• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Kvällens doft: Thierry Mugler Pure Malt
Whiskey och frukt, kan inte bli fel 😋
20210104_225225.jpg
 
Nu har jag gjort det igen (blindköpt dyr parfym):

Jag fastnar ju på olika hus. Nu senast är det Bortnikoff. Och denna är från just det huset.


804019.jpg


Denna köpte jag dock begagnat lyckligtvis så lite billigare. Nu är det ”bara” Musk khabib jag tycker mig sakna från Bort.

Nästa hus att balla ur på är Slumberhouse!
Slumberhouse baque vill jag testa! Enligt noterna ska den passa mig helt perfekt :) får se om man kan få tag i ett sample!
 
Bortnikoff är ett märke jag faktiskt ej hunnit testa ännu. Verkar vara mycket med oud hos dem. Något ni rekommenderar att man testar därifrån (inget skanky/smutsigt/svårburet)? :)
 
Vilken är er favorit ifrån Byredo? :) Gärna någon med bra longevity
Bal’d africue tycker jag nog att det är hyffsad longetivity på. Sambon hade en flaska tidigare som jag brukade ”smyglåna ibland”. Fin unisex doft som jag absolut kan tänka mig att köpa en flaska av framöver. Känns som att det är en doft som är svår att inte tycka om, perfekt kontorsdoft.
 
Bortnikoff är ett märke jag faktiskt ej hunnit testa ännu. Verkar vara mycket med oud hos dem. Något ni rekommenderar att man testar därifrån (inget skanky/smutsigt/svårburet)? :)

Bortnikoff är inte ett enkelt märke för allmänheten (IMO).
Väldigt hög andel naturliga och exklusiva råvaror som är speciella i sin doftprofil. Oud är en sån ingrediens. Bortnikoff kompromissar inte heller.
Till skillnad från de större bolagen som låter tredjepartsbolag skapa deras dofter efter generiska briefer. De största är Givaudan, Firmenich, IFF och Symrise. (Briefen kan vara typ: man, 25-40 år, bort i storstad i Europa. Lever ett spännande och aktivt liv. Ska dofta fräscht). Sen testas de på fokusgrupper från typ Paris, Berlin, London och Barcelona och den doft som flest tycker om väljer man.

Bortnikoff går efter vad han gillar och samarbetar med folk som har samma vision som han. Om nån fokusgrupper i Paris gillar den skiter han i. Det gör att slutprodukten inte är lika tillrättalagd, len och förlåt att jag säger det, generisk.

Med allt det sagt:

Enklast att älska (enligt mig, såklart): Musk Khabib

Gillar du gourmandiska oud-dofter: Oud Monarch.
 
Jag lade en beställning på Notino i mellandagarna som levererades idag, helt enligt leveransplan. Var har ni andra som väntar paket beställt ifrån?
 
Jobbar hemifrån tillsvidare så passar på att beta av lite samples och dekanter.
Först ut på morgonen så testades dessa två:
1. Morning Chess
Rökig ananas. Yuck.
AC2F2AB4-EACA-47F2-8DC3-9B922E53AF0A.gif


2. Ganymede
Det är kul med dofter som ställer allting på ända och avviker från allt annat jag tidigare testat. Denna gillar jag absolut men det känns som att det skulle vara en förolämpning att försöka sammanfatta den efter bara en användning. Får återkomma senare om denna. Härligt udda doft...
985D52C7-CBED-441F-8663-3C1B88F04629.gif


Efter dagens träningspass så åkte denna på:
E56236DF-3C52-462F-8B3A-D84996967252.jpeg

Lite syrlig, svagt bitter (grön?) citrus, mjukt/sött trä, kryddor och en rökelsenot (som för en gångs skull faktiskt funkar för mig).
Fin. Flaskvärdig? Det krävs mer testande för att bottna i det...
 
