• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Har spanat in en del parfymer på sistone och är intresserad av att beställa hem några samples. Notino verkar ha ett bra utbud och schyssta priser. Är det någon som har någon erfarenhet av hemsidan eller har ni någon annan sida att rekommendera? Har ju sett att bland annat gents har rekommenderats tidigare i tråden.

Dagens parfym!
Här kommer en riktig vattendelare. För ett gäng år sedan ansågs man som en riktig förståsigpåare bland 50% av alla frag heads om man som kille bar denna. Andra hälften tyckte den var både gräslig och enkom för damer.
Ömsom vin. Ömsom vatten med andra ord.
Vi snackar självklart om black orchid!

Märke: Tom Ford
Serie: Black orchid
Topp: Citrusfrukter, jasmin svartvinbär
Hjärta: ylang ylang, jasmin & kryddor
Bas: vetiver, kanel, harts, choklad, vanilj

Min upplevelse: Vad jag innerligt uppskattar är att de fräscha doftnoterna följer med dig många timmar in på ett tydligt sätt. Fräschören från kurrant och limeskal ligger snyggt ovanpå kryddorna som i sin tur vilar på kanelen, vetivern och vaniljen. Denna är i grunden inte lika snyggt blandad som sina bröder och systrar i kollektionen under private blend-varianterna för här är noterna mer tydligt separerade men det känns så medvetet att det faktiskt inte stör.

Om hälften ogillar den och andra hälften uppskattar den så kommer förhållandet att se likadant ut mellan de som beskriver den som en mörk tung skapelse och de som håller den för att vara betydligt friskare och mindre komplex. Men det är inte omöjligt att något har ändrats med formulan i denna för den är mindre tung och mörk i basen än jag mindes den.

Performance & projection: TF har ju en jäkla förmåga att skaka fram riktigt bra prestanda i sina dofter. Detta är inte något undantag. Performance och projektion är riktigt bra här.
Med andra ord behöver du inte hacka tänderna över huruvida du enbart behöver dras med din kroppsodör efter ett par timmar.

Övrigt/passar:
Doften beskrivs som en vinter/höst-doft och för kvällsbruk. Jag kan tycka att den absolut gör sig hemma där men jag kan också säga att de högljudda toppnoterna faktiskt får den att lira även under vår och dagtid. Men det är ju som bekant en doft som folk har mycket åsikter om.
Skulle jag överdosera den innan jag går till kontoret?
Om målbilden var att få avancera till att häfta utskrifter i Jukkasjärvi så, ja varför inte. I övrig så skulle jag avstå.

Att som kille bära damdofter är inget som jag har svårt för alls och i detta fall vågar jag nog påstå att detta inte är speciellt feminint. Parfym handlar ju också till stor del om hur du bär den.
Är den värd sitt pris? Ja, det tycket jag. Det är en ganska egen doft men precis som Noir, noir extreme, ombre leather etc som ligger steget nedanför privat blend-serien är det förbaskat prisvärt. Black orchid finns även som Edt men den har jag inte provat tyvärr.
FA7747D8-DE02-4DEB-9C7B-A8AB5649E7B1.jpeg

Någon som hört nåt om dessa: https://notperfumes.com/. ?
Tydligen ska man inte ha dem på huden. Står en förklaring men jag förstår inte. Kanske är för nyvaken...?

Det låter ju helt livsfarligt.

9A85EAD6-A54A-496D-A61F-6B204645E55D.jpeg

Without any restrictions on the use of ingredients apart from the ethical rules I set for myself, while maintaining total honesty and integrity, I created NOT perfumes.

Breaking all the rules and regulations of traditional perfumery, as well as the modern safety recommendations, I needed a loophole that did not mislead or harm anyone.”

Oklart om hon vill provocera för att sälja eller om hon verkligen förhåller sig till ovan. Båda är nästan lika läskiga.

Senast ändrad:
Det låter ju helt livsfarligt.

9A85EAD6-A54A-496D-A61F-6B204645E55D.jpeg

Without any restrictions on the use of ingredients apart from the ethical rules I set for myself, while maintaining total honesty and integrity, I created NOT perfumes.

