• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Någon här som gillar TF Plum Japonais? Provade den idag. Tycker den är riktig mysig nu när det är lite mörkare ute. Enda problemet är att den är discontinued... :(
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Någon här som gillar TF Plum Japonais? Provade den idag. Tycker den är riktig mysig nu när det är lite mörkare ute. Enda problemet är att den är discontinued... :(

Är lite av ett fan, mysig men kanske inte fantastisk.

Har dock försökt få tag på en flaska - sist jag kollade fanns den fortfarande på Harrods tex.

Blev rekommenderad Velvet Orchid som ersättare för PJ när jag var på Åhléns och frågade efter den då de menade att den också innehåller plommon. Har dock inte testat den.
 

S.L

Vacheron
2-Faktor
20% på https://boutiqueideale.se/

E0372DCA-FDB2-483C-8A7E-D64E0F29C6F3.jpeg


Deras kassa-funktion på hemsidan verkar dock ha vissa problem och koden verkar accepteras lite intermittent? Tog mig ett antal försök över några timmars tid) innan det fungerade.
 
Senast ändrad:

Jarran

Omega
2-Faktor
Gick lite OCD och nätshoppade Frederic Malle såhär på höstlovet. Har varit sugen på att prova deras svindyra Desert Gems som primärt är Oud baserade, med undantag för Promise. Bäst enligt mig är Dawn, följd av The Night, The Moon och sist Promise. Nu har jag bara provat dem 1 dag var så det kan ändra sig. Fyllde på stapelvaran Monsieur också.

Kvar på min shoppinglista står Louis Vuittons Nuit de Feu respektive Ombre Nomade som jag är sugen på att testa också. Ombre Nomade hoppas jag kan vara som Dawn - någon som testat?
IMG_1332.JPG
 
Gick lite OCD och nätshoppade Frederic Malle såhär på höstlovet. Har varit sugen på att prova deras svindyra Desert Gems som primärt är Oud baserade, med undantag för Promise. Bäst enligt mig är Dawn, följd av The Night, The Moon och sist Promise. Nu har jag bara provat dem 1 dag var så det kan ändra sig. Fyllde på stapelvaran Monsieur också.

Kvar på min shoppinglista står Louis Vuittons Nuit de Feu respektive Ombre Nomade som jag är sugen på att testa också. Ombre Nomade hoppas jag kan vara som Dawn - någon som testat?
IMG_1332.JPG
Mycket snygg box du inhandlat! Har ägt och tycker om alla dofterna i den, förutom Musc Ravageur.
Monsieur är också bra. Resten haver jag icke testat.
Jag fullkomligt älskar Carnal Flower som är en av mina absoluta favoritdofter. Brukar ta en dusch på armen ibland när jag är hemma.
 

Richard1987

Panerai
Har nu två veckor semester och ska åka iväg några nätter med frugan, hotell/spa, stadspromenader etc och funderar på hur man ska göra med parfymerna.

Brukar ni köra dekanter när ni är iväg eller tar ni tillfället i akt och tar med hela flaskor för att lära känna dofterna på djupet? :)

Det här med parfymer är lite lurigt, man vill hela tiden ha nytt/prova/variera och nästan på gränsen till att man glömmer bort de man redan äger helflaskor av.

hmm 5-6 dekanter eller de senaste inköpen: Versace Eros (dag) och TF Noir Extreme (kväll)? :)
 

S.L

Vacheron
2-Faktor
DD: dekant av MFK Masculin Pluriel.
Högtravande marknadsblurb:
”A beautiful work facets multiplied, designed to evolve with flexibility and sensuality out of fashion. A challenge to time and the search for a timelessness, one that we recognize the great classics. An agreement fern, marks of the great masculine classics, offset by the depth of an absolute lavender of Provence and a mild cuité agreement elaborated on a architecture of wood of Virginia cedar, patchouli of Indonesia and vetiver of Haiti.”
Men helt ute och cyklar är de inte. En mycket modern, fräsch och stilig tolkning av fougere/barbershop temat. Gillar denna starkt men spontant och initialt är intrycket att den kanske är lite i klenaste laget i projektion. Å andra sidan kan den vara en fantastisk kontorsdoft just pga detta. Listas tillsvidare på kandidatlistan för flaska...
 

otisred

Omega
119454857_632324994354309_1091529232499542132_n.jpg


Fin box ovanför @Jarran. Vore kul att testa lite fler FM. Har nog bara testat Portrait of a Lady (längesen, måste lukta igen) och Promise utöver French Lover som jag äger.

