• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Haha, verkar att det är 50/50? Några fler som har en åsikt? ;)

Vad är frågan? Mellan alla PC och Oceania eller bara de två?

Av de ”billigare” Roja så är mina favoriter:

1. Midsummer dream
2. Enigma PC
3. Danger PC
4. Oceania
5. Elysium PC
6. Scandal PC

Jag har inte testat Vetiver PC endast parfum. Parfum e grym! Jag har inte heller testat London (som e insamma serie som Oceania och Midsummer).

Oceania tog några försök för mig. Initialt såg jag den som intetsägande och tråkig. Nu ser jag ändå den som en riktigt fin sommardoft. Men(!) jag gillar å andra sidan både bleu lazuli, bleau tuquoise (Armani Privé) och Eden Roc (Dior).

Då YSL Bleu Électrique nog var den parfymen som fick mest användning under vintern så måste jag fråga ifall ni rekommenderar något från dem inför varmare tider? :)

Då YSL Bleu Électrique nog var den parfymen som fick mest användning under vintern så måste jag fråga ifall ni rekommenderar något från dem inför varmare tider? :)
Jag vill inte kapa tråden, men nästan, vad betyder det när dofterna har ’bleu’ i sig. Är de aquatiska eller syftar det på ”feeling blue” eller är det nåt annat- slump?

Frågade "Illum" i CPH lite ang. Dior och Chanel...

Dior - "Feve Delicious" 40ml har vi og den koster 825dkk
Dior - "Mitzah" informerede Dior kun er online, da den er udgået i butikker.
Chanel - "Cuir de Russie" er tilgængelig i 200ml til 2680dkk;
75ml koster 1500dkk ca men en er udsolgt i den str.

Synd på Mitzah och storleken på Cuir. Visste inte ens man kunde köpa Diors Privée online?! Var då liksom?

Vad är frågan? Mellan alla PC och Oceania eller bara de två?

Av de ”billigare” Roja så är mina favoriter:

1. Midsummer dream
2. Enigma PC
3. Danger PC
4. Oceania
5. Elysium PC
6. Scandal PC

Jag har inte testat Vetiver PC endast parfum. Parfum e grym! Jag har inte heller testat London (som e insamma serie som Oceania och Midsummer).

Oceania tog några försök för mig. Initialt såg jag den som intetsägande och tråkig. Nu ser jag ändå den som en riktigt fin sommardoft. Men(!) jag gillar å andra sidan både bleu lazuli, bleau tuquoise (Armani Privé) och Eden Roc (Dior).
Elysium så långt ner alltså? De andra brister i performance för mig. Jag upplevde de båda vetiver som mest lika varandra mellan de olika.

Elysium så långt ner alltså? De andra brister i performance för mig. Jag upplevde de båda vetiver som mest lika varandra mellan de olika.

Elysium upplevde jag, rätt eller fel, som rätt stor skillnad mellan parfum och PC. (Med parfum som avsevärt mkt bättre). Men såhär, midsummer dream är en av mina favoriter, säkerligen iaf topp 15 (PdV 25 kanske tom topp 10). Enigma likaså och jag tycker PC är riktigt riktigt bra. Danger är topp 10 för mig (parfum) och PC är inte dålig, dock lite för mkt toppnoter.

Så det är inte att elysium är dålig, snarare att alla är väldigt bra. Om än väldigt högt prissatta.

Kvällsdoften. Egentligen även FMD men den släpper ju aldrig så det blir kvällsdoften också. Vet inte riktigt vad jag tycker…
D9DCAA2C-5BE0-4285-87D3-FF5E49CBBA0F.jpeg

Elysium upplevde jag, rätt eller fel, som rätt stor skillnad mellan parfum och PC. (Med parfum som avsevärt mkt bättre). Men såhär, midsummer dream är en av mina favoriter, säkerligen iaf topp 15 (PdV 25 kanske tom topp 10). Enigma likaså och jag tycker PC är riktigt riktigt bra. Danger är topp 10 för mig (parfum) och PC är inte dålig, dock lite för mkt toppnoter.

