• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

DD Creed - Royal Oud
5AB8E365-7CBD-41BC-A049-D77B72E8D6CA.jpeg

DD: Amouage - Enclave

Frisk och intensiv öppning som är lik Enigma PC plus en realistisk och fräsch mintnot. Inte lika in your face som på Beach Hut. Kan inte riktigt bestämma mig för om jag älskar mintnoten. Ser fram emot utvecklingen av den här under dagen.

20210130_125158.png

(bild skamlöst stulen från Internet)

Lagt en beställning på tre nya dofter. Bentley For Men, Banana Republic Neroli Woods och Banana Republic 78 Vintage Green. Jag kommer dock få dem först om ett par månader då jag är utanför Sverige men värt att vänta! :D

KD:

Amouage Journey

oua31792_cclear.jpg

Slog till på Notino-rean.
Det här är Interlude eller Layton exclusifs välartade storebror. Inte storebror som i mer högljudd utan tvärt om. Akademisk och trovärdig. Känns mogen och manlig.

Den har samma incense-not som interlude ovan vilket gör att vissa kommer störa sig på den (host, host @S.L ) . Jag kan svära på att exclusif har samma men det är inte upptaget i noterna så jag kan ha fel.

Vad avser tobaksdoft så vill jag nog säga att den finns där men det här är inte en tobaksdoft. Det är en elegant maskulin blanddoft där tobak, läder, kardemumma och cypriol är det som min näsa mest fokuserar på.

Den är stark på huden men projicerar inte långt och skapar litet sillage. Märklig kombo faktiskt. När jag kommer nära tänker jag att denna borde ta över ett rum men min fru konstaterar att så inte är fallet. (Den får högt fru-betyg också).

Jag vill inte kalla denna crowd pleaser även om den doftar gott. Den har en viss komplexitet om än, hittills, linjär.

Inte alls söt.

Men en keeper absolut och vill jag påstå, en daglig parfym pga begränsat sillage.

KD:

Amouage Journey

oua31792_cclear.jpg

Slog till på Notino-rean.
Det här är Interlude eller Layton exclusifs välartade storebror. Inte storebror som i mer högljudd utan tvärt om. Akademisk och trovärdig. Känns mogen och manlig.

Den har samma incense-not som interlude ovan vilket gör att vissa kommer störa sig på den (host, host @S.L ) . Jag kan svära på att exclusif har samma men det är inte upptaget i noterna så jag kan ha fel.

Vad avser tobaksdoft så vill jag nog säga att den finns där men det här är inte en tobaksdoft. Det är en elegant maskulin blanddoft där tobak, läder, kardemumma och cypriol är det som min näsa mest fokuserar på.

Den är stark på huden men projicerar inte långt och skapar litet sillage. Märklig kombo faktiskt. När jag kommer nära tänker jag att denna borde ta över ett rum men min fru konstaterar att så inte är fallet. (Den får högt fru-betyg också).

Jag vill inte kalla denna crowd pleaser även om den doftar gott. Den har en viss komplexitet om än, hittills, linjär.

Inte alls söt.

Men en keeper absolut och vill jag påstå, en daglig parfym pga begränsat sillage.
Ja, incense är en märklig not för mig. I vissa dofter (Rasputin, Ivory Route) så spelar den inte alls huvudrollen men i drydown är det nästan det enda min näsa uppfattar och tyvärr stör sig på. I andra dofter har den en betydligt mer central roll men det funkar hur bra som helst. Mysko.

Ja, incense är en märklig not för mig. I vissa dofter (Rasputin, Ivory Route) så spelar den inte alls huvudrollen men i drydown är det nästan det enda min näsa uppfattar och tyvärr stör sig på. I andra dofter har den en betydligt mer central roll men det funkar hur bra som helst. Mysko.
Håller med dig. I French Lover (som jag alltid tyckt mycket om) finns det rökelse men den tar inte över (åtminstone sist jag doftade på den). I nästan alla andra parfymer som jag provat innehållande denna not så har den en tendens att helt ta över min näsa och till slut känner jag ingenting annat. Har köpt en del prover (senast för någon månad sedan) som innehåller rökelse kanske i någon slags fåfäng förhoppning att det skall fungera, men blir alltid besviken. Numer tål jag inte ens den minsta lilla rökelsedoft och skyr noten som pesten.

