• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Tyckte han gav den en bra recension? Det enda han reagerade på var väl att den inte hade äkta oud men att den var så otroligt välblandad att det tog honom 12h att verkligen inse det?

Men ska jag vara ärlig lyssnar jag inte så mycket på honom i vanliga fall heller eftersom han går ner på molekylnivå och det är way over my head.
Det var ingen ATH-diss. Har du sett när han dissar något? Då skräder han inte på orden. Han gillade denna. Han sa till och med att han tycker de lyckats väldigt väl med att få den att lukta som riktig oud!

Tro mig, den e grym!
Sorry, vet inte vad jag lyckades blanda ihop det med...

Låter som ett måste-test med andra ord!
 
Vad tycker ni om Baccarat Rouge? Har en tester på Extraiten som jag lekt runt med. Känner att man blir doftblind väldigt snabbt, men läst att det är ett problem som flera har med denna doft. Skiljer sig EdP:n markant från Extraiten?
 
DD:
16A424F2-15C8-488A-8BB0-8BA9E8DDEA02.jpeg
 
Testar Reflection Man idag. Tur att jag inte testade den når det var varmare, då hade jag nog inte uppskattat den lika mycket som nu. Inte så dum alls tycker jag...
Skrev om det någon sida tidigare. Köpte en flaska och använde den primärt under sommaren. Ledde till att jag fick huvudvärk. Gillar den verkligen nu när det är lite kyligare ute. :)
 
  • Like
Reactions: S.L
Kör sample av PdM Layton idag igen (typ testat 1 gång var tredje vecka i några månader nu) och den doftar riktigt bra, men performance är för kass för att jag ska tycka den är värt det. Den blir tyvärr skin-scent på 6-7h och sen försvinner den helt inom 10-12h. Har beställt sample av Layton Exclusif nu istället för o se om den är bättre. Sen tycker jag den faller väldigt nära Nishane ANI i doftkategori och då vinner ANI i både väl-doft och performance för mig iaf.
 
Tack för input! Har bara testat African Leather vilken jag gillar, inte så mycket läder men skön doft.
Säg till om du vill sälja/byta Russian framöver. :)

Tror jag omvärderat Russian - första dagen jag kör den en heldag. Väldigt trevlig måste jag säga, mer läder och sötare än jag minns den. Fortfarande diskretare, enligt mig, än Memos andra ’leather’.
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: S.L
Kör sample av PdM Layton idag igen (typ testat 1 gång var tredje vecka i några månader nu) och den doftar riktigt bra, men performance är för kass för att jag ska tycka den är värt det. Den blir tyvärr skin-scent på 6-7h och sen försvinner den helt inom 10-12h. Har beställt sample av Layton Exclusif nu istället för o se om den är bättre. Sen tycker jag den faller väldigt nära Nishane ANI i doftkategori och då vinner ANI i både väl-doft och performance för mig iaf.
Jag tycker det får anses bra om en doft ändå håller i sig 7 timmar för att sedan inte bli särskilt märkbar. Om doften är helt borta på 10-12h skulle jag anse vara mer regel än undantag.
 
942310B1-2D7F-481F-983A-D37A911BC883.jpeg


Hittade en gammal bild på mina "semesterparfymer". Tyvärr tycker jag inte att någon av dom har jättebra performance, men gott luktar dom iaf.

Har ni någon semesterfavorit?
Arancia di Capri, Bergamotto di calabria, och fico di Amalfi känns alla väldigt semester tycker jag, för mig får de också i alla fall något bättre performance än TFs sommardofter.

Jag har en Molton Brown Coastal Cypress& sea fennel, dock i duschgel. Doftar väldigt mycket medelhav. Cypress, fänkål och saltstänk. Kanske blir till att testa den som edt nästa sommar.
 
Kvällens kombo.

De båda Tom Ford parfymerna levererar bra från Tallink leveransen. Inte helt ovanligt att jag halvblind-köper dofter som slutar med att de får ramla vidare men både denna och BdJ kommer få stanna, även om frugan var lite avig mot BdJ.

