• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Morgonens: Nassomato - Baraonda

0DE72757-6C89-42BE-BE23-F37128530A2E.jpeg

Bild från www

Den där är så ofattbart jä€%a bra!

Kör China White av Nasomatto idag...väldigt blommig och i sötaste laget. Inget för mig :)

Är ju egentligen en parfym riktad mot kvinnor, men skulle ändå påstå att den är unisex

Sauvage Elixir landade in idag. It packs a punch, whoa!
Tog en liten spray på handryggen när jag kom hem och gick sen direkt ut för några ärenden. Klev på en buss och åkte 4 hållplatser, noterade en vuxen och ett barn i bussen som sniffade/vädrade vad det var som luktade… Vet inte vad jag riktigt tycker än annat än att öppningen överraskade mig rejält, orientaliskt varmt kryddigt med en sötma jag inte hade förväntat mig. Lavender sticker upp huvudet bland kryddorna efter en stund. Spontant gillar jag den alltmer eftersom i drydown. Just nu håller jag inte till fullo med om alla dessa fougere liknelser jag läst/hört, inte direkt nån risk att man skulle ta miste på denna och tex TF BdJ tex, denna är varmare och mer orientaliskt kryddig (kanel/muskot/kardemmumma). Den känns mer formell/kväll än casual/dag, klart maskulin/mogen snarare än unisex/ungdomlig (helt klart för en annan och äldre målgrupp än Sauvage EDT). Får regelbundna doftpustar från min begränsade applikation, skulle inte våga köra denna på jobbet innan jag lärt mig känna/dosera denna bättre, tror CurlyFragrance tjejen skulle bli officiellt HazMat klassad om hon körde sin 14-16 spray rutin med denna… Tillagd i dekantlistan om nån vill prova.

Tog en liten spray på handryggen när jag kom hem och gick sen direkt ut för några ärenden. Klev på en buss och åkte 4 hållplatser, noterade en vuxen och ett barn i bussen som sniffade/vädrade vad det var som luktade… Vet inte vad jag riktigt tycker än annat än att öppningen överraskade mig rejält, orientaliskt varmt kryddigt med en sötma jag inte hade förväntat mig. Lavender sticker upp huvudet bland kryddorna efter en stund. Spontant gillar jag den alltmer eftersom i drydown. Just nu håller jag inte till fullo med om alla dessa fougere liknelser jag läst/hört, inte direkt nån risk att man skulle ta miste på denna och tex TF BdJ tex, denna är varmare och mer orientaliskt kryddig (kanel/muskot/kardemmumma). Den känns mer formell/kväll än casual/dag, klart maskulin/mogen snarare än unisex/ungdomlig (helt klart för en annan och äldre målgrupp än Sauvage EDT). Får regelbundna doftpustar från min begränsade applikation, skulle inte våga köra denna på jobbet innan jag lärt mig känna/dosera denna bättre, tror CurlyFragrance tjejen skulle bli officiellt HazMat klassad om hon körde sin 14-16 spray rutin med denna… Tillagd i dekantlistan om nån vill prova.

För mig som avskyr Sauvage (ambrox-skit IMO), är denna något att ha?

För mig som avskyr Sauvage (ambrox-skit IMO), är denna något att ha?
Jag tror det men för mer konfidens så behöver jag absolut testa den mer och ordentligare.
I första intrycket så kommer den bakom/efter flera av mina senast inkomna dofter som tex Costume National Homme Parfum, Ineke Field Notes From Paris och Lubin Itasca som alla var mer ”love at first sniff” för mig. Det känns som att Elixir har potential att växa dock. Är dock orolig för att det ska slå igenom ambrox i drydown när som helst, fattar inte vad den har i tanken som gör den så potent…

Jag tror det men för mer konfidens så behöver jag absolut testa den mer och ordentligare.
I första intrycket så kommer den bakom/efter flera av mina senast inkomna dofter som tex Costume National Homme Parfum, Ineke Field Notes From Paris och Lubin Itasca som alla var mer ”love at first sniff” för mig. Det känns som att Elixir har potential att växa dock. Är dock orolig för att det ska slå igenom ambrox i drydown när som helst, fattar inte vad den har i tanken som gör den så potent…
Det är ett testosteron-destillat från hela casten av Expendables ;)

It packs a punch is right! Jag kom själv inte överens med doften pga sötman, men likt förbannat satt den kvar på handleden i timme efter timme. Efter timme. Efter timme.

