• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

livinl0ud

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Lite nytt/gammalt att prova 👌😍.
Diptyque - 34 boulevard Saint Germain
Francesca Bianchi - Etruscan Water
Tauer Perfumes - 02 L'Air du Desert Marocain
PdM - Sedley
PdM - Greenley
PdM - Herod
71884341-E56B-4C11-B01F-CA9205387B66.jpeg
 

Richard1987

Panerai
Måste fan tipsa om Dream Woods, om man gillar dofter som typ Ultra Male och PDM Layton. Påminner om Ultramale, men en vuxnare variant och lättare att använda.

Lavendel och en hel del citrus i öppningen, ganska fruktig. Fruktigheten och citrusen dämpas successivt och en vaniljig kryddighet framträder i dry downen. Applicerade 3 sprays ca 08.30 idag och fick wiffs av den på gymmet kl 15.30. Tog en dusch och körde 3 nya sprays nu. Förväntar mig att den håller resten av kvällen 😀
20210730_163206.jpg
 
Senast ändrad:
Jag vette fan med den där alltså... Där är något i den som jag inte kan sätta fingret på. Jag blir på något sätt kvävd av tyngden i den och upplever den som väldigt kvalmig, om ni förstår vad jag menar? Vad kan det vara jag refererar till, om någon vet?
Förstår precis vad du menar, prova att applicera mer på armar, höft och kläderna istället för nacken, halsen, bröstet. Det hjälper en hel del mot det du beskriver, imo.
 

G.Clooney

Cartier
Förstår precis vad du menar, prova att applicera mer på armar, höft och kläderna istället för nacken, halsen, bröstet. Det hjälper en hel del mot det du beskriver, imo.
Jag har faktiskt aldrig applicerat den på mig själv. Det är min svägerska som kör den som sin signatur. Och nu vet ju inte jag hur mycket hon brassar på, för den är ju väldigt powerful, om man säger som så. Och jag klarar min själ inte av den. Den får en typ "unken" ton för mig (no offense). Det är precis samma känsla som jag får på Oud for Glory, kopian av Oud for Greatness, som är mitt största felköp någonsin. Smaken är som baken, men jag skulle gärna vilja veta exakt vad som gör att jag får den känslan.
 
Jag har faktiskt aldrig applicerat den på mig själv. Det är min svägerska som kör den som sin signatur. Och nu vet ju inte jag hur mycket hon brassar på, för den är ju väldigt powerful, om man säger som så. Och jag klarar min själ inte av den. Den får en typ "unken" ton för mig (no offense). Det är precis samma känsla som jag får på Oud for Glory, kopian av Oud for Greatness, som är mitt största felköp någonsin. Smaken är som baken, men jag skulle gärna vilja veta exakt vad som gör att jag får den känslan.
Ah. Gotcha! Låter som att ouden och musken spökar för dig. Finns det andra oud och musk’s funkar bra för dig?
 

-SC-

Omega
Pledge Member
Jahapp då sitter man här igen:

Widian - New York på ingång. Men också:

PdM - Darley
Byredo - Bal d Afrique
Guerlain l’homme - cool
Tom Ford Tuscan leather (tack @S.L)

samt:

Amouroud - oud tabac
19-69 - chineese tobacco
Montale - tobacco oud.

Och såklart:

Hermes (terre)
Gucci guilty

Känns sunt detta.
Glöm inte köpa något till din tjej, som en muta för att kunna fortsätta med det här 😉
 

G.Clooney

Cartier
Ah. Gotcha! Låter som att ouden och musken spökar för dig. Finns det andra oud och musk’s funkar bra för dig?
Nu har jag ju inget jätteunderlag på just oud-dofter, men de som sägs innehålla oud som jag provat har jag tyckt vara okej eller t.o.m. bra.
(Floris Leather Oud, AdP Oud Edp, TF Oud Wood).
En var lite too much (MP Shams Oud), men den var inte alls som BR54O eller OFG (kopian). De hade just det gemensamt att det "kloggade" igen sig i näsan på mig, på exakt samma sätt båda två. Jag kan citera en kommentar på fraggan om BR540 som jag kan hålla med om: "Smells like walking in to the dentist", fast lite mer unket faktiskt.
Där är något, är det saffran, är det mysk, är det bränt socker - jag vettefan. Men båda har precis samma av det, och det är outhärdligt. Jag ska träffa svägerskan imorgon igen faktiskt, barnkalas hägrar, och jag är väl inte den som spottar i glaset när det kommer till att brassa på ordentligt med parfym, men henne brukar jag inte sitta bredvid alltför länge.
 

