• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Jag kan generellt tycka att "öppningen" är överskattad. Den sitter ju bara nån minut och först efter den så träder den "riktiga" doften fram. En grym öppning med kass dry down är värdelöst men en kass öppning med grym dry down funkar super IMO.
Du har verkligen rätt och finns en massa dofter där man gärna skulle vilja behålla den livliga och friska öppningen men doften förvandlas tlll något mer trist.........vissa dofter blir man ju även rätt doftblind åt och det är irriterande.
 
Jag kan generellt tycka att "öppningen" är överskattad. Den sitter ju bara nån minut och först efter den så träder den "riktiga" doften fram. En grym öppning med kass dry down är värdelöst men en kass öppning med grym dry down funkar super IMO.

Helt enig.

Har testat flera dofter med ok öppning men en sjukt bra drydown . Bästa exemplet är Golden Green från Xerjoff.
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: JCE
DD: MFK - Oud

IMG_20210119_101249.jpg
 
Helt enig.

Har testat flera dofter med ok öppning men en sjukt bra drydown . Bästa exemplet är Golden Green från Xerjoff.
Mancera - Red Tobacco ingår nog i denna kategorin. Ingen vidare öppning men grym drydown.

körde min trotjänare Tom Ford - Tobacco Vanille igår, kollade upp batchen och den var från 12/17, frågan är om den omformulerats eller vågar man köpa en ny och förvänta sig samma grymma doft? :)
 
Och Bois du Portugal kan vi också lägga till den kategorin. Även om jag gillar öppningen så är dry down helt sjukt bra enligt mig. Jag har nog aldrig luktat på en parfym som gör den resan som Bois du Portugal gör från öppning till dry down.

Ångrar att jag sålde min flaska här förra året och just nu ligger den nog högst upp på "prova igen"-listan.
 
Mancera - Red Tobacco ingår nog i denna kategorin. Ingen vidare öppning men grym drydown.

körde min trotjänare Tom Ford - Tobacco Vanille igår, kollade upp batchen och den var från 12/17, frågan är om den omformulerats eller vågar man köpa en ny och förvänta sig samma grymma doft? :)

Har inte testat Red Tobacco men den får mycket kärlek i FB-grupperna.

Köpte Tobacco Vanille i höstas, och den är säkert omfornulerad, som allt annat, men hållbarheten är det inget fel på, åminnelse inte på mig. Däremot är den sötare än vad jag minns från första gången jag testade den men minnet kan likväl svika då det är länge sedan.
 
Några tankar om MFK - Oud.

Väldigt ren och elegant doft. Får inte samma medicinkänsla som många recensioner säger på ex. Fragrantica. Jag gillar den mycket just för att den är enkel men otroligt välgjord. Ska man klaga på något hade den gärna fått vara lite mer högljudd men den levererar inte heller uselt.

Enligt noterna finns det ingen citrus eller mysk i men det luktar onekligen som det.

En 70ml flaska kostar 195€ och jag kan förstå varför även om den känns dyr. Behöver man ha en full flaska om man som många av oss nötter sitter på +10 flaskor? Nej.
 
Några tankar om MFK - Oud.

Väldigt ren och elegant doft. Får inte samma medicinkänsla som många recensioner säger på ex. Fragrantica. Jag gillar den mycket just för att den är enkel men otroligt välgjord. Ska man klaga på något hade den gärna fått vara lite mer högljudd men den levererar inte heller uselt.

Enligt noterna finns det ingen citrus eller mysk i men det luktar onekligen som det.

En 70ml flaska kostar 195€ och jag kan förstå varför även om den känns dyr. Behöver man ha en full flaska om man som många av oss nötter sitter på +10 flaskor? Nej.

Ruskig skillnad mellan edt, edp och extrait på denna. Den sistnämnda är min klara favorit. En av mina topp 5 kontorsdofter för närvarande!
 
Ibland kan man tycka prestandan får lite för mycket vikt när man diskuterar dofter. För mig är den rätt viktig speciellt om prislappen är lite högre så förväntar man sig en god prestanda och något som projicerar rätt bra. Jag kan hålla med att det är ju rätt svårt att personligen verkligen kunna inse hur bra prestanda en doft har så länge man själv är den som recencerar. Tycker Mr Smellys åsikter i ämnet är spot on eller var tycker Ni?
 
Ibland kan man tycka prestandan får lite för mycket vikt när man diskuterar dofter. För mig är den rätt viktig speciellt om prislappen är lite högre så förväntar man sig en god prestanda och något som projicerar rätt bra. Jag kan hålla med att det är ju rätt svårt att personligen verkligen kunna inse hur bra prestanda en doft har så länge man själv är den som recencerar. Tycker Mr Smellys åsikter i ämnet är spot on eller var tycker Ni?
Håller med Mr Smelly, performancenojan tar ofta för stor plats i sammanhanget.
 
