• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Tack!
Har du själv parfymer som inte håller länge eller luktar speciellt starkt men gott på dig? Eller är de bara att välja en annan som håller länge?
Absolut, ett exempel är ADP colonia pura. Väljer doft efter tillfälle, inte alltid passande med en doft som fyller rummet då går jag på något lättare som tex pura.

Senast ändrad:
Nån som vet var man kan köpa Dior Sakura. Ny doft som ska efterlikna körsbärsblomning.

Ska bli julklapp till min fru.

Har letat men hittar bara den på obskyra ställen som Amazon US, ingen normal sida.
Verkar finnas i fysiska butiker i UK, Frankrike, USA mfl. Endast term5 på Heathrow, inte 2 eller 2.
Nån som har nåt tips.

https://www.parfumo.net/Perfumes/Dior/La_Collection_Privee__Sakura

Capture Dior Sakura.JPG
fanns ju på NK hela tiden. Sjukt att jag missade det.

Är det någon som provat Maison Francis Kurkdijans Aqua Vitae i EDP och EDT som kan svara lite för skillnaderna? Jag är upp över öronen förälskad i EDT men den är tyvärr så jämrans flyktig att jag knappt hinner njuta av den innan den är borta. Tänker att EDP kanske håller liite längre?

Tänkte försöka börja variera dofterna lite beroende på humör/årstid/kläder/klocka/osv och inhandlade min första doft lite utanför comfort zonen (AdP Colonia), i form av L’Occitane Eau des Baux. Det kanske inte är det mest glamorösa märket när det kommer till doft, men jag använder flera av deras bad- och hudvårdsprodukter som jag gillar skarpt. Fick upp ögonen (och näsan) för denna doft när jag kikade runt på nåt att testa och slog till efter att ha provdoftat i butik. Kardemumma, peppar och cypress är en intressant och kryddig kombination som verkligen tilltalar mig. Och 499kr för 100ml (made in France tillochmed) är mycket bang for the buck, precis som deras övriga produkter.
569D57F5-9504-4BCA-BAD3-F1757EE43E19.jpeg

Nästa doft som ska inhandlas blir nog Penhaligon’s Juniper Sling.

Behöver lite tips från er kännare på en all-round doft. Har passerat de 40 och vill inte lukta vare sig som en 20-åring eller som en gubbe. Och den får gärna vara prisvärd. Har den senaste tiden kör Davidoff Coolwater (funkar bra men lite tråkig) och Dior Sauvage (helt klart för tuff för mig). Har den lite vanilj i basnoten är det ett plus.
Tack på förhand :).

Behöver lite tips från er kännare på en all-round doft. Har passerat de 40 och vill inte lukta vare sig som en 20-åring eller som en gubbe. Och den får gärna vara prisvärd. Har den senaste tiden kör Davidoff Coolwater (funkar bra men lite tråkig) och Dior Sauvage (helt klart för tuff för mig). Har den lite vanilj i basnoten är det ett plus.
Kolla ett par inlägg upp. L'Occitane Eau des Baux. Lite sött kryddig till en början, kardemumma, cypress och peppar. Kommer fram en del vanilj efter ett par timmar. Dra förbi deras butik och ta ett sniff. Jag är helnöjd och 499kr för 100ml är grymt prisvärt.

Kolla ett par inlägg upp. L'Occitane Eau des Baux. Lite sött kryddig till en början, kardemumma, cypress och peppar. Kommer fram en del vanilj efter ett par timmar. Dra förbi deras butik och ta ett sniff. Jag är helnöjd och 499kr för 100ml är grymt prisvärt.
Spännande förslag och priset var det inget fel på. Tack för det!

Lacoste L’homme. Mycket prisvärd, bra prestanda. Ligger precis rätt åldersmässigt enl. önskemålen! Tycker den påminner om YSL Y fast lite roligare och mycket billigare!
upload_2019-3-18_12-10-51.jpeg

Lacoste L’homme. Mycket prisvärd, bra prestanda. Ligger precis rätt åldersmässigt enl. önskemålen! Tycker den påminner om YSL Y fast lite roligare och mycket billigare!
upload_2019-3-18_12-10-51.jpeg
Kommer ihåg att jag körde någon form av Lacoste på 90-talet. Den var väldigt trevlig. Kanske skulle ge denna en chans också. Tack för tipset!

Har du testat Green Irish Tweed?
Delar vissa likheter med Cool Water men spelar ändå i en helt annan liga.
Tidlös klassiker, underbar till våren. Och inte minst oerhört klädsam på en vuxen man.

Tidlös klassiker, underbar till våren. Och inte minst oerhört klädsam på en vuxen man.
Tack för tipset! På tidigare beskrivningar har jag fått uppfattningen att Cool water är väldigt snarlik, men utifrån det du skriver bör jag absolut testa Green Irish Tweed. Lät lovande.

IMG_20190409_190144234_HDR.jpg

Det blev en flaska GIT. Wow, bra grejer! Jag kan förstå liknelsen med Cool Water, men ändå inte. Det här är något helt annat. Inte syntetiskt det minsta utan luktar som ett riktigt hantverk. Friskt, äkta och perfekt för en mogen man. Tack för tipset! KS-bröderna levererar som vanligt.

Testade Alvarez Gomez men den varar inte alls länge på mig. Vilken doft använder ni till våren?

Har precis inhandlat Tom Ford x 3

Tobacco Vanille, Oud Wood, Tuscan leather

De är dock inte de mest ultimata sommardofterna. Är det någon som kör TFs "blå" Private blend sommardofter och är nöjd? Funderar på Mandarino di Amalfi.

Är det någon som kör Acqua di Parmas motsvarande sommardofter?

Uppskattar lite tips och råd.

Senast ändrad:
Fick hem en Tuscan Leather från 2013 idag. Otroligt doft alltså. Den nya versionen är ju grym men de som är tillverkade innan 2015 spelar i en annan liga. Den är betydligt mer intensiv och håller längre.

IMG_1077.JPG

IMG_1076.JPG

Tillbaka
Topp