• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Naxos och Pure Havane är väldigt olika. Naxos är inte en utpräglad tobaksdoft vilket pure havane är. Pure havane ligger IMO närmare Tom Ford Tobacco Vanille.

Missförstå mig rätt, det finns tobak i naxos men det är så mycket annat i den som också tar plats. En klassiker och helt klar värd att testa!
Det låter som att jag måste testa den, så man inte yrar runt i nattmössan. Men det som oroar mig är att Naxos ofta dyker upp i jämförelser med Pure Havane, eller rättare sagt, tvärtom. Pure Havane är oroväckande hög på "this perfume reminds me of" när man kollar fraggan på Naxos.

Problemet är att Pure Havane har jag haft, och den gjorde jag mig av med illa kvickt, eftersom den hade helt för mycket körsbärstobaksvibbar. Helt för sockersöt. Hade du sagt tvärtom, att Naxos var mer åt TF TV-hållet hade jag blivit glad, och definitivt sneglat på den mer. Vill gärna åt den lite "torrare, skarpare" tobaksnoten.

Daniel Josier Ambre Tabac tyckte jag även den spelade i samma park som Pure Havane, så den fick lämna den med. @Hitsville köpte den men även han gjorde sig av med den ganska omgående, om jag läste rätt.

Dagens doft - Lagom söt kryddig rökighet men tung doft😃
IMG_20211026_094714.jpg

Det låter som att jag måste testa den, så man inte yrar runt i nattmössan. Men det som oroar mig är att Naxos ofta dyker upp i jämförelser med Pure Havane, eller rättare sagt, tvärtom. Pure Havane är oroväckande hög på "this perfume reminds me of" när man kollar fraggan på Naxos.

Problemet är att Pure Havane har jag haft, och den gjorde jag mig av med illa kvickt, eftersom den hade helt för mycket körsbärstobaksvibbar. Helt för sockersöt. Hade du sagt tvärtom, att Naxos var mer åt TF TV-hållet hade jag blivit glad, och definitivt sneglat på den mer. Vill gärna åt den lite "torrare, skarpare" tobaksnoten.

Daniel Josier Ambre Tabac tyckte jag även den spelade i samma park som Pure Havane, så den fick lämna den med. @Hitsville köpte den men även han gjorde sig av med den ganska omgående, om jag läste rätt.
Har du provat 4. Montabaco Intensivo? En väldigt intressant tobaksdoft! Långt ifrån TV men väldigt fin, mer fräsch och citrus!

Håller med om naxos,. Jag upplever mycket lavender och honung i den. Klart mognare doft med beast performence.

@Tjabo nämnde Taboacco vanille, blev då intresserad om ni har några rekommendationer på alternativ till doften?

Nämnda skribent har följande till salu, eller hade iallafall, och den är fantastiskt fin. Mörkare men med ett imponerande djup.

Nämnda skribent har följande till salu, eller hade iallafall, och den är fantastiskt fin. Mörkare men med ett imponerande djup.

Såld! 🙃

Då har man varit inne på Gents igen då.... Och blivit serverad ett mindre artilleri av Xerjoffs. Samt två från Byredo. Om vi börjar med Byredo innan vi går in på Xerjoff.

Byredo Sellier 4/5 - Läder. Ganska trevlig. Ingen friskt hallon här inte, men samtidigt inte rökig heller. Behagligt läder.
Byredo Tobacco Mandarin 2/5 - Nej, får en dilldoft. Eller som kräftspad. Det lägger sig lite senare dock. Ingen höjdare. Tips, spraya absolut aldrig på ljusa kläder.

Xerjoff

Mindre bra 2/5:

Ceylon - Luktar get, typ.
Gao - HÅRD, rödsprit, läder, 2-taktssoppa och eld.
Cruz Del Sur I - Nä. Växthus.

Okej 3/5:

Fars - Helt ok.
Luxor - Pyttelite stall i denna.
Naxos - Trevlig doft, men förstår faktiskt liknelsen med Pure Havane.

Bra grejer 4/5:

Golden Dallah - Mycket trevlig.
Renaissance - Citrusbomb. Kommer nog köpa till sommaren.
Uden - Väldigt mysig i drydownen.
Cruz del Sur II - Spännande. Öppningen tar en till en fruktbar i Thailand.
Allende - Jävlar vad mycket vanilj!!! Sjukt!
Alexandria III - Trevlig. Faktiskt lite trevligare än Alexandria II, även om de starkt påminner om varandra.
Kobe - Också trevlig. Lite frisk utan att vara för fräsch. Perfekta vårdoften?

