• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Råkade få 1000 kr att handla för på bol.com från företaget och tänkte att jag kan slänga iväg det på en eller två parfymer.

Har för tillfället Versace Dylan Blue och Hugo Boss Absolute The Scent.

Skulle vilja ha något somrigt/fräscht, inte så tung. Någon som har tips? :) Jag har noll koll på parfymer, så alla förslag är välkomna!
Skippa just Chanel från gråhandlare. Det sjuka är att Chanel är oftast billigare från officiella källor än gråhandlare. Troligen för att de inte kan få tag i de billigare än oss.

Chanel köper du bäst från myorigines. Då får du 150ml av den du blev rekommenderad för nästan samma pris som för 50ml hos den där gråhandlaren.

Det här fick ju givetvis mig att klicka på länken du senare skickade.

Och sen efter att ha kollat lite på fraggan så blir man ju ännu mer intresserad. Spännande blandning parfymer som listas under "this perfume reminds me of", minst sagt. Eller vad sägs som:

YSL Body Kourous
Alexandria II och III
Xerjoff Star Musk
Penhaligons Babylon
Widian London
Teo Cabanel Oh la la
Mancera Instant Crush
Initio Side Effect

För att nämna några...

Finns där någon sanning i någon av de där jämförelserna, ni som vet?
Tycker inte jag hittar någon nämnvärd likhet i de jag testat som jämförs. Det enda som påminner mig om AII i jämförelse med RM05 är att jag gillar båda väldigt mycket. Doftmässigt är de helt egna väsen för mig.

Tycker inte jag hittar någon nämnvärd likhet i de jag testat som jämförs. Det enda som påminner mig om AII i jämförelse med RM05 är att jag gillar båda väldigt mycket. Doftmässigt är de helt egna väsen för mig.
För mig hade de iaf samma effekt och påminde om varandra, det kanske inte var just not för not lika men upplevelsen var snarlik iaf. Lite förvånad över likneslsen med Body Kouros dock, den har iofsig ingenting alls med Kouros att göra men den har inte mycket till blommor i sig precis.

DD: LV - Nouveau Monde.
375x500.49753.jpg

Ros/Oud med läder, vanilj och saffran. Allt man kan önska egentligen! Förvånad över öppningen, en småfekal oudöppning som förstärks av lädret i bakgrunden. Den påminner en hel del om Tuscan Leather men mycket ”tunnare/lättare” i strukturen och en annan sötma än hallonen. Intressant doft, helt klart! Men ingen kärlek vid första applicering.

Om parfymerna som listas som ”reminds me of” är så pass väsensskilda som London och Alexandria II så lägger jag ingen vikt vid jämförelserna alls 😂 Väldigt många 👎🏻 på jämförelserna också 😁
Nä, det som står på fraggan tas alltid med en skopa salt. Men det är alltid kul att se vad folk tycker i denna abstrakta värld, och vilka parfymer som dyker upp som jämförelse. Ibland är där ju en röd tråd och ibland ser det ut som som i fallet RM5. Då är det minsann svårt att få sig en förhandshint om vad man kan förvänta sig. :hilarious:
För mig hade de iaf samma effekt och påminde om varandra, det kanske inte var just not för not lika men upplevelsen var snarlik iaf. Lite förvånad över likneslsen med Body Kouros dock, den har iofsig ingenting alls med Kouros att göra men den har inte mycket till blommor i sig precis.
Ändå kul att se att man har så olika uppfattningar. Verkligen en abstrakt värld det här... Sen har man ju olika krav på var man tycker gränsen går för att kalla det "liknande". Sitter själv med Enigma PC på mig just nu, brukar bli så när fokus riktas i denna tråden som det gjorts på just den, och jag påminns alltid om Lagerfeld Classic när jag applicerar. (Eller Odd Fellow's Bouquet). Fast som tur är uppskattas den långt bättre än Lagerfeld Classic. Dock inte av tanten. Hennes tidigare "nja-ä" vart idag ett "usch". Mycket som hänger på dagsformen också eller? 😂

