• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Dagens parfym!
Ska vi fortsätta med lite svenska inslag kanske? Rent av ge Byredo ännu en chans?

Märke: Byredo
Serie: slow dance
Topp: opoponax
Hjärta: viol & geranium
Bas: rökelse, patchouli och vanilj

Min upplevelse: detta är en ganska märklig historia och det är nog min hjärna som har svårt att släppa relingen. Åsikter och omdömen runt denna lirar inte alls med min egna upplevelse vilket är ganska lattjo.
Jag får inte heller ut ingredienserna som faktiskt är listade så något fel är det uppenbart på mig.

För mig är detta främst en blandning av opopponax och vanilj. Jag lyckas inte fånga violen och patchoulin är inte alls tydlig i botten för mig.
I grunden är detta enkelt och ganska lättillgängligt men jag tycker att det också är skitbra.
Det enda jag kan tänka på när jag bär denna är Ahlgrens bilar. Jag tänker att det är kombinationen av vanilj och opoponax som ihop med tonen från olibanum ger den sin söta skumgodisliknande karaktär
Den kommer inte utvecklas på huden utan förhåller sig ganska linjär under alla timmar men det är välblandat och gillar du doftsammansättningen vilket jag gör så är detta också direkt trivsamt.

Performance & projection: återigen - byreod och inte minst denna skapelse får ofta skit för dålig prestanda. Ofta ganska välförtjänt men på mig sitter denna som berget hela dagen och jag upplever att projektionen i alla fall är medel.

Övrigt/passar: typiskt unisex och är nog mer tänkt under lite svalare förhållanden. Men även här tänker jag annorlunda och låter den användas både dag och kväll samt under varma och kalla förhållanden.
Är den värd sitt pris?
Ja det tycker jag faktiskt.
DC1472B6-CA09-4C10-8FFE-F6D1088B8728.jpeg

Dagens parfym!
Även det halvtråkiga kan vara ett fantasifullt alternativ ibland. Strålande sol i Gbg och kokande 10 grader väntar. Nu satan är sommaren här och då ska vi minsann stinka av densamma. Håll i hatten för nu väntar tandlösa gamla män i rutiga skjortor sittandes på piazzat med käppen i högsta hugg och en halvdrucken flarra extra virgin-olivolja i de mörkbruna bomullsbyxorna. Jajamen, vi är i Italien mina herrar.
Smöra fuccacian, häng dig oprovocerat på biltutan (trots att det är du som inte skött dig på vägen) så åker vi.

Märke: Acqua di parma
Serie: ginepro di sardegna
Topp: enbär, peppar & bergamott
Hjärta: salvia & cypress
Bas: ceder

Min upplevelse: jag kan tycka att denna serie är lite skönt oldschool. Det är inte någon magisk upplevelse utan en typisk sommardoft och samma dna som återfinns i hela blu mediterranio-uppställningen. Varje variant av dem har en lite twist men i stort är det inget som får dig att tappa hakan av dess våghalsighet. Enbären ger den lite tallbarr vilket är friskt och salvian lite grönare och örtig ton.
Den funkar!
Jag kan också tycka att det är ett ganska skönt grepp att ta något som vid första anblicken känns uttjatat och daterat och tillsätta någon liten knorr för att stå med ett slutresultat som är klassiskt sydeuropeiskt men också rätt stilfullt. BM-serien utger sig inte för att vara något fräsig indi-parfym eller hardcore nisch. Den är ju mer jag tänker på det exakt så där som man förväntar sig att det ska dofta och exakt så som man vill ha den. Detta är fasiken rätt bra ändå.

Performance & projection: Medel och medel men för att vara en edt får den ändå betraktas som över förväntan.

