• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Fick hem TF Tobacco Vanilla i början av veckan och har nu burit den konstant sedan dess, ÄLSKAR DEN, tack @Tjabo för facebook grupptipset!
Har dock lite svårt att betala 1.1k för en 30ml, någon som kanske har en över eller kan tipsa om en liknande.

Fick hem TF Tobacco Vanilla i början av veckan och har nu burit den konstant sedan dess, ÄLSKAR DEN, tack @Tjabo för facebook grupptipset!
Har dock lite svårt att betala 1.1k för en 30ml, någon som kanske har en över eller kan tipsa om en liknande.
En av mina absoluta favoriter! Den är dyr men räcker väldigt länge. Jag har en 50ml, har haft i över ett år men har fortfarande 50% kvar. Rekommenderar att köpa även om de svider i plånboken :)

Den där gruppen är grym. Köpt en jävla massa där igenom. Du kan lägga upp köp-req för parfymer också. Många är samlare men många är flippare. :)

Är grymt sugen på att testa PdM Layton efter alla hissningar, ngn som kan tänka sig ha en dekant att sälja eller är det ovan nämda facebook grupp som gäller?

Edit: Glöm det, beställde deras sample box från deras hemsida! Gratis frakt o 5-6 samples, perfekt. Gjorde samma sak för ngn vecka sen med Carner Barcelona, oxå gratis frakt. Riktigt nice att de erbjuder det.

Senast ändrad:
Dagens parfym!
Fasiken det var ju ett tag sedan jag skrev något vettigt men idag blev det en doft jag ännu inte skrivit om är så då passar jag på.
Ja, jag är en Tom Ford-fan boy i många avseenden. Och idag är det den ständigt hyllade doften från hans hus.

Märke: Tom Ford
Serie: Neroli Portofino
Topp: bergamott, citron, lavendel, rosmarin
Hjärta: neroli, jasmin, apelsinblom
Bas: mysk, angelica & harts

Min upplevelse: Det är perfekt friskt, lagom kryddigt och synnerligen lättsamt. Å ena sidan är det ett njurslag av utomlandsvibbar när du lägger på den.
Å andra sidan är detta lika mycket tvålig våtservett i första klass på X-2000 en regnig novemberdag. Har du minnena att associera till den växer den. Står du utan är det mindre kul.
I grunden är detta väldigt enkelt men på samma vis både dugligt och funktionellt.
Detta hade lika gärna kunnat vara något ut Acqua di Parmas BM-serie så det för mig klassiska Tom Ford DNA:t går lite om intet här vilket är väldigt synd.
Detta är snyggt, sexigt och funktionellt men det är som med många andra sommardofter ganska slätstruket. Det blir helt enkelt inte så där skönt uppkäftigt som man hade önskat.
Det som räddar parfymen är den bittra apelsinen och rosmarinen som ger den lite mer djup och identitet. Doften är väldigt linjär och vad du först upplever är det samma efter någon timme om än mindre potent.

Performance & projection: något under medel i performance och under medel i projektion.

Övrigt/passar: sommar & dag, man som kvinna.
Är den värd sitt pris? Nä. Visst, det är klurigt att hitta bra sommardofter som sticker ut. Spontant jag jag tycka att 95% av dem följer samma formula och så sätts pris avhängt tillverkare snarare än kvalité på ingredienser och eller dess prestanda.
30 ml för 600-700 spänn kan jag tycka är rimligt för denna. 30 ml för 1100 kr är det däremot inte. Då finns det väldigt mycket annat som är roligare och mer unikt.
Du hade exempelvis kunnat handla hem 2x50ml valfri sommarparfym från Carner Barcelona och haft något roligare sett till både doft och performance.
1B6B6A90-9AED-4CC1-B494-CDAE31BE63E7.jpeg

Dagens parfym!
Fasiken det var ju ett tag sedan jag skrev något vettigt men idag blev det en doft jag ännu inte skrivit om är så då passar jag på.
Ja, jag är en Tom Ford-fan boy i många avseenden. Och idag är det den ständigt hyllade doften från hans hus.