Jävligt bra grejer 5/5:

Zefiro - Rasande trevlig. Den fick följa med hem.

(Alla är testade på pappersstrips, förutom Zefiro och Alexandria III, som till slut kom på varsin hand).

Då har man varit inne på Gents igen då.... Och blivit serverad ett mindre artilleri av Xerjoffs. Samt två från Byredo. Om vi börjar med Byredo innan vi går in på Xerjoff.

Byredo Sellier 4/5 - Läder. Ganska trevlig. Ingen friskt hallon här inte, men samtidigt inte rökig heller. Behagligt läder.
Byredo Tobacco Mandarin 2/5 - Nej, får en dilldoft. Eller som kräftspad. Det lägger sig lite senare dock. Ingen höjdare. Tips, spraya absolut aldrig på ljusa kläder.

Xerjoff

Mindre bra 2/5:

Ceylon - Luktar get, typ.
Gao - HÅRD, rödsprit, läder, 2-taktssoppa och eld.
Cruz Del Sur I - Nä. Växthus.

Okej 3/5:

Fars - Helt ok.
Luxor - Pyttelite stall i denna.
Naxos - Trevlig doft, men förstår faktiskt liknelsen med Pure Havane.

Bra grejer 4/5:

Golden Dallah - Mycket trevlig.
Renaissance - Citrusbomb. Kommer nog köpa till sommaren.
Uden - Väldigt mysig i drydownen.
Cruz del Sur II - Spännande. Öppningen tar en till en fruktbar i Thailand.
Allende - Jävlar vad mycket vanilj!!! Sjukt!
Alexandria III - Trevlig. Faktiskt lite trevligare än Alexandria II, även om de starkt påminner om varandra.
Kobe - Också trevlig. Lite frisk utan att vara för fräsch. Perfekta vårdoften?

Jävligt bra grejer 5/5:

Zefiro - Rasande trevlig. Den fick följa med hem.

(Alla är testade på pappersstrips, förutom Zefiro och Alexandria III, som till slut kom på varsin hand).
Suttit och kollat in Xerjoff hela dagen. Försökt hålla mig. Kommit överens med mig själv att sample är väl ok. Zefiro står högt upp… blir väl att klicka hem några:arghh:

Vackert! De skickade inte med dig några roliga samples? 😊
Mefisto kommer från Cedvards - De skickade med ett sample: PdM Sedley.
Zefiro köptes inne på Gents, och förutom de exakt 25 teststrippar som jag är omringad av, skickade de med två Aqcua di Parma - Arancia di Capri och Vaniglia Edp.
Rehab kom från Magasin - Där förväntade man sig inget och så blev fallet också.

Vackert! De skickade inte med dig några roliga samples? 😊
Däremot, på tal om samples, kunde jag inte motstå att beställa en Enigma Cologne från Rojas egna hemsida tidigare idag. OBS! Välj USD istället för GBP om ni handlar där (sparade typ 200:- på det). De skickar med ett "sample" på 7,5ml free of charge. Man kan välja bland lite olika men jag valde Amber Aoud till slut.

Däremot, på tal om samples, kunde jag inte motstå att beställa en Enigma Cologne från Rojas egna hemsida tidigare idag. OBS! Välj USD istället för GBP om ni handlar där (sparade typ 200:- på det). De skickar med ett "sample" på 7,5ml free of charge. Man kan välja bland lite olika men jag valde Amber Aoud till slut.
Magiskt! Blindköp eller har du testat den?
Helt rätt! Av de som fanns att välja på nu hade jag definitivt valt Amber Aoud eller Sweetie Aoud, den sistnämnda är min favorit av de två!

Magiskt! Blindköp eller har du testat den?
Helt rätt! Av de som fanns att välja på nu hade jag definitivt valt Amber Aoud eller Sweetie Aoud, den sistnämnda är min favorit av de två!
Man kan väl säga att det är ett 50% blindköp. Jag har luktat på en tom flaska, utan en droppe kvar i, men atomizern och korken gav mig ändå en viss hint om vad det handlar om. Så det kommer förhoppningsvis bli bra. 😄
Ja, jag valde mellan just dem två, och det var väl lite "elle-belle-bi" som avgjorde att det blev Amber Aoud till slut. Efter lite efterforskning skulle jag nog ändå kört på Sweetie. Jaja... Men men...

Edit. Mailade till dem och kollade om man kan skifta till Sweetie. Får se vad de säger...

Edit2: Nehepp, det var för sent för det. Redan skickad.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp