• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Dagens:

Den eviga favoriten oavsett hur många dekanter och helflaskor som passerar.

0AC6A715-7EC1-497A-B94F-283F9583FF4E.jpeg

Någon med större erfarenhet av Creeds Green Irish Tweed? Testade den igår och upplevde att den på bara fem minuter utvecklades från något som var helt ointressant till en helt fantastisk doft. Drog dock på den någon timme innan det var sovdags och upplevde att doften på den korta tiden (3 timmar) började avta rätt ordentligt.

Hur är er erfarenhet av den? Får ni ok longevity?

Har en dekant på vad jag utgår från är nyare batch och upplever att den har helt okej performance. Särskilt i jämförelse med många andra Creed jag har testat. Doftmässigt är det en av dem allra bästa från huset i mitt tycke.

Men den stora frågan är om jag vill lukta som om jag har kramat en grapefrukt på mig? Den är nästan lite för naturtrogen, lite som vissa AdP, som säkert passar kanon när man sitter vid en strandbar i hawaiiskjorta i karibien. Men i gamla svedala? Är fortsatt kluven… :)
Haha, ja, jag körde den igårkväll på en liten tillställning hos grannen. Kändes inte helt 100. Tror det måste vara mitt på dagen och massor av solsken om den ska göra sig rätt.
tycker grapefrukten dör rätt snabbt. Typ 30 minuter in så blir den en annan doft. Och då bombar jag ändå mellan 15-20 spray av den.
Håller helt med dig.
Jäkla hype kring DG LB Forever. Är det något att ha eller får man mer för pengen av tex TF mer somriga dofter?
Jättefin Grapefrukt i upp emot en timme, sen blir det en vetiverdoft. Så gillar man doften av grapefrukt och sedermera vetiver så är det bara att köra.

Var och lunchade på Ulla Winbladh's tidigare idag. En av servitörerna rörde sig kring vårt bord en stund och kom sedan och frågade om/vem av oss det var som luktade så gott, och ville veta vilken doft det var 😀

Sedan nosade han runt lite till och närmade sig mig, och det var ju naturligtvis jag som luktade gott 😎

"Jag kände den enda in dit!" Sa han och pekade mot en inomhusdel av restaurangen.

Vad var det för doft då, undrar ni.
D&G Light Blue Forever, såklart! 😂

Var och luktade på den där andra hype-doften, från YSL. Godkänd av tjejen så det blir nog en beställning från My-origines eller något... 😎

All aboard the hype train!!!

En av mina favoriter. Upplever den likadant som dig första timmarna, får därefter ”whafts” nästkommande 7-8h. Bästa minnet med doften är en båtresa förra sommaren där vinden gjorde att det hela tiden slog upp härliga whafts som kändes perfekta med salt i håret och en gassande sol!
Och det kan ju funka alldeles utmärkt som en doft att ha till vardags när man inte vill "sticka ut för mycket". Det låter som ett underbart minne, som om det ögonblicket och parfymen hittade varandra i perfekt synk. :)
Större skulle jag absolut inte säga att jag har. Har kört en split från vad gissar är en nyare batch. Riktigt fin doft med en OK till bra performance, bra performance för att vara Creed (Deras nyare batcher är det jag har att jämföra med).

Har en dekant på vad jag utgår från är nyare batch och upplever att den har helt okej performance. Särskilt i jämförelse med många andra Creed jag har testat. Doftmässigt är det en av dem allra bästa från huset i mitt tycke.
Som både ni @Notorious Niklas och @Hitsville skriver så har jag förstått det som att Creeds longevity kanske inte är den bästa. Men samtidigt, vad kan man förvänta sig av en parfym? Drog på mig två små sprut (från sample) Hacivat en kväll vid 18-tiden och lade mig runt 23. Dagen efter känner jag fortfarande en stark doft samt upptäcker att min 2-årings snuttefilt och min 1-årings skalle luktar Hacivat. 😂 Riktigt den sortens performance kanske man inte kan förvänta sig av en parfym, men fortfarande något som är bättre än Silver Mountain Water.