Övrigt/passar: Dag & sommar. Man som kvinna.
Detta är en fräsch sommardoft utan överraskningar. Men man skulle nog också med lätthet kunna säga att det är en typisk kontorsdoft som funkar året om.
Låt oss kalla den för dofternas ”stor stark”. Uppfriskande och ibland inte så jävla tokigt när det är varmt och törsten gör sig påmind men det är inget du går och drömmer om på dagarna.
Är den värd priset. Ja det tycker jag väl ändå. På med dina speedos, knäpp upp de fyra översta knapparna på din vita linneskjorta och utför yviga gester med armarna när du pratar med förbipasserande sittandes på din vespa.
1F4DF5B3-B427-4CF1-BFE5-92587DDD71BB.jpeg

Dagens parfym!
Weekend på hotell väntar ihop med dottern som lever för att bada i pool och det finns plats för två dofter i necessären. Visst behövs det något synnerligen potent när klordoften ska döljas samtidigt som man vill låtsas vara lite extra flott inför andra och så där härligt egen. Flaska nummer ett (som i princip alla andra också har vilket då gjorde att planen om egensinnighet gick i stöpet direkt) blev följande:

Märke: Tom Ford
Serie: Tobacco vanille
Topp: tobak & kryddor
Hjärta: tonka, kakao, tobaksblom
Bas: torkad frukt och trä

Min upplevelse: Att jag är en fanboy av Tom Ford märks gissar jag. Att jag älskar tobaksdofter är ju inte heller någon hemlighet. Nu snackar vi två i ett här! Visst, Xerjoff gör det bra, Perfumes de Marly gör det briljant, Manceras red tobaco är magisk ihop med hundratals andra men detta är så fruktansvärt bra!
Vid sidan av By Killians ”back to black” håller jag detta för att vara tobaksdofternas konung. Direkt när den åker på möts du av tobakens söta doft. Snart följer söta dadlar, mörka katrinplommon och nydelade klibbiga vaniljstänger.
Sakta börjar den lägga sig och nu väntar många timmar av söt honung, lönnsirap, vanilj och smakrika frukter. Under hela dagen kommer vågor av söt tobak att slå över dig och det är så fruktansvärt behagligt.

Performance & projection: sinnessjukt bra på båda vill jag påstå. 8-10 timmars stark performance är inga problem alls.

Övrigt/passar: unisex och vinterkväll men eftersom jag är en skåpssupare gällande tobaksdofter åker denna på året om.

Är den värd sitt pris- tveklöst ja på den.
Skulle man även sitta på TF’s Plum Japonais kan jag tipsa om att blanda dessa två. Bums har du en fruktigare Tobacco vanille där vaniljen kompletterar plommonen helt grymt.
DE46DE9F-6AC9-4F32-BB20-AD8575A8F786.jpeg

Det har blivit en tradition här hemma att direkt på morgonen logga in på KS för att läsa @Alarik 's recensioner

Ribban har höjts för oss andra och det är jättekul

Ska recensera mina inkommande Terre D'Hermes och ADP Colonia Essenza här i tråden

Vad har ni själva på ingång/spanar på för våren/sommaren?

Det har blivit en tradition här hemma att direkt på morgonen logga in på KS för att läsa @Alarik 's recensioner

Ribban har höjts för oss andra och det är jättekul

Ska recensera mina inkommande Terre D'Hermes och ADP Colonia Essenza här i tråden

Vad har ni själva på ingång/spanar på för våren/sommaren?

Helt enig! Denna tråd håller överlägset högst nivå på KS pga @Alarik!

Jag tog en veva på stan igår, närmare bestämt till COW parfymeri. Fastnade på två parfymer: Kilian - Dark lord och Frederic Malle - Vetiver extraordinaire. Den senare känns som en bra sommarkandidat för mig! Testar den idag. Känns kanon än så länge!

Helt enig! Denna tråd håller överlägset högst nivå på KS pga @Alarik!

Jag tog en veva på stan igår, närmare bestämt till COW parfymeri. Fastnade på två parfymer: Kilian - Dark lord och Frederic Malle - Vetiver extraordinaire. Den senare känns som en bra sommarkandidat för mig! Testar den idag. Känns kanon än så länge!

Det är en jävligt go känsla när man hittar en ny doft man älskar!

Det är en jävligt go känsla när man hittar en ny doft man älskar!

Ja, enig!
Tyvärr har jag fastnat för ett par parfymer på sistone:

Tom Ford - Neroli portofino Forte
Tom Ford - Fougere d’argent
Tom Ford - extreme (har edt:n men är
Sugen på Edp:n)
Frederic Malle - Vetiver extraordinaire

Osv...

