• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Mr.Eriksson

Cartier
2-Faktor
Ja ni.. den där Jeremy måste vara international spokesperson för Creed Aventus.
5539E99B-5C84-41B2-BA53-F0B4E0B8745E.jpeg


Vet inte om det är mig det är fel på men jag får inte PdM att sitta mer än 3-4 timmar på huden. Vilket känns jävligt märkligt då många pratar om god långvarighet. Så mina fick lämna..

Borde få en flaska Tuxedo levererad till NK inom en vecka eller två. Efterlängtad 🙏🏼
 

Hitsville

Omega
2-Faktor
Blir iväg till Grekland/Zakynthos inatt med familjen i två veckor för lite semester och endast två parfymer som får följa med 😄. Tror dock båda kommer göra sig väl i värmen som väntar 👌🏼😍.

ROJA - Oceania
Creed - Virgin Island Water
B72BDCD3-65D9-42F6-AE1F-CFC4C183CA2E.jpeg

Sedan fyller du på med lite intressanta köp från den lokala butikerna så har du tillräckligt med ombyte för två veckor 😂😂
 

G.Clooney

Cartier
Hehe ja. Efter ett tag när man doftat sig igenom mängder blir man ju lite trött på vissa saker. Exempelvis att priset på dofter ytterst sällan korrelerar med innehållet. Priset på råvaror motsvarar en bråkdel av kostnaderna men ändå försöker alla få det att låta som just deras kemikalier (vilket är samma kemikalier som alla andra har) är så oerhört exklusiva.

Med det sagt uppskattar jag ju ett gäng dofter från Xerjoff, Roja och Creed.
Jag uppskattar också vissa av dem, väldigt mycket också, men just Xerjoff har som du säger en väldigt påtaglig likhet i varandra i många fall. Men det kan man vända på och istället marknadsföra som ett "tydligt DNA"....

Var inne på Illum i danskarnas högborg och provade lite Christian Dior. Slog till på en Eden-Roc men ångrade mig faktiskt i kassan. 125ml är så jäkla mycket när man har så mycket annat, och de hade inte 40ml-varianten. (Jajaja, jättefegt, absolut 🤌). Däremot råkade jag se online nu att dessa går att beställa till Sverige också, det kunde man inte för ett litet tag sedan. Så vet ni det.

Ryckte till när jag såg provflaskan med Tobacolor (halvfull 125:a). Helt ljusgul. Jag påtalade detta för den efterhängsna expediten och hon menade att det var ett kvalitetstecken eftersom C. Dior endast använder "äkta ingredienser" och då blir det så. Lukten fanns kvar dock. Jaja, mycket möjligt. Tycker det mesta tappar färgen efter ett tag. Även sådant som inte kostar 2500:- flaskan.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Jag uppskattar också vissa av dem, väldigt mycket också, men just Xerjoff har som du säger en väldigt påtaglig likhet i varandra i många fall. Men det kan man vända på och istället marknadsföra som ett "tydligt DNA"....

Var inne på Illum i danskarnas högborg och provade lite Christian Dior. Slog till på en Eden-Roc men ångrade mig faktiskt i kassan. 125ml är så jäkla mycket när man har så mycket annat, och de hade inte 40ml-varianten. (Jajaja, jättefegt, absolut 🤌). Däremot råkade jag se online nu att dessa går att beställa till Sverige också, det kunde man inte för ett litet tag sedan. Så vet ni det.

Ryckte till när jag såg provflaskan med Tobacolor (halvfull 125:a). Helt ljusgul. Jag påtalade detta för den efterhängsna expediten och hon menade att det var ett kvalitetstecken eftersom C. Dior endast använder "äkta ingredienser" och då blir det så. Lukten fanns kvar dock. Jaja, mycket möjligt. Tycker det mesta tappar färgen efter ett tag. Även sådant som inte kostar 2500:- flaskan.