Ibland kan man tycka prestandan får lite för mycket vikt när man diskuterar dofter. För mig är den rätt viktig speciellt om prislappen är lite högre så förväntar man sig en god prestanda och något som projicerar rätt bra. Jag kan hålla med att det är ju rätt svårt att personligen verkligen kunna inse hur bra prestanda en doft har så länge man själv är den som recencerar. Tycker Mr Smellys åsikter i ämnet är spot on eller var tycker Ni?
Håller väl i stort med, förutom resonemanget i slutet där han pratar om youtubers vs bloggare. De fyller olika funktioner, liksom akademiska experter fyller en annan funktion än icke skolade tyckare, oavsett ämne. Youtubers pratar om parfymer på ett lättförstått sätt för den som vill ha snabb information. Sen tycker jag att det finns en poäng i att prata om när en doft passar, dvs kommer till sin rätt.
 
Ibland kan man tycka prestandan får lite för mycket vikt när man diskuterar dofter. För mig är den rätt viktig speciellt om prislappen är lite högre så förväntar man sig en god prestanda och något som projicerar rätt bra. Jag kan hålla med att det är ju rätt svårt att personligen verkligen kunna inse hur bra prestanda en doft har så länge man själv är den som recencerar. Tycker Mr Smellys åsikter i ämnet är spot on eller var tycker Ni?

Många bra poänger.

Är själv skyldig till att ha funderat mycket på performance men släppt det mer och mer. Visst är det inte oviktigt men i slutändan är doften viktigare. Tar hellre 10h på huden och luktar bra än 24h chernobylolja.

Gillade framförallt retoriken runt dekanter och sampels, typ alla atomizers suger i förhållande till hel flaska. Och jag kan inte uppskatta hur mycket jag testar.
 
  • Like
Reactions: JCE
Ibland kan man tycka prestandan får lite för mycket vikt när man diskuterar dofter. För mig är den rätt viktig speciellt om prislappen är lite högre så förväntar man sig en god prestanda och något som projicerar rätt bra. Jag kan hålla med att det är ju rätt svårt att personligen verkligen kunna inse hur bra prestanda en doft har så länge man själv är den som recencerar. Tycker Mr Smellys åsikter i ämnet är spot on eller var tycker Ni?

Han blandar självklarheter med rent trams IMO. Alla hans "erbjudanden" som kommer upp hela tiden stör mig också.
Att någon uppskattar ett sillage eller projektion och har fel är inte samma sak som att du kan känna vissa parfymer tydligt under en hel dag mot andra som har kass prestanda. Näsblindhet är också en del men alla som gjort en egen parfym (typ collect & bottle el liknande) vet att det inte gäller alla doftnoter och inte heller är svart eller vitt. En doftnot kan försvinna när jag doftat igenom för många i rad men den kommer tillbaka efter en stund när näsan fått lugna sig. (sen är jag helt doftblind för vissa noter men det är en helt annan femma).

Angående hans resonemang om att vissa doftmolekyler avdunstar snabbare än andra är också en självklarhet. Men det stora "problemet" i sammanhanget är att det är mindre relevant sett till koncentration och sammansättning. (Ett ypperligt exempel är Tom Ford - Costa Azzurra jmf med TFK - Cosmos. Oerhört lika dofter med noter som primärt avdunstar snabbt men en presterar galet mycket bättre än den andra).

Och det han totalt missar i analysen är att det på det stora hela bygger på affärsmodellen från framförallt större bolag i branschen.

En parfym som tar fram av storbolag X kostar säg Y SEK i framställning. Den har ett utpris på Z SEK och där emellan ska gigantiska provisioner betalas (framförallt till butiksledet). Marknadsföring skall göras och (höga) löner betalas. Skulle man valt att addera en större mängd av de mer kostsamma doftämnena skulle man börja äta rejält av marginalerna. Därför väljer man att kompromissa med koncentrationen (och framställan) för att skapa marginal. Det påverkar prestationen rejält.

ATH har ett avsnitt där han går igenom hur de siffrorna ser ut egentligen i praktiken och varför han därför valt att istället öka koncentrationen och själv äga distributionsledet. Resultatet blir att han kan hålla en helt ok prisnivå, ändå få marginal i produkten och prestanda. Han säger i samma avsnitt att OM han skulle låta någon av de större kedjorna sälja hans parfymer skulle han gå direkt minus på dem pga hur provisionsmodellerna ser ut.

Den andra delen han missar helt är att parfymer inte tas fram från produktledet utan från marknadsföringsledet. Det innebär att man utgår från en målgrupp (och det är inte, tro't eller ej, frag heads). De tas fram mot målgrupper som är betydligt mindre insatta i hur parfymer skapas och hur de presterar över tid. Det gör också att fokus inte blir på hantverk eller produkt. I boken Expedition Parfym av Jenny Lantz intervjuar de parfymörer som förklarar hur marknadsavdelningen styr framställan vilket nästan alltid leder till en mer generisk och sämre produkt.

Att bolagen numer börjar satsa på att få fram en produkt av högre kvalitet (prestanda) är helt för att niche-parfymerna (som sålts i andra distributionsled och har andra utgångspremisser) börjat ta marknadsandelar vilket gör att de större bolagen tvingats följa efter.
 
