Dagens parfym!
Ska vi köra en klassiker?
Ja, det ska vi.
Detta är väl i princip 2000-talets motsvarighet Fahrenheit (Inte doftmässigt) då den återfinns i mångas skåp, skulle mycket väl kunna vara uttjatad och inte heller opolerad eller uppkäftig. Nämnde jag att det också är en designerperfym och ingen häftig nischskapelse?
Zzzzzzzzzzzzz.......Tänker du nu.
Men ibland är det också sunt att titta på stapelvaror på samma sätt som att man alltid behöver mjölk, mjöl och snus hemma.
Så vad har vi här egentligen?
Märke: Guerlain
Serie: L’homme Ideal
Topp: mandel, bergamott, lavendel
Hjärta: körsbär, vanilj, ros
Bas: tonka, ceder & läder
Min upplevelse: vid sidan av tobak och patchouli finns det två noter som jag fullkomligen älskar i parfymer.
- mandel
- Körsbär
Då är det svårt att inte direkt fastna för inledningen. Söt mandel och de lite medicinska (penicillin) tonerna från körsbären ihop med den mer syrliga bergamotten är jäklar i mig världsklass.
När dammet har lagt sig och citrustonerna mattas av samtidigt som du får lite värme i doften har du kvar en magisk blandning av mandel, trä, läder, körsbär och en sammetslen vanilj. Det är så vansinnigt snyggt blandat där de söta mjuka dofterna varvar varandra.
Performance & projection: parfymen har en performance som för mig ligger något över medel. Jag får ut 6-7 timmar kanske. Däremot har den inte någon enorm projektion eller lämnar någon större sillage efter sig. Vi snackar inte om någon hudnära doft men det är inte explosionen som vi stundtals stöter på här i tråden.
Övrigt/passar: Ja, namnet hintar ju man. MEN detta kan gott en medveten kvinna bära utan problem. Det är nog att anse som en kvällsparfym för kallare dagar men jag tänker absolut hävda att den fungerar under årets alla säsonger och jag vill mena att den blir bättre under varmare förhållanden så vill du rocka den en varmare vårdag kommer det fungera ypperligt.
Ett designerhus som når ut på bredfron med en parfym som funkar för många och som faktiskt gör det med kvalité. Ok, nu är det väl slarvigt kalla Guerlain för ett designerhus likt alla andra. Det är nog ganska lätt att hävda att just Guerlain kanske är den parfymtillverkaren som håller absolut bäst standard och som faktiskt gör det till ett ohotat pris.
Viktigt i sammanhanget är att denna har många syskon i serien ”ideal”. Alla har jag inte provat men detta är den bästa ihop med sin enklare bror Edt-versionen.
Är den värd sitt pris? Ja verkligen. 1100 spänn för 100ml är ett toppenpris. Skulle du vara en av de få som ännu inte äger en flarra så tar du dig i kragen och köper en.
Bums!