• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Såhär ser min lilla samling ut just nu. Känner att jag behöver fylla på med någon tyngre varmare doft.
4965EEF6-EAFF-4B02-AE34-B9D1A1969CD7.jpeg

Tyngre, varmare...Tom Ford Tobacco Oud?

04E2BBA2-86D0-49B6-B34F-09CAADA7654B.jpeg
000D79FE-591F-4C4D-8440-697890DEE30C.jpeg
https://www.fragrantica.com/perfume/Creed/Vetiver-Geranium-24783.html

Creeds Vetiver Geranium är min sommarfavorit. Har använt den i flera år nu. Älskar doften av geranium och känner mig uppfriskad varje gång jag använder den.

Creeds Original Vetiver är icke heller att förglömma. Min absoluta favoritparfym alla kategorier.
Och nej, det går inte lika bra med Mugler Cologne.

https://www.fragrantica.com/perfume/Creed/Original-Vetiver-468.html

Båda dessa parfymer har bra livslängd på mig.

04E2BBA2-86D0-49B6-B34F-09CAADA7654B.jpeg
000D79FE-591F-4C4D-8440-697890DEE30C.jpeg
https://www.fragrantica.com/perfume/Creed/Vetiver-Geranium-24783.html

Creeds Vetiver Geranium är min sommarfavorit. Har använt den i flera år nu. Älskar doften av geranium och känner mig uppfriskad varje gång jag använder den.

Creeds Original Vetiver är icke heller att förglömma. Min absoluta favoritparfym alla kategorier.
Och nej, det går inte lika bra med Mugler Cologne.

https://www.fragrantica.com/perfume/Creed/Original-Vetiver-468.html

Båda dessa parfymer har bra livslängd på mig.

Hur jämför sig dessa med TF grey vetiver?

Hur jämför sig dessa med TF grey vetiver?
Vetiver Geranium börjar med frisk ton av citrus och syrligt äpple. Citrusen sitter inte kvar så länge men den syrliga tonen håller i sig ett tag. Geraniumdoften kommer in i stort sett omedelbart och finns med tillsammans med vetiveren hela tiden. Många som provat den tycker inte att den doftar vetiver alls men på mig gör den det. Det klagas även en del på dålig prestanda men det är inget som jag har märkt.

Original Vetiver börjar med en frisk doft av citrus för att nästan direkt övergå till en grön fräsch doft av vetitver med inslag av mysk. Många tycker att doften påminner om en gammaldags tvål och det håller jag absolut med om.

Det som enligt min mening skiljer dessa från Grey Vetiver (har EdT versionen) är att de i min näsa känns lite lättare och grönare. Jag tycker att TF känns lite mer robust på något sätt även fast denna absolut icke är en tung doft. Jag uppskattar även denna parfym mycket.
Ja, så uppfattar i alla fall min näsa det hela.

SIHH är först i april i år och inte januari som tidigare så vi får vänta några månader till.

Jag tycker personligen att de är väldigt olika varandra faktiskt.
OV är som sagt Mugler Cologne med allt uppskruvat till 11.
TF drar mer åt "citrusvetiver"

Just TF har något som skaver... Vet inte vad det är men efter ett par timmar blir jag ganska trött på den.

EDIT: Jag har EDP'n

Vetiver Geranium börjar med frisk ton av citrus och syrligt äpple. Citrusen sitter inte kvar så länge men den syrliga tonen håller i sig ett tag. Geraniumdoften kommer in i stort sett omedelbart och finns med tillsammans med vetiveren hela tiden. Många som provat den tycker inte att den doftar vetiver alls men på mig gör den det. Det klagas även en del på dålig prestanda men det är inget som jag har märkt.

Original Vetiver börjar med en frisk doft av citrus för att nästan direkt övergå till en grön fräsch doft av vetitver med inslag av mysk. Många tycker att doften påminner om en gammaldags tvål och det håller jag absolut med om.

