• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Använde denna idag:)
B8F7D9C0-8256-4BCB-A53A-939323D9A5AC.jpeg

Tycker du den är värd det astronomiska priset?

Dagens parfym!
Kylig morgon på Västkusten så då återgår vi till doft därefter. Kan ”billig” designerparfym vara bra eller kan man få vettig Edp för 800 spänn i klass med dyrare nishdofter?

Märke: Gucci
Serie: absolute
Topp: läder
Hjärta: patchouli & cypress
Bas: trä & vitiver

Min upplevelse: detta är en hög av vråltungt blött läder i flytande form. Den är inte speciellt komplex och den kommer inte heller utvecklas utan är linjär rätt över med tyngden på just läder och jordkällare.

Så fort du sprayar på den anlägger du inte bara ett helskägg och får valkar i nävarna, du får randsydda skor om fötterna och en välavvägd Roger Dubuis much more i helguld under skjortärmen. Ladugård fylld av hästsadlar, jord ihop med balanserad medvetenhet. Ytterligheter helt enkelt. Å ena sidan animaliskt och skitigt. Å andra sidan genomtänkt, minimalistiskt i sin utformning och världsvant.
Lysande helt enkelt!

Performance & projection: suverän prestanda och mäktig projektion. Perfekt när du vill reta livet ur din tågresenär!

Övrigt/passar: höst & vinter. Kvällstid är nog kanske att föredra och jag kan väl inte påstå att den är speciellt unisex. Inte ens nära faktiskt. Men med tanke på att merparten av all ”herrparfym” idag är att anse som just unisex kan det vara kul att ha något som osar testosteron likt en skön actionrulle från 80-talet. Detta är ”Road house och Over the top” i flytande form.
Är den värd sitt pris? Yes. Det är inte på något sätt nyskapande men det är förbaskat bra. Sedan är det inte heller någon nischparfym så priset är lågt. Är du inte rädd för läder och är trygg i dig själv är detta riktigt bra.
Så kan designerparfymer vara bra? Mängden kvar i flaskan talar nog sitt tydliga språk.
Jag kommer absolut att ha ytterligare en redo när denna är slut.
4EACC39A-7239-4941-99C5-C57B33D64DA3.jpeg

Dagens parfym!
Kylig morgon på Västkusten så då återgår vi till doft därefter. Kan ”billig” designerparfym vara bra eller kan man få vettig Edp för 800 spänn i klass med dyrare nishdofter?

Min upplevelse: detta är en hög av vråltungt blött läder i flytande form. Den är inte speciellt komplex och den kommer inte heller utvecklas utan är linjär rätt över med tyngden på just läder och jordkällare.

Så fort du sprayar på den anlägger du inte bara ett helskägg och får valkar i nävarna, du får randsydda skor om fötterna och en välavvägd Roger Dubuis much more i helguld under skjortärmen. Ladugård fylld av hästsadlar, jord ihop med balanserad medvetenhet. Ytterligheter helt enkelt. Å ena sidan animaliskt och skitigt. Å andra sidan genomtänkt, minimalistiskt i sin utformning och världsvant.
Lysande helt enkelt!

Performance & projection: suverän prestanda och mäktig projektion. Perfekt när du vill reta livet ur din tågresenär!

Övrigt/passar: höst & vinter. Kvällstid är nog kanske att föredra och jag kan väl inte påstå att den är speciellt unisex. Inte ens nära faktiskt. Men med tanke på att merparten av all ”herrparfym” idag är att anse som just unisex kan det vara kul att ha något som osar testosteron likt en skön actionrulle från 80-talet. Detta är ”Road house och Over the top” i flytande form.
Är den värd sitt pris? Yes. Det är inte på något sätt nyskapande men det är förbaskat bra. Sedan är det inte heller någon nischparfym så priset är lågt. Är du inte rädd för läder och är trygg i dig själv är detta riktigt bra.
Så kan designerparfymer vara bra? Mängden kvar i flaskan talar nog sitt tydliga språk.

Spännande! De jämför denna med Kilian - dark lord som jag precis fått hem och testade igår. Bägge är otroligt tunga läder-dofter. Har du testat bägge?

