• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Nu har jag researchat ännu mer. Eftersom jag är en fan av Tom Ford for men Extreme så sniffade jag upp fler dofter som Pierre Negrin har gjort. Det verkar inte vara officiellt att han ligger bakom den men av vad jag kan hitta så verkar det så. Då snubblade jag över:
Amouage Interlude for men:
amouage_interlude_man.png

Är det någon som har/haft den? Jag gillar det jag läser men vill gärna ha en "närmare" recension än de jag hittat online. :)

Nu har jag researchat ännu mer. Eftersom jag är en fan av Tom Ford for men Extreme så sniffade jag upp fler dofter som Pierre Negrin har gjort. Det verkar inte vara officiellt att han ligger bakom den men av vad jag kan hitta så verkar det så. Då snubblade jag över:
Amouage Interlude for men:
amouage_interlude_man.png

Är det någon som har/haft den? Jag gillar det jag läser men vill gärna ha en "närmare" recension än de jag hittat online. :)

THE BLUE BEAST är definitivt inte "blind buy" material

Dagens parfym!

”Tree, tree
Dry and green
The girl with the pretty face
Is out picking olives”

Federica Lorcas dikt är tydligen inspirationskällan till denna doft. En störtskön holländare är näsan bakom denna doft. Sommarparfym skulle nog i mångas ögon (näsor?) vara synonymt med citrus, ceder, vita blommor och kanske rent av lite rosépeppar?
Det ska vi ändra på tycker jag! För här kommer
en sommarparfym som vägrar att rätta sig i ledet.

Märke: Hiram Green
Serie: Arbolé
Topp: patchouli
Hjärta: Ceder
Bas: vanilj & tonka

Min upplevelse: Jag testade denna för första gången för någon vecka sedan eftersom hans andra parfymer är något som jag verkligen gillar. Först på sticka där jag tyckte att den var så pass kul att jag omgående provade den på huden.

Ta en näve klorofyllpackade, knallgröna blad från trädkronorna och gnugga dem under näsan. Ställ dig mitt i sågverket och känn hur det torra spånet från det nysågade trädet fyller lungorna och invänta en rak höger av patchouli och pudrigt smink. Det är väl dugligt du får också
Stanken av sånt penicillin man tvingades dricka som liten. Jag fick fullkomlig panik och gick raskt vidare med avsmak.
Välkommen! Där har du inledningen på resan.

Väl hemma i soffan spred sig en aromatisk doft kring mig och jag sniffade genast på handleden. Väl parfymen börjat lägga sig och blivit varm av din hud kryper silkestunna linjer av vaniljen långsamt fram ihop med mer jordiga toner. Det är fräscht som attans men ändå utan att vara för lätt. Patchoulin pendlar mellan en örtig kryddighet och en sprudlande grönska. En bittra dofen av penecilin är borta och är nu snarare krämig mandelblom.
Allt omsluts av mysig tonka och lätt vanilj. Det som först spretade år alla håll och kanter är nu bara en mångdimensionell patchouli.
Enkelt, harmoniskt och så förbaskat smakfullt.

Performance & projection: Fantastisk performance! Projektion och sillage är mer än duglig.

Övrigt/passar: En doft för varma sommardagar & kvällar och som är snyggt unisex med kanske mer feminina drag.

Hiram Green är väl mest känd för den magiska läderdoften Hyde (prova!) och möjligen även den honungstunga Slowdive men detta är inte lika mycket ytterlighet utan mer riskfritt. Detta är inte extremt eller udda utan snarare finstämt och med fokus på kvalité på de noter som ska lyftas. Tråkigt möjligen men det ska inte likställas med dåligt.

Så, är den då värd sitt pris? Gränsfall. Det är knappast billigt men är du en sucker för patchouli och vill bredda din parfympark med just den inriktningen så kommer du ha svårt att hitta någon som gör det bättre
.

FC2AA535-EA95-4E37-AE08-79BDF8FDD9C0.jpeg

Senast ändrad:
Idag blev det en enkel parfym för en enkel man.
Men den är så att säga right up my alley.
Förbaskat enkel att gilla och frugan älskar den.
Den är allt annat än utmanande och svårburen.

Performance är suverän dessutom.

PdM - Layton

AB4F8885-A461-46B2-A9E0-292AE81BE719.jpeg

Senast ändrad:
Idag blev det en enkel parfym för en enkel man.
Men den är så att säga right up my alley.
Förbaskat enkel att gilla och frugan älskar den.
Den är allt annat än utmanade och svårburen.

