• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Damn you KS bästa tråd.
tuuut tuuut all onboard the hype train.

D8F8DB63-3A8C-479E-9CF4-3CFE44A477EF.jpeg

Känns också rätt märkligt av Creed att inte bemöta kritiken. Jag köper faktumet att det är ett starkt varumärke, men om det är så att produkterna kvalitet börjar svikta så finns det ju inget varumärke som räddar den försäljningen.
Det tycker jag också är jättekonstigt. Möjligtvis bara typiskt franskt beteende. De är ju kända för att kunna vara ganska snofsiga av sig. Men nätet influerar ju idag väldigt mycket. Det är bara att se till sig själv, man är ju hur lobbad som helst. Varför står det annars 4 Armaf på hyllan? Eller, för den delen, en D&G Light Blue Forever? Etc etc.
Att Creed inte bemödar att bry sig är för mig en gåta. Eller har jag bara missat deras eventuella respons? Man brukar ju visserligen säga att all publicitet är bra publicitet, men kan det verkligen stämma i detta fallet? När det mesta är ganska dålig kritik? Inte helt omöjligt, trots allt.
Jag ska iaf göra mig själv, och Creed, lite rättvisa, och beställa hem samples så man kan jämföra själv. Det skulle ha gjorts för längesedan så klart, men bättre sent än aldrig.

Frågan är bara om man ska ta dem via Gents, eller här via @S.L alt. @eau.m.g kanske?
Gäller (gärna de nutidsaktuella batcherna):
Aventus
Green Irish Tweed
Silver Mountain Water
Millesime Imperial

Det tycker jag också är jättekonstigt. Möjligtvis bara typiskt franskt beteende. De är ju kända för att kunna vara ganska snofsiga av sig. Men nätet influerar ju idag väldigt mycket. Det är bara att se till sig själv, man är ju hur lobbad som helst. Varför står det annars 4 Armaf på hyllan? Eller, för den delen, en D&G Light Blue Forever? Etc etc.
Att Creed inte bemödar att bry sig är för mig en gåta. Eller har jag bara missat deras eventuella respons? Man brukar ju visserligen säga att all publicitet är bra publicitet, men kan det verkligen stämma i detta fallet? När det mesta är ganska dålig kritik? Inte helt omöjligt, trots allt.
Jag ska iaf göra mig själv, och Creed, lite rättvisa, och beställa hem samples så man kan jämföra själv. Det skulle ha gjorts för längesedan så klart, men bättre sent än aldrig.

Frågan är bara om man ska ta dem via Gents, eller här via @S.L alt. @eau.m.g kanske?
Aventus
Green Irish Tweed
Silver Mountain Water
Millesime Imperial
Det man lätt glömmer är att någonstans har de trots allt skapat dofterna också… tiden för detta ska inte förringas. Är ju lättare att kopiera ngt fantastiskt snarare än att skapa det från början (ja jag vet att Santal och GiT sägs vara ”kloner”).

Jag har haft armaf Milestone och CDN Intense och tycker inte att de är jämförbara i kvalitet av doft. Projektion och longevity däremot kan vara bättre absolut… men man blir ju mer packad av elefantöl än en tjeckisk fin-pilsner också.

Aventus
Green Irish Tweed
Silver Mountain Water
Millesime Imperial
Mycket intressant fråga. Att prestandan sviktar lite för att råvaror förbjuds kan man köpa, men att doftprofilerna ändras batch efter batch är bara märkligt. Kanske är lättare vara konsekvent när man brygger med mer kemiskt material? Borde som du säger inte vara svårt för en PR avdelning att trycka på just det… men det är väl som du säger. Creed kommer alltid att sälja och många som köper kanske t.o.m. är förstagångskunder.. så det kanske kvittar att entusiasterna är besvikna när mainstreamkunderna fortsätter att handla.

Har dock ett par Creeds och kommer att behålla samtliga för när man träffar rätt så är de 👌🏻
Gillar även Milestone som fan och har stått i valet och kvalet ett tag nu om man ska ha en sån eller slå till på en MI.
Jag kan hjälpa med någon dekant. GIT, SMW, VIW och kanske Santal. Dra ett PM 👍

Mycket intressant fråga. Att prestandan sviktar lite för att råvaror förbjuds kan man köpa, men att doftprofilerna ändras batch efter batch är bara märkligt. Kanske är lättare vara konsekvent när man brygger med mer kemiskt material? Borde som du säger inte vara svårt för en PR avdelning att trycka på just det… men det är väl som du säger. Creed kommer alltid att sälja och många som köper kanske t.o.m. är förstagångskunder.. så det kanske kvittar att entusiasterna är besvikna när mainstreamkunderna fortsätter att handla.

