10 000-kronors-frågan.
Vet inte om det finns. Åtminstone inte om det ska vara nån form av citrusbaserat.
På min inköpsradar ligger Profumum Roma - Acqua di Sale. Ingen citrus så långt ögat kan nå, men fortfarande sommar. Presterar bra.
En som presterar ok och som snart ska få komma fram är Nishane - Ege. Luktar typ som en akvatisk, fräsch gurka.
Letar själv efter en bra, citrusaktig sommarparfym som har lite "above average" på "longevity". Provade Acqua Viva från Profumum Roma men den luktar på tok för mycket citron som sedermera blir lite bitter i sin drydown. Typ som förra sommarhajpen DG LBF, fast med citron istället för grapefrukt. Då är nog PR - Orangea bättre.
Slog till på Wulong Cha från Nishane då jag tycker den har en härlig te-citrus som varar lite, lite längre än andra.
Al Haramain - Portfolio Neroli Canvas får jag en ok longevity på, så den kör jag på istället för Neroli Portofino från TF.
Sneglar på Mandarino di Amalfi från TF, men jag antar att performance kommer lämna en del att önska. Exakt samma sak gäller TF - Sole di Positano. Intressant, men lågt förtroende.
Det är inte lätt med sommardofterna. Därför ska jag hålla dem kort. De ska få vara med så länge den brinnande stjärnan står högt på himlen, men så fort skymningen skymtar ska de lite tyngre dofterna få komma fram igen och förgylla genren "longevity".