• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Boozt har 30 % på en del fina parfymer nu, bla. Parfums de Marley. Funderar på att klippa en PDM Layton 125 ml för 1658 kr...har ett 5ml sample som jag snålat på Doftar underbart!

Boozt har 30 % på en del fina parfymer nu, bla. Parfums de Marley. Funderar på att klippa en PDM Layton 125 ml för 1658 kr...har ett 5ml sample som jag snålat på Doftar underbart!

Gör det! Det kommer du inte ångra.

Den är ljuvlig. Kallas av många för the King of Compliments. Damerna älskar den.

Sen finns det haters som säger att det ej är nichekvalitet och bara en förfinad "Boss Bottled" : )

Gör det! Det kommer du inte ångra.

Den är ljuvlig. Kallas av många för the King of Compliments. Damerna älskar den.

Sen finns det haters som säger att det ej är nichekvalitet och bara en förfinad "Boss Bottled" : )
Haha sitter just nu med boss bottled intense på ena armen och Layton på andra. Tycker ändå att det är rätt stor skillnad på både doft och kvalité även om det finns vissa likheter. Älskar båda!

Jag är inte den största deltagaren i denna tråden, men pga tråden har jag skaffat några dofter jag annars inte skulle gjort. Som så många jobbar jag dessa tider mest hemifrån men igår var jag på kontoret för lite praktikaliteter. Som vanligt dessa dagar var det nästan tomt men när jag stod i en korridor och väntade på skrivaren så kom en kvinna ut från sitt kontorsrum och gick med bestämda steg mot kaffeapparaten. Strax efter att hon passerat mig tvärnitade hon och vände åter och gick ett varv runt mig och sade "Jag var bara tvungen, du luktar så gott idag!".

Doften? Tom Ford Grey Vetiver.

Jag rodnade. Jag är inte van vid den reaktionen. :)

Någon som testat YSL Y edp? Är den något att ha? :D
Beror på vad du är ute efter. Ingen revolutionerande doft men damerna älskar den. Har själv edt-versionen och tänker komplettera med edp:n. YSL Y edt är utan konkurrens den doft jag erhållit flest komplimanger för från det motsatta könet. Fungerar väldigt bra på kontoret. Edt:n har inte jättebra performance på mig (möjligt att edp:n är bättre) men doften är hyffsat billig så jag ser inga problem med att under dagen bättra på den vid ett par tillfällen.

Beror på vad du är ute efter. Ingen revolutionerande doft men damerna älskar den. Har själv edt-versionen och tänker komplettera med edp:n. YSL Y edt är utan konkurrens den doft jag erhållit flest komplimanger för från det motsatta könet. Fungerar väldigt bra på kontoret. Edt:n har inte jättebra performance på mig (möjligt att edp:n är bättre) men doften är hyffsat billig så jag ser inga problem med att under dagen bättra på den vid ett par tillfällen.
Vad jag läst mig till ska edtversionen ha fruktansvärt dålig performance men edpversionen beast mode. Dem har 60ml inkl 50ml shower gel på boozt för 628 kr nu :)

Ett märke och en parfym som jag har fått tycke för är MFK Gentle Fluidity Gold. Fantastisk doft. Jag är normalt sätt inte stort fans av söta dofter. men jag tycker att skaparna har hittat en balans som tilltalar mig, med en mix av ambar & trä (Y). Någon mer som har den parfymen och har en åsikt?

Ett märke och en parfym som jag har fått tycke för är MFK Gentle Fluidity Gold. Fantastisk doft. Jag är normalt sätt inte stort fans av söta dofter. men jag tycker att skaparna har hittat en balans som tilltalar mig, med en mix av ambar & trä (Y). Någon mer som har den parfymen och har en åsikt?

Har haft absolute pour le matin från dem som jag gillade väldigt mycket. I övrigt är det väl Baccarat rouge man först tänker på när man hör MFK.
I övrigt har jag superdålig koll deras dofter.

Har haft absolute pour le matin från dem som jag gillade väldigt mycket. I övrigt är det väl Baccarat rouge man först tänker på när man hör MFK.