Breaking all the rules and regulations of traditional perfumery, as well as the modern safety recommendations, I needed a loophole that did not mislead or harm anyone.”

Oklart om hon vill provocera för att sälja eller om hon verkligen förhåller sig till ovan. Båda är nästan lika läskiga.

Märkligt nog har de fått fina recensioner på på fejjan. Men varför skulle en hög konc vara farligt? Extrait de parfums är ju inte farliga att ha på huden, inte heller 60% alkohol. Testade Byredos Extrait häromdagen exvis.

Jag tror att hon måste skriva så då hon inte uppfyller de kraven som är satta av myndigheten i branschen....
Låter spännande oavsett å jag ska nog försöka köpa sample settet!

Dagens parfym!
Kommer åter från från hemlandet. Byredo får ju inte sällan en del stryk och har väl Bal d’afrique undantaget inte skördat några jätteframgångar internationellt med någon enskild doft (möjligen Pulp) på ganska länge.

Märke: Byredo
Serie: super ceder
Topp: rosor
Hjärta: ceder
Bas: vetiver & mysk

Min upplevelse: jag tycker att detta är en klart trevlig trädoft. Är den unik? Nix. Typisk dofta gott men ”flyga lite under radarn-ackord” är vad man bjuds. Många jämför den med Escentric molecules nr 1 men jag tycker absolut inte att det är samma doft. Där den senare lägger sig som typisk skin scent per omgående är denna tyngre då koncentratet av ISO super E är uppenbart starkare. Här lägger sig också rosenvatten lite snyggt runt trätonerna och vetivern ger den lite extra bredd.

Performance & projection: lite över medel på performance och medel i projektion. Men för att återkomma till Escentric molecules så är ett life hack på denna är att slå på ett spray av just EM nummer 1 för att addera till trädoften och inte minst ge dig en grym sillage.
Molecule 1 är för övrigt lysande att använda till just detta om du vill antingen förlänga en doft eller addera till tränoterna och eller tycker att deras skapelser är för tunna på egen hand.
Låter vi bara Super ceder vara just super ceder så har vi torra trätoner med en vit mysk som håller allt på plats med sin fräschör.

Övrigt/passar: unisex, året om, dag som kväll!
Är den värd sitt pris. Nix, det kan jag kanske inte påstå. Hade den legat runt 700-800 kr hade det varit rimligt men nu är det betydligt mer. Jag tycker att den känns nisch mer är klassisk designer men den är ett uns för slätstruken för att orka hela vägen fram.
Lite svartpeppar eller en tyngre ros hade lyft denna enormt men nu verkar de ha istället prioriterat en lättsam kontorsdoft.

Byredo är/var bäst när de vågade ta ut svängarna med mer uppkäftiga dofter. Jag förstår att det samtidigt är svårt att få bra business i det men nu är det som den klassiska marknadsföringsfällan - stuck in the middle. De är inte dyra eller billiga. De är inte egna eller tillräckligt mainstream. Jag tror att Byredos stora problem är att de har bra idéer men att de slår knut på sig själva för att göra dem så unisexa som möjligt.
Med det sagt är det fortfarande bra dofter men som kanske lyckats bli parfymvärldens Nickelback.
DF1A1249-BA0A-4F56-9432-9CBD907AFE9C.jpeg

Dagens parfym!
Kommer åter från från hemlandet. Byredo får ju inte sällan en del stryk och har väl Bal d’afrique undantaget inte skördat några jätteframgångar internationellt med någon enskild doft (möjligen Pulp) på ganska länge.

Min upplevelse: jag tycker att detta är en klart trevlig trädoft. Är den unik? Nix. Typisk dofta gott men ”flyga lite under radarn-ackord” är vad man bjuds. Många jämför den med Escentric molecules nr 1 men jag tycker absolut inte att det är samma doft. Där den senare lägger sig som typisk skin scent per omgående är denna tyngre då koncentratet av ISO super E är uppenbart starkare. Här lägger sig också rosenvatten lite snyggt runt trätonerna och vetivern ger den lite extra bredd.