French Lover har jag börjat tycka om mycket. Det var ingen "love at first sniff" utan mer "hmmm vilken sjuk och intressant manlig doft, kryddigt som fän."

Jag tycker att den påminner lite om Creeds Royal Oud när den lägger sig fast den är inte lika fräsch som Royal Oud. Royal Oud har ju citron och bergamot i toppnoterna och French Lover har det inte alls. FL är lite mer träigare/örtig/kryddigare... men de båda har ju angelica och galbanum så det är nog de som jag känner likheten på. Vet inte exakt hur angelica eller galbanum luktar för sig självt men ja... det är likheterna.

FL är verkligen 'stark' i början. Dry down är hur fin som helst. Håller också hur länge som helst, känner den fortfarande efter 24 h typ. Känner den på tröjan nu efter att jag sprayade på den för flera dagar sen och den luktar så gott! Känner att den kommer bli perfekt nu under hösten när det är regnigt och jävligt i luften. Vinter också.

Lite kuriosa... Frederic Malle var ju med på intervju hos Nose Paris som de gjorde under våren på Instagram Live och berättade att han till en början inte visste vad han skulle kalla parfymen och hade med sig den till en middag med vänner i NYC varpå en av vännerna sa att den luktade som en "french lover" och så fick den det namnet.
 

S.L

Vacheron
2-Faktor
Drog på lite Baraonda från en dekant när jag kom hem för att på nåt sätt motverka detta ruggväder som råder och jösses vad bra det kändes! Insåg sedan att Boutique Ideale ju har Nasomatto och 20% just nu så med min bristande impulskontroll så var utgången given... :banghead:
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Drog på lite Baraonda från en dekant när jag kom hem för att på nåt sätt motverka detta ruggväder som råder och jösses vad bra det kändes! Insåg sedan att Boutique Ideale ju har Nasomatto och 20% just nu så med min bristande impulskontroll så var utgången given... :banghead:

Gick också runt och mös med den idag - ruggigt bra tycker jag, var ett tag inne på att Duro var bättre men landat i att Baraonda är bästa Nasomatto jag testat hittills.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Gick också runt och mös med den idag - ruggigt bra tycker jag, var ett tag inne på att Duro var bättre men landat i att Baraonda är bästa Nasomatto jag testat hittills.
Ja Baraonda är riktigt bra. Håller oxå på att testa mig igenom ett gäng Nasomatto för tillfället. Hade jätteförhoppningar på Pardon (lite på grund av ATH's hyllning) men den var tyvärr lite tråkig för mig. Tvärt om med Black Afgano som jag inte trodde jag skulle gilla men som visar sig vara riktigt, riktigt bra och äntligen en lite annorlunda "kallt väder" doft.
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Är det något från PdM som ni anser vara ett ”måste” i doftgarderoben? Jag har inte riktigt hunnit testa dofterna ordentligt. Vet att jag testade Pegasus för ett år sen och tyckte att den inte alls var märkvärdig. Kommer inte ens ihåg hur den doftade. Fick dock dofta på en PdM senast jag var på NK. Tror det var Layton (rätta mig gärna om det är fel), men den doftade väldigt likt Nishane Ani, som jag redan äger.
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Är det något från PdM som ni anser vara ett ”måste” i doftgarderoben? Jag har inte riktigt hunnit testa dofterna ordentligt. Vet att jag testade Pegasus för ett år sen och tyckte att den inte alls var märkvärdig. Kommer inte ens ihåg hur den doftade. Fick dock dofta på en PdM senast jag var på NK. Tror det var Layton (rätta mig gärna om det är fel), men den doftade väldigt likt Nishane Ani, som jag redan äger.
Layton är grym!
 

