Dagens parfym!
Kommer åter från från hemlandet. Byredo får ju inte sällan en del stryk och har väl Bal d’afrique undantaget inte skördat några jätteframgångar internationellt med någon enskild doft (möjligen Pulp) på ganska länge.
Märke: Byredo
Serie: super ceder
Topp: rosor
Hjärta: ceder
Bas: vetiver & mysk
Min upplevelse: jag tycker att detta är en klart trevlig trädoft. Är den unik? Nix. Typisk dofta gott men ”flyga lite under radarn-ackord” är vad man bjuds. Många jämför den med Escentric molecules nr 1 men jag tycker absolut inte att det är samma doft. Där den senare lägger sig som typisk skin scent per omgående är denna tyngre då koncentratet av ISO super E är uppenbart starkare. Här lägger sig också rosenvatten lite snyggt runt trätonerna och vetivern ger den lite extra bredd.
Performance & projection: lite över medel på performance och medel i projektion. Men för att återkomma till Escentric molecules så är ett life hack på denna är att slå på ett spray av just EM nummer 1 för att addera till trädoften och inte minst ge dig en grym sillage.
Molecule 1 är för övrigt lysande att använda till just detta om du vill antingen förlänga en doft eller addera till tränoterna och eller tycker att deras skapelser är för tunna på egen hand.
Låter vi bara Super ceder vara just super ceder så har vi torra trätoner med en vit mysk som håller allt på plats med sin fräschör.
Övrigt/passar: unisex, året om, dag som kväll!
Är den värd sitt pris. Nix, det kan jag kanske inte påstå. Hade den legat runt 700-800 kr hade det varit rimligt men nu är det betydligt mer. Jag tycker att den känns nisch mer är klassisk designer men den är ett uns för slätstruken för att orka hela vägen fram.
Lite svartpeppar eller en tyngre ros hade lyft denna enormt men nu verkar de ha istället prioriterat en lättsam kontorsdoft.
Byredo är/var bäst när de vågade ta ut svängarna med mer uppkäftiga dofter. Jag förstår att det samtidigt är svårt att få bra business i det men nu är det som den klassiska marknadsföringsfällan - stuck in the middle. De är inte dyra eller billiga. De är inte egna eller tillräckligt mainstream. Jag tror att Byredos stora problem är att de har bra idéer men att de slår knut på sig själva för att göra dem så unisexa som möjligt.
Med det sagt är det fortfarande bra dofter men som kanske lyckats bli parfymvärldens Nickelback.