• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Xerjoff Alexandria II

Så pass bra som alla säger?
Var inhandlas den förmånligast?

Här får du 15% med koden October15

Föredrar man en svensk butik får man som ny kund 10% rabatt här

Tackar för era svar! Man har ju alltid en egen tanke men den brukar förfinas efter lite läsning här på KS.
Tänker att jag sparar "Ambra Calabria" och "Safran Colognisé" till vårkanten, då dessa verkar klart spännande.
"Hacivat" och "Sultan Vetiver" hoppar jag över helt och hållet. Även de diskade.
Egentligen kvarstår bara "Fan Your Flames" och "Ani" nu inför vintern. "Nefs" verkar onekligen väldigt intressant, förmodligen mest av alla, men prislappen... Huu-jaa...
Slår till på "FYF" och beställer ett sample på "Ani", då risken är att den kanske upplevs som lite för söt.

Från det ena till det andra;

Xerjoff Alexandria II

Så pass bra som alla säger?
Var inhandlas den förmånligast?

AII är grym, men… det kommer alltid ett men. Läs reviews på frag så får du se hur jävla olika folk uppfattar den. Nån jävel lägger den i samma kategori som prada lhomme (det gör inte jag). Nån annan ser den som en pudrig ros-doft. Det gör inte jag. Nån tredje anser att den är metallisk och bitter. Det gör inte jag.

Du kan inte heller riktigt fatta den genom att kika noter. Summan av dem gör att den blir något annat än respektive inbördes enskilda noter.

Summa summarum: testa den innan köp. Eller blindköp (det är trots allt det enda rätta) och sälj den om den inte passar. Jag behöver säkert en back-up. Min fru har nämligen lagt beslag på den.

AII är grym, men… det kommer alltid ett men. Läs reviews på frag så får du se hur jävla olika folk uppfattar den. Nån jävel lägger den i samma kategori som prada lhomme (det gör inte jag). Nån annan ser den som en pudrig ros-doft. Det gör inte jag. Nån tredje anser att den är metallisk och bitter. Det gör inte jag.

Andra uppfattar den som en skanky oud. Fullständigt obegripligt.

Its that time of the year:
20211018_074801.jpg

Haha ja det var jävligt märkligt måste jag tillstå.
Men den är….mäktig, mycket och potent. Jag hade testat från sample och slog till på flaska ganska snabbt men gav upp rätt omgående, det funkade inte, den blev för maffig insåg jag. Misstänker att det är den kraftiga amber/musk basen som är krutet i denna patron. Får ganska precis samma känsla för Rosendo Mateu No 5.

Men den är….mäktig, mycket och potent. Jag hade testat från sample och slog till på flaska ganska snabbt men gav upp rätt omgående, det funkade inte, den blev för maffig insåg jag. Misstänker att det är den kraftiga amber/musk basen som är krutet i denna patron. Får ganska precis samma känsla för Rosendo Mateu No 5.

Om du ändå gillar doften så är ju AIII typ exakt samma doft fast nedtonad. :)

Har beställt en sample på AII nu, så får man väl se själv vad man tycker. Åsikterna går ju klart isär, så som en bakdel sig bör göra.

Edit: Ja, jag vet. Det känns som att man fuskar lite när man inte bara blindköper direkt...

Är återigen på jakt efter tips, men denna gång till mig själv. Vad har ni för trevliga oud-parfymer att rekommendera?

Jag har tidigare haft en Colonia Oud från AdP som jag var/är kär i, men vill självfallet testa något nytt.

Det som är på väg in är ett sample av Oud for Greatness och har även likt @G.Clooney ett sample av Alexandria II på väg. Efter diskussion av Al-Khatt med @Notorious Niklas har jag nog kommit fram till att barnyard troligtvis inte är för mig (även om jag planerar att klicka hem ett sample). 😂

Så, vad har panelen för tips? Och gärna i lite spridda prisklasser. :)

Är återigen på jakt efter tips, men denna gång till mig själv. Vad har ni för trevliga oud-parfymer att rekommendera?

Jag har tidigare haft en Colonia Oud från AdP som jag var/är kär i, men vill självfallet testa något nytt.

Det som är på väg in är ett sample av Oud for Greatness och har även likt @G.Clooney ett sample av Alexandria II på väg. Efter diskussion av Al-Khatt med @Notorious Niklas har jag nog kommit fram till att barnyard troligtvis inte är för mig (även om jag planerar att klicka hem ett sample). 😂

Jag kan rekommendera några Roja!

Qatar, Amber Aoud, Aoud och Sweetie Aoud. Väldigt finstämda ouds och så långt från barnyard du kan komma, i princip. Oud/ros-blandningar allihop med olika tillspetsningar! Sweetie Aoud väldigt annorlunda från de andra tre men en helt galet bra och intressant doft!

Prisklassen är dock inte (häst)skitrolig.