Va kul! Själv fick jag kommentaren om Enigma ”den där får du tvätta av dig”… 🙃
Ahhhh, vilken osis! Men efter att ha testa Enigma (parfum) första gången (ett sprut på handleden på NK) så tyckte min sambo att den bara doftade cola och alldeles för sött. Men med PC så verkade ju den landa bättre. Kan vara att hon tvingades dofta på den typ 15 gånger igår - från nyapplicering till nio timmar senare. 😂
Intressant! Jag uppfattar parfum mycket mörkare och rökigare medan PC mer ljus, fräsch och sötare!
Jag håller definitivt med om att PC är mycket fräschare och lättare i öppningen, men tycker att de båda är otroligt lika i drydown. Kan ju vara så att jag minns parfumen fel då jag bara testade den en gång. Men tycker definitivt att PC har en bra del rökighet i sig. Och den gillar jag starkt. 🙂

Och jag fick : den är ok om både PC och parfum.
”Den är ok” från sambon = flaskvärdig.

Ahhhh, vilken osis! Men efter att ha testa Enigma (parfum) första gången (ett sprut på handleden på NK) så tyckte min sambo att den bara doftade cola och alldeles för sött. Men med PC så verkade ju den landa bättre. Kan vara att hon tvingades dofta på den typ 15 gånger igår - från nyapplicering till nio timmar senare. 😂
Ja men Elysium Cologne fick godkänt så Roja lever än så länge.
För söta dofter verkar inte gå hem. (Blev nästan utslängd med Naxos på armen 😂)

Ja men Elysium Cologne fick godkänt så Roja lever än så länge.
För söta dofter verkar inte gå hem. (Blev nästan utslängd med Naxos på armen 😂)
Spännande! Tänkte köra Elysium som förmiddagsdoft imorgon. Söta dofter verkar vara ett big no no här också, men av någon anledning lyckades Enigma smyga sig under radarn. 🤫

Skippa just Chanel från gråhandlare. Det sjuka är att Chanel är oftast billigare från officiella källor än gråhandlare. Troligen för att de inte kan få tag i de billigare än oss.

Chanel köper du bäst från myorigines. Då får du 150ml av den du blev rekommenderad för nästan samma pris som för 50ml hos den där gråhandlaren.
Väldigt bra priser på My Origines på chanel såg jag - borde väl va koscher

Väldigt bra priser på My Origines på chanel såg jag - borde väl va koscher
Eftersom de är auktoriserade för sina märken och ingen gråis så lär det vara så bra det kan bli. De skickar dessutom med prover jämt. De kan hålla bra priser i frankrike antar jag?

Ett paket jag beställt från dem försvann i frankrike innan den lämnades till flyget. De skickade en ny flaska omgående efter någon dags koll från deras håll med posten.

Eftersom de är auktoriserade för sina märken och ingen gråis så lär det vara så bra det kan bli. De skickar dessutom med prover jämt. De kan hålla bra priser i frankrike antar jag?

Ett paket jag beställt från dem försvann i frankrike innan den lämnades till flyget. De skickade en ny flaska omgående efter någon dags koll från deras håll med posten.
Beställt en Dior Homme Original från dem för ett tag sen, den verkar korrekt. Tyckte bara de var väldigt billiga på tex Chanel - kändes nästan för bra… chanel-butiken skulle ha 1200 för BDC parfum 50ml och MyO skulle ha typ €55 för samma

Beställt en Dior Homme Original från dem för ett tag sen, den verkar korrekt. Tyckte bara de var väldigt billiga på tex Chanel - kändes nästan för bra… chanel-butiken skulle ha 1200 för BDC parfum 50ml och MyO skulle ha typ €55 för samma
De är en fransk auktoriserad återförsäljare och en av de största online. Vet inte hur det kan bli mer legit än så. :)

Frankrike har bland världens hårdaste lagar mot kopior. De skulle ryka på en sekund.

Den kostar inte 55 euro utan den billigare edt kostar 57. Tyvärr var parfum slut nu men har för mig den är 70 euro för den lilla. Trots det väldigt billigt. De är i stort sett billigast på allt dock, dior, chanel och de flesta större designers. Trots koder och rea på rea hos t ex boozt så brukar inte det matcha fransmännens ordpriser ens. Även Creed ligger i nedre prisläget.