Performance & projection: lite över medel på performance och medel i projektion. Men för att återkomma till Escentric molecules så är ett life hack på denna är att slå på ett spray av just EM nummer 1 för att addera till trädoften och inte minst ge dig en grym sillage.
Molecule 1 är för övrigt lysande att använda till just detta om du vill antingen förlänga en doft eller addera till tränoterna och eller tycker att deras skapelser är för tunna på egen hand.
Låter vi bara Super ceder vara just super ceder så har vi torra trätoner med en vit mysk som håller allt på plats med sin fräschör.

Är den värd sitt pris. Nix, det kan jag kanske inte påstå. Hade den legat runt 700-800 kr hade det varit rimligt men nu är det betydligt mer. Jag tycker att den känns nisch mer är klassisk designer men den är ett uns för slätstruken för att orka hela vägen fram.
Lite svartpeppar eller en tyngre ros hade lyft denna enormt men nu verkar de ha istället prioriterat en lättsam kontorsdoft.

Byredo är/var bäst när de vågade ta ut svängarna med mer uppkäftiga dofter. Jag förstår att det samtidigt är svårt att få bra business i det men nu är det som den klassiska marknadsföringsfällan - stuck in the middle. De är inte dyra eller billiga. De är inte egna eller tillräckligt mainstream. Jag tror att Byredos stora problem är att de har bra idéer men att de slår knut på sig själva för att göra dem så unisexa som möjligt.
Med det sagt är det fortfarande bra dofter men som kanske lyckats bli parfymvärldens Nickelback.

Som vanligt brutalt bra recension! Delar dessutom helt dina slutsatser doftmässigt.

Byredo gick ganska dåligt (relativt sett) när de satsade på fragheads och vågade parfymer. Samtidigt byggde man upp varumärket på det sättet. (ofrivilligt vill jag påstå).

Att ta ut svängarna skapade autenticitet, substans och en känsla av lyx.

Sen man satsade mer på ”nickelback”-dofter så har resultatet ökat markant. Idag går Byredo riktigt bra. Så tyvärr tror jag de tyffaste parfymerna ligger i det förflutna.

Nu börjar jakten på de ultimata sommarparfymerna. Tre till antalet ska hittas med syfte dag, aktivitet och kväll.
Har gett mig fasiken på att hitta något för mig helt nytt. Får återkomma när all forskning och provning är klar.

Nu börjar jakten på de ultimata sommarparfymerna. Tre till antalet ska hittas med syfte dag, aktivitet och kväll.
Har gett mig fasiken på att hitta något för mig helt nytt. Får återkomma när all forskning och provning är klar.
Ja tack! Letar själv efter en sommarparfym för dag (kontor) samt för kväll.... Väldigt svårt att hitta då jag gillar tunga dofter.

Dagens parfym!

Mycket bra recension som jag håller med om till 100%. Har varit nära att köpa denna själv tidigare men undvikit den då jag tycker den är just lite slätstruken.

Däremot köpte jag Casablanca Lily till frugan.
Hon älskar den och jag kan verkligen förstå varför.
Den lägger sig tämligen snabbt och projicerar inte direkt som ett monster. Men jag känner den dock på henne under merparten av dagen och den är mycket trevlig, väldigt välkomponerad och jämn i sin doft.

Ja tack! Letar själv efter en sommarparfym för dag (kontor) samt för kväll.... Väldigt svårt att hitta då jag gillar tunga dofter.

Jag är likadan. Den enda jag hittat hittills är Hermes Terre och i viss mån intense-versionen (även om jag upplever sämre prestanda av den).

Men nu senast snubblade jag över Tom Ford Neroli Portofino Forte (inte samma som den ”vanliga” eller ”acqua”). Sitter mer än en dag och otroligt fin (om man gillar neroli dvs).

Jag är likadan. Den enda jag hittat hittills är Hermes Terre och i viss mån intense-versionen (även om jag upplever sämre prestanda av den).

Men nu senast snubblade jag över Tom Ford Neroli Portofino Forte (inte samma som den ”vanliga” eller ”acqua”). Sitter mer än en dag och otroligt fin (om man gillar neroli dvs).
Tack för tipset, det ska jag nosa upp!

Klurigt eftersom man tycker olika saker är tunga och jag är knappast rätt person eftersom jag inte räds typiska vinterdofter under varmare månader heller.