bvb

Cartier
2-Faktor
Nu har jag ju inget jätteunderlag på just oud-dofter, men de som sägs innehålla oud som jag provat har jag tyckt vara okej eller t.o.m. bra.
(Floris Leather Oud, AdP Oud Edp, TF Oud Wood).
En var lite too much (MP Shams Oud), men den var inte alls som BR54O eller OFG (kopian). De hade just det gemensamt att det "kloggade" igen sig i näsan på mig, på exakt samma sätt båda två. Jag kan citera en kommentar på fraggan om BR540 som jag kan hålla med om: "Smells like walking in to the dentist", fast lite mer unket faktiskt.
Där är något, är det saffran, är det mysk, är det bränt socker - jag vettefan. Men båda har precis samma av det, och det är outhärdligt. Jag ska träffa svägerskan imorgon igen faktiskt, barnkalas hägrar, och jag är väl inte den som spottar i glaset när det kommer till att brassa på ordentligt med parfym, men henne brukar jag inte sitta bredvid alltför länge.
Jag gillade inte Ofg, det närmaste jag tyckte den påminde om var latex eller gummi, kanske relaterbart till kommentaren om tandläkare. Sammantaget har jag inte haft någon framgång med att gilla oud.
 

Hitsville

Omega
2-Faktor
Efter att allt snack om Millesime Imperial och Milestone blev jag tvungen att testa Milestone.

Milestone är bra, extremt bra om man ser till prislappen till och med, men för mig saknas ambergrisen som sveper över den balanserade fruktigheten och sötman. Ambergrisen är vad som gör MI för min del vilket gör att det faller lite platt.

Hade jag inte haft MI som referens hade jag lätt köpt en flaska. Däremot känner jag inget springande behov av att skynda hem en flaska utan kan i lugn och ro vänta på en bra deal. Trots svajigt värde på Creed.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Jag gillade inte Ofg, det närmaste jag tyckte den påminde om var latex eller gummi, kanske relaterbart till kommentaren om tandläkare. Sammantaget har jag inte haft någon framgång med att gilla oud.

Oud for greatness innehåller försumbara mängder oud. De flesta mainstream-tillverkarna använder inte oud, om de gör det så använder man syntetisk dito (Tom Ford tex).

Xerjoff kör riktig oud. De har ju till och med oud av barnyard-typ (ska inte gå in på hur den börjar lukta stall men det är en process i sig). Testa tex Luxor så får du se.

Oud är en acquired taste ska tilläggas.

Om du vill testa riktig oud. Fråga efter en ml eller två av en attar i split-grupperna på Facebook. Jag älskar Ensars mildare kreationer. De som inte är barnyard alls.
 

bvb

Cartier
2-Faktor
Oud for greatness innehåller försumbara mängder oud. De flesta mainstream-tillverkarna använder inte oud, om de gör det så använder man syntetisk dito (Tom Ford tex).

Xerjoff kör riktig oud. De har ju till och med oud av barnyard-typ (ska inte gå in på hur den börjar lukta stall men det är en process i sig). Testa tex Luxor så får du se.

Oud är en acquired taste ska tilläggas.

Om du vill testa riktig oud. Fråga efter en ml eller två av en attar i split-grupperna på Facebook. Jag älskar Ensars mildare kreationer. De som inte är barnyard alls.
Jo det är jag medveten om.

Jag har Aths oud, den känns som ett bra riktmärke för att detektera oud. Tycker i alla fall kunna märka likheterna mellan den och de Xerjoff jag testat.
 

S.L

Vacheron
2-Faktor
Nej men tror @S.L har bättre koll!
Ingen aning om det stämmer men det har sagts mig att det var pga ändrade IFRA regler.
Har svårt att tro att Tre Kronor skulle ha varit en svag säljare i Swedofts sortiment men så länge Swedoft inte svarar (var det någon här som fick ett officiellt svar?) så är det ju bara spekulationer.
 

-SC-

Omega
Pledge Member
Ingen aning om det stämmer men det har sagts mig att det var pga ändrade IFRA regler.
Har svårt att tro att Tre Kronor skulle ha varit en svag säljare i Swedofts sortiment men så länge Swedoft inte svarar (var det någon här som fick ett officiellt svar?) så är det ju bara spekulationer.
Jag har kontaktat dom 2 ggr utan svar. Tycker det är dåligt skött.
 
Topp