• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Nu är min Royal Mayfair på väg. Blir en mycket spännande ”blind date” senare i veckan. En snabb scanning bland youtubers ger vid handen från top 5 till sista plats😊.

Det får mig att föreställa mig att marknadsföringsavdelningarna runt om på premiummärkenas "finlinjer" skriker efter prishöjningar. Alltså typ Chanel's Exclusifs - 75ml för 2140kr, som ett exempel. Alldeles för billigt. Jämför med Roja, FdB osv, som tar marknadsandelar. "Inte ska väl Roja komma här och tro att de är nåt? Vi har pumpat ut parfymer i mer än hundra år, och detta är top of the line"...

(Råkade visst beställa just en Chanel 75ml idag, "Cuir de Russie") 😁

Cuir de Russie är otroligt fin och helt klart på min radar!

Tror du har helt rätt. Blir svårt för Chanel att hävda att någon har oskäligt dyra priser eller nåt sånt. Och affordable luxury är inte deras grej så du kan nog förvänta dig prishöjningar i sinom tid. 🙃

Det får mig att föreställa mig att marknadsföringsavdelningarna runt om på premiummärkenas "finlinjer" skriker efter prishöjningar. Alltså typ Chanel's Exclusifs - 75ml för 2140kr, som ett exempel. Alldeles för billigt. Jämför med Roja, FdB osv, som tar marknadsandelar. "Inte ska väl Roja komma här och tro att de är nåt? Vi har pumpat ut parfymer i mer än hundra år, och detta är top of the line"...

(Råkade visst beställa just en Chanel 75ml idag, "Cuir de Russie") 😁
Har alltid varit nyfiken på Cuir de Russie, men känns som att jag inte vet när/var jag skulle bära den. Har en dekant på den, men den har av någon anledning blivit ”dålig”…

Dagens doft: En potent jäkel som jag av någon anledning känner mig lite obekväm när jag bär haha 🤔kan vara för att den är beastmode....eller att det är lädernoter

Med det sagt är den riktigt jävla bra! 😃

Hallon och läder; Widian London
20220503_080906.jpg

Senast ändrad:
Har alltid varit nyfiken på Cuir de Russie, men känns som att jag inte vet när/var jag skulle bära den. Har en dekant på den, men den har av någon anledning blivit ”dålig”…
Ser själv fram emot leveransen med spänning. Har tidigare bara luktat på den i en sådan där "plastkub" som ligger framme i Chanels parfymbutiker, så att inte pöbeln ska spraya slut på deras exklusiva droppar. Så det var inte ens en ordentlig sniff. Men minns ändå att jag stannade upp och tänkte för mig själv: "Jo. Jo, fan. Denna har nåt!".

Dagens doft: En potent jäkel som jag av någon anledning känner mig lite obekväm när jag bär haha 🤔kan vara för att den är beastmode....eller att det är lädernoter

Med det sagt är den riktigt jävla bra! 😃

Hallon och läder; Widian London
Den är ett praktexempel på hur en bra parfym ska bete sig! 5/5 solstrålar.

Ser själv fram emot leveransen med spänning. Har tidigare bara luktat på den i en sådan där "plastkub" som ligger framme i Chanels parfymbutiker, så att inte pöbeln ska spraya slut på deras exklusiva droppar. Så det var inte ens en ordentlig sniff. Men minns ändå att jag stannade upp och tänkte för mig själv: "Jo. Jo, fan. Denna har nåt!".

Den är ett praktexempel på hur en bra parfym ska bete sig! 5/5 solstrålar.
Vafalls, får man inte längre testspreja hos Chanel? Har själv fått göra det (talar då om Les Exclusifs) både i deras egen butik samt på Åhléns. Var dock ett tag sedan jag besökte dem.

Återkom gärna om vad du tycker om doften! :)

Är det någon här som testat Oud Violet Intense? Hört en del bra av den, och med tanke på rabatten nu så ser den ju onekligen mer intressant ut...

Vafalls, får man inte längre testspreja hos Chanel? Har själv fått göra det (talar då om Les Exclusifs) både i deras egen butik samt på Åhléns. Var dock ett tag sedan jag besökte dem.

Återkom gärna om vad du tycker om doften! :)
Jo, man kunde spraya också. Respektive flaska stod bakom respektive doftkub. Men då anföll personalen en och hänvisade till doftkuberna. Antar att det hela handlar om antalet kunder för tillfället samt deras aktuella humör. I Malmö är de nog trötta på "pöbeln" som vill lukta Chanel men som sällan avser köpa en. Återkommer när den landar!