Så det är inte att elysium är dålig, snarare att alla är väldigt bra. Om än väldigt högt prissatta.
Apropå Enigma, fick precis leverans.
7E75B46C-0464-47C4-B541-ED6A5BC0AD2F.jpeg

Helt klart intressant. Man måste vänja sig lite vid massiva rosor och oud. Som den luktar nu efter 8 timmar så är det extremt trevligt och det känns som rosorna lugnat sig lite och varm vanilj med oud och kanske annat trä tagit över.

När jag sprayade imorse och direkt drog en sniff så började jag hosta och kände som jag tagit någon överdos av något giftigt. Lärdom: inte dra stort lukt på sekunden. Rena blomthinner. :)

Frågade "Illum" i CPH lite ang. Dior och Chanel...

Dior - "Feve Delicious" 40ml har vi og den koster 825dkk
Dior - "Mitzah" informerede Dior kun er online, da den er udgået i butikker.
Chanel - "Cuir de Russie" er tilgængelig i 200ml til 2680dkk;
75ml koster 1500dkk ca men en er udsolgt i den str.

Synd på Mitzah och storleken på Cuir. Visste inte ens man kunde köpa Diors Privée online?! Var då liksom?
Mitzah är väl 'Paris only'?
Ta kontakt med @Clark Wayne om du verkligen behöver få tag på Mitzah 😏

Helt klart intressant. Man måste vänja sig lite vid massiva rosor och oud. Som den luktar nu efter 8 timmar så är det extremt trevligt och det känns som rosorna lugnat sig lite och varm vanilj med oud och kanske annat trä tagit över.

När jag sprayade imorse och direkt drog en sniff så började jag hosta och kände som jag tagit någon överdos av något giftigt. Lärdom: inte dra stort lukt på sekunden. Rena blomthinner. :)
Japp! Den öppnar väldigt stickigt i rosen men drydownen är väldigt fin!

Ni får inkomma med era rekommendationer. ;)
YSL-klassiker... YSL-hype... Har några vintage också men fokuserar på de som faktiskt går att köpa idag, och som faktiskt är riktigt bra oavsett vad vissa säger eller minns från de tidigare formuleringarna eller sina mogna gamla vintageflaskor som byggt karaktär i massor av år.

L'Homme EDT "den vanliga". Borderline-freshie. Krävs många spray men fantastisk doft som alltid funkar 24/7/365.

Jazz. Nyrelease. Klassisk herrdoft. 24/7/365. Lite barbershop. Min första riktiga parfym, men då hade den en legoliknande skumt vinklad flaska i svartvit plast.

M7. Nyrelease. Brukar räknas som den bästa designer-ouden av vissa. Från tiden när Tom Ford var creative director på YSL. Riktigt bra nyrelease men inte identisk med den från TF-tiden. Passar bäst i kyligt väder.

Tuxedo. Modern amber/patchouli kryddig borderline-freshie enligt mig. Vinterdoft för andra, men det fattar jag inte. Vinter i Casablanca kanske. 24/7/365. Bäst för mig just nu av naturliga skäl. Försök få tag i en smidigt till list, muuhahahahaha.

IMG_2603.jpeg

Senast ändrad:
Dagens mest skrämmande siffra; enligt Luca Turin står ingredienserna i en parfym för i snitt 3% av kostnaden (2006). Resten är produktion, förpackning, marknadsföring, logistik och marginaler. Bland annat därför han retar sig på lyx-dofter skriver han.*

*Källa: Secret of Scent, Luca turin 2006

Dagens mest skrämmande siffra; enligt Luca Turin står ingredienserna i en parfym för i snitt 3% av kostnaden (2006). Resten är produktion, förpackning, marknadsföring, logistik och marginaler. Bland annat därför han retar sig på lyx-dofter skriver han.*

Fast att bara räkna på materialkostnad för själva produkten är väl ganska speciellt?