Hade inte mage nog att tvätta bort den då jag blev mäkta imponerad av performance och ville veta hur länge den skulle hålla i sig. Länge visade det sig. 🤷‍♂️

Körde på Swiss Arabian - Shaghaf Oud idag. Klassisk ros/oud-kombo. Bröt sig igenom den krispiga morgonluften fint. Lite mer utmanande och kanske inte för alla (beror visseligen helt och hållet på ens referensramar och vad man är van vid). Men nog tillräcklig för surtanterna på jobbet att sätta automatkaffet i vrångstrupen med några spray extra!

Ouden är inte död häst/barnyard/fekalier utan den gifter sig fint med rosen och hintarna av vaniljen. Men gillar man inte oud alls, så är det ingen idé.

Söt doft med stark projektion och hållbarhet för en rimlig peng. Unisex. Mycket bang for the buck, helt enkelt!

Citat från Fragrantica: "This is the strongest scent that I have in my collection. I can't even wear it, two sprays and I'm dead."

thumbnail_IMG_3618.jpg

Senast ändrad:
Vad säger folket här om dofter från Louis Vuitton? Tror inte jag sett deras dofter diskuteras här tidigare. Har endast ett vagt minne av att jag testade någon doft när jag var i deras butik senast (vilket var ett tag sedan), kommer dock inte ihåg vad jag kände/tyckte.

F928F08D-F45E-4DA2-AEF0-F7AB05F1A086.jpeg

Jag bara inte kunde låta bli att klicka hem Bentley Intense. Den finns ju med på alla världens listor för att vara en fin ”boozy” doft för den lite svalare årstiden och tillverkad av Lalique. Jag vet inte hur många gånger den varit med i min köpkorg innan men aldrig kommit till kritan.

Redan från första sniffen tyckte jag att den påminner om något jag testat innan. Korrigera mig om jag har fel men jag tycker den påminner om Nasomatto Pardon🙄

Har du hunnit testa den ytterligare och har kanske fler tankar att dela med dig av?

MVH, en som såg ett par recensioner på YT igår och nu funderar på blindköp. 🙋‍♂️

• Like
Reactions: bvb
Dagens doft; Chanel édition blanche

Tydligt bdc-DNA, men inte så mycket vanilj som jag hade för mig att den skulle dofta. Ska ju finnas en discontinued edt version också, verkar som att den kanske är mer vaniljtung. Får mestadels citrus och trä av denna, säkert en hint av vanilj med men att den blandar sig med citrusen så att det blir en söt citrus snarare än en skarp sådan. Aromatisk parfym, med en ganska tydlig pudrighet.

Skulle nog inte säga att den inte är såå lik Xerjoff Uden, även om dem kanske lirar i samma ball park.

Trevlig doft helt enkelt :)
20210922_072438.jpg

Dagens kombo!

tempImageNwFkTM.jpg

Fick, förutom Tobacolor, även med mig ett mindre sample av Eden-Roc. Testade den ensam för någon dag sedan och blev kär i den fräscha och tyngdlösa doften. Kände dock att performance kanske inte var helt fantastisk.

Idag testade jag en layering av Tobacolor och Eden-Roc och den är ju helt magisk! Fräschören av Eden-Roc slår igenom tydligast, men när man analyserar doften lite djupare så känner man honungen, kanelen och tyngden i Tobacolor komma smygandes. Ska bli spännande att se om Tobacolors performance kan "bära" Eden-Roc, eller om jag efter bara några timmar enbart kommer känna Tobacolor.

Helvete! Helt plötsligt måste man köpa två flaskor. 😫

Tillbaka
Topp