Jag provade mig igenom ett gäng av deras dofter (via samples) för typ ngt år sedan, här är mina korta anteckningar om dem:
(plus-tecknen är mina betyg :) )
(och timmarna är från när den börjar försvinna från huden tills när jag inte själv kan känna den alls längre)

+++ Francis Kurkdjian OUD satin mood Extrait (winter, fall - violet, cinnamon, rose, oud, vanilla)
Comment: viol, söt, vanilj-ros. typ kanske bättre än Silk mood. (9-12h)

+++ Francis Kurkdjian OUD silk mood Extrait (fall, winter - rose, oud, chamomile)
Comment: mycket bra, ren fräsch ros-tvål lukt, ngt medicinsk precis i början (10-15h)

++ Francis Kurkdjian Aqua Vitae forte (summer, spring - mandarin, orange, vetiver)
Comment: Börjar som cypress/gran skog, ganska bra (10-14h)

++ Francis Kurkdjian OUD satin mood (winter, fall - oud, rose, vanilla)
Comment: Type ren ros, linjär, inte så speciell, väldigt lik sin extrait men svagare (9-12h)

++ Francis Kurkdjian OUD silk mood (fall, winter - rose, oud, chamomile)
Comment: ren fräsch ros-tvål lukt, väldigt lik sin extrait men svagare (7-14h)

++ Francis Kurkdjian Grand Soir (fall, winter - labdanum, tonka, vanilla)
Comment: läder, cedar, lite vanilj, luktar länge men inte speciellt starkt (10-14h)

+Francis Kurkdjian Baccarat Rouge 540 Extrait (fall, winter - saffron, jasmin, musk)
Comment: luktar gott men inte speciellt starkt (6-12h)

+Francis Kurkdjian OUD cashmere mood (fall, winter - benzoin, oud, vanilla)
Comment: rökig, ceder, luktar som en dusch i laphroaig, too much först men lugnar ner sig sen.

+ Francis Kurkdjian OUD Extrait (fall, winter - saffron, oud, vanilla)
Comment: rätt gott faktiskt, men inte så speciell (8-10h)

+ Francis Kurkdjian Aqua Universalis forte (spring, summer - lemon, jasmine, rose)
Comment: inget vidare, fräsch, blommig, tvål (6-10h)

+ Francis Kurkdjian Aqua Celestia (spring, summer - lime, mint, black currant)
Comment: fräsh, cypress, lime, gran (7-9h)

20200424_130813.jpg

Min första bidrag till denna förträffliga tråd. 200ml inhandlades från Åhléns. Mycket nöjd!

Såg nån i parfymsammanhang som argumenterade för att MFK skulle vara den producent med högst kvalitet. Nu är ju inte en monsterfan av de dofterna jag testat så jag kanske blir biased av det men kan det ligga något i ett sånt påstående?

Såg nån i parfymsammanhang som argumenterade för att MFK skulle vara den producent med högst kvalitet. Nu är ju inte en monsterfan av de dofterna jag testat så jag kanske blir biased av det men kan det ligga något i ett sånt påstående?

Har för dålig koll på dem tyvärr.
Roja, Xerjoff, PDM, Frederic Malle, Guerlain, Nishane, By Killian, Tauer, Zoologist, Gallagher, Imagenary Authors, Tom Ford, Orto Parisi, Nasomatto, profumum roma etc etc. Det finns så fruktansvärt många bra hus som håller magisk kvalité rakt igenom man får bara hitta de som passar just dig.
Men det är ju det som är lattjo!

Hmm verkar som att hermés är en compliment getter men encre noir väldigt speciell doft? Är dem lika i doften?
Inte som bröder i en syskonskara utan snarare som härstammande från samma landsdel.

EN har en väsentligt träigare framtoning och dess not av cypress kan för vissa verka avvikande.
Det är Chanels "Sycomore" du ska söka efter ifall du vill ha något som påminner om EN.
(Den är mer elegant och våldsamt mycket dyrare dock)

Det är en nästan gotiskt mörk vetiver. Kommer inte gå obemärkt förbi och lämnar inte bäraren oberörd.
Men precis som @Tjabo säger så är det oerhört mycket bang for the buck.

Gillar du vetiver ska du äga denna samt Terre D'Hermes EDT.

Tycker du den är så mörk?
Köper att folk tycker att den är lite mörkare träig. Men så mörk att jag skulle kalla den gotisk tycker jag inte att den är.

Det här älskar jag med parfymer - att man kan ha en snarlik men ändå olik uppfattning om en doft! :)

Köpte en dekant av TF Mandarino Di Amalfi. Luktar himmelskt men prestandan är usel. Får inte ut mer än några timmar trots att jag tar tre sprut, vilket jag aldrig tar annars. Synd på på en så fin doft.

Jag har använt Boss The scent ett bra tag nu och gillar den verkligen. Ni som har koll i den här tråden, har ni tips på något som är liknande? Vore kul att testa något annat men ganska likt.

Tillbaka
Topp