Han blandar självklarheter med rent trams IMO. Alla hans "erbjudanden" som kommer upp hela tiden stör mig också.
Att någon uppskattar ett sillage eller projektion och har fel är inte samma sak som att du kan känna vissa parfymer tydligt under en hel dag mot andra som har kass prestanda. Näsblindhet är också en del men alla som gjort en egen parfym (typ collect & bottle el liknande) vet att det inte gäller alla doftnoter och inte heller är svart eller vitt. En doftnot kan försvinna när jag doftat igenom för många i rad men den kommer tillbaka efter en stund när näsan fått lugna sig. (sen är jag helt doftblind för vissa noter men det är en helt annan femma).

Angående hans resonemang om att vissa doftmolekyler avdunstar snabbare än andra är också en självklarhet. Men det stora "problemet" i sammanhanget är att det är mindre relevant sett till koncentration och sammansättning. (Ett ypperligt exempel är Tom Ford - Costa Azzurra jmf med TFK - Cosmos. Oerhört lika dofter med noter som primärt avdunstar snabbt men en presterar galet mycket bättre än den andra).

Och det han totalt missar i analysen är att det på det stora hela bygger på affärsmodellen från framförallt större bolag i branschen.

En parfym som tar fram av storbolag X kostar säg Y SEK i framställning. Den har ett utpris på Z SEK och där emellan ska gigantiska provisioner betalas (framförallt till butiksledet). Marknadsföring skall göras och (höga) löner betalas. Skulle man valt att addera en större mängd av de mer kostsamma doftämnena skulle man börja äta rejält av marginalerna. Därför väljer man att kompromissa med koncentrationen (och framställan) för att skapa marginal. Det påverkar prestationen rejält.

ATH har ett avsnitt där han går igenom hur de siffrorna ser ut egentligen i praktiken och varför han därför valt att istället öka koncentrationen och själv äga distributionsledet. Resultatet blir att han kan hålla en helt ok prisnivå, ändå få marginal i produkten och prestanda. Han säger i samma avsnitt att OM han skulle låta någon av de större kedjorna sälja hans parfymer skulle han gå direkt minus på dem pga hur provisionsmodellerna ser ut.

Den andra delen han missar helt är att parfymer inte tas fram från produktledet utan från marknadsföringsledet. Det innebär att man utgår från en målgrupp (och det är inte, tro't eller ej, frag heads). De tas fram mot målgrupper som är betydligt mindre insatta i hur parfymer skapas och hur de presterar över tid. Det gör också att fokus inte blir på hantverk eller produkt. I boken Expedition Parfym av Jenny Lantz intervjuar de parfymörer som förklarar hur marknadsavdelningen styr framställan vilket nästan alltid leder till en mer generisk och sämre produkt.

Att bolagen numer börjar satsa på att få fram en produkt av högre kvalitet (prestanda) är helt för att niche-parfymerna (som sålts i andra distributionsled och har andra utgångspremisser) börjat ta marknadsandelar vilket gör att de större bolagen tvingats följa efter.
Goda poänger!
 
Ibland kan man tycka prestandan får lite för mycket vikt när man diskuterar dofter. För mig är den rätt viktig speciellt om prislappen är lite högre så förväntar man sig en god prestanda och något som projicerar rätt bra. Jag kan hålla med att det är ju rätt svårt att personligen verkligen kunna inse hur bra prestanda en doft har så länge man själv är den som recencerar. Tycker Mr Smellys åsikter i ämnet är spot on eller var tycker Ni?
Håller med i stora drag men sen är det ju som ngn ovanför skrev att om jag betalar dyra pengar för en parfym och sen håller den inte alls utan jag behöver spraya på nytt var fjärde timme då blir ju den parfymen väldigt dyr att äga då den dessutom kommer ta slut väldigt fort. Så för min del är jag fine med att "vanliga" designer parfymer i "normal" prisklass har en halvkass prestanda, men det är inte OK om Roja eller MFK eller Boadicea eller Xerjoff eller liknande har det, där kräver jag mer.
 

Tack!
Sen skall ju inte alla parfymer projicera massor i timmar. (typ Interlude som nämns här ovan).
Om vi tar MFK som ett exempel så har de flesta av hans dofter ruskigt bra prestanda men ofta mer lågmäld projicering. Jag moving times på mig idag och jag känner den tydligt på mig nu 6 timmar efter applicering. Men den projicerar inte väldans mycket. Det är i min bok ett resultat av duktigt parfymskapande. Dessutom är det snarare en preferensfråga vad man föredrar. Och för mig blir det snarare en fråga om användningsområde. Ska jag sitta på ett kontor vill jag inte ha en svårtolkad doft som projicerar massor. Det skulle varken vara snällt mot mina kollegor eller mig själv (jag skulle bli obekväm).
 
  • Like
Reactions: S.L
Tillbaka
Topp