Hur nytt det är vet jag inte. Det florerar så många teorier men det jag skriver är baserat på min beställning för ca en vecka sedan. Jag kollade med Rojas kundtjänst också för att vara säker (efter att jag fått DPD kravet) och fick detta svar:
”Dear S.L,
I hope you are well.
All online orders will be exempt from the UK VAT but you will be responsible for your own country custom and duties fees.
This is correct.
Best regards,
RDHP team”
Så enda möjligheten att Roja skulle justera priset i efterhand torde vara om man av misstagit fått betala UK moms och sedan även EU moms.
När beställde du?
Men varför skriver de då
”There are no additional charges to pay for European orders."
Intressant! Jag beställde min 30/12 och fick leveransen i fredags och har ännu inte mottagit något från DPD. Får se om det dyker upp något krav eller ej, men jag gick stenhårt på nedanstående skrivelse och tänkte att jag bara hör av mig till deras kundservice om det skulle bli käbbel.Det är väl jurister som skrivir det, du får fråga dem. Kanske avser de att RDHP själva inte påför några extra charges eller att resultatet av annonserat pris minus UK moms plus NL moms är lika med noll? Det är ju iaf glasklart att priset i kassan för en leverans till Sverige är billigare (-20% UK moms) än det ordinarie priset på hemsidan så det är ju ingen shocker precis att det tillkommer moms antar jag. Jag beställde 29/12 och fick DPD kravet 6/1.
Efter beställningen noterade jag att de hade tagit betalt för leverans, trots att jag hade kvalificerat mig för fri frakt. Skrev till dem och de återbetalade fraktkostnaden utan minsta diskussion. Tror således att de också löser om det skulle bli missförstånd kring ovanstående.
Kan dock inte heller se att jag skulle ha fått något UK VAT avdragen. Nedanstående är priset jag fick betala för Enigma och den överensstämmer med priset på sajten (innan man trycker in sin adress). Kanske var det därför du fick krav från DPD @S.L ? För att de drog av din UK VAT och genom att betal NL så blir det mer eller mindre samma belopp?