3C64A49D-2024-449C-8A78-2FF37D3A7818.jpeg
 
Jag tycker det får anses bra om en doft ändå håller i sig 7 timmar för att sedan inte bli särskilt märkbar. Om doften är helt borta på 10-12h skulle jag anse vara mer regel än undantag.
Nja, jag håller faktiskt inte med, vill att den ska sitta bra minst en full arbetsdag och gärna fortfarande kunna känna av när på huden när jag går o lägger mig. Speciellt om den kostar mer än en vanlig designer parfym för 500-700 kr. Är det en vanlig plain spraya efter gymmet grej, typ ysl eller jpg eller dylikt så fine, men PdM ska va bättre än dem.

Nu 12h senare så är det precis på gränsen att jag kan ana den om jag trycker näsan mot armen, och det är lite för dåligt för min smak på en niche parfym.
 
Nja, jag håller faktiskt inte med, vill att den ska sitta bra minst en full arbetsdag och gärna fortfarande kunna känna av när på huden när jag går o lägger mig. Speciellt om den kostar mer än en vanlig designer parfym för 500-700 kr. Är det en vanlig plain spraya efter gymmet grej, typ ysl eller jpg eller dylikt så fine, men PdM ska va bättre än dem.

Nu 12h senare så är det precis på gränsen att jag kan ana den om jag trycker näsan mot armen, och det är lite för dåligt för min smak på en niche parfym.

Att den är niche innebär ju bara att bolaget bara gör parfymer och inget annat. Det innebär ju inte per automatik att den håller länge, eller ska göra det. Niche är ju inte heller en garant för kvalitet.

Med det sagt så föredrar även jag att dofter sitter 15h. (Har några som går 25-30h och det är lite i tyngsta laget).

Men PdM för mig (jag kan såklart ha fel) är en tillverkare som primärt gör dofter som är mot den breda massan. Ganska få av deras kreationer som är riktade mot fragheads med hårda performance-krav.

Dock ska jag tillägga att jag verkligen gillar en rad av deras dofter! (Layon, Percival och Herod tex).
 
Dagens nya tester:

Serge Lutens - Chergui

Det här är riktigt bra! Tobak, hö, honung, trä. Kompositionen känns unik dock på något vis. Inte som andra tobaks-dofter j


Andy Tauer - l'air du désert marocain

Kryddigt (!) varvat med viss fräschör. Rätt unik även denna. Riktigt ball!

Detta är en EDT som inte alls beter sig som en. Den öppnar utan sprit och projicerar som en EDP


ATH - Patchouli Noir

Börjar som santal extreme med patchouli. Vilket för mig som verkligen gillar båda är en hit. Övergår till en mörkare, våtare patchouli med tiden och slår sig till sist till ro som en renare mer finstämd dito. En av hans bättre!

Jean Paul Gaulthier - Le male, le Parfum

Den här hade jag både låga och höga förväntningar på. Låga för att jag är sådär imponerad av orginalet. Höga för att den haussats. Öppningen påminde om orginalet men ganska omgående fylla den på med djup och fler ackord som orginalet saknar.
Denna är bra. Mycket bra sett till pris och användbarhet!
 
Igår:
Xerjoff Golden Green och mefisto gentiluomo. MF känns som en blandning av creeds GIT och SMW, det gröna blandat med det mer ozoniska. Golden Green riktigt fin också, men betydligt tyngre i doften, inte så mkt kaffe som jag trodde. Två trevliga bekantskaper som båda förtjänar att testas mer utförligt.

Idag: Nishane Ani - satan vad bra den är. Fortfarande inne på en dekant men undrar om det inte ska bli en helflaska av denna.
 
Igår:
Xerjoff Golden Green och mefisto gentiluomo. MF känns som en blandning av creeds GIT och SMW, det gröna blandat med det mer ozoniska. Golden Green riktigt fin också, men betydligt tyngre i doften, inte så mkt kaffe som jag trodde. Två trevliga bekantskaper som båda förtjänar att testas mer utförligt.

Idag: Nishane Ani - satan vad bra den är. Fortfarande inne på en dekant men undrar om det inte ska bli en helflaska av denna.

Har också testat Golden Green. Kan inte bestämma mig för vad jag tycker om öppningen men drydownen är helt magisk. Men den är inte så kaffetung som jag trodde. Har ett väldigt stort vill ha begär.
 
Tillbaka
Topp