Dagens parfym!
Weekend på hotell väntar ihop med dottern som lever för att bada i pool och det finns plats för två dofter i necessären. Visst behövs det något synnerligen potent när klordoften ska döljas samtidigt som man vill låtsas vara lite extra flott inför andra och så där härligt egen. Flaska nummer ett (som i princip alla andra också har vilket då gjorde att planen om egensinnighet gick i stöpet direkt) blev följande:

Min upplevelse: Att jag är en fanboy av Tom Ford märks gissar jag. Att jag älskar tobaksdofter är ju inte heller någon hemlighet. Nu snackar vi två i ett här! Visst, Xerjoff gör det bra, Perfumes de Marly gör det briljant, Manceras red tobaco är magisk ihop med hundratals andra men detta är så fruktansvärt bra!
Vid sidan av By Killians ”back to black” håller jag detta för att vara tobaksdofternas konung. Direkt när den åker på möts du av tobakens söta doft. Snart följer söta dadlar, mörka katrinplommon och nydelade klibbiga vaniljstänger.
Sakta börjar den lägga sig och nu väntar många timmar av söt honung, lönnsirap, vanilj och smakrika frukter. Under hela dagen kommer vågor av söt tobak att slå över dig och det är så fruktansvärt behagligt.

Performance & projection: sinnessjukt bra på båda vill jag påstå. 8-10 timmars stark performance är inga problem alls.

Övrigt/passar: unisex och vinterkväll men eftersom jag är en skåpssupare gällande tobaksdofter åker denna på året om.

Skulle man även sitta på TF’s Plum Japonais kan jag tipsa om att blanda dessa två. Bums har du en fruktigare Tobacco vanille där vaniljen kompletterar plommonen helt grymt.
Kan bara hålla med om din slutsats ovan, den är riktigt bra!

Ja, enig!
Tyvärr har jag fastnat för ett par parfymer på sistone:

Tom Ford - Neroli portofino Forte
Tom Ford - Fougere d’argent
Tom Ford - extreme (har edt:n men är
Sugen på Edp:n)
Frederic Malle - Vetiver extraordinaire

Osv...

Har du (eller någon annan i tråden) testat Guerlain Vetiver?

Jag har själv inte haft möjligheten än. Noterade en recension på Fragrantica där personen skrivit att den "Smells like $1 million dollars "

Dior homme Parfum köptes in blint första gången pga en recension som löd "Smells like a 200 year old vampire. Very dark and classy. 10/10."

Jag har själv inte haft möjligheten än. Noterade en recension på Fragrantica där personen skrivit att den "Smells like $1 million dollars "
Doftar snarare som "1 million year old man". Med det sagt, inte nödvändigtvis dåligt, men den har helt klart en "old school"-känsla.

Senast ändrad:

Dior homme Parfum köptes in blint första gången pga en recension som löd "Smells like a 200 year old vampire. Very dark and classy. 10/10."

Haha 200 year old vampire är snarare Kilian - dark lord för mig. Brutal parfym!

På COW jämförde de FM- VE med Guerlain. Den ska vara själva ”grunden” för hur en vetiver ”ska” lukta. Dock är konc av vetiver lägre än FMs dito.

Nu efter dry down är FMs parfym väldigt ”ren” vetiver! :)

Dagens parfym!

Tack för ännu en suverän recension! Dina bidrag lyfter hela tråden. Har du förslag på en fräsch vårlig/somrig parfym med vanilj i basen tar jag tacksamt emot tips.

Tack för ännu en suverän recension! Dina bidrag lyfter hela tråden. Har du förslag på en fräsch vårlig/somrig parfym med vanilj i basen tar jag tacksamt emot tips.

Det kan komma!
Hållet på att jobba fram sommar-trion 2020 där den ena finalisten är extremt somrig med just vanilj i basen. Återkommer när jag är klar!

edit: men jag inser att den kanske är lite väääl egen för att falla många i smaken så kolla in Histoiers de parfums 1899.

