Ibland kan man tycka prestandan får lite för mycket vikt när man diskuterar dofter. För mig är den rätt viktig speciellt om prislappen är lite högre så förväntar man sig en god prestanda och något som projicerar rätt bra. Jag kan hålla med att det är ju rätt svårt att personligen verkligen kunna inse hur bra prestanda en doft har så länge man själv är den som recencerar. Tycker Mr Smellys åsikter i ämnet är spot on eller var tycker Ni?
Han blandar självklarheter med rent trams IMO. Alla hans "erbjudanden" som kommer upp hela tiden stör mig också.
Att någon uppskattar ett sillage eller projektion och har fel är inte samma sak som att du kan känna vissa parfymer tydligt under en hel dag mot andra som har kass prestanda. Näsblindhet är också en del men alla som gjort en egen parfym (typ collect & bottle el liknande) vet att det inte gäller alla doftnoter och inte heller är svart eller vitt. En doftnot kan försvinna när jag doftat igenom för många i rad men den kommer tillbaka efter en stund när näsan fått lugna sig. (sen är jag helt doftblind för vissa noter men det är en helt annan femma).
Angående hans resonemang om att vissa doftmolekyler avdunstar snabbare än andra är också en självklarhet. Men det stora "problemet" i sammanhanget är att det är mindre relevant sett till koncentration och sammansättning. (Ett ypperligt exempel är Tom Ford - Costa Azzurra jmf med TFK - Cosmos. Oerhört lika dofter med noter som primärt avdunstar snabbt men en presterar galet mycket bättre än den andra).
Och det han totalt missar i analysen är att det på det stora hela bygger på affärsmodellen från framförallt större bolag i branschen.
En parfym som tar fram av storbolag X kostar säg Y SEK i framställning. Den har ett utpris på Z SEK och där emellan ska gigantiska provisioner betalas (framförallt till butiksledet). Marknadsföring skall göras och (höga) löner betalas. Skulle man valt att addera en större mängd av de mer kostsamma doftämnena skulle man börja äta rejält av marginalerna. Därför väljer man att kompromissa med koncentrationen (och framställan) för att skapa marginal. Det påverkar prestationen rejält.
ATH har ett avsnitt där han går igenom hur de siffrorna ser ut egentligen i praktiken och varför han därför valt att istället öka koncentrationen och själv äga distributionsledet. Resultatet blir att han kan hålla en helt ok prisnivå, ändå få marginal i produkten och prestanda. Han säger i samma avsnitt att OM han skulle låta någon av de större kedjorna sälja hans parfymer skulle han gå direkt minus på dem pga hur provisionsmodellerna ser ut.
Den andra delen han missar helt är att parfymer inte tas fram från produktledet utan från marknadsföringsledet. Det innebär att man utgår från en målgrupp (och det är inte, tro't eller ej, frag heads). De tas fram mot målgrupper som är betydligt mindre insatta i hur parfymer skapas och hur de presterar över tid. Det gör också att fokus inte blir på hantverk eller produkt. I boken Expedition Parfym av Jenny Lantz intervjuar de parfymörer som förklarar hur marknadsavdelningen styr framställan vilket nästan alltid leder till en mer generisk och sämre produkt.
Att bolagen numer börjar satsa på att få fram en produkt av högre kvalitet (prestanda) är helt för att niche-parfymerna (som sålts i andra distributionsled och har andra utgångspremisser) börjat ta marknadsandelar vilket gör att de större bolagen tvingats följa efter.