Jag förstårIroniskt nog så anges batchnummer nästan bara då det handlar om riktigt gamla batcher = högre priser.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag förstårIroniskt nog så anges batchnummer nästan bara då det handlar om riktigt gamla batcher = högre priser.
Den är i mitt tycke bättre en Edp versionen.Slog till på den här på NK
![]()
Eaux de toilette | Fragrances | Diptyque Paris
Diptyque Paris Eaux de toilette |www.diptyqueparis.com
Grym unisex sommardoft
Nja. Inte alltid så. Snarare att nyare versioner baseras på nya formulas/ingredienser (ibland pga regelverk typ IFRA eller kostnadsskäl) och tappar i doft & performance jmf med tidigare versioner. Dessa kommer aldrig utvecklas med tiden, iaf inte nå upp till sina föregångares höjder s.a.s. Således används batch koder i annonser oftast för att leda i bevis att en flaska är gammal och därmed oftast med genomgående bättre performance. För dofter som tex Creed Aventus har ju detta med batch codes övergått i en separat vetenskap...Jag förstår, parfym utvecklas som viner, på ett ungefär.
![]()
Under 2015 har jag svagt minne att det fanns 3 eller 4 olika batcher som luktade olika, allt från fruktigare till rökigare.Nja. Inte alltid så. Snarare att nyare versioner baseras på nya formulas/ingredienser (ibland pga regelverk typ IFRA eller kostnadsskäl) och tappar i doft & performance jmf med tidigare versioner. Dessa kommer aldrig utvecklas med tiden, iaf inte nå upp till sina föregångares höjder s.a.s. Således används batch koder i annonser oftast för att leda i bevis att en flaska är gammal och därmed oftast med genomgående bättre performance. För dofter som tex Creed Aventus har ju detta med batch codes övergått i en separat vetenskap...
Jag förstår, parfym utvecklas som viner, på ett ungefär.
![]()
men är det inte så att vissa ingredienser "bryts ner" med tiden så doften alltid blir sämre på gamla parfymer? Eller menar du att vissa gamla parfymer går att snacka upp av nya näsor?Inte riktigt. Däremot omformuleras dem när bolag byter ”näsa” eller vill spara in på dyra ingredienser. Då blir ”orginalet” mer attraktivt!
Den stora grejen är att många dofter som varit extremt uppskattade släppts som ”samma doft” men bakom kulisserna vattnats ur och tappat prestanda t.ex. YSL - La nuit De l’homme mfl därför är ”vintage” versionerna dyrare och mer eftertraktade en nyare versioner av samma doft... Sen finns det också alternativ som skrevs om tidigare typ Creed - Aventus där många påstår att de kan hitta tydliga skillnader mellan väldigt många olika batchar.men är det inte så att vissa ingredienser "bryts ner" med tiden så doften alltid blir sämre på gamla parfymer? Eller menar du att vissa gamla parfymer går att snacka upp av nya näsor?
Finns kungar här i tråden som säkert hjälper dig inom kort!Blivit sugen på att testa en av trådens mest hausade niche parfymer. Nishane Hacivat. Vart kan man beställa ett sample?
Med lite tips på smidigt sätt att dekantera med typ spruta kan jag hjälpa tillBlivit sugen på att testa en av trådens mest hausade niche parfymer. Nishane Hacivat. Vart kan man beställa ett sample?
Tack för ett svar som jag lärde mig mycket av.Den stora grejen är att många dofter som varit extremt uppskattade släppts som ”samma doft” men bakom kulisserna vattnats ur och tappat prestanda t.ex. YSL - La nuit De l’homme mfl därför är ”vintage” versionerna dyrare och mer eftertraktade en nyare versioner av samma doft... Sen finns det också alternativ som skrevs om tidigare typ Creed - Aventus där många påstår att de kan hitta tydliga skillnader mellan väldigt många olika batchar.
Med lite tips på smidigt sätt att dekantera med typ spruta kan jag hjälpa till![]()
Inget jag provat, hur är den?
men är det inte så att vissa ingredienser "bryts ner" med tiden så doften alltid blir sämre på gamla parfymer? Eller menar du att vissa gamla parfymer går att snacka upp av nya näsor?
Inget jag provat, hur är den?
Mitt OCD sätter tyvärr stopp för detHar en nästan full 30ml dekant förutom flaskan ifall det är av intresse?
Tycker drydown delar en del av det goa i Royal Oud som jag älskar. Väldigt intressant resa i dennaDD: Xerjoff - Kobe
I min mening en av Xerjoffs mest underskattade dofter. Startar med en rejäl dos av Neroli och apelsin. Vid någon given tidpunkt in i doftresan slår det om och den blir en av de bästa trä-dofterna jag varit med om. Den spelar på samma planhalva som Hacivat men i min bok är detta den bästa citrus/trä/mysk-doften som finns. Helt perfekt för vår.
![]()
In i skåpet på klubben med denna för utvärdering av Xerjoffs mest hängivna fan på KS?DD: Xerjoff - Kobe
I min mening en av Xerjoffs mest underskattade dofter. Startar med en rejäl dos av Neroli och apelsin. Vid någon given tidpunkt in i doftresan slår det om och den blir en av de bästa trä-dofterna jag varit med om. Den spelar på samma planhalva som Hacivat men i min bok är detta den bästa citrus/trä/mysk-doften som finns. Helt perfekt för vår.
![]()
Men vafan ni kan inte hänvisa till både Hacivat och Royal oud nu måste jag ju lägga till den på köplistan.Tycker drydown delar en del av det goa i Royal Oud som jag älskar. Väldigt intressant resa i denna![]()