Performance är suverän dessutom.

PdM - Layton

AB4F8885-A461-46B2-A9E0-292AE81BE719.jpeg
Jag får dessvärre inte speciellt bra prestanda från PdM. Jag äger Layton, Herod och Percival. Vill nästan påstå att Percival ger mig bäst prestanda, sett till både projektion och långvarighet på mig. Vilket är förvånande, då Percival är en "fräsch doft". Jag är dessutom ganska så liberal med antal spray. Hoppas på olfactory fatigue.

Senast ändrad:
Jag får dessvärre inte speciellt bra prestanda från PdM. Jag äger Layton, Herod och Percival. Vill nästan påstå att Percival ger mig bäst prestanda, sett till både projektion och långvarighet på mig. Vilket är förvånande, då Percival är en "fräsch doft". Jag är dessutom ganska så liberal med antal spray. Hoppas på olfactory fatigue.

Ja det är ju helt klart märkligt, alla de sitter riktigt länge på mig. Layton känns som nyapplicerad fortfarande trots att jag drog på den vid 6 imorse och då endast 1 spray.
Percival sitter också som berget men den är lite för oldschool-”kemisk” för mig. Kanske för att jag körde stenhårt på Abercrombie - Fierce 2012 och de påminner helt klart om varandra.
Herod är väl den av de 3 som sitter sämst och projicerar minst på mig.

Dagens parfym!
Våren tycks vara längre bort än vanligt så låt oss återgå till de trygga varma dofterna.
USA! Landet där friterad mal är att anse vara frukostvärdigt, där vi hittar hårprodukter och skjutvapen i samma butik och inte minst landet där fetma hanteras genom inköp av permobiler snarare än fysisk aktivitet.
Mäktigt är bara förnamnet.
Just det, de är förbannat bra på parfymer också!

Märke: Amouroud
Serie: oud Tabac
Topp: ingefära, koriander & saffran
Hjärta: tobak, oud & rökelse
Bas: ceder, mysk, vanilj & labdanum

Min upplevelse: många av oss håller nog tobaksdofter för att vara tunga. De blir liksom synonyma med Manceras Red tobacco, Tom Fords tobacco vanille eller By Killians Back to black.
Där ovan nämda lägger fokus på torkad, mörkare, söt frukt och heta kryddor vid sidan av tobaken har vi nu framför oss något helt annat.

Få tänker att de kan vara mer lättsamma och stundtals rent av friska. Royal Satisfaction från Swedoft är ett bra exempel bara för att ta något.
Vad är då detta?
För er som ännu inte lyckats gissat det faller denna under kategorin ”mer lättsamt”.

En puff på halsen och det du möts av är inte den söta tobaksdoften vi är vana vid. Nejdå mina herrar. Bittermandel och körsbär spelar första fiolen här till en början. Någon minut senare börjar tobaken försiktigt trassla sig fram utan att nödvändigtvis vara påträngande.

Efter en styv timme sitter du med en harmoni av oud, bittermandel, kryddigt trä, saffran och lätt honung. Förbaskat bra minst sagt.

Performance & projection: detta är som då redan statuerat en lättare tobaksdoft vilket är ett tacksamt tillskot bland de övriga som inte sällan återfinns i skåpet. Den har mer än bara bra performance men mätt med tidigare nämnda exempel handlar det inte om ett dygn snackar vi här om 7-8 timmar istället. Det sker också ett visst avkall på projektionen. Den är inte dålig men inte heller beast mode.

Övrigt/passar: vår, höst & vinter. Dag som natt och man som kvinna!

Så om vi har med oss att den har både bra performance och en bra sillage utan stt vara blytung så är det med denna tobaksdoft inte en nackdel som många säkert skulle tycka - jag säger snarare att du får en mer funktionsduglig doft som passar i fler sammanhang och under fler årstider.

Är den värd sitt pris? Det är den verkligen, detta är nämligen skitbra!
Så hoppa upp på permobilen, ner med skjutjärnet i hölstret och fräs ut löständerna i farten innan du tackar landet i väst.

989F33DB-44B6-4F23-A701-ECE2098CA6E1.jpeg

Jag har bara provat ett sample på Layton...sprayade på mig 3 sprut imorse kl 07.00 och känner fortfarande doften nu kl 21.00 :s sjuk performance...överväger köpa en hel flaska men hört att några åkt på nya flaskor med kass performance. Har batch stor betydelse på PDM?