Det kan komma!
Hållet på att jobba fram sommar-trion 2020 där den ena finalisten är extremt somrig med just vanilj i basen. Återkommer när jag är klar!

edit: men jag inser att den kanske är lite väääl egen för att falla många i smaken så kolla in Histoiers de parfums 1899.
Egen är bra! KBK!

Alltid!
Har två dagdofter till ”sommar-trion” som det stod mellan varav båda var väldigt marina om än väldigt olika. Den ena var Salado från Carner Barcelona men den som jag valde får jag återkomma till senare :D

edit: kan skriva lite om Salado nästa vecka när jag är hemma igen.

Senast ändrad:
Någon måste ju hjälpa @Alarik att posta enligt hans mall... Kan inte lova att det blir lika bra eller upplysande men ett bidrag iaf. Anledningen är oxå att jag drog på mig ett sample från cow parfymeri för 3e gången nu och blir lika glad varje gång jag provar denna. (blir nog att köpa en full flaska snart)

Märke: Comme des Garcons
Serie: Hinoki
Topp: cypress, tall, timjan
Hjärta: cedar, vetiver
Bas: hinoki, mossa, trä

Min upplevelse: Den startar med en härligt rätt stark doft av nya-avverkad tallskog, på ett bra fräscht sätt tillsammans med cypress och cedar. Där efter kommer mer skog, trä och mossa, men inte på ett blött höst-svamp sätt, utan mer på lätt försommar regn i en talldunge sätt. I slutet kommer japansk SPA, badtunna, ädelträ (hinoki) fram, doftar precis som en högklassig japansk bastu.

Performance & projection: ingen enorm projektion, och performance är precis lagom över medel på mig. Efter 7-8 timmar sitter den om än mer hudnära men tydligt fast och folk som kommer nära känner absolut av den. Men de skulle lika gärna kunna tro att det är en fräsch duschtvål och att jag precis kommit ur badrummet.

Övrigt/passar: vår & höst men även en fin midsommar morgon i tunna lakan och lite lagom försommar kyla. Fräsch och verkligen annorlunda men inte för den skull konstig. Prisvärd? Ja det skulle jag säga även om jag inte köpt den än, men det kommer säkerligen ske, då jag verkligen inte har något annat i samlingen som luktar som denna.

Hinoki.jpg

Dagens parfym!
Ännu en parfym som många antingen redan har eller har testat men nu får det bli så för detta var den andra som åkte med på hotellvistelsen.
Nåväl, storsäljaren som självaste James Bond (nej inte George Lazenby) bär måste väl ändå borga för något utöver det vanliga tänker jag. Parfym nummer två för helgens utsvävning blev nedan.

Serie: Oud wood
Topp: kardemumma
Hjärta: vanilj
Bas: oud, rosenträ, tonka, vetiver

Min upplevelse: Det är sedan tidigare deklarerat att jag är en sucker för Tom Ford. Jag tycker att mycket som kommer därifrån är uppkäftigt, sexigt och eget. Även om han självklart inte är näsan bakom skapelsens har han ändå en förmåga att säkerställa att det typiska DNA som han står för återfinns i nästan alla dofterna som bär hans namn.
Det blir också än häftigare med tanke på att det faktiskt är ett designerhus och inte en typisk nischtillverkare.
Med det sagt går jag mot strömmen och kan tycka att oud wood är en av hans svagare dofter i privat blend-serien. Missförstå mig rätt - det är jävligt bra men jag upplever den för att vara lite väl polerad.
Krämig oud med kardemummagrädde i botten med fjäderlätta florala toner ovanpå.
För egen del hade jag heller sett att kardemumman stod tillbaka för än mer trä eller att det funnits en ton av svartpeppar för att addera lite toppar i den men man kan inte få allt. Nu blir det lite för sött och kvalmigt om jag inte är på humör.

Performance & projection: medel på båda skulle jag säga. Den får mycket skit för att inte ha performance och/eller sillage men det är inget som jag upplever. Sedan är den ju som jag redan skrivit ganska förfinad och tanken är nog mer vi har att göra med en skinscent snarare än en rak höger till omgivningen.

