• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Var förbi NK i Stockholm och sniffade lite på Roja. Doftsinnet är fortfarande inte helt 100, men på väg tillbaka hoppas jag.

Nåväl, till frågan - är det helt uppåt väggarna att vilja ha både Enigma Parfum Pour Homme och Enigma Parfum Cologne? Gick runt med dofterna på respektive handled och vill ändå säga att jag upplevde vissa skillnader mellan dem. Tillräckliga för att vilja ha båda. Tror jag. Vad säger ni som testat båda?

Kan också tillägga att Diaghilev är utom denna värld. Finns dock inte på världskartan att jag lägger tio papp på en flaska atm. 😂
Man behöver båda, så du är helt rätt på det!

Verkligen inte. Man kan aldrig få tillräckligt av Enigma 😁

Ryktet säger att man kan få en flaska med ~20% rabatt om man kontaktar rätt person i tråden 🙉🙄
Misstänkte att svaret kunde bli ett liknande. 😂 Nåväl, antar att man får välja vilken man börjar med. Men rabatten lät ju väldigt lockande! Om du kan förmedla kontakt, eller om vederbörande ser detta så kan vi ju ta det vidare i PM. :)

Man behöver båda, så du är helt rätt på det!

Det är inte på KS man ska fråga om resonabla råd. Här hejar vi på allt beteende 😎
Hahahahhahaha, jag hade väl kanske räknat med att få medhåll i mitt (typ) redan tagna beslut. 😂

Men, en fråga om de två varianterna. Jag läste på Rojas hemsida att även Parfum Cologne är utvecklad för att få till en fräschare känsla, men med longevity av "en riktig" parfum. Hur går det ihop? Har inte colognen en helt annan parfymkoncentration?

Hahahahhahaha, jag hade väl kanske räknat med att få medhåll i mitt (typ) redan tagna beslut. 😂

Men, en fråga om de två varianterna. Jag läste på Rojas hemsida att även Parfum Cologne är utvecklad för att få till en fräschare känsla, men med longevity av "en riktig" parfum. Hur går det ihop? Har inte colognen en helt annan parfymkoncentration?
"Parfum Cologne"-tituleringen är väl snarare en internationell grej, för att sälja mer i ex. staterna. Det är väl ingen "Cologne" i den bemärkelsen. Snarare en EDP-koncentration, om jag förstått det rätt.

En polare skickade det här. Kan känna smärtan bara genom att läsa listan 😱

7C7D4D16-0818-48EA-9A0F-47301F8D9F18.png

"Parfum Cologne"-tituleringen är väl snarare en internationell grej, för att sälja mer i ex. staterna. Det är väl ingen "Cologne" i den bemärkelsen. Snarare en EDP-koncentration, om jag förstått det rätt.
Efter att ha sett ett gäng reviews på YT samt läst lite på Fraggan och andra ställen verkar det stämma alldeles utmärkt. Det verkar vara som att koncentrationen är Eau de Parfum, och att Parfum Cologne är namnet för att bättre symbolisera sammansättningen som tydligen ska bestå av betydligt fler "fräscha" toppnoter. Också läst att flera verkar uppleva att Parfum Cologne har betydligt bättre performance (i form av silläge), så det är ju positivt. Och 100 ml eau de parfym för SEK 3000 är ju bra värde.

Tänkte klicka hem en från Roja Parfums (https://www.rojaparfums.com/collections/for-him/products/enigma-cologne). Verkar dessutom ingå en 7,5 ml sample i priset. Samt att det inte verkar tillkomma extra tull eller moms trots att de skickar från Storbritannien. Men är det möjligt? Är det någon som handlat där innan?

Efter att ha sett ett gäng reviews på YT samt läst lite på Fraggan och andra ställen verkar det stämma alldeles utmärkt. Det verkar vara som att koncentrationen är Eau de Parfum, och att Parfum Cologne är namnet för att bättre symbolisera sammansättningen som tydligen ska bestå av betydligt fler "fräscha" toppnoter. Också läst att flera verkar uppleva att Parfum Cologne har betydligt bättre performance (i form av silläge), så det är ju positivt. Och 100 ml eau de parfym för SEK 3000 är ju bra värde.

Tänkte klicka hem en från Roja Parfums (https://www.rojaparfums.com/collections/for-him/products/enigma-cologne). Verkar dessutom ingå en 7,5 ml sample i priset. Samt att det inte verkar tillkomma extra tull eller moms trots att de skickar från Storbritannien. Men är det möjligt? Är det någon som handlat där innan?
Inte handlat från Roja direkt själv men fler och fler UK säljare erbjuder numer priser inkl EU moms noterar jag, bör framgå av hemsidan vilken VAT som inkluderas.

Inte handlat från Roja direkt själv men fler och fler UK säljare erbjuder numer priser inkl EU moms noterar jag, bör framgå av hemsidan vilken VAT som inkluderas.

Jag kikade och verkar tyvärr som de inte täcker moms vad jag kan se. Å andra sidan kanske värdet av en 7.5 om man får de ”täcker upp”.
Såg annars https://www.escentica.se/ gör egna samples av Roja.
C0F1BB98-A836-47B2-9891-60DA68C47053.jpeg

Jag handlade från Rojas hemsida för inte så längesen. Tror det var i början av nov. Då köpte jag en Enigma PC med en gratis gåva som blev 7,5ml Amber Aoud.
Jag betalade i USD, för den kursen sparade mig cirka 200kr jämfört med GBP.
Absolut ingen moms eller tull tillkom.

Jag handlade från Rojas hemsida för inte så längesen. Tror det var i början av nov. Då köpte jag en Enigma PC med en gratis gåva som blev 7,5ml Amber Aoud.
Japp. Märkligt, förut stod det så här:

”The price of the product (which, if you are an EU customer, includes VAT and any other applicable taxes or duties) will be the price indicated on the order pages when you placed your order – this will be shown in either GBP or US Dollars. We take all reasonable care to ensure that the price of the product advised to you is correct.”

Jag kikade och verkar tyvärr som de inte täcker moms vad jag kan se. Å andra sidan kanske värdet av en 7.5 om man får de ”täcker upp”.
Såg annars https://www.escentica.se/ gör egna samples av Roja.
C0F1BB98-A836-47B2-9891-60DA68C47053.jpeg

Tydligt.
Rimligen bör priser till EU då vara exklusive UK VAT (20% om jag minns rätt).

Japp. Märkligt, förut stod det så här:

”The price of the product (which, if you are an EU customer, includes VAT and any other applicable taxes or duties) will be the price indicated on the order pages when you placed your order – this will be shown in either GBP or US Dollars. We take all reasonable care to ensure that the price of the product advised to you is correct.”
Men på samma sida står även annan info, vilket gör det superförvirrande.

Skärmavbild 2021-12-28 kl. 12.08.24.png

Men på samma sida står även annan info, vilket gör det superförvirrande.

Skärmavbild 2021-12-28 kl. 12.08.24.png
Lägger du det i varukorgen och checkar ut så står det att det ingår i priset, så det bör fortsatt vara lugnt.

EMD:
DD7AF141-BB12-4370-8799-0770B419080A.jpeg

Landade in idag. Första intrycket är att den är väldigt egen. Liknar den någon annan doft jag har så är det kanske lite HdP 1725 pga lavender och att den upplevs lite pudrig i karaktären. Mjuk/blyg lavender (förstår inte kommentarerna på Fraggan om att lavendern skulle kännas vass/stark), peppar, torr sötma. Lite känsla av nytvättade textilier. Safe doft. Dagtid, alla årstider utom riktigt varma dagar pga sötman.

Tillbaka
Topp