Tunga på lite olika vis och funkar under sommaren:
  • Ambra Calabria från Nishane
  • Hacivat från Nishane
  • Hindu grass från Nasomatto
  • Vetiver extraordinarie från Frederic Malle
  • I am trash från etat libre d’orange
  • Pegasus från parfumes de Marley
  • Hindu kush från Mancera
  • Dia pour homme från Amouage

Klurigt eftersom man tycker olika saker är tunga och jag är knappast rätt person eftersom jag inte räds typiska vinterdofter under varmare månader heller.

• Hacivat från Nishane
Grym du är! Ska nosa upp de också!
Näst sista låter som nått annat än en parfym :D

• Hacivat från Nishane

Tack! Vart har du varit hela mitt liv? <3 :D

Tack! Jag kör också tunga "vinterdofter" på sommaren, men vill gärna ha några som känns "sommar". Dessa ska jag klicka hem mig samples av!

Senast ändrad:
Sådärja! Efter ha fått tips i tråden om Parfum Vintage har jag nu dessa samples påväg hem:

PVSamples.png

Om någon har erfarenhet av dem, dela gärna med er! :)

Dagens parfym!
Två svenskar i rad?
Detta är väl en av parfym-världens stora hypar under första kvartalet 2020 så jag var onekligen spänd på att se om jag var beredd att hålla med. Att det också är en svensk tillverkare gör ju det hela extra lattjo.

Märke: Swedoft
Serie: Rasputin
Topp: bergamott, jasmin & ananas
Hjärta: kanel, patschouli & kardemumma
Bas: ceder, oud, tonka & rökelse

Min upplevelse: detta är verkligen en parfym med för mig tre väldigt tydliga faser.
Först dyker friska ananastoner upp och snabbt hinner man förvänta sig en lättare sommardoft. Kanske rent av ännu ett försök att skapa alternativ till aventus?
Men så är inte fallet.

Fas två sparkar snart igång och snart börjar en rökighet infinna sig och doften får en oväntat mörk karaktär. Det tog ett tag innan jag kunde placera vad den påminner lite om men till slut kom jag på det. I ungdomens dagar hade jag en parfym som hette Boss dark blue och likheten är slående fast här i mer förfinad form och mer komplexitet.
Här växer trätoner och rökelser fram under ananasen och det som började lättsamt är nu funktionsdugligt för många sammanhang.

Och fas tre - en timme in och du har i grunden kvar en enkel cederdoft med viss rökighet. Inte så jäkla tokigt alls. Men hade ananasen suttit i här också hade det varit lysande.

Performance & projection: bra prestanda och medel på projektion första timmarna skulle jag säga.

Övrigt/passar: Detta är inte något unisex utan ganska tydligt riktat mot män.
550kr för 30 ml är i sammanhanget är nästan ett fynd. Ja, den är hypad men det är ta mig tusan ganska välförtjänt. Vi snackar inte någon ”tappa hakan-parfym” men väger man in priset är det svårt att inte imponeras. Detta är i grunden inte min typ av doft eftersom jag är ärrad av ungdomens Boss-överdosering men den blir perfekt att återkomma till titt som tätt.

Men för de som faller pladask för den är bara att gratulera. Kvalitativ parfym till ett riktigt bra pris.

FD58350F-F507-468A-87BC-82CB5499C5D0.jpeg

Har lovat mig själv att hålla hårt i plånboken i dessa tider men jag kan inte hålla mig ... måste lägga en beställning, suget är för stort och jag kan ej stå emot ... saknar min ADP Colonia Essenza. Var inne och doftade på D&G Light Blue intense bl.a men den är överskattad

John Varvatos Artisan Pure däremot är väldigt mycket valuta för pengarna!

Var på Åhléns och köpte en sprayflaska för 20 kr, ska fylla den med Aventus 19p11

20200414_180435.jpg

Behövde något nytt och fräscht till vår och sommarmånaderna

Pengar kan inte köpa lycka men pengar kan köpa parfymer och det är nästan samma sak...

Det blev ett gift set med Acqua di Parma Colonia Essenza + Terre D'Hermes EDT

Nu får det räcka för ett tag framöver...eller?

Tillbaka
Topp