S.L

Vacheron
2-Faktor
Ja Baraonda är riktigt bra. Håller oxå på att testa mig igenom ett gäng Nasomatto för tillfället. Hade jätteförhoppningar på Pardon (lite på grund av ATH's hyllning) men den var tyvärr lite tråkig för mig. Tvärt om med Black Afgano som jag inte trodde jag skulle gilla men som visar sig vara riktigt, riktigt bra och äntligen en lite annorlunda "kallt väder" doft.
Kul, ska byta till mig en Black Afgano idag! :) 👍
Håller också Duro framför Pardon än så länge.
 

livinl0ud

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Layton är fin. Vill man ha en liten tuffare tvist på Layton så bör man testa Exclusif-versionen. Den har växt på mig, aningen skeptisk till en början. Betydligt bättre hållbarhet också än originalet.
Köpte mig en 5ml av Layton Exclusif och visst är den bra men inte så bra att jag köper mig en flaska än så länge :D.
 

Subby

Rolex
Är det något från PdM som ni anser vara ett ”måste” i doftgarderoben? Jag har inte riktigt hunnit testa dofterna ordentligt. Vet att jag testade Pegasus för ett år sen och tyckte att den inte alls var märkvärdig. Kommer inte ens ihåg hur den doftade. Fick dock dofta på en PdM senast jag var på NK. Tror det var Layton (rätta mig gärna om det är fel), men den doftade väldigt likt Nishane Ani, som jag redan äger.
Tycker även att Percival är värt att prova.
 

Axiom

Panerai
2-Faktor
Haha - kort och koncist! Läst samma svar på diverse forum. Verkar som att folk uppfattar PdM som lite "tråkig". Systermärket Initio har ju dock ett riktigt fint sortiment! :)
Skulle inte säga att sortimentet är tråkigt, framförallt Layton och Herod tycker jag är fina dofter - men för mig brister det i performance. Speciellt om man tar priset i hänsyn. Initio håller jag dock med om, har OfG och sneglar på både Side effect och blessed baraka, kanske rehab med.

Gårdagens doft blev Nasomatto - Fantomas, den växer på mig! Klarade sig ca 7-8h, skulle gärna sett något bättre performance.
Idag testar jag Dior - Oud Ispahan, pratat med @Tjabo om min utmaning med Patchouli dofter, här är den dock inte central - oud och ros står i centrum - och jag tycker det funkar. Rejält potent!
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Skulle inte säga att sortimentet är tråkigt, framförallt Layton och Herod tycker jag är fina dofter - men för mig brister det i performance. Speciellt om man tar priset i hänsyn. Initio håller jag dock med om, har OfG och sneglar på både Side effect och blessed baraka, kanske rehab med.

Gårdagens doft blev Nasomatto - Fantomas, den växer på mig! Klarade sig ca 7-8h, skulle gärna sett något bättre performance.
Idag testar jag Dior - Oud Ispahan, pratat med @Tjabo om min utmaning med Patchouli dofter, här är den dock inte central - oud och ros står i centrum - och jag tycker det funkar. Rejält potent!

Du kommer snart över på den mörka sidan! :) (Jag föredrar iofs den mer gröna och fräscha patchoulin) men ändå!

Själv är jag rätt insnöad i oud nu. Alltså den riktiga inte den som parfymhusen påstår är oud. Ensar, Areej le Dore, Sultan pasha och Bortnikoff står högt i kurs. En kompis har köpt ett doscovery set av Bortnikoff- ska bli kul att dofta mig igenom.
 

S.L

Vacheron
2-Faktor
Haha - kort och koncist! Läst samma svar på diverse forum. Verkar som att folk uppfattar PdM som lite "tråkig". Systermärket Initio har ju dock ett riktigt fint sortiment! :)
Finns alltid hur många åsikter som helst om de flesta dofter om man tar sig tid att läsa på. Jag har testat de flesta herr dofterna i deras sortiment nu och kan bara konstatera att de för det mesta inte alls är för mig (dyrköpt läxa men kunskap måste få kosta lite).
 
Topp