• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Clark Wayne

Panerai
2-Faktor
Hur nytt det är vet jag inte. Det florerar så många teorier men det jag skriver är baserat på min beställning för ca en vecka sedan. Jag kollade med Rojas kundtjänst också för att vara säker (efter att jag fått DPD kravet) och fick detta svar:

”Dear S.L,

I hope you are well.

All online orders will be exempt from the UK VAT but you will be responsible for your own country custom and duties fees.
This is correct.

Best regards,
RDHP team”

Så enda möjligheten att Roja skulle justera priset i efterhand torde vara om man av misstagit fått betala UK moms och sedan även EU moms.
När beställde du?

Men varför skriver de då
”There are no additional charges to pay for European orders."

Det är väl jurister som skrivir det, du får fråga dem. Kanske avser de att RDHP själva inte påför några extra charges eller att resultatet av annonserat pris minus UK moms plus NL moms är lika med noll? Det är ju iaf glasklart att priset i kassan för en leverans till Sverige är billigare (-20% UK moms) än det ordinarie priset på hemsidan så det är ju ingen shocker precis att det tillkommer moms antar jag. Jag beställde 29/12 och fick DPD kravet 6/1.
Intressant! Jag beställde min 30/12 och fick leveransen i fredags och har ännu inte mottagit något från DPD. Får se om det dyker upp något krav eller ej, men jag gick stenhårt på nedanstående skrivelse och tänkte att jag bara hör av mig till deras kundservice om det skulle bli käbbel.

Skärmavbild 2022-01-09 kl. 10.07.09.png


Efter beställningen noterade jag att de hade tagit betalt för leverans, trots att jag hade kvalificerat mig för fri frakt. Skrev till dem och de återbetalade fraktkostnaden utan minsta diskussion. Tror således att de också löser om det skulle bli missförstånd kring ovanstående.

Kan dock inte heller se att jag skulle ha fått något UK VAT avdragen. Nedanstående är priset jag fick betala för Enigma och den överensstämmer med priset på sajten (innan man trycker in sin adress). Kanske var det därför du fick krav från DPD @S.L ? För att de drog av din UK VAT och genom att betal NL så blir det mer eller mindre samma belopp?

Skärmavbild 2022-01-09 kl. 10.14.12.png
 

S.L

Vacheron
2-Faktor
Intressant! Jag beställde min 30/12 och fick leveransen i fredags och har ännu inte mottagit något från DPD. Får se om det dyker upp något krav eller ej, men jag gick stenhårt på nedanstående skrivelse och tänkte att jag bara hör av mig till deras kundservice om det skulle bli käbbel.

Skärmavbild 2022-01-09 kl. 10.07.09.png


Efter beställningen noterade jag att de hade tagit betalt för leverans, trots att jag hade kvalificerat mig för fri frakt. Skrev till dem och de återbetalade fraktkostnaden utan minsta diskussion. Tror således att de också löser om det skulle bli missförstånd kring ovanstående.

Kan dock inte heller se att jag skulle ha fått något UK VAT avdragen. Nedanstående är priset jag fick betala för Enigma och den överensstämmer med priset på sajten (innan man trycker in sin adress). Kanske var det därför du fick krav från DPD @S.L ? För att de drog av din UK VAT och genom att betal NL så blir det mer eller mindre samma belopp?

Skärmavbild 2022-01-09 kl. 10.14.12.png
Jag ändrade aldrig valuta från £, kan det ha spelat in?
Nåväl, PdV 25 listar £495, med leverans till Sverige så blev det automatiskt £412.50 i kassan (sen hade de 10% ytterligare automatisk rabatt).
Jag gissar att slutresultatet iaf blir detsamma oavsett.
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Intressant! Jag beställde min 30/12 och fick leveransen i fredags och har ännu inte mottagit något från DPD. Får se om det dyker upp något krav eller ej, men jag gick stenhårt på nedanstående skrivelse och tänkte att jag bara hör av mig till deras kundservice om det skulle bli käbbel.

Skärmavbild 2022-01-09 kl. 10.07.09.png


Efter beställningen noterade jag att de hade tagit betalt för leverans, trots att jag hade kvalificerat mig för fri frakt. Skrev till dem och de återbetalade fraktkostnaden utan minsta diskussion. Tror således att de också löser om det skulle bli missförstånd kring ovanstående.

Kan dock inte heller se att jag skulle ha fått något UK VAT avdragen. Nedanstående är priset jag fick betala för Enigma och den överensstämmer med priset på sajten (innan man trycker in sin adress). Kanske var det därför du fick krav från DPD @S.L ? För att de drog av din UK VAT och genom att betal NL så blir det mer eller mindre samma belopp?

