• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Dagens doft; Casamorati 1888
20220708_074855.jpg

Själv sugen på att testa förstnämnda!

För att svara på min egen fråga så har jag haft rätt mycket tur i alla mina blindköp. Vissa kommer jag inte överens med, TF Oud Wood är med där, försöker fortfarande efter några månader förstå mig på den…

Testar nu en dekant Xerjoff More Than Words, och den luktar precis som ett resekit Gents bjöd på… nja. Kanske oud jag inte är ett stort fan av? Däremot ska inte den vara så tydlig i varken OW eller denna.
Då kommer du säkert tycka om den för jag älskar ow och carved oud😀.

Själv sugen på att testa förstnämnda!

För att svara på min egen fråga så har jag haft rätt mycket tur i alla mina blindköp. Vissa kommer jag inte överens med, TF Oud Wood är med där, försöker fortfarande efter några månader förstå mig på den…

Testar nu en dekant Xerjoff More Than Words, och den luktar precis som ett resekit Gents bjöd på… nja. Kanske oud jag inte är ett stort fan av? Däremot ska inte den vara så tydlig i varken OW eller denna.

Framförallt är det ingen riktig oud i OW, enkom syntetisk.

Har länge känt mig tveksam till att ens testa kloner. Vet inte riktigt varför - kanske för att man kommer in i det med förutfattade meningar. Men har på senare tid kärat ner mig i Neroli Portofino, Soleil Blanc och Virgin Island Water. Och alla dessa dofter har en otroligt dålig performance när det kommer till longevity (iaf på min hud).

Beställde därför hem lite från Divain för att testa. Och jäklar vad flera funkade fint!! Deras version av Soleil Blanc satt kvar betydligt längre på min hud än Tom Fords motsvarighet. Doften är liiiiiiite annorlunda och jag plockar sjukt nog upp något som doftar lite havre i den. I övrigt är skillnaden så pass liten att min näsa inte plockar upp någon större skillnad.

Silver Mountain Water-klonen öppnar betydligt fruktigare än originalet, men efter 30 minuter är den ruskigt lik. Svårt att uttala mig om longevity då jag endast hann testa den under 5 timmar innan det var dags att sova.

Lost Cherry-klonen - duger i krig. Tycker den skiljer sig rätt hårt från originalet då denna har en lite bubbelgummi-aktig doft och för tankarna betydligt mer till Dr. Pepper än vad originalet gör. Men är man ute efter en söt körsbärsdoft så funkar den fint.

Neroli Portofino-klonen kan jag ännu inte säga så mycket om då den testades (dumt nog) samtidigt som Soleil Blanc-klonen. Återkommer där.

Den absolut största överraskningen var dock Divains version av Virgin Island Water. Jag har länge tyckt att originalet luktar lite för lite kokos för att vara perfekt och den här versionen har just liiiiiite mer i sig, vilket för mig blir perfekt. Jag har inte originalet nära till hands för att kunna köra en side-by-side, men för mig är den här versionen av Divain alldeles perfekt.

IMG-2200.jpg

Senast ändrad:
Har kört Enigma nästan varje kväll som antingen nattdoft eller slappa i soffan-doft. Den må kanske vara lite gubbigare än mkt annat populärt nuförtiden. Men om man får dofta såhär när man är i den åldern så tar jag gubb-vad, hälsporre, artros och dålig blåsa vilken dag som helst.
Otroligt signaturescent kompatibel doft.
Tror till och med att jag fick en ”mmm du doftar gott” av frugan nyss.

Fram med bridgeblandningen ikväll blir det missionären!

Precis! Har letat efter liknande dofter samt kopior/kloner av den med bra prestanda men hittills inte lyckats hitta ngt klockrent. Ngn annan som lyckats o har tips?

Nej, tyvärr.
Kobe (Xerjoff) har ju nån likhet (kanske 1/15) eller nåt. Terre d Hermes har apelsin men inte mkt mer. Bergamust av Galagher är bra men inte samma, eller ens nära.

Får maila dem och be dem göra en extrait. Kanske ökar prestanda från 3-33 minuter. 😁

Tillbaka
Topp