Hur är det för klockor?

Vad kostar 50 gram metall liksom?

Fast att bara räkna på materialkostnad för själva produkten är väl ganska speciellt?

Hur är det för klockor?

Vad kostar 50 gram metall liksom?

Touché!
Jag ska fota eller citera hela meningen. Han lägger ut lite mer kring hans tankar i samma avsnitt. Det handlar lika mycket om att han tycker att resultatet inte är bättre. Snarare ofta kopierat, innovationslöst, vulgärt och inte sällan en röra av dyra ingredienser.

Är inte förvånad, skulle ha gissat att ingredienserna är runt 5-10% av kostnaderna.
På tal om marginaler. Jag kommer ihåg ett möte med en Brittisk multimiljonär som hade tjänat pengar på dyrt smink och liknande.
Han så något jag aldrig glömmer. "The luxury segment is the only segment with luxury margins".
Det ligger något i det, oavsett om det är en Ferrari eller Roja parfym, köper man lyx betalar man för en lyx marginal
på produkten. Därför har alla i lyxsegmentet stora marginaler och behöver inte sälja stora kvantiteter.
Jämför detta med tex vitvaror och viss elektronik som har en vinstmarginal på cirka 3-12%.
Louis Vuitton vinstmarginal 1800%.

Är inte förvånad, skulle ha gissat att ingredienserna är runt 5-10% av kostnaderna.
På tal om marginaler. Jag kommer ihåg ett möte med en Brittisk multimiljonär som hade tjänat pengar på dyrt smink och liknande.
Han så något jag aldrig glömmer. "The luxury segment is the only segment with luxury margins".
Det ligger något i det, oavsett om det är en Ferrari eller Roja parfym, köper man lyx betalar man för en lyx marginal
på produkten. Därför har alla i lyxsegmentet stora marginaler och behöver inte sälja stora kvantiteter.
Jämför detta med tex vitvaror och viss elektronik som har en vinstmarginal på cirka 3-12%.
Louis Vuitton vinstmarginal 1800%.

Jo så är det, hörde från nån pensionerad AD (detta skas nog tas med en stor portion salt) att en submariner (detta var nog 7-8 år sen) kostade 500€ att producera och få i butik, tutti completti inklusive kostnader för marknadsföring. All försäljning över det är ren vinst till Rolex.

Men jag köper att bolag med extremt starka varumärken också kan ha extremt bra priser. Sett en hel del såna studier genom åren.

Jag jobbade mycket i Viet Nam (de stavar det så, så jag stavar det så) ett år och fick viss insyn in tillverkning. Kostnaden för att ta fram ett par Nike-skor (som delvis tillverkas där) är minimal. Vi snackar låga tvåsiffriga belopp per sko i snitt. Sen har du såklart logistik, marknadsföring och massa annat men varumärket är en gigantisk faktor till varför de kan ta ut såna belopp för dem.

Så i sak är det inte märkligt att många märken kan ta hutlöst betalt. Känns snarare som parfym är en oerhört konservativ bransch där Roja et al är disruptors. De har stört hela branschen mer eller mindre.

Så i sak är det inte märkligt att många märken kan ta hutlöst betalt. Känns snarare som parfym är en oerhört konservativ bransch där Roja et al är disruptors. De har stört hela branschen mer eller mindre.
Det får mig att föreställa mig att marknadsföringsavdelningarna runt om på premiummärkenas "finlinjer" skriker efter prishöjningar. Alltså typ Chanel's Exclusifs - 75ml för 2140kr, som ett exempel. Alldeles för billigt. Jämför med Roja, FdB osv, som tar marknadsandelar. "Inte ska väl Roja komma här och tro att de är nåt? Vi har pumpat ut parfymer i mer än hundra år, och detta är top of the line"...

(Råkade visst beställa just en Chanel 75ml idag, "Cuir de Russie") 😁

Tillbaka
Topp