Spännande! De jämför denna med Kilian - dark lord som jag precis fått hem och testade igår. Bägge är otroligt tunga läder-dofter. Har du testat bägge?

Nishane och By Kilian är nog på delad förstaplats på favoritpallen så jag får nog villigt erkänna att denna står sig slätt. Men denna kostar ju å andra sidan bara en fjärdedel :D
Dark lord kommer vara mer komplex och med tydligare trätoner. Kvalitén på noterna däri kommer också vara överlägsna.

Dagens parfym!

Lysande helt enkelt!

Blir blindköp på denna efter din fullkomligt galanta recension!

Nishane och By Kilian är nog på delad förstaplats på favoritpallen så jag får nog villigt erkänna att denna står sig slätt. Men denna kostar ju å andra sidan bara en fjärdedel :D
Dark lord kommer vara mer komplex och med tydligare trätoner. Kvalitén på noterna däri kommer också vara överlägsna.

Dark lord är en av, om inte den parfym som levt mest av alla jag testat. Dela pga livslängden. Den sitter 24h+. Dels så ändrar den karaktär hela tiden. Mitt problem är att jag har svårt att säga om jag gillar det den ändrar sig mellan. Jag är oerhört imponerad av doften, men inte helt säker på att jag gillar den. Svårt att förklara men jag ska köra den några ggr till så återkommer jag :)

Dagens parfym!
Ska vi ännu en gång kanske ta steget från svåra dofter och titta på något mer funktionsdugligt inför de varmare månaderna som nu står inför dörren? En doft i blåkläder (i dubbel bemärkelse) helt enkelt.

Är du 36 år, storrökare och fortfarande inneboendes hos dina föräldrar?
Kan ditt liv sammanfattas med att du är notoriskt otrogen och har en skev kvinnosyn men i vuxen ålder fortsatt livrädd för att säga emot din egna mamma?
Vi har alltså återvänt till Italien och så här gör du för att doften ska rimma med livsstilen.

Märke: Acqua di Parma
Serie: cedro di taormina
Topp: basilika & citrusfrukter
Hjärta: lavendel & svartpeppar
Bas: vetiver & ceder

Min upplevelse: det är väl knappt en vecka sedan vi avhandlade en annan från denna linje tillverkad av ADP. generellt kan jag inte påstå att Blu mediterraneo-serien är något revolutionerande. Det är inte några superkomplexa skapelser, de har inget som gör dem speciellt vågade och doftmässigt är de helt enkelt väldigt safe. Citron, lavendel och främst cederträ är historien här och ungefär där stannar det.

Samtidigt är det jäkligt skönt att ha den där typiska shorts & tshirt-doften. Eller en edt som man direkt kan sträcka sig efter när man inte är sugen på något speciellt men ändå vill vara säker på att man doftar som man ska.
Cedeo di taormina är just de lättsamma klassiska sydeuropeiska-tonerna utan att vara varken för ungdomliga eller för den delen gubbiga. Men det blir ändå inte så värst slätstruket trots att du redan nu vet precis hur detta doftar. Det räcker med att se flaskan för att ha 95% av ackorden klara i huvudet. Du får dina friska sprudlande toner av citrus, den aromatiska basilikan ger lite bredd ovan det lite stramare trätonerna och lättare florala noter rör sig flyktigt kring det hela. Serien är ju i sin helhet ganska enkel men det upplevs av mig ändå kvalitativt.

Men det är värt att hinta om att den är väldigt tung i torr ceder vilket gör att jag snabbt kan ångra valet då jag nästa kan få lite huvudvärksvibbar om jag har en kass dag.
Samtidigt är det ju jäkligt bra med den där perfekta precis över medelmåttan i skåpet. Ibland vill vi ju ha ”Efter fem” rullandes på tvn bara för att fylla ut tomrummet men utan att behöva engagera sig. Det är också rimligt att ta en stödkorv på Statoil när hungern gör sig påmind.
Detta är rätt och slätt missionären på måndagskvällen.

