• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

IMG_20200426_102045563-01.jpeg

Idag kör jag the one and only. F-n va mäktig den är!

IMG_20200426_102045563-01.jpeg

Idag kör jag the one and only. F-n va mäktig den är!

Reviewerna på fragrantica för denna är fan magiska:

Nån jävel hävdar att den luktar som hans snopp efter en heldag på kontoret. Vilket tydligen är något positivt.

En annan hävdar att den fungerar bra som antingen självförsvars-spray eller för att mota bort lie-mannen.

En tredje hävdar att det är den ultimata Corona-parfymen. Ingen kommer närmare än 3 meter från dig.

Och en fjärde är övertygad om att 10 sprut gör dig immun mot Corona!

:D

Har haft absolute pour le matin från dem som jag gillade väldigt mycket. I övrigt är det väl Baccarat rouge man först tänker på när man hör MFK.
I övrigt har jag superdålig koll deras dofter.
Jag har svårt för Baccarat. Men sen är det intressant hur man ändrar preferenser med åldern. Vissa parfymer avskydde jag för några år sedan t.ex. Tobacco Vanilj från Tom Ford, när älskar jag den. Så jag ska ge Baccarat och rosdofter generellt en annan chans.

Nån jävel hävdar att den luktar som hans snopp efter en heldag på kontoret. Vilket tydligen är något positivt.

En annan hävdar att den fungerar bra som antingen självförsvars-spray eller för att mota bort lie-mannen.

En tredje hävdar att det är den ultimata Corona-parfymen. Ingen kommer närmare än 3 meter från dig.

Hahah. Trodde att du skämtade först. men det stämmer :D

Haha, ja recensionerna är magiska. Det är en jäkligt potent doft. 1-2 sprayningar på bröstet där doften får sila sig igenom kläder = fräscht 80-tal.
3 sprayningar och över = stridsgas.

Jag har svårt för Baccarat. Men sen är det intressant hur man ändrar preferenser med åldern. Vissa parfymer avskydde jag för några år sedan t.ex. Tobacco Vanilj från Tom Ford, när älskar jag den. Så jag ska ge Baccarat och rosdofter generellt en annan chans.

Försök få tag på Oud mysk av Kilian. Det är en ros/oud - öppning som jag blir väldigt imponerad av. Och jag gillar inte heller ros-dofter normalt sett!

När vi ändå är inne på Maison Francis Kurkdjian, prova hans Lumière Noire pour Homme. En av de bättre manliga rosdofterna enligt mig.

Dagens parfym!
Jag kommer inte till skott med sommartrion då jag vacklar mellan två alternativ. Så jag tänkte att jag kunde passa på att vila snoken och tankarna med något annat under tiden och samtidigt skriva några korta meningar om vad jag har på mig.

Märke: Xerjoff
Serie: Casamorati Dolce Amalfi
Topp: Äpple, kardemumma & saffran
Hjärta: rökelse & harts
Bas: vanilj, tonka & mysk

Min upplevelse: Ok, Casamorati-serien är rätt ojämn. Utöver 1888 (som jag tycker är magisk) är det väl lite si och så med kvalitén.
Trots ganska tunga ingredienser är detta faktiskt väldigt lättsamt. Detta är frisk, sprudlande och fräscht så det står härliga till.
Syrliga gröna äpplen spritter fram när du tar på dig denna. Under några sekunder hinner du fundera på om det är Eldorados diskmedel innan de värmande tonerna av saffran börjar leta sig fram. Vaniljen lägger sig lite snyggt bakom och det börjar nästan likna en gourmand snarare än en frisk sommardoft.

Snart lägger sig de mest syrliga tonerna från äpplet och det blir snarare en fråga om söta exotiska frukter som växerfram bredvid vaniljen.
Superfräsch vit ren mysk lägger grunden och tankarna far snabbt iväg till nymanglade linnetyger. Fan, detta är riktigt bra.
Detta är en frisk men söt kall fruktsorbet på mango, papaya och apelsin.

Performance & projection: som det mesta från serien är det inga problem med performance här inte. Projektionen är dock inte lika kraftig vilket inte är ovanligt med denna typ av doft.

Övrigt/passar: Detta är sommartoner och inget annat. De flesta skulle nog hålla denna för att vara mer feminin men i min värld är det en ypperlig unisex-parfym.
Är den värd sitt pris? Ja, det är den helt klart.
Tycker du att Tom Fords Neroli Portofino-serie lätt blir för tvålig eller om Acqua di parmas BM-dofter är lite för klassiska så kika på denna.
A08CD840-3DE1-4825-B987-5844BB0A2AC1.jpeg

Kul!

Har du testat de eller är det blind buy?

DG Light blue intense har hajpats hårt i år och jag var och doftade på den men förstår ej hajpen.

Acqua Di Parma levererar alltid
Samma här, köpte light blue förra sommaren men luktade fan ingenting...provade intenseversionen i butik men märkte ingen större skillnad.