Det som enligt min mening skiljer dessa från Grey Vetiver (har EdT versionen) är att de i min näsa känns lite lättare och grönare. Jag tycker att TF känns lite mer robust på något sätt även fast denna absolut icke är en tung doft. Jag uppskattar även denna parfym mycket.
Ja, så uppfattar i alla fall min näsa det hela.

Bra svar.
Jag vill ha en Vetiver-doft som luktar som denna tvål:

https://www.nordiskagalleriet.se/by...Uu2dyP7Qi0AW_n7g8jhCCQxncjZUnbUxoCrEYQAvD_BwE

Märklig fråga kanske men har ni nån känsla för det så säg till!

Dagens parfym!
Vi kör väl en till tänker jag och halvdag till ära kör vi allt en gammal goding.

Märke: Tom Ford
Serie: Noir extreme
Topp: Mandarin, Neroli, muskot & kardemumma
Hjärta: jasmin, ros & mastic
Bas: trä, harts & vanilj

Min upplevelse: den öppnar med frisk citrus för att snart låta jasmin och andra vita blommor skölja fram över dig. På mig får jag ingen ros alls men när min fru använder den känner jag långt mycket mer ros än jasmin så den låter uppenbart framhäva annat på andra.
Efter några minuter har du kvar varm vanilj, och krämiga kolatoner. Om det fann något jag skulle vilja ändra på den så är det pudrigheten som kryper fram efter någon timme. Hade den fortsatt att vara sådär härligt gräddig som under inledningen hade det nästan varit fullpott. Nu riskerar den att bli lite för mycket ”smikaffär” om man inte är på humör.

Performance & projection: som så mycket annat från Tom Ford är det en enorm projektering och performance. Jag snokade lite på fragrantica och där anses den ha ganska modest sillage vilket jag verkligen inte kan fatta. Jag skulle vilja säga att den är en käftsmäll för omgivningen.

Övrigt/passar: unisex och funkar fint i kyla under både dag som kväll. Man ska ha med sig att den är väldigt tung och är man inte på humör kan den nästan bli lite kväljande.
Är den värd sitt pris? Ja, det är den verkligen. En dryg tusenlapp ger dig en av TF’s billigare dofter men den bär tydligt hans DNA som går igen i mycket utan privat blend-serien fast här utan att vara speciellt vågad eller för den delen ”nisch” (vilket jag antar att det aldrig kommer kunna bli med TF eftersom han faktiskt är ett designerhus). Det kanske rent av är gans mest prisvärda doft och kanske även den som är mest allaround.
Jag kan också tycka att den faktiskt funkar än bättre på damer än män.
49A53871-DB70-4A2C-AE60-DA8F27194C59.jpeg

Jag var precis på NK och testade parfymer. Från Byredos nyare extrait de parfumes till Le labo, Kurdjistan och Profumum Roma.

Men kanske framförallt Tom Ford. Riktig hiss till personalen - superdupertrevlig. Har två nya inköp på g:

Neroli och Foughere d’argent! Nam nam!

Min lilla samling:

20200409_163312.jpg

1x 250 ml Creed Aventus
2x 125 ml PDM Layton (den öppnade är i bilen)
1x 300 ml Thierry Mugler "Mugler Cologne"
1x 50 ml TF Tobacco Oud
1x 50 ml TF Oud Wood
1x 30 ml TF Tuscan Leather
1x 30 ml TF Tobacco vanille
1x 50 ml J-Scent Sumo Wrestler (köpt i Tokyo, doften ska efterlikna brottarnas bintsuke hår"gelé")
1x 70 ml MFK Grand Soir
3x 75 ml Dior homme Parfum
1x 30 ml Nicolai New York intense
1x 100 ml YSL La nuit de l'homme
1x 1 gram äkta oud från Malaysia köpt i Penang 2016

20200409_163948.jpg

Senast ändrad:
Trevligt med lite bilder på parfymsamlingar. Här kommer min.
5B17744B-DCD3-4984-9FF0-1CA56F40E014.jpeg

