• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Parfums Vintage har ju gått all in för att reproducera historiska batchar av Aventus och lyckas enligt många bättre än Creed själva.

Blir dock för dyrt per ml efter frakt och skatt tycker jag. (Samma gäller Dua Fragrances dito tolkningar)

Ifall du är ute efter performance-ersättare, testa Armaf Club de Nuit Intense. Billigt och bra!
https://www.fragrantica.com/perfume/Armaf/Club-de-Nuit-Intense-Man-34696.html
Och jag ska ärligt talat säga att jag förnimmer denna längre än min äkta Aventus.
(Utebliven olfactory fatigue kanske, men hur som haver)

Även Mont Blanc Explorer också ett prisvärt alternativ efter ovan nämnda test.

Stort tack för ditt gedigna svar!

Aldrig hört talas om Parfums Vintage så ska definitvt kolla upp. Jag är bosatt i USA, så osäker hur det blir tull och moms osv. Såg att deras sortiment är otroligt stort, har du någon personlig favorit?

"Performance-ersättare", är det ett annat ord för vardagligt bruk? Förnimmer, olfactory fatigue, känner mig verkligen som en grönis här inne med alla olika uttryck :D Känns sjukt (för en n00b som mig) att en perfym för ~300 spänn (Club de Nuit) kan hålla samma nivå som Creed haha?

Dagens parfym!
Nu blir det en skapelse av den något udda men lätt genialiska skaparen Alessandro Gualtieri. Mannen bakom parfymhuset Nasomatto har även sitt andra hus Orto Parisi.
Vem vill inte ha dofter med de säljande namnen exkrement, sperma osv?
Konsekvent vägrar han att lista något innehåll i parfymerna så här är det fritt fram för gissning men den han säger sig vilja återskapa är ett vulkanutbrott.

Märke: Orto Parisi
Serie: Terroni
Topp: ?
Hjärta: ?
Bas: ?

Min upplevelse: Det första som slår dig är en massiv doft av brand och gummi. Tänk när ni var små, hade bilbana och lät bilarnas däck hållas lite över banan medan ni varvade dem brännande varma och så kombineras det med en brinnande julgran samtidigt som tranbärsjuice kokar på spisen.
Några minuter in lugnar sig röken en varm fruktighet uppenbarar sig. Doften är fortsatt tung och krämig med gräddiga toner av kola, mörkgula frukter och cederträ. Snart har den landat helt och det som kvarstår är för mig snarlikt hans andra kreation i black afgano fast utan cannabis-tonen och med mer jordighet. Han säger sig vilja återskapa ett vulkanutbrott med doften. Det gör han säkert under inledningen men i övrigt är detta något annat.

Performance & projection: Ja och Ja!
Projektionen är som en rak höger och knappast något som kommer skänka ett leende på alla dina kollegors läppar om du bär den på kontoret. Du behöver inte heller vara skakig i benen över att den tappar i kraft över dagen. Men med det sagt så är den inte så extrem (inledningen undantagen) som många gör gällande. Men jag har ingen parfym som är lika långlivad som denna.

Övrigt/passar: vinter. Blytung trots fruktigheten och detta är något som jag verkligen skulle tröttna på om jag hade den två dagar i följd. Men att någon gång i bland dra på sig denna är en fröjd. Är den prisvärd? Ja det är den faktiskt och den kommer vara dryg då den inte lär nyttjas kontinuerligt. Om du redan är ägare till black afgano ska du inte köpa denna då likheten i dry down är stor.

6996EB02-437F-494B-A182-18C12E9A592C.jpeg

Dagens parfym!
Nu blir det en skapelse av den något udda men lätt genialiska skaparen Alessandro Gualtieri. Mannen bakom parfymhuset Nasomatto har även sitt andra hus Orto Parisi.
Vem vill inte ha dofter med de säljande namnen exkrement, sperma osv?
Konsekvent vägrar han att lista något innehåll i parfymerna så här är det fritt fram för gissning men den han säger sig vilja återskapa är ett vulkanutbrott.

Märke: Orto Parisi
Serie: Terroni
Topp: ?
Hjärta: ?
Bas: ?