Jag har bara provat ett sample på Layton...sprayade på mig 3 sprut imorse kl 07.00 och känner fortfarande doften nu kl 21.00 :s sjuk performance...överväger köpa en hel flaska men hört att några åkt på nya flaskor med kass performance. Har batch stor betydelse på PDM?
Jag har testat sample på Layton nu i 2 dagar, de verkar vara en riktig vattendelare. Jag tycker den doftar gott men får ingen vidare performance, försvinner efter 4-6timmar. Jag tycker den känns ganska "light" från början dock...

Jag har testat sample på Layton nu i 2 dagar, de verkar vara en riktig vattendelare. Jag tycker den doftar gott men får ingen vidare performance, försvinner efter 4-6timmar. Jag tycker den känns ganska "light" från början dock...
Instämmer. Det är inte en speciellt tung doft, som man kan få intryck av att den är när man läser om den.
Jag har läst om att det kan vara batch-skillnader, men ingenting som är bekräftat. Sådant bekräftas ju bara av köparna, aldrig av ägarna. Samma sak gäller med Creed. Ens egna hud spelar också en stor roll med hur en doft kommer prestera på dig.

Instämmer. Det är inte en speciellt tung doft, som man kan få intryck av att den är när man läser om den.

Jag har läst om att det kan vara batch-skillnader, men ingenting som är bekräftat. Sådant bekräftas ju bara av köparna, aldrig av ägarna. Samma sak gäller med Creed. Ens egna hud spelar också en stor roll med hur en doft kommer prestera på dig.

Finns en tredje aspekt - doftblindhet. Jag är doftblind för vissa noter (gjorde en egen parfym på collect and bottle och då visade det sig tydligt på enstaka noter).

Det innebär att vissa dofter som övergår till vissa noter känner jag knappt alls efter några timmar men folk omkring mig känns den.

Tyvärr verkar min näsa ha svårt för vetiver efter en liten stund. Jäkligt trist eftersom jag älskar Vetiver...

Finns en tredje aspekt - doftblindhet. Jag är doftblind för vissa noter (gjorde en egen parfym på collect and bottle och då visade det sig tydligt på enstaka noter).

Det innebär att vissa dofter som övergår till vissa noter känner jag knappt alls efter några timmar men folk omkring mig känns den.

Tyvärr verkar min näsa ha svårt för vetiver efter en liten stund. Jäkligt trist eftersom jag älskar Vetiver...
Precis. Olfactory fatigue. :)

Köpte ett sample på Facebook. Bra drag i den du ....

Blev sugen på en flaska sedan den nämdes i tråden, så jag köpte av en kille på blocket. Får se om den dyker upp på måndag : )

Chanel Allure homme sport på ingång också

Lagt upp några dubletter jag har till salu också som ska investeras i nya dofter. På jakt efter minst 1 till alternativ till sommaren men Amouage Jubilation står annars högst upp på önskelistan.

Blev sugen på en flaska sedan den nämdes i tråden, så jag köpte av en kille på blocket. Får se om den dyker upp på måndag : )

Chanel Allure homme sport på ingång också

Lagt upp några dubletter jag har till salu också som ska investeras i nya dofter. På jakt efter minst 1 till alternativ till sommaren men Amouage Jubilation står annars högst upp på önskelistan.

Fick med mig Reflection också. Ska nog köpa Reflection, Jubilation och Interlude tror jag. Bland de bästa jag varit med om!

Är det någon som har erfarenhet av parfymen Rochas och isåfall kan tala om för mig vilken annan parfym den kanske liknar?

Ska tydligen vara en riktigt sommardoft, men den finns ju inte i någon butik så att man kan testa...:bored:

Är det någon som har erfarenhet av parfymen Rochas och isåfall kan tala om för mig vilken annan parfym den kanske liknar?

Ska tydligen vara en riktigt sommardoft, men den finns ju inte i någon butik så att man kan testa...:bored:
Eau de Rochas, menar du? Snarlik doft skulle jag säga är Acqua di Parma Colonia. Den är lättburen och fräsch, tror inte du blir besviken. Bra sommardoft, men varar inte speciellt länge.

Var hittade du säljaren, jag vill gärna testa,

Finns ett par brutalt bra grupper:

För generell information:

Nordiska parfymkonnässörer (ja lite skitnödigt namn men mkt kunnigt folk)

och där jag köper samples och splittar:

Parfym: Splittar & samples

Testa sökfunktionen- finns trådar om alla parfymer jag sökt efter hittills!

Tillbaka
Topp