• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Kom att tänka på denna som jag testade för en tid sedan och blev tvungen att titta vad folk skrivit om den på fragrantica. Minst sagt underhållande läsning. Häller hellre en burk surströmming över mig. Enjoy.

Screenshot_20220419-201517_Samsung Internet.jpg

Tänk om man kunnat hålla sig till ett enda hus? Typ Dior. Eller Creed eller whatever. Hade man fixat det? Någon som provat nån gång? Även fast man hade "behövt" köpa samtliga släpp från det aktuella huset så hade plånboken nog ändå mått bättre, och definitivt legat mindre i den ständiga riskzonen den befinner sig i idag. Vilket hus hade ni valt?

Tänk om man kunnat hålla sig till ett enda hus? Typ Dior. Eller Creed eller whatever. Hade man fixat det? Någon som provat nån gång? Även fast man hade "behövt" köpa samtliga släpp från det aktuella huset så hade plånboken nog ändå mått bättre, och definitivt legat mindre i den ständiga riskzonen den befinner sig i idag. Vilket hus hade ni valt?
Jag började testa med Roja och jagade splittar och samples till höger och vänster. Hade man gått på helflaskor så hade det nog inte varit särskilt mycket billigare än något annat. 😂 Dock var det så att nyfikenheten tog över efter ett tag och jag har testat massa andra saker sen jag "bestämde" mig. Så, kan inte riktigt säga att det höll för egen del. Men jag har i skrivande stund har fem nya splittar från huset på väg in då jag ändå gillar tanken på att testa hela lineupen.

Ja svårt val. Man vill ju ha grejer som funkar hela året. PdM funkar bäst på vintern för mig, Roja har jag 2-3 st. som skulle funka året runt. Valet skulle, tråkigt nog, blivit Creed där det ändå finns ett gäng som skulle funka för mig året runt…

Just nu är jag hookad på Roja. Mycket möjligt att jag håller mig där ett tag, med tanke på priserna..

Får bli Nishane, först och främst för att de gör Nefs min favoritdoft men huset har grym bredd, generellt bra performance och någorlunda vettigt prissatt :cool:

Creed och Rojas är fina hus men jag får dålig performance på min hud av de flesta av deras dofter.

Men varför? Tycker typ varje hus har ett par max en handfull bra dofter. Verkar dumt att undvika alla bra dofter av principskäl.
Men om vi leker med tanken:

• Diors premium-linje är ju väldigt allsidig, deras "homme linje" är ju ett väldigt bra komplement
  • Chanel (vanliga plus premium) - samma som ovan men lite annan stil
  • Hermés - bra bredd och kvalitet.
  • Roja (Rätt allsidig uppställning från tyngsta möjligt, till fräscha sommardofter)
  • Guerlain (Allt innan 1987 när LVMH tog en ägarpost och bestämde sig för att köra på Givaudan/IFF istället för inhouse)

Typ så.

Frederic Malle för mig.

Många bra dofter. Finns dofter som är både "moderna" och mer "klassiska", dofter som flörtar med det förflutna med en modern touch. Och de har dofter för alla årstider.

Sen gillar jag också vad dem står för, hela den här grejen med skaparnas namn på flaskorna, osv.

Otänkbart koncept men hade iaf kortlistat Roja och Rogue Perfumery.

Är Renaissance lätt att gilla? Vågar man blindköpa? 😅

Läst något om att citrusen inte är så upplyftande, lite bitter och "dammig?" 😂

Sen finns ju Xerjoff Nio, som jag inte heller testat 🤔
Jag bär faktiskt just Renaissance idag. Jag gillar den. Men absolut, där finns lite bitterhet. Men att gå så långt som att dra till med "dammig" är en överdrift. Jag får citrus, bitter citrus och lite utfyllnad av diverse noter. Får 4 av 5 solar från mig. Jag kan skicka ett sample till dig om du vill. Pm:a din adress så kommer det i lådan.

Har funderat på det många gånger men insett rätt snabbt att det finns för mycket begränsningar i det upplägget. Men om jag skulle gå åt det hållet iaf så hade det nog varit en rent ekonomisk aspekt som styr. T.ex. att jag byter hela parfymbeståndet mot några PdV eller FdB som gör att pengarna inte räcker till ngt annat :)
Sannolikheten att det händer är låg då jag har alldeles för spretig smak.

