• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

vad tycker du? Testade den på flygplatsen för ett tag sen. Va bra men inte wow på mig.

Jag gillar den uppenbarligen :D
Den är inte alls lika blommig som jag mindes den.
Senast jag hade den tyckte jag att den var ganska söt med inslag av vita blommor och torrt trä.
Nu upplevde jag den som mer syrlig i fruktigheten men jag har bara använt den en gång sedan den köptes så jag kan absolut haft en dålig dag.
Oavsett så är den ganska egen men samtidigt lättburen och sånt är alltid kul.

Någon som provat något från ”Svensk parfym”?
https://svenskparfym.se/

Jag älskar svenska nice-parfymer. Men blir knäpp på sidan och ärligt talat är beskrivningen av dofterna rätt b.

Jag vill ha botten-toppnoter och en redogörelse för om det är en EDT/EDP/Extrait. Ska kika i parfymgruppen på fejjan.

edit: Killen som grundat det (Henrik Lestréus) lanserade typ märket via parfymgruppen på fejjan. Så det finns rejält mkt. Säg till om du vill att iag söker på någon specifik doft så kan jag skriva vad andra tycker.

Nice! Hur är PJ? Den låter jäkligt intressant!

Jag tycker att det är deras bästa doft i nuvarande utbud. Detta är min andra flarra.
Då fullkomligen älskar jag tobakstunga dofter men ändå håller jag denna före deras tobacco oud, tobacco vanille etc.
Jag älskar svenska nice-parfymer. Men blir knäpp på sidan och ärligt talat är beskrivningen av dofterna rätt b.

Jag vill ha botten-toppnoter och en redogörelse för om det är en EDT/EDP/Extrait. Ska kika i parfymgruppen på fejjan.

edit: Killen som grundat det (Henrik Lestréus) lanserade typ märket via parfymgruppen på fejjan. Så det finns rejält mkt. Säg till om du vill att iag söker på någon specifik doft så kan jag skriva vad andra tycker.

Frugan är på jakt efter något med mycket viol så därför var tanken att prova deras ”skymning” men precis som du säger är det svårt att få tillräckligt bra grepp om dem för ett blindköp.

Nice! Hur är PJ? Den låter jäkligt intressant!

Jag tycker att det är deras bästa doft i nuvarande utbud. Detta är min andra flarra.
Då fullkomligen älskar jag tobakstunga dofter men ändå håller jag denna före deras tobacco oud, tobacco vanille etc.

Frugan är på jakt efter något med mycket viol så därför var tanken att prova deras ”skymning” men precis som du säger är det svårt att få tillräckligt bra grepp om dem för ett blindköp.

Hittade den här recensionen av Skymning via samma facebook-grupp:

http://www.toffelin.com/2017/11/365-2017-nr-321365-skymning.html?m=1

rejält utförlig, borde kunna ge en fingervisning.

Hallå gubbar.

Aventus torsk här. Några rekommendationer på liknande perfymer? I början hade jag inga problem att betala premium för Creed då jag visste att doften satt i även efter 4-5 timmar men nu känner jag att kvaliten blivit mycket sämre.

Blev lite sugen på Rasputin från Swedoft. Trodde att jag skulle klara mig från att hoppa på hypen men jag blir mer och mer sugen.
Någon här som använder den?

Blev lite sugen på Rasputin från Swedoft. Trodde att jag skulle klara mig från att hoppa på hypen men jag blir mer och mer sugen.
Någon här som använder den?
Jag håller på och testar rasputin, Royal satisfaction och cambodian oud. Måste säga att alla tre är trevliga och lite annorlunda från andra parfymmärken. Av de tre föredrar jag de två andra över rasputin. Initialt tycker jag Rasputin enbart doftar kardemumma, kul som niche parfym men inte till vardags. Rekommenderar dock de andra två!

Hallå gubbar.

