• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

89D87406-8C94-438B-A405-EFF0D3E306A5.jpeg

Dagens fucking doft.

Precis dagar efter den lanserades (då limiterad) var jag i Paris på en snabbvisit och lyckades hitta den i Tom Ford-butiken. Jag blev förälskad och €300 euro senare var 50ml flaskan min. Sedan dess har den inte använts speciellt mycket alls 😞
Coolaste namnet och flaskan ever? Jag tror det!

Någon som provat någon av Aaron Terence Hughes dofter? Har egentligen avfärdat honom för längesen, utan någon direkt anledning mer än att jag störde mig lite på honom. Men nu har jag, lite omvänt istället, fastnat på hans flummiga fingersvävande parfymrecensioner på YouTube. Vilket, så klart, har fått mig att vilja blindköpa något ur hans kollektion. Utan att ha gått djupare in på hans hemsida än ungefär 2 minuter, så fastnade ögonen på "Daddy".

"ATH Daddy" notes:

Apple / Bergamot
MID
Tonka Bean / Nutmeg
BASE
Smooth Oud / Sandalwood / Patchouli / Vanilla / Benzoin / Ethical Ambergris

(Clean Skin Accord)

Försäljningspitchen:

25% Concentration.5% Oud. Powerful and undoubtedly masculine. Daddy is the most commercial Oud in Aaron's Collection. Daddy is sweet and spicy, easy to wear, massively projecting, and long-lasting. Daddy is full of imprinting technology making Daddy the ultimate statement fragrance. Utilizing a new smooth Oud created for Aaron at 5% concentration. Please note: This Oud is smooth, sweet, and NOT a 'barnyard' Oud.

Någon med någon koll på något av allt han har?

Någon som provat någon av Aaron Terence Hughes dofter? Har egentligen avfärdat honom för längesen, utan någon direkt anledning mer än att jag störde mig lite på honom. Men nu har jag, lite omvänt istället, fastnat på hans flummiga fingersvävande parfymrecensioner på YouTube. Vilket, så klart, har fått mig att vilja blindköpa något ur hans kollektion. Utan att ha gått djupare in på hans hemsida än ungefär 2 minuter, så fastnade ögonen på "Daddy".

"ATH Daddy" notes:

Apple / Bergamot
MID
Tonka Bean / Nutmeg
BASE

(Clean Skin Accord)

Försäljningspitchen:

25% Concentration.5% Oud. Powerful and undoubtedly masculine. Daddy is the most commercial Oud in Aaron's Collection. Daddy is sweet and spicy, easy to wear, massively projecting, and long-lasting. Daddy is full of imprinting technology making Daddy the ultimate statement fragrance. Utilizing a new smooth Oud created for Aaron at 5% concentration. Please note: This Oud is smooth, sweet, and NOT a 'barnyard' Oud.

Yes, köpte hans discovery tin i januari typ, har provat mig igenom alla som var med, några är bra andra är meh (som vanligt) skulle jag säga.

De jag tyckte var bäst och kan tänka mig att köpa full flaska av är:
Luna - söt, persika, kokos, vanilj, tyckte den var mycket bra. Kommer köpa en flaska.
Daddy - Lite åt ANI hållet men mer barnyardig o sandelträ, drydown går åt Inito Side Effect hållet. (redan köpt en 10ml av den efteråt)
Onyx - Lik TF Noir de Noir men mörkare o tyngre. När min NdN tar slut blir det denna istället.
Homme - Läder, ceder, sandel lite åt Barrois b683 hållet. Helt klart en bra manlig doft.
Boss Bastard - Liknar JPG Le Male Le Parfum men oxå mörkare o tyngre.
Neon - Aventus/Hacivat liknande och bra.

"ATH Daddy" notes:

Apple / Bergamot
MID
Tonka Bean / Nutmeg
BASE

(Clean Skin Accord)

Försäljningspitchen:

Neon- aka ambroxan monster
Blood orange- något lite bitter men väldigt fin citrus. Håller länge på min hud.
Anubis- hallon och syrliga äpplen, hallon är tydligast för mig.

62E0EE25-DCCD-4951-B4EB-B2AF87C7482B.jpeg

Jag gillar ju ATH som person. Tycker hans överdrivna ärlighet och cynism är uppfriskande.
Jag har dock tyvärr blivit fullständigt allergisk mot dofter med abroxan och ATH älskar (!) ambrox.
De dofter som inte är matade med Ambrox gillar jag dock!

Arabica är grym (synd att han ska sluta göra den, finns på rea nu), dirty slut är grym på min fru, santal extreme är bra, blood orange är riktigt bra,
Ozone och neon tyvärr för mkt ambrox.

Vill också testa lite mer från honom, det var ett tag sen nu. Gärna de med tobak i sig.

Yes, köpte hans discovery tin i januari typ, har provat mig igenom alla som var med, några är bra andra är meh (som vanligt) skulle jag säga.