Märke: Tom Ford
Serie: Neroli Portofino
Topp: bergamott, citron, lavendel, rosmarin
Hjärta: neroli, jasmin, apelsinblom
Bas: mysk, angelica & harts

Min upplevelse: Det är perfekt friskt, lagom kryddigt och synnerligen lättsamt. Å ena sidan är det ett njurslag av utomlandsvibbar när du lägger på den.
Å andra sidan är detta lika mycket tvålig våtservett i första klass på X-2000 en regnig novemberdag. Har du minnena att associera till den växer den. Står du utan är det mindre kul.
I grunden är detta väldigt enkelt men på samma vis både dugligt och funktionellt.
Detta hade lika gärna kunnat vara något ut Acqua di Parmas BM-serie så det för mig klassiska Tom Ford DNA:t går lite om intet här vilket är väldigt synd.
Detta är snyggt, sexigt och funktionellt men det är som med många andra sommardofter ganska slätstruket. Det blir helt enkelt inte så där skönt uppkäftigt som man hade önskat.
Det som räddar parfymen är den bittra apelsinen och rosmarinen som ger den lite mer djup och identitet. Doften är väldigt linjär och vad du först upplever är det samma efter någon timme om än mindre potent.

Performance & projection: något under medel i performance och under medel i projektion.

Övrigt/passar: sommar & dag, man som kvinna.
Är den värd sitt pris? Nä. Visst, det är klurigt att hitta bra sommardofter som sticker ut. Spontant jag jag tycka att 95% av dem följer samma formula och så sätts pris avhängt tillverkare snarare än kvalité på ingredienser och eller dess prestanda.
30 ml för 600-700 spänn kan jag tycka är rimligt för denna. 30 ml för 1100 kr är det däremot inte. Då finns det väldigt mycket annat som är roligare och mer unikt.
Du hade exempelvis kunnat handla hem 2x50ml valfri sommarparfym från Carner Barcelona och haft något roligare sett till både doft och performance.
1B6B6A90-9AED-4CC1-B494-CDAE31BE63E7.jpeg

provade denna igår och har provat costa azzurra tidigare. Jag får väldigt låg performance på dem. Max två timmar sen var de borta. Vad finns det för alternativ till dessa?

provade denna igår och har provat costa azzurra tidigare. Jag får väldigt låg performance på dem. Max två timmar sen var de borta. Vad finns det för alternativ till dessa?

Är det just Neroli du vill ha eller en allmänt fräsch sommardoft?
Mandario Di Amalfi har bättre performance men som namnet antyder mer mandarin än neroli även om de har gemensamma nämnare.
Är det sommardoft så är en av de bästa jag hittat i år varit Salado från Carner Barcelona.

Edit: insåg att jag skrivit om båda enskilt i tråden så sök på dem!

• Like
Reactions: bvb
Är det just Neroli du vill ha eller en allmänt fräsch sommardoft?
Mandario Di Amalfi har bättre performance men som namnet antyder mer mandarin än neroli även om de har gemensamma nämnare.
Är det sommardoft så är en av de bästa jag hittat i år varit Salado från Carner Barcelona.

Edit: insåg att jag skrivit om båda enskilt i tråden så sök på dem!

Jag letar efter allmänt fräsch sommardoft. TF har ju skrivits mycket positivt om i tråden, men jag får ingen vidare performance av någon av dem efter att ha provat de flesta.

Jag letar efter allmänt fräsch sommardoft. TF har ju skrivits mycket positivt om i tråden, men jag får ingen vidare performance av någon av dem efter att ha provat de flesta.
Jag testar Hacivat från Nishane idag, riktigt trevlig sommardoft. Ananas, Lime, bergamot, apelsin. Bra performance också, blir nästan som bäst efter 3-4 timmar!

• Like
E86F50BC-1E39-48F0-8113-16FC3DDEB186.jpeg

Jag kände att jag var tvungen att testa. Första intrycket: Inte så pjokigt men inget revolutionerande. Jag får återkomma när jag gett den en par rejäla testkörningar. Deras performance verkar det initialt inte vara något problem med i alla fall.

• Like

Ge Carner en chans!

Jag testar Hacivat från Nishane idag, riktigt trevlig sommardoft. Ananas, Lime, bergamot, apelsin. Bra performance också, blir nästan som bäst efter 3-4 timmar!

Ja den har överjävlig performance!

• Like
Letar för fullt efter den till ett bra pris, med tanke på din recension :)

Ja, det var värst vad den var klurig att hitta till bra pris nu.
Får du chans att prova Casamoratis dolce amalfi så är det också ett grymt val.
Inte fräsch på samma sätt som exempelvis Salado men likväl en toppendoft till sommaren.

• Like
E86F50BC-1E39-48F0-8113-16FC3DDEB186.jpeg

Jag kände att jag var tvungen att testa. Första intrycket: Inte så pjokigt men inget revolutionerande. Jag får återkomma när jag gett den en par rejäla testkörningar. Deras performance verkar det initialt inte vara något problem med i alla fall.
Spännande, har titta tlite på dem men inte slagit till, posta gärna en bra recension av dem.

