• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Okej - nu vill jag höra samam reflektion kring Parisian kontra Sahraa.

Körde ju Parisian igår och tänke 'det här blir köp' - idag kör jag Sahraa för första gången och är helt knockad! S*tfläsk vad bra.

Du pratar om två av mina absoluta favorit-dofter i hela världen. Topp 5 alla kategorier.
Så det blir lite svårt att ge en objektiv bedömning.

Sahraa är i min bok en av, om inte den bästa oud/ros-kombon i världen. Det är kvalitetsoud rakt igenom och Francois Merle Boudain har verkligen lyckats göra en genomfransk (tycker jag) tolkning av den annars så mellanöstern-tunga kategorin av oud/ros. Andra franska tolkningar på samma komposition är (min tolkning) oud satin mood av Francis Kurkdjian. Men Sahraa är bättre tycker jag.

Det jag tycker han lyckats så förbannat bra med är dels att ta en komplex oud och varva den med ros och jasmin (geranium och patch är i bakgrunden imo). Sammantaget blir det en doft som både är otroligt djup och komplex men också inte fullt så likriktad som om den bara var till för att vara fin.

Parisian oud är lyx på flaska i min bok. Namnet till trots vill jag påstå att den är något mer lutad åt mellanöstern än Sahraa (Vilket delvis beror på att Provenzano lutar tungt åt mellanöstern). Mellanskiktet av doften är väldigt likt Sahraa men patchouly är ersatt av en väldigt väldigt mjuk läder.
Den stora skillnaden mellan de två är den oerhört välbalanserade rökelsenoten i basen och att Sahraa är lite lite sötare).

Jag tog Parisian först för att jag ser den som mer användbar privat men Sahraa är mitt nästa köp :)

Shit pommes frites!! Tänkte att detta lät lovande och att man borde sampla, sen såg jag att de kostar typ 7000 kr per 100 ml... Tycker själv att att jag är crazy när jag lägger 2-3000 kr på en flaska parfym.

• Like
Reactions: bvb
Blev att testa lite hos Hermés idag. Kände inte att dofterna var superspecialla. Vetiver Tonka doftade som jag tänkte och jag är inte så mycket för vetiverframträdande dofter (exklusive TF GV, som är ganska ”fresh”). Ambre Narguile påminner väldigt mycket om Kilian Angels’ Share. Bra, men inte fb-worthy.

Fortfarande inte hittat min nya fullflaskvärdiga doft. Blir att testa igenom Armani Privée nästa gång.

Testade Roja Amber Aoud förra vintern, som föll mig i smaken. Tänker om man ska prova den igen, eller kanske vanliga Aoud? Är vanliga Aoud mer ”safe” än Amber Aoud? Inte för att Amber Aoud var farlig, men tror att ambergrisen stör lite i början.

Dagens. Jag är förvånad över att denna kan vara så billig som den faktiskt är. Jag gav 1869:- för 100ml på Gents, inkl. 15%-aren de körde med häromdagen. Men det som gör den så prisvärd är den väldigt goda longevityn och overall performance. Applicerade imorse och den är "still going". Inget behov av att återapplicera vid hemkomsten. Bra grejer! 👍

PXL_20211028_140425255.jpg

Prisvärd och billig= 2200kr, Ja vi är ju skadade :woot:

Blev att testa lite hos Hermés idag. Kände inte att dofterna var superspecialla. Vetiver Tonka doftade som jag tänkte och jag är inte så mycket för vetiverframträdande dofter (exklusive TF GV, som är ganska ”fresh”). Ambre Narguile påminner väldigt mycket om Kilian Angels’ Share. Bra, men inte fb-worthy.

Fortfarande inte hittat min nya fullflaskvärdiga doft. Blir att testa igenom Armani Privée nästa gång.

Testade Roja Amber Aoud förra vintern, som föll mig i smaken. Tänker om man ska prova den igen, eller kanske vanliga Aoud? Är vanliga Aoud mer ”safe” än Amber Aoud? Inte för att Amber Aoud var farlig, men tror att ambergrisen stör lite i början.
Körde Ambre Narguile häromdagen jag också! Äppelpaj! Riktigt fin faktiskt!

Jag skulle säga att Aoud är lite mer rough än Amber Aoud, mer tryck i rosen men fortfarande väldigt finstämd.

KD: ROJA - Sweetie Aoud
Wow wow wow wow vilken doft 😍. Förstår @Notorious Niklas att det är en av dina favoriter. Gör det hela inte bättre att sambon tyckte den var förjävla bra också :banghead:.
(Bild lånad på nätet)
763D5188-E5E8-4211-80E0-E52357730BE9.png
Haha, Kul! Den är för bra… En helt unik doft skulle jag säga, jag har åtminstone inte provat någon doft som liknar den sett till den härliga smörigheten!

@G.Clooney scrolla förbi dessa två inlägg 😅

Haha, Kul! Den är för bra… En helt unik doft skulle jag säga, jag har åtminstone inte provat någon doft som liknar den sett till den härliga smörigheten!

Ja tyvärr var första intrycket alldeles för bra :banghead:. Nu i efterhand skulle jag låtit skaffat dekant av den för det kommer bli dyrt 😂🤣. Doften är verkligen unik på ett magiskt sätt.

Hahaha precis @G.Clooney läs inte detta 😎.