De jag tyckte var bäst och kan tänka mig att köpa full flaska av är:
Luna - söt, persika, kokos, vanilj, tyckte den var mycket bra. Kommer köpa en flaska.
Daddy - Lite åt ANI hållet men mer barnyardig o sandelträ, drydown går åt Inito Side Effect hållet. (redan köpt en 10ml av den efteråt)
Onyx - Lik TF Noir de Noir men mörkare o tyngre. När min NdN tar slut blir det denna istället.
Homme - Läder, ceder, sandel lite åt Barrois b683 hållet. Helt klart en bra manlig doft.
Boss Bastard - Liknar JPG Le Male Le Parfum men oxå mörkare o tyngre.
Neon - Aventus/Hacivat liknande och bra.
Neon- aka ambroxan monster
Blood orange- något lite bitter men väldigt fin citrus. Håller länge på min hud.
Anubis- hallon och syrliga äpplen, hallon är tydligast för mig.
Jag gillar ju ATH som person. Tycker hans överdrivna ärlighet och cynism är uppfriskande.
Jag har dock tyvärr blivit fullständigt allergisk mot dofter med abroxan och ATH älskar (!) ambrox.
De dofter som inte är matade med Ambrox gillar jag dock!

Arabica är grym (synd att han ska sluta göra den, finns på rea nu), dirty slut är grym på min fru, santal extreme är bra, blood orange är riktigt bra,
Ozone och neon tyvärr för mkt ambrox.

Vill också testa lite mer från honom, det var ett tag sen nu. Gärna de med tobak i sig.

Tack för input!
På rak arm så känns det som att fyra av dem är mest intressanta med tanke på noterna listade och vad ni säger om dem. Jag är själv också allergisk mot ambroxan (fick göra mig av med min Luna Rossa Carbon fortare än kvickt pga det), så inget sånt! Citrus och frisk frukt får vänta tills år 2022. Nu är det lite tyngre noter som får hålla i taktpinnen.

Luna
Daddy
Onyx
Tabac

Tack för input!
På rak arm så känns det som att fyra av dem är mest intressanta med tanke på noterna listade och vad ni säger om dem. Jag är själv också allergisk mot ambroxan (fick göra mig av med min Luna Rossa Carbon fortare än kvickt pga det), så inget sånt! Citrus och frisk frukt får vänta tills år 2022. Nu är det lite tyngre noter som får hålla i taktpinnen.

Luna
Daddy
Onyx
Tabac

Vet att @eau.m.g haft en rad av hans inklusive Onyx!

Vet att @eau.m.g haft en rad av hans inklusive Onyx!
Har haft nästan alla av hans, bortsett från de 4-5 senaste (Daddy, luna, goddess, etc).

har idag endast två st kvar, Blood Orange och Zeus. Båda är väldigt rena och säkra dofter. BO är en favorit. Andra favoriter var Arabica, Violet Delirium, Oud och Tabac.

Onyx är i samma kategori som Coromandel och Noir de Noir, fast med starkare ros. Gillar man dem så kommer man uppskatta Onyx också.

Har sålt eller bytt bort alla andra av samma anledning som tidigare nämnts, har tröttnat på ambroxanet och det finner man mycket av i hans grejer. Det gör att alla hans parfymer presterar väl, men det blir lite same same i dry down tyvärr.

Kul hus att utforska men näsan har gått vidare.

Senast ändrad:
DD: Roja - Reckless

375x500.27533.jpg

Jag gillar ju normalt sett inte en klassisk chypre. Kan tycka att de doftar för klassiskt, eh, gubbe. (Chypre: https://en.wikipedia.org/wiki/Chypre.) Denna är mer kryddig vilket gör att den träffar helt rätt för mig. Det är fortfarande en klassisk herr-doft. Inget jag skulle köra med jeans och t-shirt. Men i lite mer formella sammanhang eller jobb om man har ett dressat sådant - fantamig utmärkt.

Finns fortfarande för 3k på Notino.

Men för dess vanliga pris:

Är det bara för jävla dyrt.

375x500.27533.jpg

Jag gillar ju normalt sett inte en klassisk chypre. Kan tycka att de doftar för klassiskt, eh, gubbe. (Chypre: https://en.wikipedia.org/wiki/Chypre.) Denna är mer kryddig vilket gör att den träffar helt rätt för mig. Det är fortfarande en klassisk herr-doft. Inget jag skulle köra med jeans och t-shirt. Men i lite mer formella sammanhang eller jobb om man har ett dressat sådant - fantamig utmärkt.

Låter intressant, är den för modern och kryddig om man gillar ultraklassiskt och gubbigt?

375x500.27533.jpg

Inte fel med gubbigt, passar mig som är gubbe :cool:

375x500.27533.jpg

Gött, ser fram emot den! Instämmer till fullo. Blir lätt bara gubbe och raklödder för min del också om inte andra dimensioner finns där och ger mer djup och komplexitet.