Då kom denna fram idag, från @JensBP (tackar för "bonusströsslet"!), äntligen!
My precious! 😈
IMG_20220503_110321.jpg

Jo, man kunde spraya också. Respektive flaska stod bakom respektive doftkub. Men då anföll personalen en och hänvisade till doftkuberna. Antar att det hela handlar om antalet kunder för tillfället samt deras aktuella humör. I Malmö är de nog trötta på "pöbeln" som vill lukta Chanel men som sällan avser köpa en. Återkommer när den landar!

Då kom denna fram idag, från @JensBP (tackar för "bonusströsslet"!), äntligen!
My precious! 😈
IMG_20220503_110321.jpg

Haha, har sett folk dra på sig parfymer på Åhléns, men aldrig vid de ”finare” diskarna. 😂

Blev så nyfiken på Tuxedo efter all snack. Blev en dekant på den också, som bör anlända idag! 😃

Haha, har sett folk dra på sig parfymer på Åhléns, men aldrig vid de ”finare” diskarna. 😂

Blev så nyfiken på Tuxedo efter all snack. Blev en dekant på den också, som bör anlända idag! 😃
Sen när du är fast i Tuxedo's förbannelse, så kan du bara återläsa de senaste sidorna här på KS där jag och @JensBP nästintill kapat hela tråden, innan du frågar "var köper man den bäst?". :hilarious:

Jag har nyligen börjat bli aktiv på nytt på parfymfronten. Var frånvarande ett tag. 😅 Berätta mer!

Funderar lite blå Oud Bleu. Ej testat Oud Vert, som också ska vara lämplig för varmare väder.
Oud vert intense är väldigt lämpad för varmare väder, i alla fall upplever jag den så på min hud. För mig är den grön och fräsch, har dock hört andra som uppfattar kardemumman i den mer än vad jag gör.

Var hittar man en dekant på Tuxedo? Finns det någon hemlig affär med Tuxedo jag missat, som inte ligger i Dubai eller vägrar skicka till Sverige? Det har iof sålts rätt många miniflaskor på tradera men inte sett det på flera månader nu. :)

Sen när du är fast i Tuxedo's förbannelse, så kan du bara återläsa de senaste sidorna här på KS där jag och @JensBP nästintill kapat hela tråden, innan du frågar "var köper man den bäst?". :hilarious:
Vad tycker du? Inbillar man sig bara att den är bättre än Moustache EDP för att den är dyr och svår att hitta, eller är den verkligen bättre? Jag har testat H2H på olika armar och tycker Tuxedo är mer smooth och lyxig, mer "nisch" än Moustache. Men man vet ju aldrig riktigt om man inbillar sig eller ej... :)

• Like
Reactions: S.L
Vad tycker du? Inbillar man sig bara att den är bättre än Moustache EDP för att den är dyr och svår att hitta, eller är den verkligen bättre? Jag har testat H2H på olika armar och tycker Tuxedo är mer smooth och lyxig, mer "nisch" än Moustache. Men man vet ju aldrig riktigt om man inbillar sig eller ej... :)
Jag vet faktiskt inte än. Jag njuter av Oud Vert idag (helt perfekt till varmare väder @bvb, +1 på den!).

Men ikväll ska jag också prova Moustache EDP mot Tuxedo i en H2H "battle"! Men nu är man ju så djupt nere i gropen att det kommer vara svårt att hålla sig objektiv, minst sagt!

Vetenskap, detta inlägg kommer att uppdateras.

Presentation:
1.
Flaska. Tuxedo har den klassiska YSL-stilen som alla andra i serien. Minimalistisk. Även lik Y-flaskorna, och även La Collection trots att dessa är kuber. Greppvänlig magnetkork för lite extra lyxkänsla. Moustache är tung. På riktigt. Tung som en mindre hantel. De har inte snålat på mängden massivt glas här. Ser ut som en gammal whisky-karaff. En flaska man vill ha framme. Helt ok kork. Vinnare: Moustache EDP
2.
Kartong. YSL kör på minimaliska stilen i helt vitt med lite text. Struktur i pappret. Moustache är rolig och unik med sina vitsvarta diagonala ränder. Inte någon av dem känns speciellt exklusiv. Vinnare: Moustache EDP
3.
Sprayare. Båda är bra. Kommer rejält med båda och spridningen är bra. Vinnare: Oavgjort

Men det det som egentligen spelar roll är:

H2H doft, styrka och tid
Klockan är nu 11:50. Tre spray av Tuxedo på vänster arm. Tre spray av Moustache på höger dito.