1. Creed, Virgin Island Water.
  2. Creed, Tabarome Millesime.
  3. Creed, Original Vetiver.
  4. Creed, Vetiver Geranium.
  5. Gucci, Pour Homme 2.
  6. Frederic Malle, French Lover.
  7. Parfums de Marly, Herod.
  8. Dior, Homme.
  9. Dior, Homme Intense.
  10. Profumum Roma, Arso.
  11. Profumum Roma, Sorriso.
  12. Versace, Oud Noir.
  13. Chanel, Allure Homme Edition Blanche.
  14. Mont Blanc, Individuel.
  15. Geo F Trumper, Sandalwood Cologne.
  16. Roja Parfums, Enigma Pour Homme Parfum.
  17. Roja Parfums, Musk Aoud Absolue Precieux.
  18. Roja Parfums, Vetiver Pour Homme Parfum.
  19. Mugler Cologne.
  20. Tom Ford, Grey Vetiver.

Trevligt med lite bilder på parfymsamlingar. Här kommer min.
5B17744B-DCD3-4984-9FF0-1CA56F40E014.jpeg

1. Creed, Virgin Island Water.
  2. Creed, Tabarome Millesime.
  3. Creed, Original Vetiver.
  4. Creed, Vetiver Geranium.
  5. Gucci, Pour Homme 2.
  6. Frederic Malle, French Lover.
  7. Parfums de Marly, Herod.
  8. Dior, Homme.
  9. Dior, Homme Intense.
  10. Profumum Roma, Arso.
  11. Profumum Roma, Sorriso.
  12. Versace, Oud Noir.
  13. Chanel, Allure Homme Edition Blanche.
  14. Mont Blanc, Individuel.
  15. Geo F Trumper, Sandalwood Cologne.
  16. Roja Parfums, Enigma Pour Homme Parfum.
  17. Roja Parfums, Musk Aoud Absolue Precieux.
  18. Roja Parfums, Vetiver Pour Homme Parfum.
  19. Mugler Cologne.
  20. Tom Ford, Grey Vetiver.

Jag var inne och fick provat Geo F Trumper Sandalwood idag. Vad tycker du om den, presterar den bra?

Dagens parfym!
Chartersemestern på flaska är här! Nu bär det av till golfbanan och självklart vill man att sommarvibbarna ska vara maxade när det är 7 grader i luften.

Märke: Maison Margiela replica
Serie: beach walk
Topp: lime, rosépeppar och citron
Hjärta: viol & kokos
Bas: ceder och kåda

Min upplevelse: Känslan av hud som spänner av för mycket tid under bar himmel. Sälta på huden efter svett och doften av hav blandat med solkräm. Precis där hamnar du när parfymen sprayas på. Du vet hur du står på hotellrummet och efter duschen plockar upp dagens använda t-shirt och förnimmas av ”aftersun”, klassisk solfaktor 10 och lite av hotellets billiga två som du precis använt.

Performance & projection: medel i performance och mer hudnära efter två timmar men innan dess överkomlig projektion. Dock är det nog inte många som slås av att det är din parfym som doftar utan de kommer snarare tänka att det är tidstypisk sommaromgivning med allt vad det innebär.

Övrigt/passar: sommar & dag. Parfymen är marknadsförd mot det täckta könet men jag är inte knusslig av mig. Detta är en sommardag på stranden helt enkelt. Är den värd priset? ja vars. Det är inte är någon exceptionell upplevelse men om syftet enbart är att försätta bäraren till en tid och plats lyckas de. Doften är linjär och inget du kanske njuter av på samma sätt som en komplex skapelse.
Se det mer som en stämningshöjare och en behaglig påminnare om vilken årstid det är för det funkar!
D2162BCB-E35A-4B92-901F-7B2669BB0043.jpeg

Dagens parfym!
Chartersemestern på flaska är här! Nu bär det av till golfbanan och självklart vill man att sommarvibbarna ska vara maxade när det är 7 grader i luften.

