• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

DD:

Frederic Malle Bigarade concentree

Gött att varva julmaten med något lätt ibland, och detsamma gäller dofterna...

20211226_122339.jpg

Dags att summera Secret Santa 2021. Utav alla visade öppnade paketöppningar har det varit idel bra nivå. Precis som förra året blev en utan, lika tråkigt, förra året bortslarvat av ett ombud och i år av våldsam hantering.

Tack till alla deltagare som ansträngt sig och gjort årets lika bra, om inte bättre, som förra året!

Tänkte prova på våtrakning igen och undrar hur ni som både våtrakar och använder doft gör för att slippa ”layering” av rakprodukt och doft. Är det doftfri raktvål/aftershave som gäller eller hur gör man för att slippa en mix av deo, rak och doft…😊

Dags att summera Secret Santa 2021. Utav alla visade öppnade paketöppningar har det varit idel bra nivå. Precis som förra året blev en utan, lika tråkigt, förra året bortslarvat av ett ombud och i år av våldsam hantering.

Tack till alla deltagare som ansträngt sig och gjort årets lika bra, om inte bättre, som förra året!

Vill faktiskt påstå att nivån var högre i år!
Det ska såklart inte bli någon kapplöpning men ändå kul att se!

;)

Idag provar vi dessa som SS kom med:
PXL_20211227_105214934.jpg
Och mycket riktigt så slog förhoppningarna in och här fanns det inte mycket stall att hämta (jämfört med"'ilm" och "zafar)".

SD Neroli är en ganska intressant doft men inget jag hade gått och handlat. Spännande citrusöppning som sen lägger sig i en torr men fyllig vetiver. 3/5.

Roja Aoud är ju helt underbar. Påminner mig väldigt mycket om Amber Aoud, speciellt i öppningen, men den är lite annorlunda i sin drydown, vill jag tro. Svårt när man inte kan jämföra dofter sida vid sida utan måste förlita sig på minnet. Men denna är flaskvärd, precis som sitt syskon AA. Frågan är bara vilken som är bäst av dem? Känns lite hugget som stucket. Blir väl att första bästa erbjudande på någon av dem är den som hamnar på hyllan. Dock så vill jag tro att AA är ett hårstrå vassare i sin drydown. En sak jag märkte dock, var att den färgar av sig mer än en barnmatsburk med spaghetti bolognese. Går ofta i vit skjorta på jobb så där kommer man definitivt få problem. 5/5.

Tänkte prova på våtrakning igen och undrar hur ni som både våtrakar och använder doft gör för att slippa ”layering” av rakprodukt och doft. Är det doftfri raktvål/aftershave som gäller eller hur gör man för att slippa en mix av deo, rak och doft…😊
Jag använder en rakkräm med svag doft. Därefter kör jag med antingen rakvatten och doftfri aftershave lotion eller enbart doftfri lotion ifall jag ska använda parfym.

Idag provar vi dessa som SS kom med:
PXL_20211227_105214934.jpg
Och mycket riktigt så slog förhoppningarna in och här fanns det inte mycket stall att hämta (jämfört med"'ilm" och "zafar)".

SD Neroli är en ganska intressant doft men inget jag hade gått och handlat. Spännande citrusöppning som sen lägger sig i en torr men fyllig vetiver. 3/5.

Roja Aoud är ju helt underbar. Påminner mig väldigt mycket om Amber Aoud, speciellt i öppningen, men den är lite annorlunda i sin drydown, vill jag tro. Svårt när man inte kan jämföra dofter sida vid sida utan måste förlita sig på minnet. Men denna är flaskvärd, precis som sitt syskon AA. Frågan är bara vilken som är bäst av dem? Känns lite hugget som stucket. Blir väl att första bästa erbjudande på någon av dem är den som hamnar på hyllan. Dock så vill jag tro att AA är ett hårstrå vassare i sin drydown. En sak jag märkte dock, var att den färgar av sig mer än en barnmatsburk med spaghetti bolognese. Går ofta i vit skjorta på jobb så där kommer man definitivt få problem. 5/5.

Aoud finns som en genomskinlig vätska också. Personligen så föredrar jag den svarta. Den ger en härligare känsla. Efter nån minut är den borta dessutom.

Jag skulle ta Aoud över AA. (Och AA över Musk Aoud). Tycker den är lite mer maskulin, sitter bättre och har därför fler användningsområden. Men AA är kanske den bästa kvöllsdoften jag känner till!