Doftmässigt tyckte jag som du @Hitsville att den var HELT fantastisk. Ska testa igen imorgon. :)

Och det kan ju funka alldeles utmärkt som en doft att ha till vardags när man inte vill "sticka ut för mycket". Det låter som ett underbart minne, som om det ögonblicket och parfymen hittade varandra i perfekt synk. :)

Som både ni @Notorious Niklas och @Hitsville skriver så har jag förstått det som att Creeds longevity kanske inte är den bästa. Men samtidigt, vad kan man förvänta sig av en parfym? Drog på mig två små sprut (från sample) Hacivat en kväll vid 18-tiden och lade mig runt 23. Dagen efter känner jag fortfarande en stark doft samt upptäcker att min 2-årings snuttefilt och min 1-årings skalle luktar Hacivat. 😂 Riktigt den sortens performance kanske man inte kan förvänta sig av en parfym, men fortfarande något som är bättre än Silver Mountain Water.

Doftmässigt tyckte jag som du @Hitsville att den var HELT fantastisk. Ska testa igen imorgon. :)
😂 Svarar med detta inlägg från förut, det blir väldigt orättvist att ha Hacivat som måttstock när det kommer till longevity.

Galet potent!
Kan även tillägga att efter en missriktad spray i torsdags, ligger det fortfarande en dimma av Hacivat i mitt badrum 😁

Angående performance och ffa longevity så tycker jag priset spelar stor roll. Men också vilken typ av parfym det är. Ytterst få sommardofter presterar som satan. Och ännu färre med bra projektion.

När det gäller Creed specifikt så är det så att de hade (!) rätt bra performance förut men jag upplever att de blivit sämre. Det retar mig.

Med allt det sagt så är det rätt få dofter jag vill ha monster deluxe performance av. Alltså typ Interlude, terroni, megamare. (Släng dig i väggen Hacivat). Jag har blivit mer intresserad av projektion på sistone. Han kommit fram till att det är rätt få dofter jag bara vill ha hudnära. Även på arbete, då tar jag hellre en Prada Lhomme intense som ytterst få kan ogilla istället.

Slut på rant.

😂 Svarar med detta inlägg från förut, det blir väldigt orättvist att ha Hacivat som måttstock när det kommer till longevity.
Hahahahahaha, världens dyraste air freshener. 😂 Men visst är det så -trots att jag är en glad amatör så har jag ändå lyckats jobba mig igenom ett par parfymer under åren och kan inte minnas att någon skulle vara i närheten av Hacivat. Man får nog sänka förväntningarna på longevityn hos Creed och besluta för om man tycker dofterna är värda pengarna eller ej.

Just nu lutar det åt ett starkt ja vad gäller Green Irish Tweed!

Angående performance och ffa longevity så tycker jag priset spelar stor roll. Men också vilken typ av parfym det är. Ytterst få sommardofter presterar som satan. Och ännu färre med bra projektion.

När det gäller Creed specifikt så är det så att de hade (!) rätt bra performance förut men jag upplever att de blivit sämre. Det retar mig.

Med allt det sagt så är det rätt få dofter jag vill ha monster deluxe performance av. Alltså typ Interlude, terroni, megamare. (Släng dig i väggen Hacivat). Jag har blivit mer intresserad av projektion på sistone. Han kommit fram till att det är rätt få dofter jag bara vill ha hudnära. Även på arbete, då tar jag hellre en Prada Lhomme intense som ytterst få kan ogilla istället.

Slut på rant.
Visst har du rätt i det du skriver. Och "lättare" parfymer såsom Silver Mountain Water och Green Irish Tweed kanske är sådana dofter som inte bör projicera enormt mycket, men det hade i min mening dock varit väldigt trevligt om doften ändå kunde hänga kvar bara liiiiiite längre.

Visst har du rätt i det du skriver. Och "lättare" parfymer såsom Silver Mountain Water och Green Irish Tweed kanske är sådana dofter som inte bör projicera enormt mycket, men det hade i min mening dock varit väldigt trevligt om doften ändå kunde hänga kvar bara liiiiiite längre.
Helt ärligt så tycker jag ofta att tex Armaf gör bättre kopior av Creed än originalen i deras nuvarande form. Tog mig ett tag, o några blindprovningar, till att släppa mina förutfattade meningar och inse att pris och kvalitet på doft inte alltid hänger ihop linjärt. Tycker dock att den lätt hatade Creed Viking är det enda undantaget, för den har verkligen en jäkla performance..