Märke: Maison Margiela replica
Serie: beach walk
Topp: lime, rosépeppar och citron
Hjärta: viol & kokos
Bas: ceder och kåda

Min upplevelse: Känslan av hud som spänner av för mycket tid under bar himmel. Sälta på huden efter svett och doften av hav blandat med solkräm. Precis där hamnar du när parfymen sprayas på. Du vet hur du står på hotellrummet och efter duschen plockar upp dagens använda t-shirt och förnimmas av ”aftersun”, klassisk solfaktor 10 och lite av hotellets billiga två som du precis använt.

Performance & projection: medel i performance och mer hudnära efter två timmar men innan dess överkomlig projektion. Dock är det nog inte många som slås av att det är din parfym som doftar utan de kommer snarare tänka att det är tidstypisk sommaromgivning med allt vad det innebär.

Övrigt/passar: sommar & dag. Parfymen är marknadsförd mot det täckta könet men jag är inte knusslig av mig. Detta är en sommardag på stranden helt enkelt. Är den värd priset? ja vars. Det är inte är någon exceptionell upplevelse men om syftet enbart är att försätta bäraren till en tid och plats lyckas de. Doften är linjär och inget du kanske njuter av på samma sätt som en komplex skapelse.
Se det mer som en stämningshöjare och en behaglig påminnare om vilken årstid det är för det funkar!
D2162BCB-E35A-4B92-901F-7B2669BB0043.jpeg

Dina recensioner borde sättas ihop till en blogg - minst.

Nån som har koll på vart man kan hitta TF - neroli portofino forte till ett rimligt pris? Hittar bara för 2500+ ...

För att mildra nivån lite kan jag dela en bild på mina parfymer. Grymma recensioner och bilder i övrigt allihopa!

- Tom Ford Oud Wood
- Tom Ford Noir
- Tom Ford Neroli Portofino
- Issey Miyake Intense
- Issey Miyake L’eau D’issey
- Aqua Di Parma Mandorlo Di sicilia
- Aqua Di Parma Chinotto di Liguria
- Zlatan (minns inte vad men helt ok faktiskt)
- Reseflakonger från Gents och Benjamin Barber

2766404B-5844-41FC-B252-4325BA138614.jpeg

Dagens parfym!
Ska vi frångå de trygga köpen för en stund och kika på en svensk förmåga idag.

Märke: Svensk parfym
Serie: skymning
Topp: viol
Hjärta: Iris och viol
Bas: mer viol och mysk

Min upplevelse: ok, nu ska vi nog vara tydliga med vad vi har att jobba med här. Detta är en one trick pony och den där parfymen som skiljer sig från allt annat du vanligen sträcker dig efter för detta är en VIOLbomb.
Då ska man veta att i mitt fall är det tre saker jag fullkomligen hatar i livet.
  1. Romerska bågar. Jag känner inget än förakt för de som äter detta
  2. Björn borgs short shorts. Vem fan gör boxerkallingar med korta ben?! Vet inte hur många gånger jag lyckats köpa fel.
  3. Folk som spottar. Få saker provocerar mig lika mycket som spottande människor.
Ovan har ju inget med viol att göra men det är gott att kunna ventilera lite emellanåt.
Tillbaks till parfymen. Med ovan sagt gillar jag inte viol speciellt mycket heller och detta är en galet violtung doft. Men det är inte ”gammal tant-viol” utan vi snackar violpistol-godisar.
Här jobbar vi inte med komplexa sammansättningar, dofter som utvecklas eller toner som varvar varandra.
Det är en enda sak rakt igenom men den är förbannat jäkla bra. Det finns inget provocerande med denna utan man blir bara jävligt glad av den. Sötman i violgodiset blir inte för kvalmigt då den vita mysken balanserar den riktigt snyggt.

Performance & projection: bra performance och monstruös projektion första timmarna. Sedan lägger den sig och har en skön sillage.