Min upplevelse: Det första som slår dig är en massiv doft av brand och gummi. Tänk när ni var små, hade bilbana och lät bilarnas däck hållas lite över banan medan ni varvade dem brännande varma och så kombineras det med en brinnande julgran samtidigt som tranbärsjuice kokar på spisen.
Några minuter in lugnar sig röken en varm fruktighet uppenbarar sig. Doften är fortsatt tung och krämig med gräddiga toner av kola, mörkgula frukter och cederträ. Snart har den landat helt och det som kvarstår är för mig snarlikt hans andra kreation i black afgano fast utan cannabis-tonen och med mer jordighet. Han säger sig vilja återskapa ett vulkanutbrott med doften. Det gör han säkert under inledningen men i övrigt är detta något annat.

Performance & projection: Ja och Ja!
Projektionen är som en rak höger och knappast något som kommer skänka ett leende på alla dina kollegors läppar om du bär den på kontoret. Du behöver inte heller vara skakig i benen över att den tappar i kraft över dagen. Men med det sagt så är den inte så extrem (inledningen undantagen) som många gör gällande. Men jag har ingen parfym som är lika långlivad som denna.

Övrigt/passar: vinter. Blytung trots fruktigheten och detta är något som jag verkligen skulle tröttna på om jag hade den två dagar i följd. Men att någon gång i bland dra på sig denna är en fröjd. Är den prisvärd? Ja det är den faktiskt och den kommer vara dryg då den inte lär nyttjas kontinuerligt. Om du redan är ägare till black afgano ska du inte köpa denna då likheten i dry down är stor.

6996EB02-437F-494B-A182-18C12E9A592C.jpeg

Riktigt bra! Denna har jag varit nyfiken på länge. Tack för recensionen!

Dagens parfym!
14 stekande grader att vänta i Göteborg och då är det ju på sin plats med sommarparfym. Tillverkad i Göteborg och nu buren av en tölpig göteborgare.

Märke: Agonist
Serie: solaris
Topp: grapefrukt, mandarin, svartvinbär
Hjärta: persika & ingefära
Bas: tonka, benzoin & patchouli

Min upplevelse: jag kan lätt tröttna på klassiska sommarsofter där citrusen är klassisk citron och vanilj med cederträ. Här får du först en fräsch injektion av grapefrukt och svartvinbär. De mest fräna topparna av grapen lägger sig snabbt och mjuknar av utan att försvinna men för att istället lägga sig bredvid söta persikor och patchouli.
Rent tekniskt är den helt ok om än lite spretig till en början. Den behöver helt enkelt lite tid på sig att landa för att allt ska växa ihop.
Detta är så jäkla fräscht och hade lika gärna kunnat vara den perfekta sommardrinken en het kväll i juli. Vad jag saknar i den är att istället för att låta godispersikor bli för dominanta hade jag gärna sett att de syrliga tonerna av grapefrukten fått ligga kvar också Då hade den haft en magisk fräschör.

Performance & projection: bra performance men en sillage som ligger något under medel.

Övrigt/passar: sommar, dag som kväll. Unisex men med mer feminina drag.
Är den värd priset?
Nej det tycker jag inte. Kollade priset nu och den ligger på 1400kr för 50ml vilket är i överkant för vad du får. Misstolka mig rätt - detta är förbannat bra och det är en läskande godissmakande doft men jag kan slå mig i backen på att något designerhus har något liknande för halva priset.
Men nog är det ett kul inslag i samlingen.
FC3B23AD-E87F-487D-9B45-6B545615DBEB.jpeg

Dagens parfym!
14 stekande grader att vänta i Göteborg och då är det ju på sin plats med sommarparfym. Tillverkad i Göteborg och nu buren av en tölpig göteborgare.

Märke: Agonist
Serie: solaris
Topp: grapefrukt, mandarin, svartvinbär
Hjärta: persika & ingefära
Bas: tonka, benzoin & patchouli

Min upplevelse: jag kan lätt tröttna på klassiska sommarsofter där citrusen är klassisk citron och vanilj med cederträ. Här får du först en fräsch injektion av grapefrukt och svartvinbär. De mest fräna topparna av grapen lägger sig snabbt och mjuknar av utan att försvinna men för att istället lägga sig bredvid söta persikor och patchouli.
Rent tekniskt är den helt ok om än lite spretig till en början. Den behöver helt enkelt lite tid på sig att landa för att allt ska växa ihop.
Detta är så jäkla fräscht och hade lika gärna kunnat vara den perfekta sommardrinken en het kväll i juli. Vad jag saknar i den är att istället för att låta godispersikor bli för dominanta hade jag gärna sett att de syrliga tonerna av grapefrukten fått ligga kvar också Då hade den haft en magisk fräschör.