Kanske andra får bättre performance. Luktar fresh men inte mkt mer.

Vill ni ha nice och rätt billiga sommardofter rekkar jag Lacoste l'homme intense och Lacoste Blanc. Blancen är fantastiskt fräsch och grym performance, l'homme intense har rabarber note och ganska söt/pudrig :D

https://www.fragrantica.com/perfume/Lacoste-Fragrances/Eau-de-Lacoste-L-12-12-White-11043.html

https://www.fragrantica.com/perfume/Lacoste-Fragrances/L-Homme-Lacoste-Intense-50828.html

Senast ändrad:
Kul!

Har du testat de eller är det blind buy?

DG Light blue intense har hajpats hårt i år och jag var och doftade på den men förstår ej hajpen.

Acqua Di Parma levererar alltid

Det är lite halvt i blindo.
ACP har jag luktat på sticka (hade redan ett par andra dofter på mig som test). Jag gillade den väldigt mycket.
Väldigt mjuk och söt doft. Tänker mig ljumna sommarkvällar.

Versace Eros har jag provat på huden. Jag tyckte den var bra, men just där och då så köpte jag annat.
Så vi plockar upp den bollen igen helt enkelt.

DG Light Blue Intense är ett rent blindköp. Jag har aldrig doftat på den.
Men precis som du säger så hajpas den rejält så jag blev nyfiken :)

@Alarik : Har en fråga, tänkte att nån annan kanske kan vara intresserad så jag ställer den öppet.
Du som har koll på TF.

Jag har Extreme EDT:n. Den är grym, en riktig favorit. Men jag noterar att EDP:n inte har samma komposition. Har du koll på de två?

@Alarik : Har en fråga, tänkte att nån annan kanske kan vara intresserad så jag ställer den öppet.
Du som har koll på TF.

Jag har Extreme EDT:n. Den är grym, en riktig favorit. Men jag noterar att EDP:n inte har samma komposition. Har du koll på de två?

Jag har Edp:n men har aldrig provat Edt:n så jag kan tyvärr inte jämföra.
Jag kan skriva en kort recension på den förstnämnda om det hjälper dig en liten bit på vägen.

edit: nä, det behövde jag tydligen inte. Det hade jag redan gjort på sidan 38 :D

Jag har Edp:n men har aldrig provat Edt:n så jag kan tyvärr inte jämföra.
Jag kan skriva en kort recension på den förstnämnda om det hjälper dig en liten bit på vägen.

edit: nä, det behövde jag tydligen inte. Det hade jag redan gjort på sidan 38 :D

Nu har jag researchat!
Tom ford Extreme är inte en flanker till Extreme noir.
Tom Ford extreme heter egentligen Tom Ford for men extreme och är en flanker till Tom Ford for men.

Tom Ford for men:
375x500.1172.jpg

Tom Ford for men extreme:
375x500.1820.jpg

Tom Ford Noir extreme är en flanker till Tom Ford Noir. Så, du var det utrett. Det förklarar varför de inte påminner om varandra alls.

Nu har jag researchat!
Tom ford Extreme är inte en flanker till Extreme noir.
Tom Ford extreme heter egentligen Tom Ford for men extreme och är en flanker till Tom Ford for men.

Tom Ford for men:
375x500.1172.jpg

Tom Ford for men extreme:
375x500.1820.jpg

Tom Ford Noir extreme är en flanker till Tom Ford Noir. Så, du var det utrett. Det förklarar varför de inte påminner om varandra alls.

Jivvla tur att jag inte drog någon hittepåhistoria för att verka påläst :D

Det är lite halvt i blindo.
ACP har jag luktat på sticka (hade redan ett par andra dofter på mig som test). Jag gillade den väldigt mycket.
Väldigt mjuk och söt doft. Tänker mig ljumna sommarkvällar.

Versace Eros har jag provat på huden. Jag tyckte den var bra, men just där och då så köpte jag annat.
Så vi plockar upp den bollen igen helt enkelt.

DG Light Blue Intense är ett rent blindköp. Jag har aldrig doftat på den.
Men precis som du säger så hajpas den rejält så jag blev nyfiken :)

Även om DG Light Blue intense inte verkar falla alla här i smaken så slår jag ändå ett slag för den.
Tycker det är en riktigt fräsch sommardoft som jag får riktigt bra performance av, håller lätt en hel dag för mig.

Visst den kanske inte är superunik men det betalar man inte för heller.

Dagens parfym!

Ösregn och 8 grader i Göteborg så ännu en gång släpper vi taget om sommarparfymer igen.
Jag älskar Alessandro Gualtieri! Denna något egensinniga herre har som bekant två hus - Orto Parisi och detta - Nasomatto.
Det finns ett tydligt DNA i hans dofter även över gränserna mellan de båda husen. Terroni från Orto Parisi som jag skrev om för någon månad sedan är ett bra exempel då mycket av dess dry down också hittas i Nasomattos Black Afgano.
Sedan är det kul att han konsekvent vägrar att skriva vad han har i sina skapelser. Allt ska vara en egen upplevelse och tolkning.