Är verkligen inte missnöjd över att jag slog till på en Zefiro.
Den är riktigt riktigt bra.

Är det bara jag som får lite av samma känsla som med Creed Royal Oud?
Ganska påträngande första minuterna men sen en helt fantastisk drydown som sitter kvar länge.
Säger inte att de är särskilt lika i doften men det finns något som för mina tankar till Royal oud iaf.

Ganska påträngande första minuterna men sen en helt fantastisk drydown som sitter kvar länge.
Säger inte att de är särskilt lika i doften men det finns något som för mina tankar till Royal oud iaf.

Förstår vad du menar, även om jag inte tycker Zefiro är så påträngande. Dem båda faller under kategorin klass på flaska!

Förstår vad du menar, även om jag inte tycker Zefiro är så påträngande. Dem båda faller under kategorin klass på flaska!
Påträngande kanske är fel ord för både Royal Oud och Zefiro egentligen.
Mest att det händer jävligt mycket första minuten och att de är potenta på ett bra sätt och lägger sig som en lyxig doftmatta efter någon minut :)

Fantastiskt bra. Och ja, jag håller med om att den kan vara lite skarp direkt i starten. Men det försvinner ju ganska fort och kvar blir bara en härlig och mycket trevlig doft med bra performance.
Royal Oud har jag bara testsniffat på, och jag kommer definitivt att köpa en flaska. Det kommer bli helgen efter denna, på resande fot. Då ska vi se om jag får samma känsla som du beskriver.

Ja, jag fattar inte vad jag tänkte på. Varför tog jag Amber Aoud när jag kunde tagit Sweetie? Varför läste jag inte bara på fraggan innan jag klickade? Jag är ju inget fan av ros ens.... 😆 :banghead: 🔫

Fantastiskt bra. Och ja, jag håller med om att den kan vara lite skarp direkt i starten. Men det försvinner ju ganska fort och kvar blir bara en härlig och mycket trevlig doft med bra performance.
Royal Oud har jag bara testsniffat på, och jag kommer definitivt att köpa en flaska. Det kommer bli helgen efter denna, på resande fot. Då ska vi se om jag får samma känsla som du beskriver.

Om du gillar Royal Oud såpass ska du inte testa Spice and Wood, om du vill hålla i plånboken 😅

Söker en frisk citrusdoft med bra projektion och långvarighet. Om det ens finns.

Sneglar på några stycken och har svårt att bestämma mig på vad man kan, förhållandevis säkert, blindköpa i lugn och ro.

Renaissance från Xerjoff, där håller jag en god inställning till performance åtminstone. Luktade på den i butik, på sticka, och den var som en citrusbomb. Fick inte superfeeling dock utan den landade bara på 4/5. Men på hud brukar det ofta bli bättre, många har legat på 4/5 för att sedan glida upp på 5/5.

Acqua Viva från Profumum Roma verkar hålla vad den lovar i performance, av vad man kan läsa sig till. Men är det lite "too much" citron?

Fiero från Xerjoff, är det en bra citrusdoft? Något att satsa på?

Några tips i övrigt, eller förslag på vad ni anser vara bäst av ovanstående?

Allt mitt härjande i pardymvärlden har, förutom att reta gallfeber, även inspirerat min sambo till att testa lite själv.

Så, detta är faktiskt ett paket som hon beställt själv innehållandes ett par nya dofter att testa.

F87F1382-ADC4-4AEE-94BC-6FD90F83CC0D.jpeg
P.S. Självklart smög jag ner några sampels till mig. Närmare bestämt alla tre ud-dofterna från MFK. 😂

Ja, jag fattar inte vad jag tänkte på. Varför tog jag Amber Aoud när jag kunde tagit Sweetie? Varför läste jag inte bara på fraggan innan jag klickade? Jag är ju inget fan av ros ens.... 😆 :banghead: 🔫
Grejen är att du kanske blir det efter den! Jag var inte direkt såld på ros innan den men efter några riktigt fina rosdofter från Roja så har jag verkligen fastnat för dem! Kör FDB - Sahraa idag som faktiskt är satgrym rakt igenom!

Söker en frisk citrusdoft med bra projektion och långvarighet. Om det ens finns.

Sneglar på några stycken och har svårt att bestämma mig på vad man kan, förhållandevis säkert, blindköpa i lugn och ro.

Renaissance från Xerjoff, där håller jag en god inställning till performance åtminstone. Luktade på den i butik, på sticka, och den var som en citrusbomb. Fick inte superfeeling dock utan den landade bara på 4/5. Men på hud brukar det ofta bli bättre, många har legat på 4/5 för att sedan glida upp på 5/5.

Acqua Viva från Profumum Roma verkar hålla vad den lovar i performance, av vad man kan läsa sig till. Men är det lite "too much" citron?

Fiero från Xerjoff, är det en bra citrusdoft? Något att satsa på?

Några tips i övrigt, eller förslag på vad ni anser vara bäst av ovanstående?
Renaissance är fin, mycket bättre än Fiero i mitt tycke som mest blir en plain rengöringsmedelsdoft.

Creed har många otroligt fina dofter i kategorin men tyvärr så lämnar performance ofta en del att önska på dem. Jardin d’amalfi är otroligt fin men saknar tryck i juicen. Kan tipsa om Oceania från Roja, för dyr, så klart men en riktigt bra freshie!

Tillbaka
Topp