Aventus torsk här. Några rekommendationer på liknande perfymer? I början hade jag inga problem att betala premium för Creed då jag visste att doften satt i även efter 4-5 timmar men nu känner jag att kvaliten blivit mycket sämre.
Finns ju en stadig uppsjö av kloner att välja mellan.
Eller det var inte sådant du sökte?
Jag håller på och testar rasputin, Royal satisfaction och cambodian oud. Måste säga att alla tre är trevliga och lite annorlunda från andra parfymmärken. Av de tre föredrar jag de två andra över rasputin. Initialt tycker jag Rasputin enbart doftar kardemumma, kul som niche parfym men inte till vardags. Rekommenderar dock de andra två!
Berätta lite mer om Royal Satisfaction!

Coolt. Royal satisfaction verkar ju allmänt populär bland förståsigpåarna.

Berätta lite mer om Royal Satisfaction![/QUOTE]
Jag gillar den, en blandning av oud och patchouli. Den är ganska ”rund” orientalisk och har ingen not som sticker ut för hårt i mitt tycke. Liknande lite Byredo black saffron fast mindre söt, lite liknande TF Oud Wood men mindre distinkt. Känns som en gemytlig höstparfym och inget som passar till pike och shorts kanske :)

Swedoft - ännu ett bolag som har en värdelös hemsida. Dessa skriver iaf ut några noter på dofterna, det är väl bra.

Royal satisfaction låter på pappret som något för mig. Ska kolla in den!

Jag tänkte att dagens parfym kunde vara ett kul inslag och ett lättsamt sätt att hitta nytt. Sedan är det ju ett faktum att det med allt hemmajobb finns lite mer tid än vanligt...
Så jag kastar upp en mall vi skulle kunna använda om det är fler som vill vara med och tipsa!

Märke: Histories de Perfums
Serie: 1969
Topp: solfrukter & persika
Hjärta: ros, vita blommor och kardemumma
Bas: patchouli, kaffe, choklad och mysk

Min upplevelse: Den startar tydligt med kardemumma och trä.
Snart lägger topparna och fram växer liljor och patchouli. Efter en dryg halvtimme ökar gulorangea söta frukter och blommor fram mer och mer på bekostnad av kardemumman.

Performance & projection: ingen enorm projektion och performance är över medel på mig. Efter sex timmar sitter den om än mer hudnära tydligt fast.

Övrigt/passar: vår & sommar och jag skulle inte ha några problem att bära den både under dag och kväll. Jag skulle hålla den för mer unisex än något annat. Kardemumman och den tyngre basen håller den från att vara typiskt feminin utan jag håller den för att vara unisex.
Jag tycker att det är en toppenparfym om man som kille inte räds florala & fruktiga parfymer.

AE707BB7-539A-4A65-A2CA-3FBD80312F43.jpeg

Jag tänkte att dagens parfym kunde vara ett kul inslag och ett lättsamt sätt att hitta nytt. Sedan är det ju ett faktum att det med allt hemmajobb finns lite mer tid än vanligt...
Så jag kastar upp en mall vi skulle kunna använda om det är fler som vill vara med och tipsa!

Märke: Histories de Perfums
Serie: 1969
Topp: solfrukter & persika
Hjärta: ros, vita blommor och kardemumma
Bas: patchouli, kaffe, choklad och mysk

Min upplevelse: Den startar tydligt med kardemumma och trä.
Snart lägger topparna och fram växer liljor och patchouli. Efter en dryg halvtimme ökar gulorangea söta frukter och blommor fram mer och mer på bekostnad av kardemumman.

Performance & projection: ingen enorm projektion och performance är över medel på mig. Efter sex timmar sitter den om än mer hudnära tydligt fast.

Övrigt/passar: vår & sommar och jag skulle inte ha några problem att bära den både under dag och kväll. Jag skulle hålla den för mer unisex än något annat. Kardemumman och den tyngre basen håller den från att vara typiskt feminin utan jag håller den för att vara unisex.
Jag tycker att det är en toppenparfym om man som kille inte räds florala & fruktiga parfymer.