Märke: Nasomatto
Serie: Pardon
Topp: ?
Hjärta: ?
Bas: ?

Min upplevelse: Detta är kokande varmt och kryddigt. Oud blandas med kraftfulla blommor, mäktig rökelse med kanel och kaffe. Alright, ingen överväldigande öppning. Snarare tvärtom, detta stinker gubbe.

Vi inleder helt enkelt med tidsenlig spritighet och genast börjar man undra -Varför skulle jag vilja lukta som om jag återgått till 80-talet med en sladdrig power suit, frän Karl Lagerfeldt-parfym och outtalade drömmar om bastuklubbar?
Det låter ju inte alls likt vår gode Gualtieri.
Nä, det är det inte heller.

Detta är så fruktansvärt ”klassiskt” och daterat som det kan bli.
Att det knappt göra sån här parfym av nischhusen idag gör den väldigt egen samtidigt som det osar Stena Taxfree för 30 år sedan.
När denna åker på känner jag att jag borde sitta på en parkbänk i Grums med tio stycken Sofiero 7,5or, Jofa-hjälm och dregla okontrollerat.

Men sedan kommer jag på hur jävla bra detta är.
Det värsta av toppnoterna börjar lägga sig snart växer något annat fram.
Spritigheten tonas ner och trätoner ihop med rökelse växer fram ihop med kryddiga örter och en rak höger av patchouli. Snyggt som fan helt enkelt. Allt blir runt och harmoniskt. Varmt och påtagligt utan att vara påträngande.

Detta är doften av en trygg och idoliserad pappa när man var liten. Den där centrala mansfiguren som var stark, kom hem sent från jobbet men kunde hjälpa dig att bygga kojor på helgerna.
Detta är världsvant och sofistikerat men det kräver också att man vågar se bortom det där första intrycket och låta det tålmodigt växa fram.

Performance & projection: jag vet inte om jag provat något från varken Orto Parisi eller Nasomatto som inte har extrem prestanda. Ibland kan man plocka fram en rentvättad tröja och ändå känna tydliga spår från någon av hand dofter.

Det tog mig visserligen fem år att ta mig igenom min första flaska men detta är inte så påtagligt som man först kan tro. Topparna mattas av och även om det är tjockt och tungt är det inte en bomb (misstolka mig rätt, det är inget lättsamt på något vis).
Projektion och sillage är inte heller några problem men inte heller överväldigande.

Övrigt/passar: Höst och vinter och möjligen en kall vårdag men under kyligare och mer ruggiga förhållanden duger den lika fint under både dag och kväll.
Är den värd sitt pris? Kanske.
Detta är så fruktansvärt snyggt blandat. Det är verkligen maskulint och behagligt men är det en ironiskt blinkning eller är det verkligen helt otroligt bra?
Jag dras ju till att använda den men det kan ju lika gärna ha att göra med att jag annars bär mindre maskulina dofter och att jag känner ett starkt behov av att få vara riktigt karl emellanåt.
Jag tror också att det är en vattendelare av rang.
Gör inget ”blind by” om du inte är trygg i att sticka ut för detta kan lika gärna vara en fet, självgod gubbe med hästsvans som nyper kvinnor i rumpan som det kan vara en insiktsfull man med förmåga att föra sig i alla sammanhang och som har en DB5a i garaget.
Så är den då verkligen värd sitt pris? Tja, ett presentkort på dofter resulterade i en andra flaska.

C07BE39B-E723-4690-B687-B3F4F0FED320.jpeg

Vet att det särkert skiljer sig beroende på parfym, men hur många sprut kör ni vanligtvis? :)

Precis som du säger är det verkligen avhängt parfym och tillfälle.
Ett sprut från Terroni räcker gott.
Jag är däremot inte främmande för fem omgångar av av Penhaligons Savoy steam.
Den förstnämnda kommer räcka ett dygn, den senare kommer att vara som bortblåst efter tre timmar.
Båda är parfymer men med olika syften och passande sammanhang. Men ska man ge sig på ett vågat snitt skulle jag säga tre!

Vad har ni experter för top 3 eller top5? Jag gillar parfymer som sitter i hela dagen, så inte helt lätt att hitta bra sommarparfymer, några tips där?
Min top tre är nog TF TobaccoVanille, Le Labo Santal, och Xerjoff Naxos. Har testat ett gäng andra men inte riktigt hittat rätt än!

Haha jag snittar nog 3 sprut, men lyssnat en del på Jeremy Fragrance som säger att han i regel kör 5 sprut...tyckte det lät mkt men kanske inte är så farligt vid lättare fräshare dofter och edt versioner

Har Valentino Uomo Intense och TF Mandarino di Amalfi Aqua på ingång

"Blind buys"

Tror VUI kan bli en riktig hit mer osäker på MDAA ... men den kommer nog åka fram när det är 23+ och sol på sommarn!

Tillbaka
Topp