• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Har du fått ditt levererat? Jag skickade tillbaka min flaska idag och ska skicka över spårningsnumret på måndag så dem kan skicka en 125 ml istället
Yes hämtade ut min häromdagen utan att ens reflektera över storleken. Kört samplen igår å idag å gillar den så jag vill behålla å därmed räknar jag med att jag får göra som du. Mejlade de precis.

Yes hämtade ut min häromdagen utan att ens reflektera över storleken. Kört samplen igår å idag å gillar den så jag vill behålla å därmed räknar jag med att jag får göra som du. Mejlade de precis.
Bra, hoppas dem håller det dem lovat haha hatar att behöva vänta...särskilt nu när man skickat tillbaka varan med. Med det är ju ett seriöst bolag vad jag vet. Man fick ingen kopia på chattkonversationen...

Tur du dubbelkollade, tänk om du aldrig märkt det haha

Ikväll kör jag en grym cheapie :D

https://www.fragrantica.com/perfume/Moschino/Uomo--730.html
20200605_222258.jpg

Syftar inte amber på ambra = kaskelotspya (ish)?
Det är lätt att blanda ihop detta eftersom man i engelskan lite slarvigt använder amber i både fallen (ambra heter egentligen ambergris eller grey amber).
Ambran har i de flesta fall ersatts av den syntetiska motsvarigheten ambroxan idag, eftersom det är så pass dyrt att köpa.
Går man som jag igång på dofthus som främst använder naturliga råvaror kan man fortfarande hitta äkta ambra dock.

För övrigt har amber ingenting med bärnsten (som inte har någon doft) något att göra egentligen, utan är ett doftackord skapat av vanilj, benzoin och labdanum (som är hartser).

Det är lätt att blanda ihop detta eftersom man i engelskan lite slarvigt använder amber i både fallen (ambra heter egentligen ambergris eller grey amber).
Ambran har i de flesta fall ersatts av den syntetiska motsvarigheten ambroxan idag, eftersom det är så pass dyrt att köpa.
Går man som jag igång på dofthus som främst använder naturliga råvaror kan man fortfarande hitta äkta ambra dock.

För övrigt har amber ingenting med bärnsten (som inte har någon doft) något att göra egentligen, utan är ett doftackord skapat av vanilj, benzoin och labdanum (som är hartser).

Tack för en kanon-post!
Hur skiljer sig den ”äkta” ambran från den syntetiska doftmässigt?

Doftar av Le Labo Santal 33 idag. Känns som att vissa inte ger den en chans nu för att den varit ”för poppis” under en period. Varje gång jag bär den förstår jag dock varför den är så populär. Varma rökiga toner av sandelträ och ceder. Något lite kryddigt som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Som en basslinga finns en läderton också där, utan att vara påträngande. Och slutligen lite viol och floralt. Så mjukt och behagligt komponerad. Så avslappnat ”modernt” maskulint. Riktigt, riktigt bra.

Doftar av Le Labo Santal 33 idag. Känns som att vissa inte ger den en chans nu för att den varit ”för poppis” under en period. Varje gång jag bär den förstår jag dock varför den är så populär. Varma rökiga toner av sandelträ och ceder. Något lite kryddigt som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Som en basslinga finns en läderton också där, utan att vara påträngande. Och slutligen lite viol och floralt. Så mjukt och behagligt komponerad. Så avslappnat ”modernt” maskulint. Riktigt, riktigt bra.
Gillar den också och har bestämt mig för att blir det inte Layton så blir det den.

Tror jag.

Kanske..

Gym, dusch å ska strax iväg å försöka fixa mat till ikväll så när jag gör mig iordning ser jag denna...
IMG_20200606_135059.jpg

Inte använt den på säkert 5 år så jag drog på den :D
Ska bli intressant att se hur länge den håller i sig

Gillar den också och har bestämt mig för att blir det inte Layton så blir det den.

Tror jag.

Kanske..

Layton ser jag som mer allround än santal. Men det det sagt ; Jag köpte min santal 2014 och den flaskan har jag fortfarande innehåll i. Den kommer nog alltid finnas i min samling. En riktig modern klassiker. Blir alltid glad när jag drar på den.

Fråga till er som verkar vara otroligt vassa på detta med parfymer: jag har läst lite tips om var man bäst ska spraya parfymen på kroppen. Dock har man ju alltid drydown och mixen med den egna kroppsdoften att ta hänsyn till så min fråga är - kör ni någon av era parfymer på tex skjortan eller annat plagg? Hur beter sig parfymen då? Mer av öppningen samt längre performance?

Fråga till er som verkar vara otroligt vassa på detta med parfymer: jag har läst lite tips om var man bäst ska spraya parfymen på kroppen. Dock har man ju alltid drydown och mixen med den egna kroppsdoften att ta hänsyn till så min fråga är - kör ni någon av era parfymer på tex skjortan eller annat plagg? Hur beter sig parfymen då? Mer av öppningen samt längre performance?
Finns nog många olika skolor, men enligt mig ska den bara sprayas på huden och man ska t.ex. absolut inte spraya på en handled och gnugga mot den andra. Sen ska man gärna låta den torka på huden ett par minuter innan man drar på sig kläder ovanpå.

