• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

KS stora ParfymtrÄd

Alternativ till Erba Pura? 😂 LĂ€st att folk tycker att EP pĂ„minner om rutten frukt, vilket jag inte riktigt kĂ€nde nĂ€r jag testade den.
Haha japp. CDS2 Àr mycket bÀttre men föll mig inte riktigt i smaken. Har aldrig nÄgot problem med feminina dofter men Erba Pura Àr alldeles för mycket tonÄrsfjortis (Edit: fjortis*, finns vÀl inte sÄ jÀttemÄnga andra fjortisar Àn tonÄringar sÄ det var vÀldigt mÀrkligt formulerat av mig).

Senast Àndrad:
Haha japp. CDS2 Àr mycket bÀttre men föll mig inte riktigt i smaken. Har aldrig nÄgot problem med feminina dofter men Erba Pura Àr alldeles för mycket tonÄrsfjortis (Edit: fjortis*, finns vÀl inte sÄ jÀttemÄnga andra fjortisar Àn tonÄringar sÄ det var vÀldigt mÀrkligt formulerat av mig).
love_prodbild.jpg

I see! Vad var det med CDS2 som inte riktigt fungerade? Tyckte den var tilltalande och rÀtt unik jÀmfört med det mesta jag provat pÄ sistone. :)

Älskar denna doft, men tvĂ„ saker slĂ„r mig:

A) Den borde jackas upp iaf tvÄ tonarter
B) Marginalerna pÄ den hÀr doften mÄste var skyhöga
VĂ€l sammanfattat.
I see! Vad var det med CDS2 som inte riktigt fungerade? Tyckte den var tilltalande och rÀtt unik jÀmfört med det mesta jag provat pÄ sistone. :)
Kombinationen övermogen frukt och den tydliga mjölkigheten blir lite för sötsliskig för min del!

Har funderat ett tag pÄ en bra lösning gÀllande samlingen.

Vad tror ni om en samling som bestĂ„r av 31 dofter? 31 dagar pĂ„ de lĂ€ngsta mĂ„naderna. En per dag helt enkelt. Hur skulle en sĂ„dan samling se ut. Det betyder att jag mĂ„ste sĂ€lja runt 100 dofter. Men kan en perfekt 31:a vara svaret? Vad tror ni? Ska jag försöka? Den perfekta samlingen med 31 dofter man inte kan vara utan. Annars Ă€r risken att samlingen spĂ„rar ur Ă€nnu mer đŸ€Šâ€â™‚ïžNi fĂ„r gĂ€rna komma med lite rĂ„d.đŸ€ 

DD:

Screenshot_20220516-134420_Samsung Internet.jpg

Vad tror ni om en samling som bestĂ„r av 31 dofter? 31 dagar pĂ„ de lĂ€ngsta mĂ„naderna. En per dag helt enkelt. Hur skulle en sĂ„dan samling se ut. Det betyder att jag mĂ„ste sĂ€lja runt 100 dofter. Men kan en perfekt 31:a vara svaret? Vad tror ni? Ska jag försöka? Den perfekta samlingen med 31 dofter man inte kan vara utan. Annars Ă€r risken att samlingen spĂ„rar ur Ă€nnu mer đŸ€Šâ€â™‚ïžNi fĂ„r gĂ€rna komma med lite rĂ„d.đŸ€ 

DD:

Jag gjorde en liknande resa som du beskriver för nÄgra Är sedan.
Jag hade tidigare runt 200 flaskor i samlingen nÀr den var som störst, och under 2019 lyckades jag banta ner den till 30-talet flaskor.
Det kÀndes otroligt förlösande, för kÀnslan var att samlandet hade gÄtt lite överstyr innan dess. Jag kÀnde att 30 dofter skulle rÀcka gott och vÀl för mig.

Sen kom det en pandemi och nu sitter jag hĂ€r med drygt 100 flaskor igen... 🙃

Jag gjorde en liknande resa som du beskriver för nÄgra Är sedan.
Jag hade tidigare runt 200 flaskor i samlingen nÀr den var som störst, och under 2019 lyckades jag banta ner den till 30-talet flaskor.
Det kÀndes otroligt förlösande, för kÀnslan var att samlandet hade gÄtt lite överstyr innan dess. Jag kÀnde att 30 dofter skulle rÀcka gott och vÀl för mig.

Sen kom det en pandemi och nu sitter jag hĂ€r med drygt 100 flaskor igen... 🙃

KÀnner igen det dÀr. Down-sizeade frÄn 75 till 25 och nu Àr jag uppe pÄ kanske 85 igen.

Men det jag har gjort, vilket Àr skillnaden Àr att jag tagit reda pÄ vad som driver mig i detta (vilket Àr en doftresa utan slut). Det jag försöker hÄlla mig till Àr att inte spendera som en besatt. Hade perioder dÀr det gick 15-20k varje mÄnad och det Àr inte hÄllbart. (Roja och FdB gjorde inte saken bÀttre direkt).

SÄ för mig handlar det numer om att hÄlla ner kostnaden per mÄnad sÄ att samlandet inte blir en ekonomisk belastning, utan att det enkom Àr roligt, och dÄ ser jag antalet som helt sekundÀrt.

DD:

31 dofter som funkar Äret om, frÄn gassande sol till minusgrader. Det lÄter som en tuff utmaning :)

DD:

För att uttrycka det i dina termer: den dĂ€r idĂ©n kĂ€nns sjukt sossig. 31 parfymer? Det Ă€r vĂ€l typ mindre parfymer Ă€n man fick tilldelat sig frĂ„n staten i DDR? 😆

DD:

En evig kamp man mÄste vara pÄ tÄrna med. Personligen försöker jag hela tiden hÄlla mig under 50. Jag snubblar till ibland och hamnar över med nÄgra stycken men inte sÄ lÀnge.... Jag sÀljer saker utan "personlighet", sÄdana som saknar ett sÀrskilt minne, eller bara de som inte nÄr hela vÀgen upp lÀngre - rent doftmÀssigt. Det handlar inte sÄ mycket om pengar utan snarare om plats. Jag bor lÄngt ifrÄn trÄngt, men parfymintresset Àr inte det enda intresset och man bor ju inte heller ensam pÄ kvadratmetrarna. Framförallt vill jag kÀnna att varje parfym Àr "rolig" pÄ nÄgot sÀtt, vilket som helst, men nÄgot ska fortfarande kittla om den ska förtjÀna sin plats.

Och var och en ska fÄ ha sin plats ocksÄ, inte stÄ packade som sillar. DÄ försvinner ocksÄ lite av glÀdjen, om det kompromissas med presentationen, tycker jag. Sen ska man vara Àrlig och sÀga att min resa inom parfymerinörderiet inte har pÄgÄtt sÀrskilt lÀnge, och det blir svÄrare och svÄrare att gallra ut efterhand man köper pÄ sig. Att hitta nya förmÄgor Àr ju desto lÀttare.

I min vÀrld Àr det ett faktum att det kÀnns förlösande att gallra ut. DÄ har man mer fokus att lÀgga pÄ de man har kvar (och pÄ de man mÄste köpa hÀrnÀst).

Jo jag vet, men inte till 20%...
Kanske fegar och vÀntar nÄn vecka tills jag kan testa den i Frankrike.
Sorry, var lite trög dÀr. NÀ, sÀkert knepig att hitta rabatterad just nu men skulle inte bli chockerad om den dyker upp till bÀttre pris pÄ Boozt relativt snart.

Tillbaka
Topp