• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Millésime Imperial är ännu en doft som står på inköpslistan. Jag är inte den som kollar in kloner (aldrig köpt en), men jag har läst om att Armafs MI-klon ska vara bättre än originalet? Tycker att MI håller riktigt dåligt.

Ps. Om någon splittar Xerjoff Kobe får ni gärna hojta till! :)

Millésime Imperial är ännu en doft som står på inköpslistan. Jag är inte den som kollar in kloner (aldrig köpt en), men jag har läst om att Armafs MI-klon ska vara bättre än originalet? Tycker att MI håller riktigt dåligt.

Ps. Om någon splittar Xerjoff Kobe får ni gärna hojta till! :)
Kör på Armaf, otroligt lik. MI är klappkass avseende hållbarhet.

Är det någon som sitter på Widian Delma och har möjlighet att splitta? Känns som en mysig doft men möjligen åt tanthållet varav jag känner att jag behöver testa den igen för ytterligare utvärdering. Om någon sitter på Nishane Hacivat och tröttnat så är jag troligen intresserad där också!

Haha, det är många dofter jag ”gillar”, men jag vill verkligen inte köpa en flaska av något som jag inte är bekväm vid att bära ute. 😃

Får testa på Elysium PC! Tror jag avvaktar med en flaska Oceania dock som minst till juni iaf, verkar som att det behöver bli lite varmare innan den kan blomstra helt.

Bär du Enigma PC till vardags, eller har du den mer vid speciella tillfällen? :)
Fullt förståeligt och visst finns det en stor skillnad på "gillar" och "flaskvärdig" :)

Tycker absolut du ska testa Elysium PC och Oceania är nog en doft som gör sig bäst i varmare temperaturer

Jag brukar absolut använda Enigma PC som en daily driver, tycker den funkar fint för det. Just fräschören i öppningen är riktigt trevlig och gör den lättburen i min mening. Men jag kan lika gärna sträcka mig efter Danger eller Scandal från Roja-lineupen beroende på humör.

Sedan har det också hänt att jag haft på mig Diaghilev till vardags också, men det kan jag tänka mig att många inte tycker skulle funka. Ska man ha den på kontoret får man nog sansa sig och stanna vid ett sprut. 😬

Ja det där är MI klonen. Höjer ett varningens finger för att den var extremt huvudvärksframkallande vilket min MI inte är.
Men det behöver ju inte vara så för andra.
De är helt klart väldigt lika doftmässigt även om jag håller MI högre, tycker den doftar mindre kemiskt. Men det kan lika gärna vara att mitt huvud spelar mig ett spratt av känslan kring att köra en Creed vs en Armaf.

Ja det där är MI klonen. Höjer ett varningens finger för att den var extremt huvudvärksframkallande vilket min MI inte är.
Men det behöver ju inte vara så för andra.
De är helt klart väldigt lika doftmässigt även om jag håller MI högre, tycker den doftar mindre kemiskt. Men det kan lika gärna vara att mitt huvud spelar mig ett spratt av känslan kring att köra en Creed vs en Armaf.
Haha, vill gärna h Creeden, men MI håller så dåligt, oavsett hur mycket man sprejar… 😅

Dagens:
Dammar av en annan sommardoft. Ibland glömmer man vilket krämigt och citrusfräscht mästerverk detta faktiskt är. 😍
293E1FE8-6546-438A-94EC-F604D90BE033.jpeg

Aoud är den enda som jag inte har testat ännu. Hur är den?
Riktigt, riktigt bra. Kanske inte lika spännande som sina bröder där du har den söta, syltiga, twisten på rosen i ena och den träiga, sensuellt muskiga twisten på rosen i den andra. Men den behöver inte vara spännande för den är så otroligt bra i sin enkelhet. En mörkare och mer kraftfull ros. Förut tyckte jag att öppningen var lite stickig och spretig på sitt kraftfulla vis men det tycker jag inte alls längre. Gillar du de andra kan du inte ogilla denna!

Senast ändrad:
  • Love
Reactions: bvb
Riktigt, riktigt bra. Kanske inte lika spännande som sina bröder där du har den söta, syltiga, twisten rosen på ena och den träiga, sensuellt muskiga twisten på rosen i den andra. Men den behöver inte vara spännande för den är så otroligt bra i sin enkelhet. En mörkare och mer kraftfull ros. Förut tyckte jag att öppningen var lite stickig och spretig på sitt kraftfulla vis men det tycker jag inte alls längre. Gillar du de andra kan du inte ogilla denna!
Amber Aoud upplever jag vara kraftfullare och precis som du säger söt, lite syltigare ros. Den fyller upp rummet på ett annat sätt än musk aoud.