Fredagspaket från "Origines". De skickade även med några testers, vilket jag tycker är ett rasande trevligt beteende. Kommer helt klart beställa mer därifrån framöver. Nya "go-to"-sidan.

PXL_20210813_144217395.jpg

PXL_20210813_144318218.jpg

Jisses, vad fin den var. Väldigt ren och fräsch, utan att vara "för blå". Lyxig och elegant blandning av vanilj och puder mm.

(Testers: Acqua di Parma Colonia Futura, Dunhill Icon Racing Edp och nån kräm från Clinique).

DD: Ormondo Jayne - 4. Montabaco Intensivo.

D9F1B956-1ABC-4486-8037-4645480B6274.jpeg
Oj… Så många intryck. Tobak, läder, trä och mossa i basen. Violer och rosor finns där. Bergamott, kardemumma och enbär. Dessa framträder tydligt och balansen är otroligt bra mellan dem. Sist men inte minst har vi även topnoten: Mountain Air 😂

Jag kan inte riktigt landa i om den här är galet bra eller om den är mer åt OK. Behöver testas fler gånger och intrycken behöver nog landa mer. Otroligt bra tryck i juicen i alla fall!

DD: Ormondo Jayne - 4. Montabaco Intensivo.

D9F1B956-1ABC-4486-8037-4645480B6274.jpeg
Oj… Så många intryck. Tobak, läder, trä och mossa i basen. Violer och rosor finns där. Bergamott, kardemumma och enbär. Dessa framträder tydligt och balansen är otroligt bra mellan dem. Sist men inte minst har vi även topnoten: Mountain Air 😂

Jag kan inte riktigt landa i om den här är galet bra eller om den är mer åt OK. Behöver testas fler gånger och intrycken behöver nog landa mer. Otroligt bra tryck i juicen i alla fall!

Tar gärna över dekanten när/om du blir klar med den 🙃

Fredagspaket från "Origines". De skickade även med några testers, vilket jag tycker är ett rasande trevligt beteende. Kommer helt klart beställa mer därifrån framöver. Nya "go-to"-sidan.

PXL_20210813_144217395.jpg

PXL_20210813_144318218.jpg

Jisses, vad fin den var. Väldigt ren och fräsch, utan att vara "för blå". Lyxig och elegant blandning av vanilj och puder mm.

(Testers: Acqua di Parma Colonia Futura, Dunhill Icon Racing Edp och nån kräm från Clinique).
Den där är så bra och elegant så det är löjligt. Synd performance har mycket att önska.

Finns det ngn redogörelse för ngra doft noter ngnstans? (tyckte det var tunt med det i videon)
Den redogörelsen kommer nog först den 1/9 09:00 svensk tid på ATH's hemsida.
Tack @S.L det här två otroligt prisvärda dofter! Definitivt flaskvärdiga.
4987E680-A4D6-4ED1-B872-D44E39BB7A3A.jpeg
Håller med dig om den översta. Oerhört prisvärd och en fantastisk doft. Finns dessutom att få i en 125ml flaska i "giftbox" med aftershavebalsam (helt ok faktiskt) och schampo för cirka 34€. Ofattbart.

Den nedre, GGA, däremot... Den har jag inte lyckats bli sådär jättetight med än. Speciell, intressant. Och definitivt inte sambovänlig.

Den redogörelsen kommer nog först den 1/9 09:00 svensk tid på ATH's hemsida.

Håller med dig om den översta. Oerhört prisvärd och en fantastisk doft. Finns dessutom att få i en 125ml flaska i "giftbox" med aftershavebalsam (helt ok faktiskt) och schampo för cirka 34€. Ofattbart.

Den nedre, GGA, däremot... Den har jag inte lyckats bli sådär jättetight med än. Speciell, intressant. Och definitivt inte sambovänlig.
Nej verkligen inte sambovänlig!
Men att hitta den i Gucci Guilty serien är som att hitta en Picasso på Gallerix. Sjukt märkligt men jäkligt imponerande.

Jag vette fan med den där alltså... Där är något i den som jag inte kan sätta fingret på. Jag blir på något sätt kvävd av tyngden i den och upplever den som väldigt kvalmig, om ni förstår vad jag menar? Vad kan det vara jag refererar till, om någon vet?
Svarar mig själv här, från sidan 389, gällande BR540 (och OFG).

Tror jag fått svar på vad det är som gör att jag inte klarar av de där dofterna. Kollade på en review av ATH ("Perfumer reviews Initio OFG") häromdagen, där han satte huvudet på spiken för min del. Även han drog likheter till just BR540 och anledningen till det var ett ämne som heter:
Ethyl Maltol
Luktar som bränt socker och gammal tandläkare, enligt mig

Tillbaka
Topp