• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Tänkte att jag skulle prova på några Armaf dofter. Vart får jag tag på dom från ledigt sajter?

Den där var jag föröskt få tag på :O pax först i kön när du tröttnat.
Beställ från Notino. Jag kommer inte att sälja, den chansen är väldigt liten. Kärlek vid första sniff. Den är ungefär som Tuxedo men lite pepprigare och inte lika naturlig kanske. Grym dock!

Fattar inte de som säger att det är en vinter/höst-parfym. Precis som Tuxedo så kan man lätt köra denna på sommaren, förutom på de allra soligaste dagarna. Men de som skriver det online har iof inte svenska somrar. Skulle jag kategorisera både denna och T så skulle jag klassa de som peppriga aningen söta halvfreshies/halvgourmands. ;)

I Belgrad och då gäller det att krydda till det lite extra 😃
IMG_20220326_083333.jpg

Då kom det ett litet paket från Essenza Nobile igår.
IMG_20220325_153907.jpg

IMG_20220325_154119.jpg

Vilken oerhörd doft detta är. Hade aldrig provat den innan men drog på mig en full wear och körde iväg till en föreställning igår kväll. Upplevde fyra steg på doften.

Första: Som om man stack ned näsan i en nyöppnad förpackning cola-nappar från Haribo. Helt identiskt.
Andra: Här utvecklades den till något som kunde jämställas med Pachuli Kozha från Nishane. Lite rök. Lite läder.
Tredje: Här kom det en torr ökensandsliknande doft som är svår att återge, men man färdades faktiskt till en sanddyn i öknen på kvällen. Klyschigt värre.
Fjärde: En fyllig, rik och nästintill narkotisk amber har slagit fäste och tillfredsställer resten av resan.

Detta är ett bra köp, och jag kommer lägga in den på 5/5 på den personliga rankningen.

Köpte ett rabatterat sample på Roja Sweetie Aoud också, det ser jag fram emot att äntligen få prova. Ska bli kul att se vems läger man hamnar i. @Notorious Niklas har ju hajpat denna ett tag, medans @Tjabo snarare har menat att det varit billigare att smeta in sig med hasselnötstårta.

Övriga samples som medföljde:
Creed Windflowers
Byredo Mojave Ghost
PdM Sedley

20220326_111648.jpg

Finns det någon policy kring försäljning av parfymprover? Har ett gäng där flera knappt är testade.
Inte på KS väl? Men på Tradera är det tydligen en "no-go-zone". Lade upp en pretentiös annons med flertalet samples. Tänkte man skulle rensa upp lite på hyllan och samtidigt berika sig med en tusenlapp ungefär. Det tog sin lilla tid att fota och lista alla proverna, bara för att några timmar senare få ett mail från Tradera-teamet om att annonsen stred mot riktlinjerna och togs bort. Jag vet inte varför egentligen. Jag spekulerar i att det kanske är för stor risk med splittar, det kan ju innehålla vad som helst egentligen. Men det kan ju allt annat också göra. En köpt mobil kan ju visa sig vara en tegelsten i kartongen. En annan teori är att många fabrikssamples innehåller texten "not for sale". Dock så var min annons som togs bort lite blandat av farbrikssamples och hemmasplittar, så vad exakt som gjorde att den togs bort vettefan. Man kan ju se att vissa "samplepacks", eller "discoverysets", från fabrik, får ligga kvar. Det kan vara samma rör som vilka samples som helst (standard 2ml), men det går tydligen för sig.
Så exakt var gränsen går är oklart. Om någon vet så får denne gärna dela med sig.

Inte på KS väl? Men på Tradera är det tydligen en "no-go-zone". Lade upp en pretentiös annons med flertalet samples. Tänkte man skulle rensa upp lite på hyllan och samtidigt berika sig med en tusenlapp ungefär. Det tog sin lilla tid att fota och lista alla proverna, bara för att några timmar senare få ett mail från Tradera-teamet om att annonsen stred mot riktlinjerna och togs bort. Jag vet inte varför egentligen. Jag spekulerar i att det kanske är för stor risk med splittar, det kan ju innehålla vad som helst egentligen. Men det kan ju allt annat också göra. En köpt mobil kan ju visa sig vara en tegelsten i kartongen. En annan teori är att många fabrikssamples innehåller texten "not for sale". Dock så var min annons som togs bort lite blandat av farbrikssamples och hemmasplittar, så vad exakt som gjorde att den togs bort vettefan. Man kan ju se att vissa "samplepacks", eller "discoverysets", från fabrik, får ligga kvar. Det kan vara samma rör som vilka samples som helst (standard 2ml), men det går tydligen för sig.
Så exakt var gränsen går är oklart. Om någon vet så får denne gärna dela med sig.