Helt ärligt så tycker jag ofta att tex Armaf gör bättre kopior av Creed än originalen i deras nuvarande form. Tog mig ett tag, o några blindprovningar, till att släppa mina förutfattade meningar och inse att pris och kvalitet på doft inte alltid hänger ihop linjärt. Tycker dock att den lätt hatade Creed Viking är det enda undantaget, för den har verkligen en jäkla performance..
Om inte jag missminner mig var det @G.Clooney som även han tipsade om Armaf. Och visst är det så att pris och kvalitet inte har en linjär korrelation, utan det du med de största märkena ofta betalar för är just... märket. Sedan finns det ju självklart märken där det inte stämmer. Men jag tror att det kan bli värt att testa en Armaf och avgöra själv.

Alltså vintage Green irish tweed projicerar rätt bra. Och sitter en hel dag. Jag vill ha projektion på alla dofter. Men longevity är inte super-duperviktigt alltid. Kan byta doft på eftermiddagen isf. Men jag vill ha en ordentlig projektion nån timme av alla dofter.

Hahahahahaha, världens dyraste air freshener. 😂 Men visst är det så -trots att jag är en glad amatör så har jag ändå lyckats jobba mig igenom ett par parfymer under åren och kan inte minnas att någon skulle vara i närheten av Hacivat. Man får nog sänka förväntningarna på longevityn hos Creed och besluta för om man tycker dofterna är värda pengarna eller ej.

Just nu lutar det åt ett starkt ja vad gäller Green Irish Tweed!
Den i min garderob som kör samma våglängd är Terroni. Båda klarar en 40-graderstvätt 😂

Alltså vintage Green irish tweed projicerar rätt bra. Och sitter en hel dag. Jag vill ha projektion på alla dofter. Men longevity är inte super-duperviktigt alltid. Kan byta doft på eftermiddagen isf. Men jag vill ha en ordentlig projektion nån timme av alla dofter.
Bra! Hoppas jag upplever samma när jag drar på den efter lunchen. Valde att starta dagen med Morning Chess. Rätt så trevlig parfym som har en del gemensamt med Aventus. :)

Helt ärligt så tycker jag ofta att tex Armaf gör bättre kopior av Creed än originalen i deras nuvarande form.
Men jag tror att det kan bli värt att testa en Armaf och avgöra själv.
Det är lite delade känslor, det här med Armaf.
Jag har 4 olika och de är alla påstådda kopior av Creed. Creed är uppenbarligen en populär aktör att sno "inspiration" av. Det kan ju kännas lite visset, men samtidigt tycker jag ropen på fraggan och YT (och nätet generellt) är enhälliga:
"Creed är oftast omformulerat och för dyrt".
Därför har jag aldrig köpt någon Creed och kommer nog aldrig göra det heller.
Med handen på hjärtat så kan jag nog erkänna att pga Armafs existens, så har Creed tappat en potentiell kund i mig. Och jag lär ju inte vara ensam på denna planeten om att ha den inställningen. Tråkigt? Ja, kanske.
Men när Armaf av många påstås göra Creeds jobb bättre än de själva, då är ju något galet.

Det är lite delade känslor, det här med Armaf.
Jag har 4 olika och de är alla påstådda kopior av Creed. Creed är uppenbarligen en populär aktör att sno "inspiration" av. Det kan ju kännas lite visset, men samtidigt tycker jag ropen på fraggan och YT (och nätet generellt) är enhälliga:
"Creed är oftast omformulerat och för dyrt".
Därför har jag aldrig köpt någon Creed och kommer nog aldrig göra det heller.
Med handen på hjärtat så kan jag nog erkänna att pga Armafs existens, så har Creed tappat en potentiell kund i mig. Och jag lär ju inte vara ensam på denna planeten om att ha den inställningen. Tråkigt? Ja, kanske.
Men när Armaf av många påstås göra Creeds jobb bättre än de själva, då är ju något galet.
Det är, som du själv säger, blandade känslor kring kopior/homager. På ett sätt känns det fel att stötta någon som enbart kopierat en befintlig doft, men det blir ju någonstans en betydligt svårare balansgång och kanske en helt ny situation när kopian överträffar originalet.

Känns också rätt märkligt av Creed att inte bemöta kritiken. Jag köper faktumet att det är ett starkt varumärke, men om det är så att produkterna kvalitet börjar svikta så finns det ju inget varumärke som räddar den försäljningen.

Tillbaka
Topp