• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Trevligt trevligt 👏🥳
3CF1BE0F-9739-4171-A349-E74A4781E95D.jpeg

KD:

Tom Ford Orchid Soleil

Enligt fraggan ska den vara bäst lämpad under sommardagar...min snok kanske är trasig, men det håller jag inte med om. Juicen är rosa, och när den sprejas på huden luktar det bubbelgum...ni vet de där färgglada som såldes styckvis på 90-talet för 1 kr?

Ganska så snart så övergår den till att lukta gräddtårta med vaniljfyllning samt nötter/kastanjer.

Passar minst lika bra för män som för kvinnor.

Tyvärr diskad men finns på ebay

Och ja...käringen har tvingat mig att sätta upp granen redan...tjötat sen slutet av oktober 😅

20211118_195528.jpg

FMD:
26E6D8F6-6A3C-4BFB-AE42-BED846BE889D.jpeg

Öppnar med lite citrus som snabbt drar sig tillbaka alternativt överväldigas av Lavendel/Tonka/Vanilj. Väldigt, väldigt lik den numer diskade och hypade (och dyyyyra) Prada Luna Rossa Extreme, något lite sötare dock. Mycket behaglig doft, bra performance.
Har testat den inverterade brodern? Tar DNA:t till en helt ny nivå av härlig vanilj imo. EDP får inte många sprut sen Absolu kom hem…
A4157E42-41AF-425C-8F10-094344AB0A79.jpeg

Vilka designer-dofter är ett måste? Ser ofta Viktor & Rolf Spicebomb, Valentino uomo. Hur ser ninpå edt kontra edp? Jag köper bara edp atm. Kanske bara något jag fått för mig och man borde ge edt chansen?

Vilka designer-dofter är ett måste? Ser ofta Viktor & Rolf Spicebomb, Valentino uomo. Hur ser ninpå edt kontra edp? Jag köper bara edp atm. Kanske bara något jag fått för mig och man borde ge edt chansen?
EDT/EDP beror helt på vilken doft det handlar om, ibland kan det vara ganska olika dofter och inte bara en skillnad på koncentrationen (generellt alltså, inte bara relaterat just till Spicebomb och Uomo, dessa har jag inte koll på ens om de finns i både EDT & EDP?)

Skit i tillverkare initialt - se till näsan istället. Vem har gjort dina favoriter? I mitt fall tex: älskar (!) provenzano. Sen om han gör den för FdD eller Boadicea eller sitt egna märke struntar jag i.

Därefter- kika vilken typ av doft du gillar. Testa klassikerna och se vilka twistar du gillar. Jag gillar normalt sett inte foughere tex, men amber foughere är min grej!

Och sist - finns det någon not du verkligen gillar? Kolla olika takes på den.

Till frågan om koncentration. Jag föredrar extrait med rätt hög mängd sk naturals (om jag måste hårdra det). Men det passar inte alla doft-typer och i vissa fall är edt bättre än högre konc. Ta tex terre d hermes. De flesta tycks föredra edt för att den har ett klarare doftspektrum medan parfum (extrait) är tyngre och ”klumpigare”.

I fråga om nice vs designer så finns det en multitud av aspekter att ta hänsyn till så det går inte att kategorisera dofter rakt av på det sättet. Det blir en för stor förenkling.

Tillbaka
Topp