Blev att testa några Roja-dofter på nytt idag. Tog med en vännina för att få en second opinion. Elysium Cologne satt riktigt dåligt på mig, försvann typ direkt. Midsummer Dream var ingen hit, inte Scandal heller. Favoriten enligt min väninna - Enigma Cologne. Hon tyckte inte alls den var ”gubbig”, utan tyckte att Scandal var den som gick åt det hållet. Tog en mindre sprej denna gång, vilket verkade räcka. Hon tyckte att Enigma Parfum var för kraftfull och kanske drog åt det lite mognare hållet. Oceania var också omtyckt. :)

Danger fanns ej att prova, så den är fortfarande på testlistan.

Vad tror ni? Känns som att just gubbstämpeln vilar kvar i mitt huvud efter allt jag läst på nätet. 😅 Tycker att Enigman (PE) känns helt rätt en grå dag som denna. Kanske får börja med en dekant…

Amber Aoud upplever jag vara kraftfullare och precis som du säger söt, lite syltigare ros. Den fyller upp rummet på ett annat sätt än musk aoud.
Jag har en dekant på Amber Aoud här hemma. Testade den igen igår. Är det bara jag som tycker att den är lite animalisk/”skitig”? Den brukar ju beskrivas som en rätt snäll oud, men det är något i den som får mig att tveka…

Jag har en dekant på Amber Aoud här hemma. Testade den igen igår. Är det bara jag som tycker att den är lite animalisk/”skitig”? Den brukar ju beskrivas som en rätt snäll oud, men det är något i den som får mig att tveka…
Jag har nästan inget med oud bland mina parfymer. Jag upplever den som väldigt oudig och därmed ”skitig”, fast inte på ett outhärdligt sätt alls. Oud är ju ”acquired taste”.

Riktigt, riktigt bra. Kanske inte lika spännande som sina bröder där du har den söta, syltiga, twisten på rosen i ena och den träiga, sensuellt muskiga twisten på rosen i den andra. Men den behöver inte vara spännande för den är så otroligt bra i sin enkelhet. En mörkare och mer kraftfull ros. Förut tyckte jag att öppningen var lite stickig och spretig på sitt kraftfulla vis men det tycker jag inte alls längre. Gillar du de andra kan du inte ogilla denna!

Öppningen i AOUD är ju det bästa med den 🥰😍

Blev att testa några Roja-dofter på nytt idag. Tog med en vännina för att få en second opinion. Elysium Cologne satt riktigt dåligt på mig, försvann typ direkt. Midsummer Dream var ingen hit, inte Scandal heller. Favoriten enligt min väninna - Enigma Cologne. Hon tyckte inte alls den var ”gubbig”, utan tyckte att Scandal var den som gick åt det hållet. Tog en mindre sprej denna gång, vilket verkade räcka. Hon tyckte att Enigma Parfum var för kraftfull och kanske drog åt det lite mognare hållet. Oceania var också omtyckt. :)

Danger fanns ej att prova, så den är fortfarande på testlistan.

Vad tror ni? Känns som att just gubbstämpeln vilar kvar i mitt huvud efter allt jag läst på nätet. 😅 Tycker att Enigman (PE) känns helt rätt en grå dag som denna. Kanske får börja med en dekant…

Haha, snyggt jobbat med att ändå testa dig igenom ett gäng dofter. 🙌 Tror rent generellt att det är rätt svårt att tvätta bort "gubbstämpeln" från Roja helt. Dofterna skapas ändå av Uncle här.😂

WMNR6XKD6FGEROQEA4H4F24BIM.jpg

Skämt åsido så har många dofter (iaf av de jag testat) en rätt mogen karaktär. Har vissa av dem en fräschör? Absolut! Går den att jämföra med exempelvis D&G LB? Nej!

Med det sagt så tror jag nog ändå att en förkärlek för lite tyngre grejer, och ibland rätt maskulina dofter, ett måste för att uppskatta majoriteten av utbudet.