Skärmavbild 2022-01-09 kl. 10.14.12.png
Jag fick betala frakt för min som kostade lika mycket. Vart skriver de om beloppen för fri frakt?
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Den kostar inte 55 euro utan den billigare edt kostar 57. Tyvärr var parfum slut nu men har för mig den är 70 euro för den lilla. Trots det väldigt billigt. De är i stort sett billigast på allt dock, dior, chanel och de flesta större designers. Trots koder och rea på rea hos t ex boozt så brukar inte det matcha fransmännens ordpriser ens. Även Creed ligger i nedre prisläget.
Ifrågasätter inte att de skulle vara original. Mer förvånad över så pass stor prisskillnad
 

Clark Wayne

Panerai
2-Faktor
Jag ändrade aldrig valuta från £, kan det ha spelat in?
Nåväl, PdV 25 listar £495, med leverans till Sverige så blev det automatiskt £412.50 i kassan (sen hade de 10% ytterligare automatisk rabatt).
Jag gissar att slutresultatet iaf blir detsamma oavsett.
Inte omöjligt att valutan kanske spelade in. Om jag inte minns fel så var det väl @Notorious Niklas som också hade beställt i USD och inte heller åkt på VAT eller liknande.
Jag fick betala frakt för min som kostade lika mycket. Vart skriver de om beloppen för fri frakt?
Sorry för otydlighet. Det där var bara en del av beställningen. Jag beställde även samples för typ 90 USD. 😂 Har för mig att den fria frakten började på 380 USD och jag var typ uppe i 381.
 

S.L

Vacheron
2-Faktor
Hej! Har två JPG från när jag var yngre. En tror jag är oanvänd, den andra är ca 70%.

Finns det något värde i dessa, eller är det bara att slänga?

C654782A-C787-4FAF-A84B-51AB649B7DEF.jpeg
72CE253D-4B27-4233-A5B8-FADE8E4DE584.jpeg
Potentiellt finns absolut värde ifall de förvarats ok (Svalt/mörkt). Tradera brukar värdera vintage Le Male ganska bra. Den vänstra är en Le Male Terrible (båda saknar ”spärren” och Terrible saknar även halsbandet/rakbladet).
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
Potentiellt finns absolut värde ifall de förvarats ok (Svalt/mörkt). Tradera brukar värdera vintage Le Male ganska bra. Den vänstra är en Le Male Terrible (båda saknar ”spärren” och Terrible saknar även halsbandet/rakbladet).

Båda har legat i sval garderob, oanvända under 10-16 år. Tror jag har tillbehören på vinden, påverkar det värdet mycket? Tänker jag säljer dem på KS till ett KS-pris.
 

S.L

Vacheron
2-Faktor
Båda har legat i sval garderob, oanvända under 10-16 år. Tror jag har tillbehören på vinden, påverkar det värdet mycket? Tänker jag säljer dem på KS till ett KS-pris.
Hur mycket det påverkar värdet är svårt att sia om, generellt vill många ha så komplett som möjligt (tänk box & hang tags i klockvärlden) men till skillnad från klockor så gör det inte så stor skillnad i min erfarenhet. Vintage Le Male är lite knepiga att åldersbestämma men det finns en bra batch nummer lista i en forumtråd på Fragrantica nånstans vet jag.
 

Txistorra

Omega

Kör denna frön sample idag. Kan starkt rekommenderas att prova. 350:- för 15 ml är ett kap. Utan att mena att låta allt för pretto luktar det som när man går över ett par skoblock med fint sandpapper för att ge dem lite nytt liv. Någon burk av saphirs produkter står lite på glänt bredvid.
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Angående diskussionen om köp från Roja ni har så tror jag ni pratar om lite olika saker.

Som jag har förstått det har @S.L handlat från Roja Dove Haute Parfumerie medans övriga syftar på köp direkt från Roja Parfums.
Det är alltså två olika sajter med olika bestämmelser.
Jag tror t ex inte att det tillkommer någon moms om man handlar direkt från RP men det verkar det göra om man handlar från RDHP som S.L beskrev tidigare.
I slutändan blir det nog ingen större skillnad på priset, i och med att moms både dras bort och tillkommer, men i och med den administrativa kostnaden från DPD kanske det blir något dyrare från RDHP.
Och andra sidan brukar RDHP ha 10% rabatt lite nu och då, vilket sällan RP har.

Jag tror det här kan vara en förklaring till förvirringen, eller så är det jag som är ute och cyklar... 😊
 

S.L

Vacheron
2-Faktor
Angående diskussionen om köp från Roja ni har så tror jag ni pratar om lite olika saker.

