Beundransvärd människa, vet inte hur han orkar hålla på!Arga landstingstanter ogillar parfym, det e sen gammalt
Fy vad jag hatar den mannen
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Beundransvärd människa, vet inte hur han orkar hålla på!Arga landstingstanter ogillar parfym, det e sen gammalt
Fy vad jag hatar den mannen
Ja verkligen men han börjar se lite sliten ut vilket man kan förstå, är nog mer pressande än man kan tro att vara youtuber.Beundransvärd människa, vet inte hur han orkar hålla på!
Ja verkligen men han börjar se lite sliten ut vilket man kan förstå, är nog mer pressande än man kan tro att vara youtuber.
Den väcker onekligen minnen. Jag hade splash-varianten som köptes av misstag.FMD:
Green & Marine. Nostalgisk doft från mitt tidiga vuxenliv. Kommer alltid ha en särskild plats i mitt hjärta/min näsa.
Är det samma plats i hjärtat som exempelvis groggen Red Bull+Jäger ligger? Har själv råkat på sådana dofter 20 år senare och fått hemska flashbacksFMD:
Green & Marine. Nostalgisk doft från mitt tidiga vuxenliv. Kommer alltid ha en särskild plats i mitt hjärta/min näsa.
Får hjärtklappning bara jag tänker på detÄr det samma plats i hjärtat som exempelvis groggen Red Bull+Jäger ligger? Har själv råkat på sådana dofter 20 år senare och fått hemska flashbacks
Som tur är så nej, har inte den kopplingen. Blev dock ovanligt dragen för några år sedan när jag bar en parfym som jag precis hade fått hem, den såldes omgående därefter…Är det samma plats i hjärtat som exempelvis groggen Red Bull+Jäger ligger? Har själv råkat på sådana dofter 20 år senare och fått hemska flashbacks
Det här är en väldigt intressant grej. Vi hade det uppe på tapeten lite tidigare det här med att betinga dofter.Som tur är så nej, har inte den kopplingen. Blev dock ovanligt dragen för några år sedan när jag bar en parfym som jag precis hade fått hem, den såldes omgående därefter…
Man får göra som piloter som råkat ut för nån incident, snabbt upp igen och flyga innan man blir räddDet här är en väldigt intressant grej. Vi hade det uppe på tapeten lite tidigare det här med att betinga dofter.
Hur förhåller ni er till såna saker? Jag själv kan undvika vissa favoritdofter som jag inte ”vill förstöra” när jag har saker i kalendern som jag vet kommer vara dryga, för att inte doften ska förknippas med dessa saker
Det har varit mycket niche snack här senaste tiden.
Jag föredrar själv niche parfymer för det mesta, men det finns guldkorn bland designerna.
Om vi bortser ifrån Dior, Chanel och Tom Ford... Vilka är era top 3-5 designer parfymer som inte är diskade?
Mina är:
Prada: L'Homme Intense
Mugler: A-Men
Valentino: Uomo Intense
YSL: M7
D&G: The One Royal Night
DD: Tauer - Sundowner. Söt, tobak och exotiska kryddor med en lite lätt boozyness. Samma stuk som LADDM. Mycket bra, mycket @Hitsville över den!
Instämmer! När olyckan väl är framme har man bara det valet! Men är det fler som ”säkerhetsplanerar”?Man får göra som piloter som råkat ut för nån incident, snabbt upp igen och flyga innan man blir rädd
Kanelbomb är det Har du morphat dig till @Tjabo? Duger inte hasselnötstårtor, kanelbullar och äppelpaj längre?Har redan testat den, och den var lite meh vill jag minnas. För mycket kanelbomb. Måste ge på mig den igen!
Instämmer! När olyckan väl är framme har man bara det valet! Men är det fler som ”säkerhetsplanerar”?
Kanelbomb är det Har du morphat dig till @Tjabo? Duger inte hasselnötstårtor, kanelbullar och äppelpaj längre?
Färgen på edp verkar mörkare än parfum, närmare fetish.Måste testa Enigma PC igen för att se om den är i klass med EDPn. När jag testade den på NK för ett halvår sen tyckte jag den var bra men inte 100%.
Men den här rankar jag otroligt högt just nu.
Färgen på juicen är så att man vill ha den i ett cognac-glas.
Av dem exemple du drar så är ju dem väldigt konkreta tänker jag.grand seiko har du framför dig och kan skåda exakt hur den ser ut, bilen å sin sida köra du och får fysisk känsla över och likadant med skidan.Om dofter....
Jag har inte nördat parfymer lika länge som klockor men jag blir alltmer förundrad över hur luktsinnet fungerar.
Det finns säkert någon här som har en massa kunskap om detta och det vore intressant med en förklaring till hur det kan vara som det är.
De flesta intresseområden jag hållit på med brukar generera en "likartad uppfattning" hos utövarna. Jag har tex aldrig hört någon säga att Blizzard Cochise är en vek skida lämplig bara för nyfallen puder. Eller att Mazda Miata är en klumplig körupplevelse med sega reaktioner. Eller att Grand Seiko alltid känns lite slarvigt utförda. Osv....Ni fattar....