Testa ett sample av Neroli Portofino Forte (om du gillar den vanliga). Performance är grym(!) och en av mina personliga favoritsommardofter.

Hej alla,

Säljer två dekanter med By Kilian, Intoxicated och Straight to Heaven. Båda är 5 ml och glasdekant.

Har varit intresserad av By Kilian ett tag och blindköpte dessa två i en av grupperna på Facebook för 150kr/st och har endast sprayat en gång men de var tyvärr inget för mig så jag låter dom vandra vidare så någon annan får testa. :) Men i övrigt känner man att det är en fantastisk kvalité på dom och perfekt tillfälle att prova om man känner för det. :)

145kr/st inkl. frakt.

Hör av er via PM om någon är sugen.

Screenshot 2020-05-10 at 16.55.11.png

Dagens parfym!
Nu kör vi något riktigt udda och oväntat. Om ni ser er parfymuppsättning som ett stort utbud av trygghet och så vill ni ha en sån där rackare som sticker ut eller om du har en dröm att leva som transa om kvällarna - då är det denna.
Detta är parfymernas motsvarighet till Reine och Mimmi i Tre kronor. Pusselbiten som inte alls passar in men som man inte heller vill vara utan. Vi rör oss till Frankrike och den lätt exentriska parfymören Pierre Montale.

Märke: Montale
Serie: Mukhallat
Topp: jordgubbar
Hjärta: mandel
Bas: vit mysk, vanilj

Min upplevelse: när man hör Montale tänker nog de flesta på dofter som är tunga av oud och inte minst rosor.
Inte sällan är det gourmand-parfymer där choklad och kaffe är prominenta toner. Intense cafe är väl urtypen av en produkt från dem.

Men Mulhallat är inte som övriga i Montales startuppställning. Ros, kaffe, choklad etc lyser med sin frånvaro fullkomligt.
Här sätts istället söta och fruktiga ackord i främsta rummet så den sticker ut en aning från vad de vanligen tillverkar. Först möts du av artificiella, pastiga jordgubbar (tänk dig när du hade luktsuddisar i lågstadiet) och snart börjar söta balsamiska mandeltoner sprida sig.

Allt vilar på en skön bas av mysk och vanilj.
I stort kommer inte så mycket mer att hända utan här stannar det. Perfekt att bära på balkongen med en läskande dryck i handen under solnedgången när de förbannade måsarna sitter på taket och vrålar enbart med syfte för att bryta ner dig mentalt.

Performance & projection: Montale brukar ju inte sällan vara förenat med bra performance och så även här. Denna håller i många timmar och skänker en skön sillage. Däremot har den inte någon större projektion.

Övrigt/passar: den är i grunden förhållandevis feminin men kan absolut att anse som unisex med lite vilja. Doften gör sig bäst under varmare delen av året. Men å andra sidan - äger du denna så bryr du dig ändå inte speciellt mycket om vad som är rätt och fel så kör när det passar dig.
Precis som med Svensk parfyms ”skymning” är inte detta flaskan för den som bara vill ha ett fåtal basdofter i skåpet utan ska nog se som ett skönt komplement till hela parfymparken i sin helhet.
Är den värd sitt pris?
Om detta är ditt enda köp inför sommaren - verkligen inte.
Om den ingår i en trio av spridda parfymer - nä.
Jag har verkligen vacklat fram och tillbaka om denna. Å ena sidan osar det billig det glädjehus i Baltikum blandat med doften av plast, amerikanska helfabrikats-bakelser.
Å andra sidan tycker jag ju faktiskt att den är skitgod och jag använder ju den.
Får jag gissa så skulle jag säga att detta är
en doft som är grym att lägga ovanpå en kaffe- eller choklad-parfym.
Jag tänker att det är lite din egna utstrålning som kommer avgöra om den är en hit or miss.

F983D197-E842-43BB-A230-A2E6802B287D.jpeg

Hej alla,

Säljer två dekanter med By Kilian, Intoxicated och Straight to Heaven. Båda är 5 ml och glasdekant.

Har varit intresserad av By Kilian ett tag och blindköpte dessa två i en av grupperna på Facebook för 150kr/st och har endast sprayat en gång men de var tyvärr inget för mig så jag låter dom vandra vidare så någon annan får testa. :) Men i övrigt känner man att det är en fantastisk kvalité på dom och perfekt tillfälle att prova om man känner för det. :)

145kr/st inkl. frakt.

Hör av er via PM om någon är sugen.

Screenshot 2020-05-10 at 16.55.11.png

Väldigt fina båda! Luktar inte som något annat...

Tillbaka
Topp