Övrigt/passar: som det mesta från TF - unisex och håller i princip året om även om den nog är ett vassare val en kväll under sommaren före dag.
Är den värd sitt pris? Verkligen, den är supersnyggt sammansatt även om det inte är någon personlig favorit hos mig. Jag tycker att den är lite väl snäll. Jag saknar det där sista som gör den aningen mer uppkäftig.
3C8A9B8A-839C-4749-8982-66CC56D18919.jpeg

Någon måste ju hjälpa @Alarik att posta enligt hans mall... Kan inte lova att det blir lika bra eller upplysande men ett bidrag iaf. Anledningen är oxå att jag drog på mig ett sample från cow parfymeri för 3e gången nu och blir lika glad varje gång jag provar denna. (blir nog att köpa en full flaska snart)

Min upplevelse: Den startar med en härligt rätt stark doft av nya-avverkad tallskog, på ett bra fräscht sätt tillsammans med cypress och cedar. Där efter kommer mer skog, trä och mossa, men inte på ett blött höst-svamp sätt, utan mer på lätt försommar regn i en talldunge sätt. I slutet kommer japansk SPA, badtunna, ädelträ (hinoki) fram, doftar precis som en högklassig japansk bastu.

Performance & projection: ingen enorm projektion, och performance är precis lagom över medel på mig. Efter 7-8 timmar sitter den om än mer hudnära men tydligt fast och folk som kommer nära känner absolut av den. Men de skulle lika gärna kunna tro att det är en fräsch duschtvål och att jag precis kommit ur badrummet.

Övrigt/passar: vår & höst men även en fin midsommar morgon i tunna lakan och lite lagom försommar kyla. Fräsch och verkligen annorlunda men inte för den skull konstig. Prisvärd? Ja det skulle jag säga även om jag inte köpt den än, men det kommer säkerligen ske, då jag verkligen inte har något annat i samlingen som luktar som denna.

Hinoki.jpg

Grymt!
Får hitta samples på denna.

Ja lite därför jag skrev om den för den är så annorlunda men riktigt, riktigt bra enligt mig. Önskar egentligen bara 2 h mer performance egentligen. (cow parfymeri har samples på den)

Nu ska jag vara elak men om du får 7-8h av CDG så ska du vara supernöjd. Jag får typ 3h av typ alla deras parfymer. Och det gäller dessutom bara speciella dagar när solen står extra högt och jag är i total harmoni med livet.

Annars kan det vara 2.

Vilket är synd, för jag gillar en del av deras dofter! Men denna kanske är undantaget?

:)

Hinoki.jpg

Grymt bra recension! Serien heter monocle på cow-parfymeris sida dock. Jag sökte efter Hinoki men hittade den då inte som sample :)

Senast ändrad:
Nu ska jag vara elak men om du får 7-8h av CDG så ska du vara supernöjd. Jag får typ 3h av typ alla deras parfymer. Och det gäller dessutom bara speciella dagar när solen står extra högt och jag är i total harmoni med livet.

Annars kan det vara 2.

Vilket är synd, för jag gillar en del av deras dofter! Men denna kanske är undantaget?
Har nog bara provat en annan cdg och det var länge sen så ska inte uttala mig om hur de sitter överlag på mig.

Men förtydliga att denna blir en skin scent efter kanske 6h och så kan en annan person känna den på mig upp till 9 kanske 10h om de luktar på min hud.

Kör Dior Homme Intense ikväll. Batchnr 0z01som indikerar år 2010.

Fin projection, och sitter i länge på min hud. Tycker den luktar russin, sötlakrits, kakao och kritor haha frågade frugan vad hon tyckte: "luktar gott, typ vaniljglass" blev svaret :)

Känns som en bra kvällsparfym om man är lite uppklädd, inget jag hade rockat till tshirt och jeans direkt kanske :) Vet fortfarande inte om det är min stil haha känns som att det är en acquired taste

20200418_215359.jpg

Senast ändrad:
Det klankas ofta ner på diverse olika dofter p.g.a "reformulations"

Med all rätt i många fall, MEN, det jag vill veta är, känner ni till dofter som blivit bättre med åren, som reformulerats till det bättre?

Tillbaka
Topp