Inte heller smakupplevelser är helt åskilda. (Smak och lukt kopplar ju starkt ihop så här börjar det bli märkligt). Jag har aldrig hör någon säga att en Marshmallow smakar syrligt eller att en vattenmelon känns tung och kväljande eller att en sipp stroh rum är len och sval. Men....vad gäller parfymer och upplevelsen av dom verkar det variera totalt i upplevelse mellan olika personer. Helt. Över hela kartan.
Bara för att ta ett par exempel så köpte jag på kul Bentley Intense nyligen för den verkade stå ut rejält i hur folk uppfattar den. Och det kan man lugnt säga. Alla verkar överens om att det finns ett starkt spritigt inslag av rom vilket jag också håller med om. Men många verkar tycka den drar starkt mot läder och rökelse och jag måste säga att jag inte uppfattar det alls. Många säger också att den är "torr" och inte alls söt. För mig är den väldigt söt. Det jag mest får ut av den är en känsla av en shot blandad på captain morgan och zoo tabletter. (Nej jag gillar den inte men hade kanske inte riktigt förväntat mig det heller).
Ett annat exempel är Tom Ford Noir Extreme där en del verkar tycka att den är väldigt "hård, söt och alldeles för gourmand" medan jag själv upplever den som väldigt "Smooth" och lite "floral" (Ros) blandat med Kulfi och Kardemumma i en för mig väldigt väl sammanhållen och behaglig komposition. Visst relativt söt också...
Det intressanta här är inte vad jag tycker om dessa parfymer utan just att parfymer verkar dra åt precis alla tänkbara håll för olika personer. En tänkbar förklaring är förstås hudkemi men jag tror inte riktigt att det är grejen. Sååå jäkla olika substanser går vi väl inte och bär på? Förklaring någon?
Bara för att vara lite "On topic" så är Diptyque Philosykos en nyupptäckt (gammal) favorit just nu. Den känner jag för övrigt inte direkt någon
Delvis håller jag med och det är väl just varför "doftsensorn" verkar fungera så olika jämför med andra "sensorer" i kroppen. Det är ju också som sagt väldigt kopplat till mat. En egen teori är att man diskterar smak och mat väldigt mycket och skapar sig en socialt "kalibrerad" uppfattning om vad tex kanel smakar men kanske inte lika mycket om hur kanel egentligen luktar. Kanske...Av dem exemple du drar så är ju dem väldigt konkreta tänker jag.grand seiko har du framför dig och kan skåda exakt hur den ser ut, bilen å sin sida köra du och får fysisk känsla över och likadant med skidan.
Lukt är ju ett sinne som kan tolkas och kännas efter, det kommer alltid spreta för att göra det filosofiskt, luktar kanel likadant för dig och mig? Det är nog den typen av frågeställning som är intressant enligt mig, men det lär finnas andra inputs kring detta
Intresserant post kanske den går att koppla ihop med tidigare inlägg om betingning och erfarenheter månne?Om dofter....
Jag har inte nördat parfymer lika länge som klockor men jag blir alltmer förundrad över hur luktsinnet fungerar.
Det finns säkert någon här som har en massa kunskap om detta och det vore intressant med en förklaring till hur det kan vara som det är.
De flesta intresseområden jag hållit på med brukar generera en "likartad uppfattning" hos utövarna. Jag har tex aldrig hört någon säga att Blizzard Cochise är en vek skida lämplig bara för nyfallen puder. Eller att Mazda Miata är en klumplig körupplevelse med sega reaktioner. Eller att Grand Seiko alltid känns lite slarvigt utförda. Osv....Ni fattar....
Inte heller smakupplevelser är helt åskilda. (Smak och lukt kopplar ju starkt ihop så här börjar det bli märkligt). Jag har aldrig hör någon säga att en Marshmallow smakar syrligt eller att en vattenmelon känns tung och kväljande eller att en sipp stroh rum är len och sval. Men....vad gäller parfymer och upplevelsen av dom verkar det variera totalt i upplevelse mellan olika personer. Helt. Över hela kartan.
Bara för att ta ett par exempel så köpte jag på kul Bentley Intense nyligen för den verkade stå ut rejält i hur folk uppfattar den. Och det kan man lugnt säga. Alla verkar överens om att det finns ett starkt spritigt inslag av rom vilket jag också håller med om. Men många verkar tycka den drar starkt mot läder och rökelse och jag måste säga att jag inte uppfattar det alls. Många säger också att den är "torr" och inte alls söt. För mig är den väldigt söt. Det jag mest får ut av den är en känsla av en shot blandad på captain morgan och zoo tabletter. (Nej jag gillar den inte men hade kanske inte riktigt förväntat mig det heller).
Ett annat exempel är Tom Ford Noir Extreme där en del verkar tycka att den är väldigt "hård, söt och alldeles för gourmand" medan jag själv upplever den som väldigt "Smooth" och lite "floral" (Ros) blandat med Kulfi och Kardemumma i en för mig väldigt väl sammanhållen och behaglig komposition. Visst relativt söt också...
Det intressanta här är inte vad jag tycker om dessa parfymer utan just att parfymer verkar dra åt precis alla tänkbara håll för olika personer. En tänkbar förklaring är förstås hudkemi men jag tror inte riktigt att det är grejen. Sååå jäkla olika substanser går vi väl inte och bär på? Förklaring någon?
Bara för att vara lite "On topic" så är Diptyque Philosykos en nyupptäckt (gammal) favorit just nu. Den känner jag för övrigt inte direkt någon cocos i