Äkta ingredienser? :D:banghead:
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Kör Al-Khatt ikväll, tror jag har lyckats blivit helt vänd här nu… finner den inte alls särskilt bajsig längre. Visst, lite stallig i öppningen men de otroliga blommorna framträder snabbt och tar över. Börjar bli flaskvarning 😁 Verkar inte som att omgivningen heller finner någon bajsighet i den heller efter ett tag.

Min fru är också mer luttrad numer. Ska till rejält med dynga för att hon ska reagera!
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
KD: Xerjoff - Djahala
795D4CD7-AE84-4EA1-992B-DB516DE04B66.jpeg


Samma amber som jag finner i för många av Xerjoffs kreationer och lite för tung på vanilj för min smak men faktiskt utöver det, riktigt trevlig.

Inleder med lite citrus 🍊 och blommor (jasmin och ros men inget av dem står ut direkt).

Kombinationen av vanilj och musk känner jag sedan tidigare igen från Richwood och här finns också en viss kryddighet (pink pepper) och resin.

Den är listad som för kvinnor men jag vill påstå att den är rätt unisex.
 

Ironlung

Cartier
2-Faktor
Tjopp!

Jag kör på TF oud wood som min enda doft. Undantaget har varit en flaska Benjamin barber black oak after shave som jag fått av frugan. Nu har de senare bytt formula på sin black oak till något vidrigt så kan inte fortsätta med den.

Vilken after shave skulle ni rekommendera? Antingen som komplement till TF oud wood eller fristående.
 

G.Clooney

Cartier
Tjopp!

Jag kör på TF oud wood som min enda doft. Undantaget har varit en flaska Benjamin barber black oak after shave som jag fått av frugan. Nu har de senare bytt formula på sin black oak till något vidrigt så kan inte fortsätta med den.

Vilken after shave skulle ni rekommendera? Antingen som komplement till TF oud wood eller fristående.
Har provat en lotion från Benjamin Barber "black oak" som jag tyckte doftade rätt bra faktiskt. Ungefär som nysågad ek. Vettefan vad som skulle kunna påminna om den men det finns ju en hel uppsjö av komplement till TF Oud Wood.
Varför inte testa hans nya TF "Noir Extreme Parfum"? Eller Creed's "Royal Oud". Annars funkar ju alltid Floris "Honey Oud". Svårt att ge så breda tips. Har man inget val så kör man alltid på Lagerfeld Classic, slipper man bli misstagen för en småspjuver.
 

S.L

Vacheron
2-Faktor
Tjopp!

Jag kör på TF oud wood som min enda doft. Undantaget har varit en flaska Benjamin barber black oak after shave som jag fått av frugan. Nu har de senare bytt formula på sin black oak till något vidrigt så kan inte fortsätta med den.

Vilken after shave skulle ni rekommendera? Antingen som komplement till TF oud wood eller fristående.
Instämmer ang. Black Oak. Var riktigt bra i början men känner knappt igen den längre.
Testa Davidoff Zino, rätt lik (ursprungliga) Black Oak tycker jag. Billig också.
Gillar man den så lär man också gilla TF Beau de Jour.

Edit: sorry, ser nu att det var enbart AS du letade.
 
Senast ändrad:

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Osannolikt. Om inte vederbörande företag vill höra av Chanels advokater. Dessutom är distributionskedjan extremt tajt.

Mjo har förstått det. Deras parfym-del är rätt tung minst sagt. Läste en del om iris gris klonen som togs fram för nåt år sen och i en passus nämns att den är extremt tung på jasmine absolute (som är svindyrt). Och det är ovanligt för Chanel köper tydligen det mesta som produceras i grasse. :cool:
 

G.Clooney

Cartier
Mjo har förstått det. Deras parfym-del är rätt tung minst sagt. Läste en del om iris gris klonen som togs fram för nåt år sen och i en passus nämns att den är extremt tung på jasmine absolute (som är svindyrt). Och det är ovanligt för Chanel köper tydligen det mesta som produceras i grasse. :cool:
De har väl även egna fält av åtminstone iris, har jag för mig.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Fick ett sample av Galloway av @Bruset (tack!).