Vad har du mer på inköpslistan?

Min är rätt straight forward:

1. Roja - Diaghilev
2. Roja - Diaghilev
3. Roja - Diaghilev

Sen är jag sugen på att testa Roja - Qatar, FdB - Heritage, det mesta från Christian Provenzano och djupdyka lite mer i Guerlain.
Just nu har jag följande dofter incoming som jag hoppas få innan nyåret:

För 2022 så utöver några fler Rogue Perfumery dofter (ffa Fougere L’Aube och Derviche) så vill jag testa Roja A Midsummer Dream, några fler Le Galion (Cologne Nocturne, Special for Gentlemen). Skulle vilja testa nåt från Meleg och Bogue också om rätt doft & tillfälle dyker upp. Sen vet jag ju att jag är hopplöst impulsstyrd och att det kommer att bli en massa annat som ramlar in. Vi kommer kanske att flytta utomlands under nästa år och jag börjar ha lite ångest över logistiken kopplat till parfymsamlingen… :eek:

För 2022 så utöver några fler Rogue Perfumery dofter (ffa Fougere L’Aube och Derviche) så vill jag testa Roja A Midsummer Dream, några fler Le Galion (Cologne Nocturne, Special for Gentlemen). Skulle vilja testa nåt från Meleg och Bogue också om rätt doft & tillfälle dyker upp. Sen vet jag ju att jag är hopplöst impulsstyrd och att det kommer att bli en massa annat som ramlar in. Vi kommer kanske att flytta utomlands under nästa år och jag börjar ha lite ångest över logistiken kopplat till parfymsamlingen… :eek:
I min senaste flytt, för inte så längesedan, så gick varenda strumpa, mössa och handske åt till att linda in respektive en så varsamt som möjligt... Lades sedan i plastlådor och fick åka i framsätet till destinationen. Givetvis med säkerhetsbälte på.

Jag är nyfiken på Rogue! Var ska man börja? Chypre-Siam?

+1

De jag sneglar på är:

Mousse Illuminée
Chypre-Siam
Bon Monsieur
Tabac Vert
Flora & Fauna

Ja, var ska man börja?
Bara läsa på Fraggan och killgissa vilken som passar bäst att börja med antar jag. Jag splittar på CS, BM och TV, min MI är tyvärr i princip helt slut. Jag är helnöjd med alla de fyra dofterna och kommer nog att fylla på igen när de tar slut. Har testat Fougere L’Aube & Derviche från samples och vet att jag gillar de såpass att en flaska av vardera är berättigad för min del.

Försöker hitta en dekantflaska så ska du få testa Special for gentleman. En personlig favorit för närvarande. Skitig initialt och en grym dry down av bästa maskulina sort!

• Love
Reactions: S.L
Var förbi NK i Stockholm och sniffade lite på Roja. Doftsinnet är fortfarande inte helt 100, men på väg tillbaka hoppas jag.

Nåväl, till frågan - är det helt uppåt väggarna att vilja ha både Enigma Parfum Pour Homme och Enigma Parfum Cologne? Gick runt med dofterna på respektive handled och vill ändå säga att jag upplevde vissa skillnader mellan dem. Tillräckliga för att vilja ha båda. Tror jag. Vad säger ni som testat båda?

Kan också tillägga att Diaghilev är utom denna värld. Finns dock inte på världskartan att jag lägger tio papp på en flaska atm. 😂

Var förbi NK i Stockholm och sniffade lite på Roja. Doftsinnet är fortfarande inte helt 100, men på väg tillbaka hoppas jag.

Nåväl, till frågan - är det helt uppåt väggarna att vilja ha både Enigma Parfum Pour Homme och Enigma Parfum Cologne? Gick runt med dofterna på respektive handled och vill ändå säga att jag upplevde vissa skillnader mellan dem. Tillräckliga för att vilja ha båda. Tror jag. Vad säger ni som testat båda?

Kan också tillägga att Diaghilev är utom denna värld. Finns dock inte på världskartan att jag lägger tio papp på en flaska atm. 😂

Verkligen inte. Man kan aldrig få tillräckligt av Enigma 😁

Ryktet säger att man kan få en flaska med ~20% rabatt om man kontaktar rätt person i tråden 🙉🙄

Tillbaka
Topp