Har dock ett par Creeds och kommer att behålla samtliga för när man träffar rätt så är de 👌🏻
Gillar även Milestone som fan och har stått i valet och kvalet ett tag nu om man ska ha en sån eller slå till på en MI.
Jag kan hjälpa med någon dekant. GIT, SMW, VIW och kanske Santal. Dra ett PM 👍
Kritiken kring batch-variation köper jag däremot till 100% oavsett tillverkare.
Finns lite som gör mig så irriterad som det i parfymväg tbh.

Aventus
Green Irish Tweed
Silver Mountain Water
Millesime Imperial
Jag tänker också att det är märkligt att inte bemöta kritiken om den nu har varit rätt omfattande. Sen kan det ju också vara precis som @eau.m.g skriver att många är förstagångsköpare. Men även om så är fallet så är ju fortfarande risken för ett urholkat varumärke överhängande om man fortsätter producera varor av undermålig kvalitet.

Eller det kanske är hårt att säga undermålig, allt jag testat hittills från Creed (bortsett från Virgin Island Water) har doftat fantastiskt, men kanske lämnar lite att önska avseende longevity. Och om exempelvis Armaf har likadan dofter och bättre longevity (samt lägre pris) så kan det ju få fler att överge Creed till förmån för Armaf. Men som @bleppo skriver har ju Creed faktiskt skapat dofterna och den insatsen får ju ej förringas. Frågan är hur länge de kan "leva på den bedriften" om kopior gör ett bättre jobb. Känner att jag får testa en Armaf för att se hur den står sig mot Creed. :)

Bjuder på en bild på några samples jag ska försöka jobba mig igenom.

0C2EF7F1-90BD-4D96-ACA2-BB655A30433A.jpeg

Intressant att höra! Jag tyckte att doften var väldigt intressant och lite jordig. Dock blev den liiiite för lik Aventus efter ett tag. 🤷‍♂️
"Inspired by the memory of the summer holidays we shared with my grandfather, Morning Chess mimics the ripe, green lushness of summer on coastal Falkenberg. There, in a summer cottage, my grandfather, with his two sons, would pass hours battling wits over a chessboard. Sweden would save all its light for those summer moments, endless, bright mornings. The grassy greenness is light enough to hint at the evergreen sharpness of the distant winter air."

"Inspired by the memory of the summer holidays we shared with my grandfather, Morning Chess mimics the ripe, green lushness of summer on coastal Falkenberg. There, in a summer cottage, my grandfather, with his two sons, would pass hours battling wits over a chessboard. Sweden would save all its light for those summer moments, endless, bright mornings. The grassy greenness is light enough to hint at the evergreen sharpness of the distant winter air."
Där ser man! 🙂 Kanske får ge den en chans till då enbart pga den fina beskrivningen.

Var mest för kuriosa som jag postade beskrivningen, haft dekant på denna och den var inte alls för mig.
Jag hade lite delade känslor kring doften. Tyckte den initialt var riktigt fin, men när jag efter ett tag upptäckte att "nämen vänta, det här är ju väldigt likt Aventus" så blev jag lite tveksam.

Väntade tyvärr lite för länge med att beställa YSL Bleu Electrique, så rabattkoden på Parfumdreams gäller inte längre. Finns det någon annan kod som någon är medveten om? :)
Tror jag har en personlig kvar som jag troligtvis inte kommer använda. Skickar den i PM så får du se om den funkar. :)

EDIT: @Herr Potatis Såg nu att det finns en "allmän" som är PDSAVE och verkar ge 15%. Verkar funka!

Väntade tyvärr lite för länge med att beställa YSL Bleu Electrique, så rabattkoden på Parfumdreams gäller inte längre. Finns det någon annan kod som någon är medveten om? :)
jag orkade inte vänta på leverans så jag köpte på Kicks där de körde 20% på allt från YSL.
780kr för 100ml blev det har jag för mig.

Tror jag har en personlig kvar som jag troligtvis inte kommer använda. Skickar den i PM så får du se om den funkar. :)

EDIT: @Herr Potatis Såg nu att det finns en "allmän" som är PDSAVE och verkar ge 15%. Verkar funka!
Den ska ge 20% har jag för mig. Blir en aning billigare om man beställer via .de sidan istället för .se också!

edit: hade fel! Använd "glambday" för 20%, funkade så sent som igår föe mig.

Tillbaka
Topp