Chanels distributionskedja är tajt för att man skyr gråhandlare och prisdumpningar som pesten. Man har också en historia av att stämma företag som har lyckats trots kontrollen.

Dessa jäkla lördagskvällar som inbjuder till spontanköp…🙈

DAE48D69-BFB1-4AC6-8AF8-BC169E94181B.jpeg

Vet inte om det blev glasklart i diskussionen förut men det tillkommer numer NL moms på det belopp man betalar Roja. Priserna på deras hemsida är inkl UK moms och när man går till kassan med en EU adress så dras denna av (20%) och sedan kommer transportören (DPD) att återkomma med ett inbetalningskrav på Holländsk moms (21%) samt en admin fee för att processa leveransen till Sverige.

Vet inte om det blev glasklart i diskussionen förut men det tillkommer numer NL moms på det belopp man betalar Roja. Priserna på deras hemsida är inkl UK moms och när man går till kassan med en EU adress så dras denna av (20%) och sedan kommer transportören (DPD) att återkomma med ett inbetalningskrav på Holländsk moms (21%) samt en admin fee för att processa leveransen till Sverige.
Är detta nytt och sker detta isf efter att man fått leveransen? Jag har mottagit paketet men inte fått något från DPD. Har också för mig att det står något på Rojas hemsida i stil med:

"There are no additional charges to pay for European orders." Och att typ det pris du ser är det du betalar och om det kommer extra betalningskrav trots detta så ska man höra av sig till dem för att få priset justerat i efterhand.

Är detta nytt och sker detta isf efter att man fått leveransen? Jag har mottagit paketet men inte fått något från DPD. Har också för mig att det står något på Rojas hemsida i stil med:

"There are no additional charges to pay for European orders." Och att typ det pris du ser är det du betalar och om det kommer extra betalningskrav trots detta så ska man höra av sig till dem för att få priset justerat i efterhand.
Precis så tolkade jag det också som de skriver på sin hemsida. Får väl se vad som händer när leveransen dyker upp.

Hur nytt det är vet jag inte. Det florerar så många teorier men det jag skriver är baserat på min beställning för ca en vecka sedan. Jag kollade med Rojas kundtjänst också för att vara säker (efter att jag fått DPD kravet) och fick detta svar:

”Dear S.L,

I hope you are well.

All online orders will be exempt from the UK VAT but you will be responsible for your own country custom and duties fees.
This is correct.

Best regards,
RDHP team”

Så enda möjligheten att Roja skulle justera priset i efterhand torde vara om man av misstagit fått betala UK moms och sedan även EU moms.
När beställde du?

Hur nytt det är vet jag inte. Det florerar så många teorier men det jag skriver är baserat på min beställning för ca en vecka sedan. Jag kollade med Rojas kundtjänst också för att vara säker (efter att jag fått DPD kravet) och fick detta svar:

”Dear S.L,

I hope you are well.

All online orders will be exempt from the UK VAT but you will be responsible for your own country custom and duties fees.
This is correct.

Best regards,
RDHP team”

Så enda möjligheten att Roja skulle justera priset i efterhand torde vara om man av misstagit fått betala UK moms och sedan även EU moms.
När beställde du?
P.S
I mitt fall skedde DPD kravet innan leverans. Jag fick intrycket att de inte tar försändelsen ut ur UK innan detta regleas.

”Dear S.L,

I hope you are well.

This is correct.

Best regards,
RDHP team”

När beställde du?
Men varför skriver de då
”There are no additional charges to pay for European orders."

Men varför skriver de då
”There are no additional charges to pay for European orders."
Det är väl jurister som skrivir det, du får fråga dem. Kanske avser de att RDHP själva inte påför några extra charges eller att resultatet av annonserat pris minus UK moms plus NL moms är lika med noll? Det är ju iaf glasklart att priset i kassan för en leverans till Sverige är billigare (-20% UK moms) än det ordinarie priset på hemsidan så det är ju ingen shocker precis att det tillkommer moms antar jag. Jag beställde 29/12 och fick DPD kravet 6/1.

Tillbaka
Topp