Övrigt/passar: vår och sommar! Dag som kväll men denna får du som kille ha lite självförtroende för att kunna bära upp. Är den värd sitt pris?
Ja, det tycker jag faktiskt så länge förväntansbilden är rätt och om man är ute efter något ”straight forward” så är detta ta mig tusan kanon. Spontant är ju inte detta parfymen för herren som satsar på att ha under 5 dofter i sin arsenal men om du inte räds ett brett sortiment i hemmet hittar du ett kul inslag i denna.

4139E016-4071-461E-9D6D-DA9B99DB6831.jpeg

Senast ändrad:
Dagens parfym!

Min upplevelse: ok, nu ska vi nog vara tydliga med vad vi har att jobba med här. Detta är en one trick pony och den där parfymen som skiljer sig från allt annat du vanligen sträcker dig efter för detta är en VIOLbomb.
Då ska man veta att i mitt fall är det tre saker jag fullkomligen hatar i livet.
  2. Björn borgs short shorts. Vem fan gör boxerkallingar med korta ben?! Vet inte hur många gånger jag lyckats köpa fel.
  3. Folk som spottar. Få saker provocerar mig lika mycket som spottande människor.
Ovan har ju inget med viol att göra men det är gott att kunna ventilera lite emellanåt.
Tillbaks till parfymen. Med ovan sagt gillar jag inte viol speciellt mycket heller och detta är en galet violtung doft. Men det är inte ”gammal tant-viol” utan vi snackar violpistol-godisar.
Här jobbar vi inte med komplexa sammansättningar, dofter som utvecklas eller toner som varvar varandra.
Det är en enda sak rakt igenom men den är förbannat jäkla bra. Det finns inget provocerande med denna utan man blir bara jävligt glad av den. Sötman i violgodiset blir inte för kvalmigt då den vita mysken balanserar den riktigt snyggt.

Performance & projection: bra performance och monstruös projektion första timmarna. Sedan lägger den sig och har en skön sillage.

Övrigt/passar: vår och sommar! Dag som kväll men denna får du som kille ha lite självförtroende för att kunna bära upp. Är den värd sitt pris?
Ja, det tycker jag faktiskt så länge förväntansbilden är rätt och om man är ute efter något ”straight forward” så är detta ta mig tusan kanon. Spontant är ju inte detta parfymen för herren som satsar på att ha under 5 dofter i sin arsenal men om inte räds ett brett sortiment i hemmet hittar du ett kul inslag i denna.

Väldigt trevligt skriven recension! Tack för det! Även om doften inte är något för mig uppskattade jag att läsa om den.

Dagens parfym!

Ja, det tycker jag faktiskt så länge förväntansbilden är rätt och om man är ute efter något ”straight forward” så är detta ta mig tusan kanon. Spontant är ju inte detta parfymen för herren som satsar på att ha under 5 dofter i sin arsenal men om du inte räds ett brett sortiment i hemmet hittar du ett kul inslag i denna.

Fan vad jag garvade. Tack ska du ha!

Jag brukar köra den vanliga ADP Colonia till vardags för med mesta. Notes-serien känns ju lite spännande samtidigt som 5 varianter kanske är lite overkill? Slutar väl med att jag i vanlig ordning försöker jaga rätt på doftprov.

Är det någon som har provat en eller flera noter och har några synpunkter eller vet om det går att köpa ett discovery-kit eller motsvarande?

Jag brukar köra den vanliga ADP Colonia till vardags för med mesta. Notes-serien känns ju lite spännande samtidigt som 5 varianter kanske är lite overkill? Slutar väl med att jag i vanlig ordning försöker jaga rätt på doftprov.

Är det någon som har provat en eller flera noter och har några synpunkter eller vet om det går att köpa ett discovery-kit eller motsvarande?
Jag har testat Colonia V och den känns mer modern än Colonia.
Påminner mer om en skapelse från Creed faktiskt.

Har en ton av enbär i sin drydown som stramar upp den.

Trevlig!

Tillbaka
Topp