Performance & projection: medel på båda på mig. Funkar för män och kvinnor. För första gången tänker jag även kasta in ålder som någon sorts hittepåriktmärke. Detta är för dig över 30 som ändå hunnit få lite erfarenhet under västen och där behovet av nymodigheter inte är lika stort.

Övrigt/passar: svalare sommardagar. Utomhusaktiviteten eller på kontoret.
Är den värd sitt pris? Njaaee. Jag kan tycka att ordinarie pris för denna Edt är väl högt. Det är välgjorda klassiska blandningar och jag har spontant svårt att hitta något mer funktionsdugligt än detta men de är ju inte billiga.
Om Ginepro di sardegna klarade sig undan med sin enkelhet i förhållande till pris förra veckan faller denna kort om målsnöret. Med det sagt är det ju inte sällan dessa går att hitta till annat än just ordinarie pris och då är det ett rimligt tillfälle att trycka på köp.
C622D2CA-735C-43E6-AC72-5782EC01838C.jpeg

Nu blir det nog ett par dagars paus från tyckandet medan jag provat ut de sista två dofterna till ”sommartrion”.

Jag följer @Alarik s exempel och kör en recension. Man kan lugnt säga att jag går ut hårt.

Märke: By kilian (www.bykilian.fr)
Serie: Dark Lord
Topp: bergamott, peppar, sichuanpeppar
Hjärta: Rom, jasmine sambac, Davana
Bas: Läder, vetiver, pachouli, cederträ, cypriol

Bakgrund:
Kilian heter Hennessey i efternamn. Och ja, han är arvtagare till LVMH och stenrik. Han var tydlig från början att han aldrig ville arbeta för familjen som råkar äga ett bolag som står för drygt 60% av världens cognac. Istället ville han arbeta med något eget och hamnade i parfym-världen av en slump. Han fick ett internship på Kenzos parfymavdelning. Men eftersom han ogillar att tolka andras DNA (verkar vara en röd tråd i hans liv) så grundade han sitt eget.

Personligen tycker jag att det lyser igenom i hans verk. Att arbeta med kvalitet har han garanterat lärt sig sen barnsben men hans dofter andas ”passion project” rakt igenom. Och den här doften är kanske det bästa exemplet på det. Återkommer till varför lite senare.

52017-03-10_Hennessy_0368.jpg

Min upplevelse:
Jag var på COW parfymeri i Stockholm. Ett måste om du gillar niche-parfymer. (https://www.cowparfymeri.se/). Vi pratade länge om parfymer och jag fick testa denna. Det var en dark horse i sammanhanget eftersom jag var ute efter något fräschare. Denna doft är väldigt mycket men fräsch är inte en av dem. Diplomatiskt uttryckt.

Jag fick ett sample och en klassisk pappersbit med doften samt uppmaningen att dofta nu. Senare på dagen och på morgonen innan jag testade den. Märkligt tyckte jag, de flesta butiker vill ju framförallt sälja direkt. Men COW verkar bygga längre relationer.

I början kände jag mest bara en enorm projektion av läder. Och jag menar enorm. Den där toppen kände jag överhuvudtaget inte alls.

På kvällen kände jag en tydligare vetiver infusion och på morgonen en mer harmoniserad läder/vetiverblandning. Men det var allt.

Märklig doft tänkte jag.

Test 1:
Jag drog på mig den på morgonen och direkt kom ett massivt påslag av läder, rom och något jag inte kan placera. Kanske är davana, ingen aning om vad det är.

Det var ett så massivt påslag att jag blev ställd. Inte ens le labos - santal 33 kommer nära i projection.

Eftersom tyckte jag att vetiver smög sig in, även mer gröna inslag. Oklart vad bara för lädret är så oerhört närvarande.

Någon beskrev en recension som ”smells like a 200 year old vampire” och denna doftar så. Fast bara om vampyren också är en biker som krökar rom. Och äter barn.

Skulle jag nånsin gå på bikerfest och slå folk på käften är detta doften jag skulle välja. Det är den mustigaste läder-doften jag någonsin känt. Det finns ingenting feminint i den alls. Den fullkomligt osar testosteron rakt igenom.

