• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Fick sålt min YSL la nuit de lhomme på Tradera så passade på att köpa RI:s Layton :) Äntligen en flaska och inte bara dekant haha
Hoppas du kommer att bli nöjd med doften, gillar den mycket. En av dom som inbringat flest positiva kommentarer både från vänner och random folk på stan. Kör nästan bara på Memo Irish leather just nu, fastnade fullständigt för den.

Hoppas du kommer att bli nöjd med doften, gillar den mycket. En av dom som inbringat flest positiva kommentarer både från vänner och random folk på stan. Kör nästan bara på Memo Irish leather just nu, fastnade fullständigt för den.
Doftar den som dekanten jag har har hemma så blir jag supernöjd :D Layton är fantastisk :)

Nu blev jag nyfiken, får checka Memo :D

Parfymer är fan roligare än klockor...

Oj vad lik Aventus, undrar hur performance är!
20200513_162805.jpg
20200513_162955.jpg

Explorern verkar fan vara en riktigt bra ersättare för Aventus :D Sure, Aventus är säkert mer kvalitativ och fin"smakaren" kanske märker skillnad men for real...550 kr eller 3200 kr haha

Explorern verkar fan vara en riktigt bra ersättare för Aventus :D Sure, Aventus är säkert mer kvalitativ och fin"smakaren" kanske märker skillnad men for real...550 kr eller 3200 kr haha

Dessutom har Creed ojämna batchar och har höjt sina priser rätt bra. Har haft en flaska Aventus av den gamla riktigt bra sorten och den var värd sin höga prislapp.

Dessutom har Creed ojämna batchar och har höjt sina priser rätt bra. Har haft en flaska Aventus av den gamla riktigt bra sorten och den var värd sin höga prislapp.

I vissa fragkretsar hävdas bestämt att de nya batcharna är ett skämt jmf med de gamla. Höjda priser och sänkt kvalitet typ!

I vissa fragkretsar hävdas bestämt att de nya batcharna är ett skämt jmf med de gamla. Höjda priser och sänkt kvalitet typ!

Har läst det också. Har för dålig koll på olika batchar men dem 'nya' Aventus som jag testat var direkt sämre på alla sätt än min flaska från tidigt 2010-tal.

Dagens parfym!

Ska vi köra en klassiker?
Ja, det ska vi.
Detta är väl i princip 2000-talets motsvarighet Fahrenheit (Inte doftmässigt) då den återfinns i mångas skåp, skulle mycket väl kunna vara uttjatad och inte heller opolerad eller uppkäftig. Nämnde jag att det också är en designerperfym och ingen häftig nischskapelse?

Zzzzzzzzzzzzz.......Tänker du nu.
Men ibland är det också sunt att titta på stapelvaror på samma sätt som att man alltid behöver mjölk, mjöl och snus hemma.
Så vad har vi här egentligen?

Märke: Guerlain
Serie: L’homme Ideal
Topp: mandel, bergamott, lavendel
Hjärta: körsbär, vanilj, ros
Bas: tonka, ceder & läder

Min upplevelse: vid sidan av tobak och patchouli finns det två noter som jag fullkomligen älskar i parfymer.
  1. mandel
  2. Körsbär
Då är det svårt att inte direkt fastna för inledningen. Söt mandel och de lite medicinska (penicillin) tonerna från körsbären ihop med den mer syrliga bergamotten är jäklar i mig världsklass.
När dammet har lagt sig och citrustonerna mattas av samtidigt som du får lite värme i doften har du kvar en magisk blandning av mandel, trä, läder, körsbär och en sammetslen vanilj. Det är så vansinnigt snyggt blandat där de söta mjuka dofterna varvar varandra.

Performance & projection: parfymen har en performance som för mig ligger något över medel. Jag får ut 6-7 timmar kanske. Däremot har den inte någon enorm projektion eller lämnar någon större sillage efter sig. Vi snackar inte om någon hudnära doft men det är inte explosionen som vi stundtals stöter på här i tråden.

Övrigt/passar: Ja, namnet hintar ju man. MEN detta kan gott en medveten kvinna bära utan problem. Det är nog att anse som en kvällsparfym för kallare dagar men jag tänker absolut hävda att den fungerar under årets alla säsonger och jag vill mena att den blir bättre under varmare förhållanden så vill du rocka den en varmare vårdag kommer det fungera ypperligt.

Ett designerhus som når ut på bredfron med en parfym som funkar för många och som faktiskt gör det med kvalité. Ok, nu är det väl slarvigt kalla Guerlain för ett designerhus likt alla andra. Det är nog ganska lätt att hävda att just Guerlain kanske är den parfymtillverkaren som håller absolut bäst standard och som faktiskt gör det till ett ohotat pris.
Viktigt i sammanhanget är att denna har många syskon i serien ”ideal”. Alla har jag inte provat men detta är den bästa ihop med sin enklare bror Edt-versionen.

Är den värd sitt pris? Ja verkligen. 1100 spänn för 100ml är ett toppenpris. Skulle du vara en av de få som ännu inte äger en flarra så tar du dig i kragen och köper en.
Bums!
45BB1290-75CF-4B76-BD00-7921F5D5E815.jpeg

Det säger mer om den personens näsa och osköna personlighet än om den underbara Colonia Essenza!