MFK har flera lite mer ”vänliga” oud. Tkr att alla deras tre(sex) är bra, Oud, Satin Oud och Silk Oud. Alla tre har både Edp samt Extrait.

dessutom, MFK har kanske bäst sampel-erbjudande, köp 5 för typ 150kr inkl frakt och du får samma summa som kredit ifall du köper senare av dom.

Jag kan rekommendera några Roja!

Qatar, Amber Aoud, Aoud och Sweetie Aoud. Väldigt finstämda ouds och så långt från barnyard du kan komma, i princip. Oud/ros-blandningar allihop med olika tillspetsningar! Sweetie Aoud väldigt annorlunda från de andra tre men en helt galet bra och intressant doft!

Prisklassen är dock inte (häst)skitrolig.

MFK har flera lite mer ”vänliga” oud. Tkr att alla deras tre(sex) är bra, Oud, Satin Oud och Silk Oud. Alla tre har både Edp samt Extrait.

dessutom, MFK har kanske bäst sampel-erbjudande, köp 5 för typ 150kr inkl frakt och du får samma summa som kredit ifall du köper senare av dom.

Många tack för era tips! Kollade in Roja-dofterna och var tvungen att stänga ner webbläsaren fort som fan innan sambon såg priserna. 😂 Men skämt åsido så ska de bli intressanta att prova, men ställer mig lite frågande till om den prisnivån kommer att vara aktuell för mig som är relativt novis.

Dock hade jag tänkt dra hem prover på alla MFK-ouds. :) Har faktiskt ett presentkort på 12 euro på Nose Paris och även de har den doften. Så blir tre gratis prover.

Testa Kemi - Hayat. Kemi är typ Xerjoffs Mellanöstern-kollektion. Al-Khatt är inte så farlig som många vill få det till.

Andra bra är Fars och Luxor. Speciellt Fars är snällare en Al-Khatt.

Många tack för era tips! Kollade in Roja-dofterna och var tvungen att stänga ner webbläsaren fort som fan innan sambon såg priserna. 😂 Men skämt åsido så ska de bli intressanta att prova, men ställer mig lite frågande till om den prisnivån kommer att vara aktuell för mig som är relativt novis.

Dock hade jag tänkt dra hem prover på alla MFK-ouds. :) Har faktiskt ett presentkort på 12 euro på Nose Paris och även de har den doften. Så blir tre gratis prover.
Out Satin Mood är min favorit av MFKs ouds. Utan tvekan.

Fick dessa två upp i skallen nu:

Kanske inte det första man tänker på när man hör "oud" men båda två är riktigt bra.

Trevligt paketerat från https://www.theperfumerybarcelona.com/
PXL_20211019_140149920.jpg

PXL_20211019_140344979.jpg

Fem fria samples också:

Widian - New York
Kerosene - Broken Theories
Kerosene - Copper Skies
BeauFort - Vi Et Armis

Samt ett av deras eget märke:

The Parfumery Barcelona - Taraq

Ska bli spännande att prova.

PXL_20211019_140621800.jpg
PXL_20211019_140921865.jpg

Första intrycket av Green Leather är att får en liten förnimmelse av Widian London, men den älskar jag ju så det gör inte något direkt. Väldigt fin! Väldigt fruktig i öppningen med en bakgrund av friskt läder. Denna gillar jag redan. Återstår att se hur den presterar.

Ambre Tabac är jag liten kluven över. Hade höga förväntningar. (@Hitsville, den kanske är på väg till dig trots allt). För mig påminner den för mycket om Pure Havane, och den gjorde jag mig av med pga för mycket körsbärsdoft. Jag vill gärna ha min tobaksdoft lite annorlunda, a la Spicebomb Extreme, Herod eller TF TV, antar lite torrare och ofruktigare. Svårt att sätta fingret på det.

Trevligt paketerat från https://www.theperfumerybarcelona.com/
PXL_20211019_140149920.jpg

PXL_20211019_140344979.jpg

Fem fria samples också:

Widian - New York
Kerosene - Broken Theories
Kerosene - Copper Skies
BeauFort - Vi Et Armis

Samt ett av deras eget märke:

The Parfumery Barcelona - Taraq

Ska bli spännande att prova.

PXL_20211019_140621800.jpg
PXL_20211019_140921865.jpg

Första intrycket av Green Leather är att får en liten förnimmelse av Widian London, men den älskar jag ju så det gör inte något direkt. Väldigt fin! Väldigt fruktig i öppningen med en bakgrund av friskt läder. Denna gillar jag redan. Återstår att se hur den presterar.

Ambre Tabac är jag liten kluven över. Hade höga förväntningar. (@Hitsville, den kanske är på väg till dig trots allt). För mig påminner den för mycket om Pure Havane, och den gjorde jag mig av med pga för mycket körsbärsdoft. Jag vill gärna ha min tobaksdoft lite annorlunda, a la Spicebomb Extreme, Herod eller TF TV, antar lite torrare och ofruktigare. Svårt att sätta fingret på det.
Green Leather är grym!

Tillbaka
Topp