Verkar vara okej här. Läst om dessa regler på Tradera, därav min ursprungliga fråga. Tråkig upplevelse för dig o_O Ja man kan ju fundera över vilka kriterier som avgör huruvida försäljning är okej eller inte...

Årets kanske mest oväntade blindköp:

Armani Privé - Bleu Turquoise

2420B4F7-4D65-4A85-8ED3-F66BAA350AA2.png

Förra sommaren körde jag en dekant på Bleu Lazuli. Fin sak men kanske inte fullt ut flaskvärd. Varvade den med Eden Roc under nån vecka när det var som varmast. Den senare är ju vansinnigt utskälld som Dior-doft. Lite oförtjänt kan jag tycka. Som sommardoft beträffad är den helt ok. Bättre än random designer.

Hursomhelst så har jag hört om denna men avfärdat den på kombon vanilj och salt. Vafan liksom, hur fan går det ihop?

Men nu fick jag nåt ryck och tänkte, varför inte? Låt oss se vad den har att erbjuda. Återkommer med recension!

Köpte ett rabatterat sample på Roja Sweetie Aoud också, det ser jag fram emot att äntligen få prova. Ska bli kul att se vems läger man hamnar i. @Notorious Niklas har ju hajpat denna ett tag, medans @Tjabo snarare har menat att det varit billigare att smeta in sig med hasselnötstårta.
Hahaha! An epic battle! Låt oss höra dina tankar sen! 😄
0AD0A111-3082-423C-A1BF-45D8EF7A5CBA.jpeg

Hej alla parfymnördar.

Måste säga att ÄNTLIGEN har jag nått mina 50 inlägg här på KS, så att jag kan börja posta här i parfymtråden.
Har följt denna tråd sedan jag blev medlem.
Alltid trevligt att läsa era inlägg.

Har varit inbiten parfymnörd i många år och detta är ett stort intresse för mig (utöver klockor).
Frugan kallar mig besatt 😂

Mina favorithus är är:
Dior
PdM (har allihopa förutom den senaste Harrods Haltane)
Nasomatto
FdB
Roja

Bifogar en bild från min min Fragrantica sida med mina top 5.
Ni kommer höra mer av mig 😃

Bilagor

• 5A5115DD-6F5D-423D-8361-639D6FE4646E.png
    5A5115DD-6F5D-423D-8361-639D6FE4646E.png
    244.6 KB · Visningar: 10
Hej alla parfymnördar.

Måste säga att ÄNTLIGEN har jag nått mina 50 inlägg här på KS, så att jag kan börja posta här i parfymtråden.

Har varit inbiten parfymnörd i många år och detta är ett stort intresse för mig (utöver klockor).

Mina favorithus är är:
Dior
Nasomatto
FdB
Roja

Välkommen!

Hej alla parfymnördar.

Mina favorithus är är:
Dior
Nasomatto
FdB
Roja

Vilken är bästa Pdm ?:D har även jag snöat in lite. Men har bara Layton, Percival, Pegasus och Herod

Hej alla parfymnördar.

Mina favorithus är är:
Dior
Nasomatto
FdB
Roja

Välkommen in i värmen! Trevlig samling och en trevlig topp-5 samt signatur. I stort sett helt i min egen smak!

Vilken är bästa Pdm ?:D har även jag snöat in lite. Men har bara Layton, Percival, Pegasus och Herod
Oj! Det är en svår fråga att svara på.

Men mina top ifrån PdM är samtliga från "Royal Essence" serien. Dvs Habdan, Nisean, Hamdani, Kuhuyan och Oajan. Men även Kalan, Herod och Godolphin är grymt fina.

Måste jag välja en så får det bli Godolphin, då det var den första parfym från detta hus som jag köpte och blev helt kär i den.
Det var den som fick mig att börja samla på just PdM.

Frågar man min hustru, så är hennes favorit Kalan :)

Om någon har ett sample av Xerjoff Renaissance, Casamorati Fiero eller 1888 så köper jag gärna, behöver bara tillräckligt för att få ett hum om dofterna :)

Senast ändrad:
Hej alla parfymnördar.

Mina favorithus är är:
Dior
Nasomatto
FdB
Roja

Kul välkommen till dårhuset!

Tillbaka
Topp