Fin och enkel linjär doft; citrus, peppar och musk.

Men gah så svag den är, håller inte så länge och ligger väääldigt hudnära...

Hade dem crankat upp performance några steg hade det nog blivit en helflaska...
20220804_080852.jpg
Sjukt. Den freshien som håller längst på mig. Passar mig med för många sprays för då klagar folk att jag luktar tvål, vilket hände två gånger i början. En flaskspray är säkert fyra såna där småsprays iof. ;)
 

Richard1987

Panerai
Sjukt. Den freshien som håller längst på mig. Passar mig med för många sprays för då klagar folk att jag luktar tvål, vilket hände två gånger i början. En flaskspray är säkert fyra såna där småsprays iof. ;)
Tänkte faktiskt skriva att den luktar tvål 😅 typ lite salt tvål på något vis...marint.

Körde nyss 6 st sprays ifrån lilla flaskan och får nästan vagga fram och tillbaka för att känna doften 😂 Kan vara så att jag blivit näsblind också...
 

S.L

Vacheron
2-Faktor
Tänkte faktiskt skriva att den luktar tvål 😅 typ lite salt tvål på något vis...marint.

Körde nyss 6 st sprays ifrån lilla flaskan och får nästan vagga fram och tillbaka för att känna doften 😂 Kan vara så att jag blivit näsblind också...
Ett tag sedan jag testade Galloway och det var också från en sån liten sample men gillar man Galloway så rekommenderar jag att man testar Lalique White, rätt så lika som jag minns det.
 

bleppo

Omega
2-Faktor
Absolut inte en doft för strålande sol men jag ska mest stå inne och fortsätta renovera huset iaf så kunde inte låta bli.

Histoires de Parfums - 1740

563B7B49-FBA8-444D-99B1-37F7DBD29C09.jpeg


Den absolut första tanken var ”oj den här påminner om Tobacco Oud” men det var kanske en stretch, en sak är iaf säker frugan lär inte uppskatta denna.
Den har något i öppningen som påminner om TO kan inte säga vad det är (kanske koriandern?) Något instängt, kvalmigt, dammigt… tänk er barnkalas på Laserdoom när man gick ner i den där kolsvarta källaren som inte dammsugits senaste 7 åren med neonrör och en rökmaskin som hade lurat ner varenda astmatiker i en total lungkollaps och säker död. När öppningen väl är avklarad så landar den lite mjukare med vanilj, patchouli och sågverk. Jag får ärligt talat inte så mycket läder här men den kommer kanske lite längre fram.

Den doftar iaf som två helt separata dofter i armvecket och på tröjan. Känns som en doft jag får njuta av i ensamhet. Tur att jag köpte 120ml så jag har så det räcker för alla ensamma kvällar resten av livet.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Absolut inte en doft för strålande sol men jag ska mest stå inne och fortsätta renovera huset iaf så kunde inte låta bli.

563B7B49-FBA8-444D-99B1-37F7DBD29C09.jpeg


Den absolut första tanken var ”oj den här påminner om Tobacco Oud” men det var kanske en stretch, en sak är iaf säker frugan lär inte uppskatta denna.
Den har något i öppningen som påminner om TO kan inte säga vad det är (kanske koriandern?) Något instängt, kvalmigt, dammigt… tänk er barnkalas på Laserdoom när man gick ner i den där kolsvarta källaren som inte dammsugits senaste 7 åren med neonrör och en rökmaskin som hade lurat ner varenda astmatiker i en total lungkollaps och säker död. När öppningen väl är avklarad så landar den lite mjukare med vanilj, patchouli och sågverk. Jag får ärligt talat inte så mycket läder här men den kommer kanske lite längre fram.

Den doftar iaf som två helt separata dofter i armvecket och på tröjan. Känns som en doft jag får njuta av i ensamhet. Tur att jag köpte 120ml så jag har så det räcker för alla ensamma kvällar resten av livet.

Maquis de Sade?
 
Topp