Performance & projection: bra performance men en sillage som ligger något under medel.

Övrigt/passar: sommar, dag som kväll. Unisex men med mer feminina drag.
Är den värd priset?
Nej det tycker jag inte. Kollade priset nu och den ligger på 1400kr för 50ml vilket är i överkant för vad du får. Misstolka mig rätt - detta är förbannat bra och det är en läskande godissmakande doft men jag kan slå mig i backen på att något designerhus har något liknande för halva priset.
Men nog är det ett kul inslag i samlingen.
FC3B23AD-E87F-487D-9B45-6B545615DBEB.jpeg
Provade den som sample och tyckte öppningen var alldeles för skrikig, vass/stickande och skarp. Gillade där i mot deras dark sapphire.

Dagens parfym!
Jag fortsätter att gå igenom skåpet.

Märke: Xerjoff
Serie: Casamorati 1888
Topp: koriander, peppar och saffran
Hjärta: rosor, ylang ylang och neroli
Bas: björk, parchouli, cederträ

Min upplevelse: min fru fullkomligen hatar denna! Det gör inte jag men jag kan hålla med om att den är väldigt egen och egentligen inte något som jag borde uppskatta.
Direkt när den appliceras slås jag av en blandning av tuggummit Jenka och rootbeer. Detta lägger sig ganska snabbt och varm blommighet börjar framträda.
Jag är faktiskt rätt osäker på vad jag egentligen känner vilket är ett tecken på något väl sammansatt då de enskilda noterna gifter sig till en enda vägg av intryck.
I grunden är det är ganska blommig historia men jag kan inte påstå att det är blommor jag främst får fram. Det är inte heller en gourmand trots att tankarna primärt dras åt något ätbart.
Så oklart hur jag översätter upplevelsen men tunga söta kolatoner från ylang ylangen, exotiska blommor, vaniljsockervadd & grädde och på toppen universaloljan 5-56.
Du får en varm komposition där de enskilda delarna är lite kluriga att plocka ut men istället har du ett moln av behaglighet kring dig hela dagen.

Performance & projection: superlång performance och bra projektion.

Övrigt/passar: denna funkar året om, dag som natt och är helt klart unisex! Jag har ingen doft som liknar denna och det är onekligen roligt att kunna bryta av.
EA80D7B1-60DF-41F6-ADFB-1B9E59A3DC7B.jpeg

Senast ändrad:
Dagens parfym!
Sol men lite kyligt väder så nu jäklar går vi på tunga prylar.

Märke: Tom Ford
Serie: Plum Japonais
Topp: Saffran & kanel
Hjärta: plommon, plommonblom,
Bas: oud, vanilj & harts

Min upplevelse: starka kryddor, vanilj och kanel värmer direkt upp doften. De mörklila plommonen börjar uppenbara sig.
Efter någon timme har du kvar en ganska torr och pudrig doft av fullmogna plommon och vanilj. Magiskt bra trots att jag kan ha svårt för just pudriga dofter eftersom jag lätt tycker att det blir sminkbutik över dem.

Performance & projection: hög och hög!
Precis som flera av sina kollegor inom private blend har du suverän prestanda. Bibehållen tyngd och projektion under långtid.

Övrigt/passar: vintermörker och sena kvällar så klart men framförallt skulle jag säga att det är en riktig höstdoft. Så vansinnigt mörkt, djupt och sexigt att det förslår. Detta är TF när han är som bäst. Tungt, unisex, lite opolerat men så jäkla bra sammansatt.
Är den värd priset? Yes - jag håller den fortsatt för att vara den bästa doften i nuvarande private blend-serien.
673F00F3-D66F-4679-96EE-95DD9285CA48.jpeg

Senast ändrad:
Dagens parfym!
Sol men lite kyligt väder så nu jäklar går vi på tunga prylar.