• Sad
Reactions: S.L
Hur resonerar ni kring vilka parfymer som är lämpliga eller inte lämpliga på ett kontor?
Tänkte mer tidigare vilka dofter jag bar på jobbet innan en ”kollega” klagade på mig. Sedan dess har jag gått loco och kört de dofter jag varit sugen på för dagen 👌😊. Sjuka är att jag till och med vissa dagar ”råkat” ta för mycket av vissa utan klagomål 😂🤣.

Hur resonerar ni kring vilka parfymer som är lämpliga eller inte lämpliga på ett kontor?

Kontor: begränsad mängd av tyngre dofter.
Ingen stall-oud. Undviker rökelse.
I allmänhet väljer jag dofter med mindre komplexitet och inte för tunga noter.

Exempel på dofter jag undviker på jobb:

Amouage - Interlude
Nasomatto - Black Afghano
Xerjoff - Luxor

Dofter jag bär men i mindre dos:

Tom Ford - Hombre leather
Nasomatto - Duro/Pardon/Baraonda

Dofter jag kör på som vanligt:

PdM - Layton/Percival
Tom Ford - BdJ
Amouage - Reflection

DD: Orto Parisi - Terroni

Från fragrantica
Terroni is a derogatory name in Italy for those who come mostly from the southern provinces. According to stereotype, such a guy is not particularly subtle. He does not restrain himself in anything, his performance is raw, guided only by instincts, without politeness.

Och det är precis vad Terroni är. Oud, patchouli, rökelse och en hint av vanilj. Självsäker och rakt på sak.

375x500.45475.jpg

(bild skamlöst stulen från internet)

DD: Orto Parisi - Terroni

Från fragrantica
Terroni is a derogatory name in Italy for those who come mostly from the southern provinces. According to stereotype, such a guy is not particularly subtle. He does not restrain himself in anything, his performance is raw, guided only by instincts, without politeness.

Och det är precis vad Terroni är. Oud, patchouli, rökelse och en hint av vanilj. Självsäker och rakt på sak.

375x500.45475.jpg

(bild skamlöst stulen från internet)
En riktig favorit.

Nu har jag testat dessa tre mot varandra, så nu vet jag vad alla talar om. Ok, jag gillar Aventus, men jämfört med Explorer, är den helt enkelt inte värd premien. Explorer känns nästan bättre. Den är alldeles utmärkt. Aventus och Explorer ligger väldigt nära varandra. Armaf edp däremot kan man hälla ut! Den är inte i närheten av de två övriga. Den har något unket över sig. Inte alls kul. Kommer aldrig använda den.
IMG_20210201_112024.jpg

Nu har jag testat dessa tre mot varandra, så nu vet jag vad alla talar om. Ok, jag gillar Aventus, men jämfört med Explorer, är den helt enkelt inte värd premien. Explorer känns nästan bättre. Den är alldeles utmärkt. Aventus och Explorer ligger väldigt nära varandra. Armaf edp däremot kan man hälla ut! Den är inte i närheten av de två övriga. Den har något unket över sig. Inte alls kul. Kommer aldrig använda den.
IMG_20210201_112024.jpg

Har bara samplat Aventus och har en helflaska Explorer. Men håller med till fullo, tycker Explorer är en bättre doft (oavsett pris faktiskt).

IMG_20210201_112024.jpg
Kände precis samma sak om armaf, tyckte dock att Explorerns performance var så kass att inte heller den var värd att behålla. Samtidigt suger Aventus performance också...

Tillbaka
Topp