Som jag har förstått det har @S.L handlat från Roja Dove Haute Parfumerie medans övriga syftar på köp direkt från Roja Parfums.
Det är alltså två olika sajter med olika bestämmelser.
Jag tror t ex inte att det tillkommer någon moms om man handlar direkt från RP men det verkar det göra om man handlar från RDHP som S.L beskrev tidigare.
I slutändan blir det nog ingen större skillnad på priset, i och med att moms både dras bort och tillkommer, men i och med den administrativa kostnaden från DPD kanske det blir något dyrare från RDHP.
Och andra sidan brukar RDHP ha 10% rabatt lite nu och då, vilket sällan RP har.

Jag tror det här kan vara en förklaring till förvirringen, eller så är det jag som är ute och cyklar... 😊
Låter troligt, tänkte faktiskt inte på att det var två olika ”källor”!
RDHP som jag beställde från hade mycket riktigt ett 10% erbjudande och DPD admin fee är f.ö på €7.20 (inkl moms :) ).
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Jag är i Thailand sen 10 dagar tillbaka och en av få saker jag saknar i Sverige är doftknarkandet. Jag har iofs klickat hem:

Goldfield & Banks - Desert Rosewood
TRNP - Francois
TRNP - D’Aguilar
Ormonde Jayne - Man

Sen har jag köpt dekanter på Kemi- Hayat (@Hitsville ’s fel!)
Rito - Reserva IX (Mitt fel)

Ska bli kul att testa.

Med mig hit hade jag en jäkla blandning: (mest dekanter).

Amouage - Enclave
Amouage - Memoir
Amouage - Bracken
Floris - 1862
Floris - Elite
Versace - Eros edp (alltid på tropisk semester)
Tom Ford - Ombre leather parfum

Sitter med 1862 på mig nu. Skönt gubbig och bra!
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Angående diskussionen om köp från Roja ni har så tror jag ni pratar om lite olika saker.

Som jag har förstått det har @S.L handlat från Roja Dove Haute Parfumerie medans övriga syftar på köp direkt från Roja Parfums.
Det är alltså två olika sajter med olika bestämmelser.
Jag tror t ex inte att det tillkommer någon moms om man handlar direkt från RP men det verkar det göra om man handlar från RDHP som S.L beskrev tidigare.
I slutändan blir det nog ingen större skillnad på priset, i och med att moms både dras bort och tillkommer, men i och med den administrativa kostnaden från DPD kanske det blir något dyrare från RDHP.
Och andra sidan brukar RDHP ha 10% rabatt lite nu och då, vilket sällan RP har.

Jag tror det här kan vara en förklaring till förvirringen, eller så är det jag som är ute och cyklar... 😊
Ja såklart. :)
En mycket trolig förklaring.
 

Clark Wayne

Panerai
2-Faktor
Angående diskussionen om köp från Roja ni har så tror jag ni pratar om lite olika saker.

Som jag har förstått det har @S.L handlat från Roja Dove Haute Parfumerie medans övriga syftar på köp direkt från Roja Parfums.
Det är alltså två olika sajter med olika bestämmelser.
Jag tror t ex inte att det tillkommer någon moms om man handlar direkt från RP men det verkar det göra om man handlar från RDHP som S.L beskrev tidigare.
I slutändan blir det nog ingen större skillnad på priset, i och med att moms både dras bort och tillkommer, men i och med den administrativa kostnaden från DPD kanske det blir något dyrare från RDHP.
Och andra sidan brukar RDHP ha 10% rabatt lite nu och då, vilket sällan RP har.

Jag tror det här kan vara en förklaring till förvirringen, eller så är det jag som är ute och cyklar... 😊
1000% anledningen. :)
 
  • Like
Reactions: Nic

S.L

Vacheron
2-Faktor
Jag är i Thailand sen 10 dagar tillbaka och en av få saker jag saknar i Sverige är doftknarkandet. Jag har iofs klickat hem:

Goldfield & Banks - Desert Rosewood
TRNP - Francois
TRNP - D’Aguilar
Ormonde Jayne - Man

Sen har jag köpt dekanter på Kemi- Hayat (@Hitsville ’s fel!)
Rito - Reserva IX (Mitt fel)

Ska bli kul att testa.

Med mig hit hade jag en jäkla blandning: (mest dekanter).

Amouage - Enclave
Amouage - Memoir
Amouage - Bracken
Floris - 1862
Floris - Elite
Versace - Eros edp (alltid på tropisk semester)
Tom Ford - Ombre leather parfum

Sitter med 1862 på mig nu. Skönt gubbig och bra!
1962!
 

Clark Wayne

Panerai
2-Faktor
Morgondoften! Sanslöst blommig. Fräsch, men med en viss tyngd och ett bra djup. Frågan är om denna ändå inte hamnar högre än Elysium på min lista.

Sett något klipp med Roja själv som pratat om denna doft och han använder själv bland annat ”sexy”. Vet inte hur mycket jag håller med om det dock. 🤷‍♂️

25BF46DE-7F7A-4136-A5AE-FC5969BE5E17.jpeg
 
Topp