Hittade ett sample på Azzarro Wanted i min tomma lgh efter att flyttfirman fraktat bort bohaget. Tog en liiiten spray på ena handryggen och fy fan, jag har inte känt på maken till ambrox överladdning sedan ATH Neon alternativt PdM Percival, jag måste vara överkänslig mot just ambroxan/”amberwood”…

Hittade ett sample på Azzarro Wanted i min tomma lgh efter att flyttfirman fraktat bort bohaget. Tog en liiiten spray på ena handryggen och fy fan, jag har inte känt på maken till ambrox överladdning sedan ATH Neon alternativt PdM Percival, jag måste vara överkänslig mot just ambroxan/”amberwood”…

U and me both!
Men nu ska du få höra det sjukaste. Fick ett sample av denna:

Cetalox är ambroxan under ett annat märke. De kan tydligen dofta lite olika men bägge är syntetiska ambergris. (Och har exceptionellt lite gemensamt med den riktiga som jag inte kan använda av etiska skäl).

Hursomhelst så testade jag motvilligt för att jag ändå ville se hur jag reagerar i ”ren” form.

Förväntade mig att skiten skulle få mina tarmar att vända sig ut och in och till sist kaskad-vomera ut allt innehåll. För det är typ så jag reagerar på ambrox-bomber nu för tiden.

Men icke. Den doftar lite skumt åt ambergrishållet men inte alls farligt. Mer träigt och dovt. Långt från hur jag upplever tex Percival. Ska jag beskriva det med ett ord så är det ”rent”. Typ som nytvättade kläder minus de själva dofterna (alltså det rena, inte typ neroli eller pelargon eller vafan de doftar utöver rent).

Jag var och är rätt ställd. Jag vet att det finns olika tillverkare av skiten och att dosen är en fråga. Men cetalox/ambrox i ren etanol är inte vidrigt.

Då kom ett litet paket från Boutique Ideal idag. Att de spritsar på med samples var ingen överdrift. Trevligt!
IMG_20220420_152320.jpg
IMG_20220420_152829.jpg

Denna var riktigt bra, tycker jag. Är bara i öppningen/mitten nånstans men än så länge är det en klar 5:a! Jävla fin mandarin! Kul! Blir spännande att prova de övriga i Italica-serien som de skickade med...
Hur känns den jämfört med Tom Ford MdA? Bättre hållbarhet? :)

Det är så skumt det där. Kan vara vissa kombinationer eller mängden? Jag är likadan med flera ambroxanbomber.

Men en som innehåller ambroxan är ju även Profondo, men den är bland de trevligaste blåa akvatiska dofterna och den klarar jag lätt. Minns att du pallar den bra också.

Medans sauvage, prada carbon, percival, bleu de chanel edt och andra moderna freshies med ambroxan är riktigt jobbiga för mig. Det känns som de brassar på för hårt?

Själv hade jag utan tvekan valt Dior som enda parfymhus. Så länge dom har Homme serien kvar så valet lätt.
Dior Homme Parfum is to die for och resten är asgrymma också.
Sen finns det massa godingar bland Privé serien

På andra plats måste jag säga PdM.
Finns en anledning varför jag har skaffat allihopa (förutom den senaste Harrods Haltane, som jag inte lyckats få tag på ännu).

Själv hade jag utan tvekan valt Dior som enda parfymhus. Så länge dom har Homme serien kvar så valet lätt.
Dior Homme Parfum is to die for och resten är asgrymma också.
Sen finns det massa godingar bland Privé serien

På andra plats måste jag säga PdM.
Finns en anledning varför jag har skaffat allihopa (förutom den senaste Harrods Haltane, som jag inte lyckats få tag på ännu).
Apropå Dior Homme - något från den serien som är lämplig för vår/sommar? Har en del från Dior Privée i samlingen, men inget från Homme-serien. :)

Apropå Dior Homme - något från den serien som är lämplig för vår/sommar? Har en del från Dior Privée i samlingen, men inget från Homme-serien. :)
Absolut, både sport och Cologne är fina. Men de har gjort en ny version (igen) av Sport så vågar inte riktigt svara på hur den nya doftar. Cologne har lite mer att önska i form av prestanda. Unpopular opinion - Sen tycker jag att nya Dior Homme 2020 är en jäkligt bra doft för de flesta tillfällen och årstider, enkelt dumb reach.

Absolut, både sport och Cologne är fina. Men de har gjort en ny version (igen) av Sport så vågar inte riktigt svara på hur den nya doftar. Cologne har lite mer att önska i form av prestanda. Unpopular opinion - Sen tycker jag att nya Dior Homme 2020 är en jäkligt bra doft för de flesta tillfällen och årstider, enkelt dumb reach.
Just Dior 2020 är nog bästa designersläppet 2020. Det hatas alltid på förändring, fast grejerna egentligen är bra för vad de är.

Jag köpte en dekant från SL. Tänkte meh… Sen växte den. Köpte en flaska. Använder nu väldigt ofta och den är en perfekt dumb reach som du säger. Elegant och enkel. Håller helt ok också. 👍

Tillbaka
Topp