11.53
Tuxedo är helt klart mer smooth och harmonisk i öppningen. Tuxedo går direkt i smooth-mode. Moustache är mer pepprig. Men skillnaden är inte enorm.
13.39
Nu luktar aningen mer olika. Tuxedo är mer blommig nu, och lite sötare kanske av vanilj. Söt och fräsch på samma på samma gång, nästan lite pudrig. Moustach är fortfarande lite mer pepprig, men är också svagare än Tuxedo nu. Båda har amber/ambergris och patchouli kvar i botten. Ingen har den där kemiska känslan av ambroxan. Jag inbillar mig att det är lättare att känna olika lukter i Tuxedo, mer djup.
16:40
Båda är nu rena skinscents. De luktar nu väldigt lika. Medans jag tyckte Tuxedo höll styrkan uppe aningen längre, så är nu Moshtache aningen starkare – för att vara skinscent. Jag måste oavsett trycka näsan mot armen för att känna båda. Tror jag. Eller så har jag gått nose blind. Båda kräver nu påfyllning av sprut för att andra än ens egna hudkvalster ska kunna känna lukten. Så testet avslutas härmed.
Slutsats
Liknande dofter till ≈ 90% med liknande prestanda. Aningen plus på prestandan till Tuxedo – skinscent borträknat. Tuxedo lite mer smooth och lyxig, lite "nichig" och naturligare med tydligare noter. Moustache EDP är för Tuxedo, vad Armaf Club de Nuit är för Creed Aventus. Klarar man sig med bara Moustache? Hell no. Måste man ha Tuxedo? Fuck yeah!
Update 17:00
Ångrar mig på skinscent-fronten. Nu tycker jag plötsligt Tuxedo luktar mer igen. Mer än Moustache. Jag kan konstatera att ingenting jag säger hädanefter kommer att stämma. Mitt luktsinne har sannolikt blivit konstigt efter allt luktande, och är inte längre att lita på. Båda är iallafall svaga för mig nu. Tuxedo vann. Basta. Dock är det faktiskt möjligt att de inte ens är skinscents nu, utan faktiskt luktar en hel del. Det kan vara min näsa som knappt kan känna lukterna längre. Skulle behövts en andra och tredje opåverkad näsa, men det finns inte tillgängligt nu. Whatever. Vinnare doft och performance: Tuxedo. :)

6F17E86B-ACFC-4C9E-9D6F-A4B9C1A59B79.jpeg

2EEE2388-8C5C-41B2-BD5D-B838FF3611D6.jpeg

Senast ändrad:
Köpte en Bleu de Chanel edt igår (2022 batch), upplever att den har riktigt dålig performance. Är detta bara jag? Eller är det fler som sitter med samma upplevelser?

Var hittar man en dekant på Tuxedo? Finns det någon hemlig affär med Tuxedo jag missat, som inte ligger i Dubai eller vägrar skicka till Sverige? Det har iof sålts rätt många miniflaskor på tradera men inte sett det på flera månader nu. :)
Allting finns att hitta i de olika FB-grupperna! 😃

Jag vet faktiskt inte än. Jag njuter av Oud Vert idag (helt perfekt till varmare väder @bvb, +1 på den!).

Men ikväll ska jag också prova Moustache EDP mot Tuxedo i en H2H "battle"! Men nu är man ju så djupt nere i gropen att det kommer vara svårt att hålla sig objektiv, minst sagt!
Fungerar Tuxedo nu när det börjar bli lite varmare ute? Känns inte riktigt som en sommardoft?

Nu vill jag höra mer om KS-rabatten på FdB! 😉

11.53
Tuxedo är helt klart mer smooth och harmonisk i öppningen. Tuxedo går direkt i smooth-mode. Moustache är mer pepprig. Men skillnaden är inte enorm.
13.39
Nu luktar aningen mer olika. Tuxedo är mer blommig nu, och lite sötare kanske av vanilj. Söt och fräsch på samma på samma gång, nästan lite pudrig. Moustach är fortfarande lite mer pepprig, men är också svagare än Tuxedo nu. Båda har amber/ambergris och patchouli kvar i botten. Ingen har den där kemiska känslan av ambroxan. Jag inbillar mig att det är lättare att känna olika lukter i Tuxedo, mer djup.
Har en på varje arm nu. Tuxedo öppnade pyttelite mörkare/smutsigare men den ändrade sig blixtsnabbt till en fylligare och rundare feeling. Mer djup i Tuxedo, som du säger, helt klart. Lättare att pinpointa noterna i Tuxedo. Får också en tydligare läder-not i Tuxedo, och den känns även mer potent i sin helhet. Luktar jag först på Tuxedo-armen, så känner jag inget på Moustache-armen när jag luktar på den direkt efteråt. Gör jag tvärtom så känner jag ändå Tuxedo-armen tydligt.

Det är min åsikt 5 minuter in i resan, men jag är ju såklart redan kär, och har ändrat min "signature scent" på fraggan till Tuxedo. Helt överlägsen, givetvis.

Tillbaka
Topp