Märke: Tom Ford
Serie: Plum Japonais
Topp: Saffran & kanel
Hjärta: plommon, plommonblom,
Bas: oud, vanilj & harts

Min upplevelse: starka kryddor, vanilj och kanel värmer direkt upp doften. De mörklila plommonen börjar uppenbara sig.
Efter någon timme har du kvar en ganska torr och pudrig doft av fullmogna plommon och vanilj. Magiskt bra trots att jag kan ha svårt för just pudriga dofter eftersom jag lätt tycker att det blir sminkbutik över dem.

Performance & projection: hög och hög!
Precis som flera av sina kollegor inom private blend har du suverän prestanda. Bibehållen tyngd och projektion under långtid.

Övrigt/passar: vintermörker och sena kvällar så klart men framförallt skulle jag säga att det är en riktig höstdoft. Så vansinnigt mörkt, djupt och sexigt att det förslår. Detta är TF när han är som bäst. Tungt, unisex, lite opolerat men så jäkla bra sammansatt.
Är den värd priset? Yes - jag håller den fortsatt för att vara den bästa doften i nuvarande private blend-serien.
673F00F3-D66F-4679-96EE-95DD9285CA48.jpeg
Spännande, måste provas, har bl.a. TF Noir de Noir från deras private blend och tycker det är en fantastisk kvällsdoft.
Fick hem TF Beau de Jour igår och kör den idag, mycket trevlig Fougere parfym, fräsch, mintig och manlig.

Spännande, måste provas, har bl.a. TF Noir de Noir från deras private blend och tycker det är en fantastisk kvällsdoft.
Fick hem TF Beau de Jour igår och kör den idag, mycket trevlig Fougere parfym, fräsch, mintig och manlig.

Noir de noir är grym men det kom alltid något emellan när jag skulle trycka på köpknappen.
BDJ funkade inte alls på mig. Jag luktade nästan alkis av den tyvärr.
Livsfarligt att jobba hemma då det blir aktiv parfymprovning flera gånger om dagen :D

• Like
Reactions: bvb
IMG_20200407_124223.jpg

Då den inte passar mig så ligger den och samlar damm, om någon är intresserad så kan jag tänka släppa den för 2000kr ink. Frakt

Mvh

"30% vid köp för minst 600 kr på e-handeln
Gäller endast varor som skickas från Åhléns. Gäller ej Acne Studios, Rodebjer, Mini Rodini, Byredo, Chanel, Dior, Mateus, String, Hövding/Designtorget, Fjällräven/Designtorget, kolsyremaskiner och presentkort."

Om någon varit sugen på att beställa hem en parfym... :)

"30% vid köp för minst 600 kr på e-handeln
Gäller endast varor som skickas från Åhléns. Gäller ej Acne Studios, Rodebjer, Mini Rodini, Byredo, Chanel, Dior, Mateus, String, Hövding/Designtorget, Fjällräven/Designtorget, kolsyremaskiner och presentkort."

Om någon varit sugen på att beställa hem en parfym... :)

Ser inget om det på hemsidan? Är det ett personligt erbjudande du fått av Åhléns?

Ser inget om det på hemsidan? Är det ett personligt erbjudande du fått av Åhléns?

Ja, sorry, jag kollade nyss. Trodde det var för alla. Finns ingen rabattkod heller. Utan man aktiverar det på sina "Mina sidor" och sedan uppdateras varukorgen automatiskt. Logga gärna in och kolla, ni kanske har det också!

Hermes Terre till vardags. Den är jättefin!

Olika Penhaligons när jag vill koppla parfym till utstyrsel och tillfälle. Slutar oftast med att jag sitter och sniffar på mig själv :D

Dagens parfym!
Anar vi fortsatt vår i luften? Fortsatt sol på västkusten så då kör vi vidare på den inslagna spåret med sommardofter i väntan på rätt säsong och testar en ny förmåga.

Märke: Penhaligon’s
Serie: Savory steam
Topp: lime & rosmarin
Hjärta: rosor och rosépeppar
Bas: rökelser och kåda

Min upplevelse: Du slås av lime, nystrukna fräscha tyger och frisyka ångor och rosor. Detta doftar så jävla bra!
Snart lägger sig citrusen en aning och du har en krispig gin & tonic och rosenbuske kring dig. Här stannar det. Inget ytterligare händer men det är inga problem i sig eftersom det är en perfekt enkel sammansättning av toner. Utmaningen uppstår i att efter två timmar behöver du applicera mer av varan.