Bortnikoff är inte ett enkelt märke för allmänheten (IMO).
Väldigt hög andel naturliga och exklusiva råvaror som är speciella i sin doftprofil. Oud är en sån ingrediens. Bortnikoff kompromissar inte heller.
Till skillnad från de större bolagen som låter tredjepartsbolag skapa deras dofter efter generiska briefer. De största är Givaudan, Firmenich, IFF och Symrise. (Briefen kan vara typ: man, 25-40 år, bort i storstad i Europa. Lever ett spännande och aktivt liv. Ska dofta fräscht). Sen testas de på fokusgrupper från typ Paris, Berlin, London och Barcelona och den doft som flest tycker om väljer man.

Bortnikoff går efter vad han gillar och samarbetar med folk som har samma vision som han. Om nån fokusgrupper i Paris gillar den skiter han i. Det gör att slutprodukten inte är lika tillrättalagd, len och förlåt att jag säger det, generisk.

Med allt det sagt:

Enklast att älska (enligt mig, såklart): Musk Khabib

Gillar du gourmandiska oud-dofter: Oud Monarch.

Tusen tack för tipsen! Har lite svårt för gourmanddofter. Musk Khabib låter dock intressant. Är det en vänlig mysk? Gillade verkligen inte Musc Ravageur, tyckte att mysken i den doftade "smutsigt/svettigt".
 
Drog på en dekant till på ena armen här på em:
Mycket positivt överraskad! Lite som om Naxos och Herod fått ett kärleksbarn. Inte för jobbet, helt klart en kvällsdoft.
Googlade lite på doften, såg att man kunde få en 75ml flaska hem för ca 400kr, impulskontroll noll, den och två blindköp är nu på väg hem...
Den är fin, äger den själv och håller med dig om att den påminner om Herod, även om jag anser Herod vara bättre. Inte provat Naxos.

Från vilken sida handlade du ifrån? :)
 
  • Like
Reactions: S.L
För typ 60kr till kan du ta hem en 125ml.
Det där är dock inte Pulse of The Night? 😬 Utan bara "Nuit"-versionen.
 
Ser att den finns på cdon men kommer från det högst tveksamma ”parfymonline.se”:
Skulle aldrig beställa direkt från parfymonline men kanske vågar man via cdon?
Det blir ingen direkt skillnad, egentligen ... CDON lägger beställningen åt dig från parfymonline. Jag har aldrig heller handlat därifrån, verkar vara en shady sida.

Jag fick tag i mina Issey från https://www.fragrancedirect.co.uk/, men den sidan är inte direkt aktuell för mig längre. Orkar inte med moms och tull och jada-jada nu.
 
Det blir ingen direkt skillnad, egentligen ... CDON lägger beställningen åt dig från parfymonline. Jag har aldrig heller handlat därifrån, verkar vara en shady sida.

Jag fick tag i mina Issey från https://www.fragrancedirect.co.uk/, men den sidan är inte direkt aktuell för mig längre. Orkar inte med moms och tull och jada-jada nu.
Fast lagerstatus är nu 0 ser jag så det är en rent hypotetisk fråga.
 
Det blir ingen direkt skillnad, egentligen ... CDON lägger beställningen åt dig från parfymonline. Jag har aldrig heller handlat därifrån, verkar vara en shady sida.

Jag fick tag i mina Issey från https://www.fragrancedirect.co.uk/, men den sidan är inte direkt aktuell för mig längre. Orkar inte med moms och tull och jada-jada nu.
Fragrancedirect har iaf tillsvidare helt slutat ta beställningar från utanför UK, så går inte ens att momsa in det man vill ha därifrån.
De hade inte Pulse of the night nu iaf, dock har de Isseys ”Or Encens” som också är fin.
 
Fragrancedirect har iaf tillsvidare helt slutat ta beställningar från utanför UK, så går inte ens att momsa in det man vill ha därifrån.
De hade inte Pulse of the night nu iaf, dock har de Isseys ”Or Encens” som också är fin.
Issey har verkligen lyckats med den "serien". Jag är på jakt efter Noir Argent, vi får se när den dyker upp till ett vettigt pris.

Or Encens: https://www.parfym-klick.se/Issey-Miyake-L'Eau-d'Issey-Pour-Homme-Or-Encens-Eau-de-Parfum-100ml-Spray-s93982/ kan inhandlas här för den intresserade.
 
Tillbaka
Topp