Jag gillade ärligt talat varken starten eller övergången. Dessutom pendlade den mellan de två under hela dagen och trots att jag duschat satt den kvar som torkad målarfärg på mig.

Nej fy fan. Den här skiten rör jag inte jag inte igen, tänkte jag. Lite som en tequila-fylla. Men eftersom jag aldrig lär mig, varken vad avser tequila eller dofter så var jag på den nån dag senare.

Test 2
Denna gången var det som att min näsa vant sig vid doften. Helt plötsligt upplevde jag lädret som rejält trevligt och övergången som mer nyanserad.

Det var lite som att kröka två dagar i rad. Du tål mer, det går inte överstyr på samma sätt.

Jag är fortfarande inte helt säker på vad jag känner för denna men jag tror det är en sån där parfym som man kan ha i 3 år och plocka fram på speciella tillfällen.

Så vad menar jag med passion project? Jo det här är ingen tillrättalagd doft som är till för att pleasa marknaden. Tvärt om så skiter Kilian högaktningsfullt i vad marknaden gillar. Han är ekonomiskt oberoende x 100 och gör parfymer han själv älskar. Och lyckligtvis har han jävligt ball smak.

Performance & projection:
massiv och överväldigande. Sitter överjävligt länge vare sig du vill eller inte. Den är mer efterhängsen än en stalker.

Övrigt/passar:
Skrattade när jag såg denna rubrik. Ja, när fan passar det att lukta såhär? Det är absolut inte under några omständigheter en kontorsdoft. Om du inte hatar dina doftkänsliga kollegor det vill säga. Då ska du absolut ha den.

Doftkänsliga Anna/Åke kommer rusa till HR snabbare än du hinner få i dig morgonkaffet om du kör denna på jobbet.

Den passar kanon om du ska ragga på en marilyn manson-konsert, gå på fetisch-klubb eller om du bara vill visa omgivningen hur jävla bad ass du är.

En sak är säker - den är en vattendelare av rang. Kika frangrantica så får ni se. Hälften hatar den. Hälften älskar den. Nån beskrev den som den värsta doft de känt. Bara det är ju ett skäl i sig att testa den.

375x500.50603.jpg

Senast ändrad:
Tycker du den är värd det astronomiska priset?
Jag vet faktiskt inte vad jag tycker om det. Hittade den i Paris direkt efter att den släpptes (då sas det att den var limiterad men nu finns den ju lite överallt...).
Gillade den främst för att jag tyckte att den hade en så ovanlig och intressant doft, inte likt någon av dofterna jag brukar gilla. Trots priset så tyckte jag där och då att den skulle med hem.
Har fått en hel del komplimanger när jag har haft den på mig:)

Hur som, idag fick jag hem Montblanc Explorer.
Luktade på den som hastigast i vintras på en flygplats och har tänkt på den ever since. Jag tror iaf det var den jag luktade på...

Då den inte fanns på min lokala Kicksbutik så chansade jag och beställde hem den (60ml edp för under 500kr!) och jag är nöjd med hur den doftar. Läste att den tydligen skulle vara en Creed Aventus-kopia, men det kan jag inte uttala mig om.

För priset är jag klart nöjd, känns som en bra allround-doft.
297B9F07-3783-4F44-A017-03593D5F4C95.jpeg

Dagens parfym!
Jag hade ju tänkt vänta med denna men nu snackar vi 18 grader och sol i gbg så då jäklar drar vi av ett tips.

En för mig helt obeprövad tillverkare tills dess att jag letade efter marina parfymer till sommartrion (som presenteras senare i veckan). Och spansk är den också?!
Var inte oroliga, mig kan ni lita blint på och det vet ni.

Lite matnyttig bakgrundsfakta:
Spanjorer beskrivs ju inte sällan som Sydeuropas finnar. Närmre 48% av befolkningen omkommer årligen till följd av skrumplever och/eller knivslagsmål med vildkatter. Vidare är landet världens fjärde största leverantör av knäproteser tillverkade av köttfärs.
Med detta i ryggen kan vi nu ta oss ann dagens parfym.