Performance & projection: låg performance och låg projektion.

Övrigt/passar: sommardoft utan dess like som håller för både män och kvinnor. Är den värd pengarna? Nä. Prestandan är under all kritik tyvärr. Hade den orkat i klass med vad konkurrenterna levererar till detta pris hade jag burit den konstant. Nu blir det något som får åka på inför stranden eller när den råkar stå längst fram i rotationen av de lite blommigare dofterna.
Den funkar också fint efter kvällsduschen när du vill känna lite annat än schampo, tvål och hudkrämer.
Men att lägga 1400 spänn på något så begränsat är inte rimligt.
Synd, för detta är jäkligt bra.
1BF88211-5B1A-49D1-AAD5-FBB9DB8A588D.jpeg

Dagens parfym!
Anar vi fortsatt vår i luften? Fortsatt sol på västkusten så då kör vi vidare på den inslagna spåret med sommardofter i väntan på rätt säsong och testar en ny förmåga.

Märke: Penhaligon’s
Serie: Savory steam
Topp: lime & rosmarin
Hjärta: rosor och rosépeppar
Bas: rökelser och kåda

Min upplevelse: Du slås av lime, nystrukna fräscha tyger och frisyka ångor och rosor. Detta doftar så jävla bra!
Snart lägger sig citrusen en aning och du har en krispig gin & tonic och rosenbuske kring dig. Här stannar det. Inget ytterligare händer men det är inga problem i sig eftersom det är en perfekt enkel sammansättning av toner. Utmaningen uppstår i att efter två timmar behöver du applicera mer av varan.

Performance & projection: låg performance och låg projektion.

Övrigt/passar: sommardoft utan dess like som håller för både män och kvinnor. Är den värd pengarna? Nä. Prestandan är under all kritik tyvärr. Hade den orkat i klass med vad konkurrenterna levererar till detta pris hade jag burit den konstant. Nu blir det något som får åka på inför stranden eller när den råkar stå längst fram i rotationen av de lite blommigare dofterna.
Den funkar också fint efter kvällsduschen när du vill känna lite annat än schampo, tvål och hudkrämer.
Men att lägga 1400 spänn på något så begränsat är inte rimligt.
Synd, för detta är jäkligt bra.
1BF88211-5B1A-49D1-AAD5-FBB9DB8A588D.jpeg
Jag kör på Creeds Virgin Island Water som goto sommar doft. Tropisk piña colada typ, den är rätt söt o tung, men sitter 10-12h och har bra projektion.
Så jag är på jakt efter ngt fräschare lättare citrusaktigt, Penhaligon’s ovan lät ju fantastiskt men skulle aldrig köpa den om det är så kass performance. Något annat tips på en fräsch sommardoft som sitter bra? (performance brukar ju generellt vara svårt att få till på fräschare sommardofter)

Jag kör på Creeds Virgin Island Water som goto sommar doft. Tropisk piña colada typ, den är rätt söt o tung, men sitter 10-12h och har bra projektion.
Så jag är på jakt efter ngt fräschare lättare citrusaktigt, Penhaligon’s ovan lät ju fantastiskt men skulle aldrig köpa den om det är så kass performance. Något annat tips på en fräsch sommardoft som sitter bra? (performance brukar ju generellt vara svårt att få till på fräschare sommardofter)

VIW gillar jag jättemycket!
Neroli Portofino är jättebra men jag tycker denna är roligare då den är mer mandarin än citron vilket får den att sticka ut lite.

A2EC757D-436A-454F-A9F3-079515748DEF.jpeg

Topp: Mynta, citron, svartvinbär & dragon
Hjärta: salvia, svartpeppar & koriander
Bas: vetiver, harts

Trots många ingredienser kan jag tycka att det är lite entonigt och linjärt men ibland är det ju exakt vad man vill ha en kokande sommardag efter duschen när man lagt strandens gassande hetta bakom sig. Detta är en bomb av solmogna apelsinskal. Jag får inte ut så mycket mer av alla andra komponenter tyvärr. Lite över medel i performance och bra projektion. Åhlens har ju 30% för medlemmar så du borde kunna kratta hem en 30 ml för ett väldigt bra pris.

