• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Drog på mig denna bad boy för cirka 75 minuter sedan. Första känslan var "var är oud:en?". Upplevde att den var obefintlig vid sprayning. Därefter tyckte jag att den mognade till i samband med dry down och blev tydligare ju längre tiden gick. Men det fanns också något annat där som jag kände av betydligt starkare - kanel och körsbär.

Ju mer tiden gick så började jag tänka att jag känt denna doft förut. Och visst hade jag det. För drygt 5-6 år sedan när Viktor & Rolfs Spicebomb (https://www.fragrantica.com/perfume/Viktor-Rolf/Spicebomb-13857.html) var den enda parfymen jag ägde. :)

Det blev en trevlig nostalgitripp, men absolut inte mer än så. I ärlighetens namn så är jag besviken. Om jag hade tagit en spray Spicebomb och lagt på ett lager av AdP:s Oud så tror jag att det hade doftat exakt likadant. Säkert en doft för någon som gillar sötma, men absolut inget för mig.

90A5DFF4-5FED-4302-B190-7B5202CDF0F4.jpeg

Fick lite trevligheter igår som jag tänkte gå igenom i veckan för att se vilken som passar bäst för arbetsintervju på måndag. Aventus idag, riktigt trevlig. Känns som en lämplig doft för det tillfället! Alternativt att man tar Nishane - Hacivat men känns som att den verkligen skulle kunna ta för mycket plats för ett sådant tillfälle.
517E51E4-AD0C-4380-8143-D2BCF355F4C8.jpeg
Jag körde Aventus på samtliga intervjuer, valde därför att fortsätta på samma linje och köra på Aventus Cologne idag när besked skulle lämnas. Jag är inte helt säker på att det är parfymernas förtjänst men jag blev i alla fall erbjuden min första chefstjänst idag 😁

DD: Creed - Aventus Cologne
9CE05FCB-2402-4AE4-8962-0DFE4436DA1B.jpeg

Drog på mig denna bad boy för cirka 75 minuter sedan. Första känslan var "var är oud:en?". Upplevde att den var obefintlig vid sprayning. Därefter tyckte jag att den mognade till i samband med dry down och blev tydligare ju längre tiden gick. Men det fanns också något annat där som jag kände av betydligt starkare - kanel och körsbär.

Ju mer tiden gick så började jag tänka att jag känt denna doft förut. Och visst hade jag det. För drygt 5-6 år sedan när Viktor & Rolfs Spicebomb (https://www.fragrantica.com/perfume/Viktor-Rolf/Spicebomb-13857.html) var den enda parfymen jag ägde. :)

Det blev en trevlig nostalgitripp, men absolut inte mer än så. I ärlighetens namn så är jag besviken. Om jag hade tagit en spray Spicebomb och lagt på ett lager av AdP:s Oud så tror jag att det hade doftat exakt likadant. Säkert en doft för någon som gillar sötma, men absolut inget för mig.

90A5DFF4-5FED-4302-B190-7B5202CDF0F4.jpeg

Intressant hur olika man uppfattar nyanser, jag tycker att den är torrt träig, den skulle heta royal wood istället. Jag brukar verkligen ogilla söta dofter men håller denna i toppen av min samling.

Intressant hur olika man uppfattar nyanser, jag tycker att den är torrt träig, den skulle heta royal wood istället. Jag brukar verkligen ogilla söta dofter men håller denna i toppen av min samling.
Plus ett på det. Torr, lite kryddigt cederträ för mig, inte mycket sötma.
Älskar den men nyfiken på FdB Oud Rouge som ibland sägs vara en bättre version av Royal Oud, ingen här som testat den?

Jag körde Aventus på samtliga intervjuer, valde därför att fortsätta på samma linje och köra på Aventus Cologne idag när besked skulle lämnas. Jag är inte helt säker på att det är parfymernas förtjänst men jag blev i alla fall erbjuden min första chefstjänst idag 😁

Mer cash att spendera på dyra nischdofter mao. :)

Grattis! Se till att fira nu, inge sissy spraying ikväll!