Märke: Carner Barcelona
Serie: Salado
Topp: lime, rosépeppar
Hjärta: gurka, apelsinblom
Bas: salt, trä & mysk

Min upplevelse: Alright, nu är vi ju inte bortskämda med gassande sol, hög luftfuktighet och det lugnande ljudet av barn som gapar sig skelögda på stranden men låt oss för en stund drömma oss bort.
Nu kostar vi på oss att generalisera en gnutta. Jag har vanligen ganska svårt för att hitta bra marina dofter. Antingen är de för stiltypiska a la Acqua di Gio eller så är det frågan om artistiskt svåra saker med doft av tång och sälta. Sällan något som faller mig i smaken helt enkelt.

Till min sommartrio hade jag bestämt mig för att dagparfymen skulle vara just en marin doft och till slut stod jag kvar med två alternativ varav detta var den som föll på målsnöret.
Med det sagt är detta förbaskat bra för ändamålet.
Ok, varför är då denna speciell?
Så fort den åker på får du citrus, lite sträv bitter grönska och (visserligen schysst) peppar. Det där kan vi ju?!
Men sedan.....
Nyskivad läskande gurka som formligen dränks i flingor av havssalt. Det är uppfriskande, enkelt och förvånansvärt bra.
Jag kan inte beskriva doften av salt men alla som känner den vet ju vad jag menar. Mineralrikt och rätt ställen på tungan börjar pirra när den andas in.

Jag vet ärligt talat inte om det är limen eller pepparn som skänker den det extra bettet men den blir aldrig....platt. Om det nu faktiskt säger något.
Allt vilar på en enkel bas av torrt vitt trä och en lätt såpig/mjukmedels-känsla. Skitsnyggt helt enkelt!
Ovan låter inte supersexigt men föreställ dig hur du sitter på uteserveringen i hamnen någonstans kring Marbella. Huden svider och den där klassiska kombinationen av ditt salta svett på överkroppen, havsvatten i håret blandat med doften av din nystrukna skjorta ihop med den svala grekiska salladen som nu står framför dig. DET är vad du här får på flaska.

Jag älskar tunga och mörka parfymer men det är ju inte alltid funktionsdugligt under sommaren.
Sedan är det något viss med just sommarparfymer eftersom de har en tendens att framkalla minnen på ett sätt som vinterdofterna aldrig kan göra. Det är väl inte en fråga om att det är ett starkare minne att få duscha bort sand mellan skinkorna jämfört med annat utan snarare att det är lättare att romantisera över svensk idyll över sommaren än när man sitter inne under vintern och glor ut genom fönstret.
Denna kommer fixa biffen!

Performance & projection: Bra performance för att vara en marin doft. Du kan förvänta dig fem-sex timmar på huden men jag vill inte påstå att projektionen är överväldigande. Den är ok men jag tror också att det faktiskt är perfekt här i sammanhanget. Doften ska sväva lite tjusigt i värmen men inte kväva din omgivning i detta fall.

Övrigt/passar: Kokande sommardagar och den kommer funka lika fint på dig som på damen bredvid. Du kommer också att skilja dig från övriga i skaran med denna.
Är den värd sitt pris? Ja!
Var vaksamma för priset varierar ganska kraftig på nätet men jag hittade en 50 ml för 600 spänn vilket ändå får beskrivas som en kap. Vi snackar ändå egensinnig Edp med bra prestanda som inte alla bär.
Våga vara pro Carner Barcelona Salado i sommar!
Spanjorerna har faktiskt lyckats.
8DF53776-5C10-47B2-A864-C28C41D150DB.jpeg

Dagens parfym!
Jag hade ju tänkt vänta med denna men nu snackar vi 18 grader och sol i gbg så då jäklar drar vi av ett tips.

En för mig helt obeprövad tillverkare tills dess att jag letade efter marina parfymer till sommartrion (som presenteras senare i veckan). Och spansk är den också?!

Spanjorer beskrivs ju inte sällan som Sydeuropas finnar. Närmre 48% av befolkningen omkommer årligen till följd av skrumplever och/eller knivslagsmål med vildkatter. Vidare är landet världens fjärde största leverantör av knäproteser tillverkade av köttfärs.