AE707BB7-539A-4A65-A2CA-3FBD80312F43.jpeg
snyggt!! och bra förslag!
(har oxå den parfymen, gillar den starkt och tycker den sitter bra och har ganska bra projektion)

Finns ju en stadig uppsjö av kloner att välja mellan.
Eller det var inte sådant du sökte?

Hur menar du klon? En klon för mig är samma sak som en kopia..

Ute efter nånting liknande av samma kvalité men av annat varumärke kanske. Läst lite i tråden och jag är färsking till skillnad till många här inne.

Ute efter nånting liknande av samma kvalité men av annat varumärke kanske. Läst lite i tråden och jag är färsking till skillnad till många här inne.

Det finns så klart kopior på samma sätt som i klockvärlden men det finns också tillverkare som gör hyllningar eller homager och inte sällan med bättre slutresultat. Kolla på Alexandrias Brasilia i detta fallet. De gör många riktigt bra dofter.

Parfums Vintage har ju gått all in för att reproducera historiska batchar av Aventus och lyckas enligt många bättre än Creed själva.

Blir dock för dyrt per ml efter frakt och skatt tycker jag. (Samma gäller Dua Fragrances dito tolkningar)

Ifall du är ute efter performance-ersättare, testa Armaf Club de Nuit Intense. Billigt och bra!
https://www.fragrantica.com/perfume/Armaf/Club-de-Nuit-Intense-Man-34696.html
Och jag ska ärligt talat säga att jag förnimmer denna längre än min äkta Aventus.
(Utebliven olfactory fatigue kanske, men hur som haver)

Även Mont Blanc Explorer också ett prisvärt alternativ efter ovan nämnda test.

Dagens parfym!
Jag tänker fintas en smula och plocka fram något billigare idag.

Märke: 1821 man made
Serie: Sweet tobacco
Topp: Citrus & saffran
Hjärta: torkad frukt & vanilj
Bas: honung, tonka och trä

Min upplevelse: för mig är detta kanske en något mer linjär doft. Det mesta handlar om söt honung, apelsin & vanilj från start till mål. Men jäklar vad det är bra om man gillar just detta och attans vad den då blir prisvärd.
750 spänn för 100 ml Edp!
Vad du först känner är i princip vad du får. Utöver honung och vanilj kan inte jag påstå att jag fångar saffran, torkad frukt eller citrus i någon större utsträckning. Den känns också mer oldschool än dyrare varianter från By Killian, Parfumes de Marly, Xerjoff mfl som bjuder mer förfinade varianter eller mer uppkäftiga uttryck.

Performance & projection: något över medel och med medelbra projektion!

Övrigt/passar: höst & vinter men jag kör denna med lätthet en sommarkväll. En typisk tobakstung doft som passar bra på kvällarna. Den är inte komplex på något vis så matcha den med en tshirt, datejust samt mysbralla och du är hemma!
Med ovan sagt - detta är vääldigt söt tobaksparfym så ogillar du det är detta inget för dig. Nej, den är inte lika avancerad som TF’s tobacco vanille men den kostar också bara en fjärdedel.
För mig är detta stapelvara i skåpet som alltid funkar. Tobaksdofternas köttfärsås & spagetti helt enkelt.
95AE0364-49A2-45CE-94AB-B89F6E748D8A.jpeg

Parfums Vintage har ju gått all in för att reproducera historiska batchar av Aventus och lyckas enligt många bättre än Creed själva.

Blir dock för dyrt per ml efter frakt och skatt tycker jag. (Samma gäller Dua Fragrances dito tolkningar)

Ifall du är ute efter performance-ersättare, testa Armaf Club de Nuit Intense. Billigt och bra!
Och jag ska ärligt talat säga att jag förnimmer denna längre än min äkta Aventus.

Jag kör Mont Blanc Explorer då och då och tycker den helt klart är ett prisvärt alternativ till Aventus.
Men man får sjukt mycket för pengarna och det är en parfym som jag åtskilliga gånger fått komplimanger för.
Dessutom upplevde jag att den satt kvar bättre än Aventus.

parfums vintage kör nåt erbjudande nu verkar det som....

Tillbaka
Topp