• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

London oud är diametralt annorlunda från Parisian.
Parisian är amber, oud, ros och rökelse.
London är en väldigt somrig doft med havsnoter, lite blommor men knappt kännbart med oud.

Parisian är en typisk Christian Provenzano doft. London är mer åt Costa Azurra, Cosmos etc.

Tyckte beskrivningen som jag läste som ’sommrig Oud’ var intressant - men då verkar jag inte gått miste om så mycket - inte med min nuvarande stall-preferens iaf.

Kör Xerjoff Ceylon idag. Jäkligt bra. Men vet inte om det är såhär jag vill dofta.

Peppar för Parisian och Shraa då istället!

DD:
7C3E2CF6-1E19-4B94-A33A-9ACF9A030969.jpeg

Fått det av ex JPG le male edp, la nuit de lhomme, dior homme/intense, guerlain (osäker på namn men den som luktar typ körsbär)

Viss typ av iris kan generellt få mig att må lite illa 🤔
En tillfällighet igen? Just idag när jag kände så, så bar jag Dior Homme Parfum. Tänkte också; "iris".
Men jag älskar iris. Och jag var (är fortfarande) ju också jävligt trött vid tillfället. Ungjävlarna låter ju en fan inte sova.
Saken är glasklar.
Det är barnens fel.

Vad tycker ni om Xerjoff Zefiro och Alexandra II?
Verkar vara trevliga dofter :)

Usch ska man fastna i Xerjoff-träsket nu? Får la börja med att hitta samples 😅

Alexandria är kanske trådens mest omtalade. Skrev själv en summering av den några sidor bak.
Bra doft, helt klart.

Zefiro är superfin. Otroligt underskattad jmf med Naxos IMO.

Alexandria är kanske trådens mest omtalade. Skrev själv en summering av den några sidor bak.
Bra doft, helt klart.

Zefiro är superfin. Otroligt underskattad jmf med Naxos IMO.
Ah, nog passerat mina ögon! Får kika vad ni skrivit 😀

Satan vad bra Uden är förresten, och mkt mer potent än jag minns den. Körde ett litet spray på armen och projicerar på fint!

Har precis själv börjat utforska Xerjoff. Beställde ett sample av Alexandria II, som jag verkligen ville, och försökte gilla. Men det gick inte att förneka att vi inte klickade till slut. Jag får bara en doftblocksnot (ja, från en urinoar) som är helt för långlivad. Tyvärr.

Var inne på Gents idag och skulle utforska lite, i samband med ett köp av Enigma (som var tillfälligt slut men kommer in imorgon igen). Ville egentligen lukta på Comandante och Uden Overdose, men de hade oturligt nog spårlöst försvunnit.

Blev lite luktande på en del annat dock:

Xerjoff
Starlight - Denna var jävligt potent, men inget som tilltalade. 3/5.
40 knots - Fin, annorlunda. Men inte FB-värdig. 4/5.
More than words - Bäst av de tre testade men ändock bara 4/5. Grym performance. Kanske 4.5/5.

Letar fortfarande efter min första flaska Xerjoff (förutom en liten Mefisto som är på inkommande).

Provade även:

Creed
Virgin Island Water - 3/5
Bois de Portugal - 2/5
Viking - 2/5
Royal Oud - 5/5

Övrigt
Roja Oceania - 3/5
Nishane Nanshe - 3/5
Nishane Ege - 5/5

Får väl prova några fler imorgon, när jag hämtar Enigma Cologne.

Har precis själv börjat utforska Xerjoff. Beställde ett sample av Alexandria II, som jag verkligen ville, och försökte gilla. Men det gick inte att förneka att vi inte klickade till slut. Jag får bara en doftblocksnot (ja, från en urinoar) som är helt för långlivad. Tyvärr.

Var inne på Gents idag och skulle utforska lite, i samband med ett köp av Enigma (som var tillfälligt slut men kommer in imorgon igen). Ville egentligen lukta på Comandante och Uden Overdose, men de hade oturligt nog spårlöst försvunnit.

Xerjoff
More than words - Bäst av de tre testade men ändock bara 4/5. Grym performance. Kanske 4.5/5.

Letar fortfarande efter min första flaska Xerjoff (förutom en liten Mefisto som är på inkommande).

Provade även:

Creed
Bois de Portugal - 2/5
Viking - 2/5
Royal Oud - 5/5

Övrigt
Roja Oceania - 3/5
Nishane Nanshe - 3/5
Nishane Ege - 5/5

40 knots är riktigt bra! MTW är potent som satan men ger mig tyvärr huvudvärk, den enda hittills av några 100 provade!
Du måste testa Golden Dallah, Richwood och XXY.
Ska du ge dig på Roja tycker jag Oceania är ett otroligt tråkigt val, inte heller Elysium är något som direkt får det att rycka till i pain richen, även om det är trevliga dofter! Testa Reckless, Danger, Fetish, Sweetie Aoud, Qatar, Aoud eller Amber Aoud av de som verkar finnas hos Gents! På egen risk dock! ;)

Xerjoff

Provade även:

Creed
Bois de Portugal - 2/5
Viking - 2/5
Royal Oud - 5/5

Övrigt
Roja Oceania - 3/5
Nishane Nanshe - 3/5
Nishane Ege - 5/5

Jag gillar ju Xerjoffs stil även om man elakt kan säga att de har samma bas i många.