Men vet att en del tycker man kan spraya på kläder och det kan man väl om man vill men man riskerar att förstöra kläderna när man gör det. Man får oftast längre performance på kläderna man oxå mindre utveckling på doften.

Finns nog många olika skolor, men enligt mig ska den bara sprayas på huden och man ska t.ex. absolut inte spraya på en handled och gnugga mot den andra. Sen ska man gärna låta den torka på huden ett par minuter innan man drar på sig kläder ovanpå.

Men vet att en del tycker man kan spraya på kläder och det kan man väl om man vill men man riskerar att förstöra kläderna när man gör det. Man får oftast längre performance på kläderna man oxå mindre utveckling på doften.
Har själv alltid jobbat enligt första delen av ditt svar men börjat fundera på vad som skulle ske om man körde på kläderna. Tex med en parfym där öppningen är kanon men utvecklingen är trist.

Nu har jag testat tre dofter från initio:
Oud for greatness
Blessed Baraka
Rehab

Coolt hus, hype:at i fragkretsar. Men lever upp till hypen vill jag påstå.

Blessed baraka är en ren bärnstens-bomb för mig. Jag gillar förvisso bärnsten (amber) men detta blev nästan overload för mig.

Oud for greatness är en otroligt ball doft som (för mig) luktar närapå identiskt med Terre d hermes vid drydown. Öppningarna skiljer sig dock. Monster-performance! Mycket bra!

Rehab är en riktig kryddbomb IMO. Öppnar rejält kryddigt och smälter samman till en otroligt fin doft eftersom. Även denna riktig like från mig!

Blir nog fler tester från detta hus. Har ni tips så shoot!

Kul att höra om OfG och intrycken. Jag fick hem en dekant i går och är inte lika övertygad än. Ska dock sniffa vidare.

Jag är nyfrälst när det gäller den - som sagt, bär också med mig det där att den inte är tillräckligt ’cool’ längre men för mig lutar det åt ett flaskköp.

Tack för en kanon-post!
Hur skiljer sig den ”äkta” ambran från den syntetiska doftmässigt?
Tack för berömmet. :)

Nu kan riktig ambra dofta på rätt många olika sätt, beroende på hur länge den flutit runt till sjös. Har den legat länge doftar den ganska lent och söt.
Den kan annars dofta salt, myskigt, animaliskt, läderartat och även fekalt. Det sistnämnda är inte så förvånade egentligen, med tanke på att ambra är avföring (och inte spyor som många felaktigt påstår) från kaskelotvalen.

Ambroxan kan även det dofta på lite olika sätt, beroende hur den används i kombination med andra syntetiska material. I de flesta fall doftar den ganska rent och fräscht i jämförelse med riktig ambra, men kan även den dofta mer salt och mysk.
Dior Sauvage är en doft som innehåller väldigt mycket ambroxan och kan ge en känslan av hur materialet kan användas och dofta.

Tack för berömmet. :)

Nu kan riktig ambra dofta på rätt många olika sätt, beroende på hur länge den flutit runt till sjös. Har den legat länge doftar den ganska lent och söt.
Den kan annars dofta salt, myskigt, animaliskt, läderartat och även fekalt. Det sistnämnda är inte så förvånade egentligen, med tanke på att ambra är avföring (och inte spyor som många felaktigt påstår) från kaskelotvalen.

Ambroxan kan även det dofta på lite olika sätt, beroende hur den används i kombination med andra syntetiska material. I de flesta fall doftar den ganska rent och fräscht i jämförelse med riktig ambra, men kan även den dofta mer salt och mysk.
Dior Sauvage är en doft som innehåller väldigt mycket ambroxan och kan ge en känslan av hur materialet kan användas och dofta.

Nemas, älskar att lära mig nytt! :)

• Like
Reactions: Nic
Jag har kört Amouage ’Reflection Man’ på prov för första gången idag - jag gillar! Känns som ty jag precis kommit ur duschen under några timmar nu. Gick så långt att jag började fundera på en flaska.

Sambon tycker dock att ’jag luktar som en farmor’. Och jag har läst liknande reviewer av den.

Är det någon som har några andra tips på dofter i samma kategori? Rena, vita dofter med relativt lång hållbarhet som kan vara värda att köpa.

Inget jag tyvärr. Det var här på forumet som jag såg att han nu börjat frakta utanför GB.

Tror aldrig jag varit med om någon så ”kontroversiell” skapare. Folk tycks antingen hata eller älska honom men jag förstår inte vad som är kontroversiellt med honom?

ska få några dekanter nästa v. via Facebook-gruppen

• Like
Reactions: bvb
Tror aldrig jag varit med om någon så ”kontroversiell” skapare. Folk tycks antingen hata eller älska honom men jag förstår inte vad som är kontroversiellt med honom?

ska få några dekanter nästa v. via Facebook-gruppen
Har sett ngra sköna klipp med honom på Youtube, riktigt intressant snubbe... Gör att man vill prova ngra av hans dofter, men inte kommit dit än.

Edit: detta klipp tex, jävla kul.

Tillbaka
Topp