Jag känner mig som en italiensk playboy när jag bär den.

Ja, även om det naturligtvis finns en stor portion subjektivitet i dofter så säger snubbens referensramar att han är riktigt oskön wannabe.

Dagens parfym!

Ska vi köra en klassiker?
Ja, det ska vi.
Detta är väl i princip 2000-talets motsvarighet Fahrenheit (Inte doftmässigt) då den återfinns i mångas skåp, skulle mycket väl kunna vara uttjatad och inte heller opolerad eller uppkäftig. Nämnde jag att det också är en designerperfym och ingen häftig nischskapelse?

Zzzzzzzzzzzzz.......Tänker du nu.
Men ibland är det också sunt att titta på stapelvaror på samma sätt som att man alltid behöver mjölk, mjöl och snus hemma.
Så vad har vi här egentligen?

Märke: Guerlain
Serie: L’homme Ideal
Topp: mandel, bergamott, lavendel
Hjärta: körsbär, vanilj, ros
Bas: tonka, ceder & läder

Min upplevelse: vid sidan av tobak och patchouli finns det två noter som jag fullkomligen älskar i parfymer.
  1. mandel
  2. Körsbär
Då är det svårt att inte direkt fastna för inledningen. Söt mandel och de lite medicinska (penicillin) tonerna från körsbären ihop med den mer syrliga bergamotten är jäklar i mig världsklass.
När dammet har lagt sig och citrustonerna mattas av samtidigt som du får lite värme i doften har du kvar en magisk blandning av mandel, trä, läder, körsbär och en sammetslen vanilj. Det är så vansinnigt snyggt blandat där de söta mjuka dofterna varvar varandra.

Performance & projection: parfymen har en performance som för mig ligger något över medel. Jag får ut 6-7 timmar kanske. Däremot har den inte någon enorm projektion eller lämnar någon större sillage efter sig. Vi snackar inte om någon hudnära doft men det är inte explosionen som vi stundtals stöter på här i tråden.

Övrigt/passar: Ja, namnet hintar ju man. MEN detta kan gott en medveten kvinna bära utan problem. Det är nog att anse som en kvällsparfym för kallare dagar men jag tänker absolut hävda att den fungerar under årets alla säsonger och jag vill mena att den blir bättre under varmare förhållanden så vill du rocka den en varmare vårdag kommer det fungera ypperligt.

Ett designerhus som når ut på bredfron med en parfym som funkar för många och som faktiskt gör det med kvalité. Ok, nu är det väl slarvigt kalla Guerlain för ett designerhus likt alla andra. Det är nog ganska lätt att hävda att just Guerlain kanske är den parfymtillverkaren som håller absolut bäst standard och som faktiskt gör det till ett ohotat pris.
Viktigt i sammanhanget är att denna har många syskon i serien ”ideal”. Alla har jag inte provat men detta är den bästa ihop med sin enklare bror Edt-versionen.

Är den värd sitt pris? Ja verkligen. 1100 spänn för 100ml är ett toppenpris. Skulle du vara en av de få som ännu inte äger en flarra så tar du dig i kragen och köper en.
Bums!
45BB1290-75CF-4B76-BD00-7921F5D5E815.jpeg

Rolig och intressant läsning! Tack för det! Har aldrig provat ”originalet”. Själv är jag förtjust i flankern Ideal Cologne. Väldigt lättsam och inbjudande under sommaren.

Rolig och intressant läsning! Tack för det! Har aldrig provat ”originalet”. Själv är jag förtjust i flankern Ideal Cologne. Väldigt lättsam och inbjudande under sommaren.
Jag tycker personligen att Cologne-versionen är den bästa ur serien. Jag äger originalet, EDP-versionen och Cologne. Cologne-versionen har ju ersatts nu av "Ideal Cool", då Cologneversionen har tagits ur produktion, men går fortfarande att finna enkelt. Vet ej om "Idéal Extrême" har kommit ut ännu...

Har du hunnit jämföra den med Aventus? Jag förstår att den är lik. Men hur mycket? Det hade varit bättre om Explorer är mer lika cologne-versionen av Aventus, då jag gillar den bättre.
Alltså den är slående lik de aventus jag provat, kanske aningen mer peppar och mindre frukt. Men tror de allra flesta skulle gissa på Aventus om de kände doften. Bara provat den under en kväll så fortfarande svårt att uttala mig om performance men vad jag kunnat läsa mig till ska den vara bra. Jag har inte provat Aventus-cologne så kan inte dra några paralleller där.

En sak är säker, jag kommer inte betala 3200 kr för Aventus när Explorer går på 550 kr för 100 ml.

Förresten, beställde den på coolshop.se...superbra priser och levererades dagen efter! Rekkas :D

Senast ändrad:
Hur tycker du att den håller? Håller några timmar på mig..
Tycker den håller bra, inte tänkt på exakt hur lång tid men bättre än de flesta designers :) Tänkte ha på den imorrn så kan återkomma :)

Hur många sprays kör du? Jag körde 3 sprays häromdagen och åkte till affären, doften fyllde lätt upp bilen och kunde känna att den projectade rejält när jag gick runt i butiken :)

Tillbaka
Topp