• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Alternativ till Erba Pura? 😂 Läst att folk tycker att EP påminner om rutten frukt, vilket jag inte riktigt kände när jag testade den.
Haha japp. CDS2 är mycket bättre men föll mig inte riktigt i smaken. Har aldrig något problem med feminina dofter men Erba Pura är alldeles för mycket tonårsfjortis (Edit: fjortis*, finns väl inte så jättemånga andra fjortisar än tonåringar så det var väldigt märkligt formulerat av mig).

Senast ändrad:
Haha japp. CDS2 är mycket bättre men föll mig inte riktigt i smaken. Har aldrig något problem med feminina dofter men Erba Pura är alldeles för mycket tonårsfjortis (Edit: fjortis*, finns väl inte så jättemånga andra fjortisar än tonåringar så det var väldigt märkligt formulerat av mig).
love_prodbild.jpg

I see! Vad var det med CDS2 som inte riktigt fungerade? Tyckte den var tilltalande och rätt unik jämfört med det mesta jag provat på sistone. :)

Älskar denna doft, men två saker slår mig:

A) Den borde jackas upp iaf två tonarter
B) Marginalerna på den här doften måste var skyhöga
Väl sammanfattat.
I see! Vad var det med CDS2 som inte riktigt fungerade? Tyckte den var tilltalande och rätt unik jämfört med det mesta jag provat på sistone. :)
Kombinationen övermogen frukt och den tydliga mjölkigheten blir lite för sötsliskig för min del!

Har funderat ett tag på en bra lösning gällande samlingen.

Vad tror ni om en samling som består av 31 dofter? 31 dagar på de längsta månaderna. En per dag helt enkelt. Hur skulle en sådan samling se ut. Det betyder att jag måste sälja runt 100 dofter. Men kan en perfekt 31:a vara svaret? Vad tror ni? Ska jag försöka? Den perfekta samlingen med 31 dofter man inte kan vara utan. Annars är risken att samlingen spårar ur ännu mer 🤦‍♂️Ni får gärna komma med lite råd.🤠

DD:

Screenshot_20220516-134420_Samsung Internet.jpg

Vad tror ni om en samling som består av 31 dofter? 31 dagar på de längsta månaderna. En per dag helt enkelt. Hur skulle en sådan samling se ut. Det betyder att jag måste sälja runt 100 dofter. Men kan en perfekt 31:a vara svaret? Vad tror ni? Ska jag försöka? Den perfekta samlingen med 31 dofter man inte kan vara utan. Annars är risken att samlingen spårar ur ännu mer 🤦‍♂️Ni får gärna komma med lite råd.🤠

DD:

Jag gjorde en liknande resa som du beskriver för några år sedan.
Jag hade tidigare runt 200 flaskor i samlingen när den var som störst, och under 2019 lyckades jag banta ner den till 30-talet flaskor.
Det kändes otroligt förlösande, för känslan var att samlandet hade gått lite överstyr innan dess. Jag kände att 30 dofter skulle räcka gott och väl för mig.

Sen kom det en pandemi och nu sitter jag här med drygt 100 flaskor igen... 🙃

Jag gjorde en liknande resa som du beskriver för några år sedan.
Jag hade tidigare runt 200 flaskor i samlingen när den var som störst, och under 2019 lyckades jag banta ner den till 30-talet flaskor.
Det kändes otroligt förlösande, för känslan var att samlandet hade gått lite överstyr innan dess. Jag kände att 30 dofter skulle räcka gott och väl för mig.

Sen kom det en pandemi och nu sitter jag här med drygt 100 flaskor igen... 🙃

Känner igen det där. Down-sizeade från 75 till 25 och nu är jag uppe på kanske 85 igen.

Men det jag har gjort, vilket är skillnaden är att jag tagit reda på vad som driver mig i detta (vilket är en doftresa utan slut). Det jag försöker hålla mig till är att inte spendera som en besatt. Hade perioder där det gick 15-20k varje månad och det är inte hållbart. (Roja och FdB gjorde inte saken bättre direkt).

Så för mig handlar det numer om att hålla ner kostnaden per månad så att samlandet inte blir en ekonomisk belastning, utan att det enkom är roligt, och då ser jag antalet som helt sekundärt.

DD:

31 dofter som funkar året om, från gassande sol till minusgrader. Det låter som en tuff utmaning :)

DD:

För att uttrycka det i dina termer: den där idén känns sjukt sossig. 31 parfymer? Det är väl typ mindre parfymer än man fick tilldelat sig från staten i DDR? 😆

DD:

En evig kamp man måste vara på tårna med. Personligen försöker jag hela tiden hålla mig under 50. Jag snubblar till ibland och hamnar över med några stycken men inte så länge.... Jag säljer saker utan "personlighet", sådana som saknar ett särskilt minne, eller bara de som inte når hela vägen upp längre - rent doftmässigt. Det handlar inte så mycket om pengar utan snarare om plats. Jag bor långt ifrån trångt, men parfymintresset är inte det enda intresset och man bor ju inte heller ensam på kvadratmetrarna. Framförallt vill jag känna att varje parfym är "rolig" på något sätt, vilket som helst, men något ska fortfarande kittla om den ska förtjäna sin plats.

Och var och en ska få ha sin plats också, inte stå packade som sillar. Då försvinner också lite av glädjen, om det kompromissas med presentationen, tycker jag. Sen ska man vara ärlig och säga att min resa inom parfymerinörderiet inte har pågått särskilt länge, och det blir svårare och svårare att gallra ut efterhand man köper på sig. Att hitta nya förmågor är ju desto lättare.

I min värld är det ett faktum att det känns förlösande att gallra ut. Då har man mer fokus att lägga på de man har kvar (och på de man måste köpa härnäst).

Jo jag vet, men inte till 20%...
Kanske fegar och väntar nån vecka tills jag kan testa den i Frankrike.
Sorry, var lite trög där. Nä, säkert knepig att hitta rabatterad just nu men skulle inte bli chockerad om den dyker upp till bättre pris på Boozt relativt snart.

Tillbaka
Topp