inne utan att ens se henne. Silver Musik är snarare tvärtom tycker jag... mycket mer mjuk och fin. Upplevde inte som att den stack ut så mycket men fin.
 

Richard1987

Panerai
Jobbar hemifrån så kör Ultra Male idag :D
Söt och varm med tydlig bubble gum doft. Vanilj, päron, lavendel och lite kryddor...kanske kanel. Le male DNA men man hade nog inte dragit en direkt koppling.

Mkt snack om olika formulations och att vissa bara håller ett par timmar, att BPI är bättre än PUIG etc etc

Denna är från juni 2018 och tycker den har sjuk performance..och då har jag bara provat ett sprut per tillfälle hittills. Kör nu 2 sprut för att göra en ordentlig utvärdering.

Läste på Fragantica att ngn fick 3-4 h med 8 sprut vilket låter sjukt konstigt, hade jag kört 8 sprut så hade grannarna börjat klaga. Jag kan känna doften från flaskan när den är en meter ifrån mig haha

20200928_080338.jpg
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Har provat widian liwa några dagar nu och är helt kär i den.
Knappt ett sprut på morgonen och jag luktar gott hela vägen in i sängen, även efter dusch.
 
Har provat widian liwa några dagar nu och är helt kär i den.
Knappt ett sprut på morgonen och jag luktar gott hela vägen in i sängen, även efter dusch.
Även jag testar liwa idag, fick precis hem mitt sample. Bara burit den i 5 min, men första intrycket är riktigt bra! :)

Ni som började med ett sample och sedan köpte helflaskor, märkte ni någon skillnad i performance?
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Även jag testar liwa idag, fick precis hem mitt sample. Bara burit den i 5 min, men första intrycket är riktigt bra! :)

Ni som började med ett sample och sedan köpte helflaskor, märkte ni någon skillnad i performance?
Har också en sample hemma än så länge.
Har inte riktigt kommit över tanken på att lägga så mkt pengar på en parfym. vad ska man med så stora flaskor till.
10-20ml hade räckt gott och väl, så kan man prova lite fler.
Känns sådär att ha 5-6 st 50-100ml flaskor stående hemma, öppnade. När varje flaska kostar 2500kr
 
Topp