Haha, snyggt jobbat med att ändå testa dig igenom ett gäng dofter. 🙌 Tror rent generellt att det är rätt svårt att tvätta bort "gubbstämpeln" från Roja helt. Dofterna skapas ändå av Uncle här.😂

WMNR6XKD6FGEROQEA4H4F24BIM.jpg

Skämt åsido så har många dofter (iaf av de jag testat) en rätt mogen karaktär. Har vissa av dem en fräschör? Absolut! Går den att jämföra med exempelvis D&G LB? Nej!

Med det sagt så tror jag nog ändå att en förkärlek för lite tyngre grejer, och ibland rätt maskulina dofter, ett måste för att uppskatta majoriteten av utbudet.
Absolut! Rojas dofter är ju allmänt åt det klassiska hållet, därav att jag vände mig till PE-serien. Träffade på mor samt syster min precis. Nu är provsprutet från Enigma PE inte lika stark, men de båda reagerade positivt. Inget om att den ska vara gubbig. Kanske får beställa hem en dekant och testa runt lite. Skulle ni dock reagera på ifall någon yngre skulle bära den? I know, jag tänker lite väl för mycket på vad omgivningen tycker om dofter… 😅

Tyvärr var inte testern på Oligarch i brevlådan. Har dock rätt så höga förväntningar, vilket också höjer risken för besvikelse…

Jag har nästan inget med oud bland mina parfymer. Jag upplever den som väldigt oudig och därmed ”skitig”, fast inte på ett outhärdligt sätt alls. Oud är ju ”acquired taste”.
Öppningen i AOUD är ju det bästa med den 🥰😍
Måste nog säga att bästa ouden från Roja är just Sweetie Aoud. :) Då är jag den typen som typen aldrig köper oud-dofter (Oud Wood räknar jag inte som en oud-doft).

Absolut! Rojas dofter är ju allmänt åt det klassiska hållet, därav att jag vände mig till PE-serien. Träffade på mor samt syster min precis. Nu är provsprutet från Enigma PE inte lika stark, men de båda reagerade positivt. Inget om att den ska vara gubbig. Kanske får beställa hem en dekant och testa runt lite. Skulle ni dock reagera på ifall någon yngre skulle bära den? I know, jag tänker lite väl för mycket på vad omgivningen tycker om dofter… 😅

Tyvärr var inte testern på Oligarch i brevlådan. Har dock rätt så höga förväntningar, vilket också höjer risken för besvikelse…

Måste nog säga att bästa ouden från Roja är just Sweetie Aoud. :) Då är jag den typen som typen aldrig köper oud-dofter (Oud Wood räknar jag inte som en oud-doft).
Enigma PC skulle jag knappast reagera på ifall någon yngre bar. Hade kanske initialt undrat om det var en utspilld Cuba Cola eller colanappar som doftade 😁 Enigma PC är grym och helt klart den bästa PC’n, oavsett ålder.

Kul att Enigma börjar landa väl. Älskar den doften! :) Kolla om du kan lösa dekant på den och testa den "ordentligt" ett par gånger för att se vad du tycker. Jag hade gärna erbjudit mig att ordna en, men har tyvärr slut på dekantflaskor.

Yngre är ju verkligen en definitionsfråga. Jag själv är i 30-årsåldern och har inga problem att bära den. Min sambo är något år yngre och det är en av hennes favoritparfymer på mig. Har kollegor som befinner sig i spannet från 22–60 och kan ärligt säga att jag inte hade reagerat på något nämnvärt sätt om någon av dem hade haft på sig den. Kanske också kan ha att göra med att jag gillar doften, men som sagt, tycker inte alls att den skriker gubbe på något sätt.

Tycker inte det är särskilt konstigt att man fokuserar på vad omgivningen tycker. Det är ju trots allt omgivningen som får njuta (förhoppningsvis) av doften man har på sig. Ett doftintresse är således mer påträngande än ett klockintresse. Men i slutet av dagen ska man såklart välja dofter man själv gillar och sedan anpassa mängd efter tillfälle. :)
Enigma PC skulle jag knappast reagera på ifall någon yngre bar. Hade kanske initialt undrat om det var en utspilld Cuba Cola eller colanappar som doftade 😁 Enigma PC är grym och helt klart den bästa PC’n, oavsett ålder.
Agree till 10000%!

Tillbaka
Topp