Neroli Portofino är jättebra men jag tycker denna är roligare då den är mer mandarin än citron vilket får den att sticka ut lite.

Trots många ingredienser kan jag tycka att det är lite entonigt och linjärt men ibland är det ju exakt vad man vill ha en kokande sommardag efter duschen när man lagt strandens gassande hetta bakom sig. Detta är en bomb av solmogna apelsinskal. Jag får inte ut så mycket mer av alla andra komponenter tyvärr. Lite över medel i performance och bra projektion. Åhlens har ju 30% för medlemmar så du borde kunna kratta hem en 30 ml för ett väldigt bra pris.
Ah glömde säga att jag varvar VIW med TF Fleur de Portofino som är betydligt lättare och mer blommig, men den är som sagt mer åt blommiga hållet och inte så citrus aktig. Där i mot får jag förvånansvärt bra performance på Fleur de Portofino med typ 8-10h.

TF Neroli har jag provat som sample och gillade den väl skapligt men inte exakt vad jag var ute efter, tack för tipset om Manadrino, ska absolut testas. Men doftbeskrivningen för Penhaligon’s låter så mycket intressantare med lime, rosmarin, rosor, rosépeppar. :)

Ah glömde säga att jag varvar VIW med TF Fleur de Portofino som är betydligt lättare och mer blommig, men den är som sagt mer åt blommiga hållet och inte så citrus aktig. Där i mot får jag förvånansvärt bra performance på Fleur de Portofino med typ 8-10h.

TF Neroli har jag provat som sample och gillade den väl skapligt men inte exakt vad jag var ute efter, tack för tipset om Manadrino, ska absolut testas. Men doftbeskrivningen för Penhaligon’s låter så mycket intressantare med lime, rosmarin, rosor, rosépeppar. :)

Ja det är skitsynd att den blir mer skin scent så tidigt.
Nytt och oprovat för mig och som jag kommer kolla in inför sommaren är Percival och acqua viva.

Nishanes hacivat och deras ambra calabria är väl också en moderna klassiker men jag har varit för snål varje gång suget kommer...

Ja det är skitsynd att den blir mer skin scent så tidigt.
Nytt och oprovat för mig och som jag kommer kolla in inför sommaren är Percival och acqua viva.

Nishanes hacivat och deras ambra calabria är väl också en moderna klassiker men jag har varit för snål varje gång suget kommer...

Hur är performance på dessa, vet du? Enligt fragrantica så ska det vara monster-bra men jag får aldrig vår/sommar-dofter att sitta på mig :-(

Hur är performance på dessa, vet du? Enligt fragrantica så ska det vara monster-bra men jag får aldrig vår/sommar-dofter att sitta på mig :-(

På Nishane är de grymma. Övriga två vet jag tyvärr inte.
Men jag kan hålla med om performance på sommardofter - på mig sitter Aqcua di Parmas BM-serie som berget medan högkvalitativ Edp kan vara usel.

Kör på Ferrari Bright Neroli (kostar typ 150 kr) om ni vill ha en fullgod och snorbilligt alternativ till Neroli Portofino som kostar det tiodubbla.

Är så nära ett blindköp av MDA tack vare beskrivningen. Försöker besinna mig och följa en ut innan en ny för att balansera samlingen..

Påstående:

Det finns ingen annan serie som håller såpass hög och jämn nivå som Tom Fords Private Blend

Om det inte stämmer så, vilken?

Påstående:

Det finns ingen annan serie som håller såpass hög och jämn nivå som Tom Fords Private Blend

Om det inte stämmer så, vilken?

Bättre vet jag väl inte men det finns några som jag tycker är grymma:

Bland icke-niche:

Maison Christian Dior
Bottega Veneta Parco Palladiano
Hermés terre serien

Bland icke niche finns hur många som helst som håller enormt hög och jämn nivå. Sen betyder inte det att jag älskar alla serier lika mycket som jag gillar TF. Han och jag tycks gilla samma dofter.

Tillbaka
Topp