Min upplevelse: Alright, nu är vi ju inte bortskämda med gassande sol, hög luftfuktighet och det lugnande ljudet av barn som gapar sig skelögda på stranden men låt oss för en stund drömma oss bort.
Nu kostar vi på oss att generalisera en gnutta. Jag har vanligen ganska svårt för att hitta bra marina dofter. Antingen är de för stiltypiska a la Acqua di Gio eller så är det frågan om artistiskt svåra saker med doft av tång och sälta. Sällan något som faller mig i smaken helt enkelt.

Till min sommartrio hade jag bestämt mig för att dagparfymen skulle vara just en marin doft och till slut stod jag kvar med två alternativ varav detta var den som föll på målsnöret.
Med det sagt är detta förbaskat bra för ändamålet.
Ok, varför är då denna speciell?
Så fort den åker på får du citrus, lite sträv bitter grönska och (visserligen schysst) peppar. Det där kan vi ju?!
Men sedan.....
Nyskivad läskande gurka som formligen dränks i flingor av havssalt. Det är uppfriskande, enkelt och förvånansvärt bra.
Jag kan inte beskriva doften av salt men alla som känner den vet ju vad jag menar. Mineralrikt och rätt ställen på tungan börjar pirra när den andas in.

Jag vet ärligt talat inte om det är limen eller pepparn som skänker den det extra bettet men den blir aldrig....platt. Om det nu faktiskt säger något.
Allt vilar på en enkel bas av torrt vitt trä och en lätt såpig/mjukmedels-känsla. Skitsnyggt helt enkelt!
Ovan låter inte supersexigt men föreställ dig hur du sitter på uteserveringen i hamnen någonstans kring Marbella. Huden svider och den där klassiska kombinationen av ditt salta svett på överkroppen, havsvatten i håret blandat med doften av din nystrukna skjorta ihop med den svala grekiska salladen som nu står framför dig. DET är vad du här får på flaska.

Jag älskar tunga och mörka parfymer men det är ju inte alltid funktionsdugligt under sommaren.
Sedan är det något viss med just sommarparfymer eftersom de har en tendens att framkalla minnen på ett sätt som vinterdofterna aldrig kan göra. Det är väl inte en fråga om att det är ett starkare minne att få duscha bort sand mellan skinkorna jämfört med annat utan snarare att det är lättare att romantisera över svensk idyll över sommaren än när man sitter inne under vintern och glor ut genom fönstret.
Denna kommer fixa biffen!

Performance & projection: Bra performance för att vara en marin doft. Du kan förvänta dig fem-sex timmar på huden men jag vill inte påstå att projektionen är överväldigande. Den är ok men jag tror också att det faktiskt är perfekt här i sammanhanget. Doften ska sväva lite tjusigt i värmen men inte kväva din omgivning i detta fall.

Övrigt/passar: Kokande sommardagar och den kommer funka lika fint på dig som på damen bredvid. Du kommer också att skilja dig från övriga i skaran med denna.
Är den värd sitt pris? Ja!
Var vaksamma för priset varierar ganska kraftig på nätet men jag hittade en 50 ml för 600 spänn vilket ändå får beskrivas som en kap. Vi snackar ändå egensinnig Edp med bra prestanda som inte alla bär.
Våga vara pro Carner Barcelona Salado i sommar!
Spanjorerna har faktiskt lyckats.

Detta är första ggn i mitt liv jag velat lukta gurka! :D

Aldrig luktat på DHI, men haft Dior Homme Parfum och visst var det en fin parfym. Jag gillade den men det var något med det pudriga som jag hade svårt för. Och sen sa väl någon här inne att DHI var ännu pudrigare?

Dagens parfym!

Senast ändrad:
Blev riktigt sugen efter recensionen och försökte hitta den på nätet, men hittade den inte för ca 600:- för 50 ml. Får man fråga vart du köpte den ifrån? :)

Ser att den tyvärr är slutsåld och billigaste stället nu är för 950kr. Det är den fortsatt värd men jag hade avvaktat och kikat på om Parfym.se åter får den i lager.

Tillbaka
Topp