Plus ett på det. Torr, lite kryddigt cederträ för mig, inte mycket sötma.
Älskar den men nyfiken på FdB Oud Rouge som ibland sägs vara en bättre version av Royal Oud, ingen här som testat den?
Haha, ja verkligen roligt hur olika det kan vara. 🙂 Kan ju också vara så att mitt luktsinne är galet efter corona (då jag faktiskt tappade det i någon vecka 😂). Men det var verkligen en sån OTROLIGT tydlig likhet mellan den och Spicebomb för mig.

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: bvb
I samband med köpet av parfym till sambo gjorde jag ett ”diagnostic” på Nose Paris hemsida för 12 euro (som jag sen fick en voucher på och kunde använda vid köpet av sambons parfym). Nu har mina fem föreslagna dofter landat. Ska bli spännande att testa under de kommande dagarna. 🙂

549A4411-2DF3-4558-82FA-2EEC60B46AFC.jpeg

35E09F42-3545-4654-942E-BE7C8D87DBA7.jpeg

2768023C-8DE4-492F-A6C8-969733C68585.jpeg

Man känner hintar hela dagen även om den avtar lite för mycket lite för fort, vilket är synd.
Hade den suttit ordentligt hela dagen så hade den lätt varit en solid 10 poängare. Doften i sig är verkligen en 10a i min värld men over all blir 7,5-8 och då mycket pga doften.
Man känner hintar hela dagen även om den avtar lite för mycket lite för fort, vilket är synd.
Hade den suttit ordentligt hela dagen så hade den lätt varit en solid 10 poängare. Doften i sig är verkligen en 10a i min värld men over all blir 7,5-8 och då mycket pga doften.
Håller med. Doftmässigt är VG en solklar 10:a. En av mina sommarfavoriter sedan några år tillbaka.
Små underbara hintar under hela dagen. Det är nog för min del.

• Like
Reactions: S.L
Äntligen kvalificerad att skriva här efter att ha läst i flera år. Känner mig nästan barnsligt nöjd att äntligen få skriva i forumets bästa tråd.

Får väl presentera mig med en bild på samlingen, som just nu är i oordning inför flytt till nya kåken där samlingen kommer få plats i mitt lilla hobbyrum (klockor, vapen och parfym).

E8C4F31B-FD79-4588-A91D-BDB578FA89FF.jpeg

O slutligen. En ultrasnabb recension av de två senaste tillskotten: Areej le Doré - Siberian Musk II (dekant) som nog tillhör topp 3 av allt jag provat hittils. O sist men inte minst Chanel Paris Edimbourgh som även den kommer gå varm på sensommar/höst. Den sistnämnda är närmast ett måste om man gillar cypressnoter som jag :).

Äntligen kvalificerad att skriva här efter att ha läst i flera år. Känner mig nästan barnsligt nöjd att äntligen få skriva i forumets bästa tråd.

Får väl presentera mig med en bild på samlingen, som just nu är i oordning inför flytt till nya kåken där samlingen kommer få plats i mitt lilla hobbyrum (klockor, vapen och parfym).

E8C4F31B-FD79-4588-A91D-BDB578FA89FF.jpeg

O slutligen. En ultrasnabb recension av de två senaste tillskotten: Areej le Doré - Siberian Musk II (dekant) som nog tillhör topp 3 av allt jag provat hittils. O sist men inte minst Chanel Paris Edimbourgh som även den kommer gå varm på sensommar/höst. Den sistnämnda är närmast ett måste om man gillar cypressnoter som jag :).
Vilket marschanträde!
Många härliga dofter där och vilken dekantdisciplin, respekt!

Fråga till er alla:
Vilken är den "roligaste", inte bästa, intressantaste, dyraste eller dylikt, utan bara den roligaste, parfymen ni äger? Den som kanske luktar sisådär, inte får medhåll från omgivningen och som man kanske inte ens vågar ta på sig om man inte är säker på att man inte ska någonstans den dagen. Men som man ändå inte kan göra sig av med. Som ändå måste finnas i arsenalen. En solklar "kommer-alltid-att-finnas-på-lagret"-parfym.