Men mina favoriter:

Stall:
Al-khatt
Luxor
Zafar

Oud utan stall:
Fars
AII och AIII
Via Cavour

Övriga:
Golden dallah
Kobe
Uden
Zefiro
Naxos
Richwood
Homme

Har säkert missat några.

Av deras oljor har jag bara en - Warda al oud. Superfin!

Rätt få hus där jag gillar så många ärligt talat.
Jag är sugen på att testa Red Hoba, mamluk och ceylon härnäst.

40 knots är riktigt bra! MTW är potent som satan men ger mig tyvärr huvudvärk, den enda hittills av några 100 provade!
Du måste testa Golden Dallah, Richwood och XXY.
Ska du ge dig på Roja tycker jag Oceania är ett otroligt tråkigt val, inte heller Elysium är något som direkt får det att rycka till i pain richen, även om det är trevliga dofter! Testa Reckless, Danger, Fetish, Sweetie Aoud, Qatar, Aoud eller Amber Aoud av de som verkar finnas hos Gents! På egen risk dock! ;)
Jag förstår vad du menar med More Than Words. Det var minsann en kraftig liten rackare det där. Har den på en teststrip, och den fyller rummet. Kan tänka mig att den lätt ger huvudvärk.
Oceania blev jag bara ombedd att prova, inget jag bad om. Samma med de flesta andra också. Killen på Gents var jävligt givmild med testflaskorna och tyckte jag skulle prova både det ena och det andra. Kan varmt rekommendera ett fysiskt besök i den butiken.
Jag tar med mig dina tips tills nästa gång. På egen risk. Givetvis. Det är på egen risk man ens surfar in på KS stora parfymtråd överhuvudtaget. Jävlar i min låda.
Jag gillar ju Xerjoffs stil även om man elakt kan säga att de har samma bas i många.

Men mina favoriter:

Stall:
Al-khatt
Luxor
Zafar

Oud utan stall:
Fars
AII och AIII
Via Cavour

Övriga:
Golden dallah
Kobe
Uden
Zefiro
Naxos
Richwood
Homme

Har säkert missat några.

Av deras oljor har jag bara en - Warda al oud. Superfin!

Rätt få hus där jag gillar så många ärligt talat.
Jag är sugen på att testa Red Hoba, mamluk och ceylon härnäst.
Richwood, Golden Dallah, Homme, Zefiro, Uden och Kobe ska jag hålla ögonen öppna efter.

Även Uden Overdose och Comandante verkar intressanta teoretiskt sett.

Naxos kommer jag inte ens bemöda mig att prova. Liknelsen med Pure Havane avskräcker mig totalt. Jag kanske är ute och cyklar?

Jag förstår vad du menar med More Than Words. Det var minsann en kraftig liten rackare det där. Har den på en teststrip, och den fyller rummet. Kan tänka mig att den lätt ger huvudvärk.
Oceania blev jag bara ombedd att prova, inget jag bad om. Samma med de flesta andra också. Killen på Gents var jävligt givmild med testflaskorna och tyckte jag skulle prova både det ena och det andra. Kan varmt rekommendera ett fysiskt besök i den butiken.
Jag tar med mig dina tips tills nästa gång. På egen risk. Givetvis. Det är på egen risk man ens surfar in på KS stora parfymtråd överhuvudtaget. Jävlar i min låda.

Richwood, Golden Dallah, Homme, Zefiro, Uden och Kobe ska jag hålla ögonen öppna efter.

Även Uden Overdose och Comandante verkar intressanta teoretiskt sett.

Naxos kommer jag inte ens bemöda mig att prova. Liknelsen med Pure Havane avskräcker mig totalt. Jag kanske är ute och cyklar?

Naxos och Pure Havane är väldigt olika. Naxos är inte en utpräglad tobaksdoft vilket pure havane är. Pure havane ligger IMO närmare Tom Ford Tobacco Vanille.

Missförstå mig rätt, det finns tobak i naxos men det är så mycket annat i den som också tar plats. En klassiker och helt klar värd att testa!

Håller med om naxos,. Jag upplever mycket lavender och honung i den. Klart mognare doft med beast performence.

@Tjabo nämnde Taboacco vanille, blev då intresserad om ni har några rekommendationer på alternativ till doften?

Tillbaka
Topp