Denna var nog den första parfymen jag någonsin applicerat. Innan man hamnade i mellanstadiet och började med AXE. Den hade skruvkork och man fick hälla ut den i händerna. En riktig After Shave. Givetvis från farsans badrumsskåp.
Idag brukar jag referera till denna, när jag ska beskriva (eller snarare "försvara") doften, som en hård erigerad manspåle i en selkammare.
Min sambo håller inte med. Och är det action i sänghalmen jag söker, så ska jag definitivt undvika denna. Men till slut kommer hon nog lära sig att gilla den, tänker jag då.

PXL_20210701_195243842.jpg
Besökte morsan och farsan idag och se vad man hittade i badrumsskåpet 😁
DC650247-062B-409F-89CA-626DE4553CC7.jpeg

Någon med större erfarenhet av Creeds Green Irish Tweed? Testade den igår och upplevde att den på bara fem minuter utvecklades från något som var helt ointressant till en helt fantastisk doft. Drog dock på den någon timme innan det var sovdags och upplevde att doften på den korta tiden (3 timmar) började avta rätt ordentligt.

Hur är er erfarenhet av den? Får ni ok longevity?

Någon med större erfarenhet av Creeds Green Irish Tweed? Testade den igår och upplevde att den på bara fem minuter utvecklades från något som var helt ointressant till en helt fantastisk doft. Drog dock på den någon timme innan det var sovdags och upplevde att doften på den korta tiden (3 timmar) började avta rätt ordentligt.

En av mina favoriter. Upplever den likadant som dig första timmarna, får därefter ”whafts” nästkommande 7-8h. Bästa minnet med doften är en båtresa förra sommaren där vinden gjorde att det hela tiden slog upp härliga whafts som kändes perfekta med salt i håret och en gassande sol!

Nu är jag med på båda hype-tågen. Så svag man är. :)

Bleu var jag först med. Forever var jag typ sist med, efter en dekant av SL då beställde jag iallafall en egen flaska.

Bleu är 10/10. Det blir extraflaska av största sorten utan tvekan. Däremot Forever. Hmmm. Vet inte vad jag ska tycka faktiskt. Använt dekanten några dagar nu och visst luktar den otroligt gott, fräscht, naturligt och allt sånt.

Men den stora frågan är om jag vill lukta som om jag har kramat en grapefrukt på mig? Den är nästan lite för naturtrogen, lite som vissa AdP, som säkert passar kanon när man sitter vid en strandbar i hawaiiskjorta i karibien. Men i gamla svedala? Är fortsatt kluven… :)
1D962758-84B0-4036-96A4-436783556CA7.jpeg

Större skulle jag absolut inte säga att jag har. Har kört en split från vad gissar är en nyare batch. Riktigt fin doft med en OK till bra performance, bra performance för att vara Creed (Deras nyare batcher är det jag har att jämföra med).

Senast ändrad:
Nu är jag med på båda hype-tågen. Så svag man är. :)

Bleu var jag först med. Forever var jag typ sist med, efter en dekant av SL då beställde jag iallafall en egen flaska.

Bleu är 10/10. Det blir extraflaska av största sorten utan tvekan. Däremot Forever. Hmmm. Vet inte vad jag ska tycka faktiskt. Använt dekanten några dagar nu och visst luktar den otroligt gott, fräscht, naturligt och allt sånt.

Men den stora frågan är om jag vill lukta som om jag har kramat en grapefrukt på mig? Den är nästan lite för naturtrogen, lite som vissa AdP, som säkert passar kanon när man sitter vid en strandbar i hawaiiskjorta i karibien. Men i gamla svedala? Är fortsatt kluven… :)
1D962758-84B0-4036-96A4-436783556CA7.jpeg
Jag tycker grapefrukten dör rätt snabbt. Typ 30 minuter in så blir den en annan doft. Och då bombar jag ändå mellan 15-20 spray av den.

Tillbaka
Topp