• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Vilka är era senaste riktiga hållkäften-dofter? Alltså såna där ni verkligen kände ”wow”.

För mig historiskt har det varit Blue Sapphire Boadicea, Diaghilev- Roja, Parisian Oud - FdB osv.

Senast är det:

Chanel - Le Lion
Roja - L’Oscar
Mona di Orio - Tobaceau

Nu sitter jag och suktar Oud Osmanthus av Mona di Orio och hoppas att det är nästa fullträff. 😁
 
Vilka är era senaste riktiga hållkäften-dofter? Alltså såna där ni verkligen kände ”wow”.

För mig historiskt har det varit Blue Sapphire Boadicea, Diaghilev- Roja, Parisian Oud - FdB osv.

Senast är det:

Chanel - Le Lion
Roja - L’Oscar
Mona di Orio - Tobaceau

Nu sitter jag och suktar Oud Osmanthus av Mona di Orio och hoppas att det är nästa fullträff. 😁

PDLN3 🤌
 
Vilka är era senaste riktiga hållkäften-dofter? Alltså såna där ni verkligen kände ”wow”.

För mig historiskt har det varit Blue Sapphire Boadicea, Diaghilev- Roja, Parisian Oud - FdB osv.

Senast är det:

Chanel - Le Lion
Roja - L’Oscar
Mona di Orio - Tobaceau

Nu sitter jag och suktar Oud Osmanthus av Mona di Orio och hoppas att det är nästa fullträff. 😁
Hmm… senaste:
Roja - Semi-Bespoke 21: Chypré med läder, amber, trä och apelsin. Typ Diaghilev möter PDLN2, helt störd.
Roja - Kuwait: Fruktig, pudrig, träig, muskig Chypré/amber/oud.
Roja - Madison: Kanske inbillning men, sida vid sida med Midsummer Dream, en otroligt lik men bättre version. Den platsar nog här som ”wow-doft” faktiskt!

Återkommer med fler 😅 Men inser också att jag behöver lämna Roja och bredda mig lite. Som tur är har jag fått in lite läderdofter som ska testas… men fyll på med tips!
 
Senast ändrad:
Hmm… senaste:
Roja - Semi-Bespoke 21: Chypré med läder, amber, trä och apelsin. Typ Diaghilev möter PDLN2, helt störd.
Roja - Kuwait: Fruktig, pudrig, träig, muskig Chypré/amber/oud.
Roja - Madison: Kanske inbillning men, sida vid sida med Midsummer Dream, en otroligt lik men bättre version. Den platsar nog här som ”wow-doft” faktiskt!

Återkommer med fler 😅 Men inser också att jag behöver lämna Roja och bredda mig lite. Som tur är har jag fått in lite läderdofter som ska testas… men fyll på med tips!
Jag känner exakt samma sak, behöver verkligen bredda mig..
85DB547F-303A-4AE4-9F24-D7F92D95623D.jpeg
 
Vi är ju onekligen ett gäng med för stor Roja fabless. Själv stör det mig mest att hela hans brand story är fejk, att han inte är näsan och att priserna är helt sinnessjuka. Tyvärr har fanskapet en galen högstanivå (i enlighet med min smak).

Klassiker omgjorda för 2020-talet med dagens bästa ingredienser. Borde ju fler kunna göra tycker man….
 
Vi är ju onekligen ett gäng med för stor Roja fabless. Själv stör det mig mest att hela hans brand story är fejk, att han inte är näsan och att priserna är helt sinnessjuka. Tyvärr har fanskapet en galen högstanivå (i enlighet med min smak).

Klassiker omgjorda för 2020-talet med dagens bästa ingredienser. Borde ju fler kunna göra tycker man….
Jag är lyckligt ovetande om brand storyn. Jag vet bara att näst intill allt jag testat från Roja varit helt i min smak. Jag står och väger mellan att inse att jag framöver bara riktar in mig på bara Roja, eller nyanserar mig i förhållandet till vad de gör och letar vidare. Men just nu är jag helt hookad.
 
Jag är lyckligt ovetande om brand storyn. Jag vet bara att näst intill allt jag testat från Roja varit helt i min smak. Jag står och väger mellan att inse att jag framöver bara riktar in mig på bara Roja, eller nyanserar mig i förhållandet till vad de gör och letar vidare. Men just nu är jag helt hookad.

Åh men låt mig då genast informera dig.

Roja Dove heter egentligen Roger Bird (uttala Roger Duva på Engelska med din bästa cockney dialekt så fattar du). Rätt kul dad-joke iofs. Det måste jag ge karln.

Hans syn på sin historia är att han jobbade med världens bästa näsor på Guerlain i ett par decennier och då blev en galen expert själv. Sanningen är att han var en säljare/brand ambassador och rejält långt från tillverkningen av dofterna. Däremot påminner ett gäng av hans dofter om klassiker från de stora husen. Ibland extremt mycket…

Roja - Danger är Guerlain Heritage
Puredistance M är Hermes Bel Ami
Fetish - Bel ami (med twist)
Roja Diaghilev är Guerlain Mitsuoko
Osv

Han utnämnde sig själv till en av ”världens bästa näsa” i en artikel i QX vilket är fantastiskt lustigt eftersom Robertet gjort de flesta dofterna. Samma Robertet som gör Byredos dofter (och Byredo påstår ju också som bekant att Ben Gorham är näsan …) Ingen av dem har någon som helst tidigare utbildning eller praktisk erfarenhet av att skapa dofter men har då uppenbarligen fötts med 5 års avancerade studier i organisk kemi och 5-10 års praktisk erfarenhet och know how från tillverkning). Imponerande måste jag säga.

I normalfallet är tillverkningskostnaden 5-7% av priset för en parfym enligt Luca Turin i ”Secret of Scent”. (Tänk de stora modehusen). Resten är overhead (förpackning, logistik, marknadsföring, lager, personalkostnader och inte minst vinst). Roja kostar 10-100x vad de tar betalt och även om han de facto använder betydlig fler dyra ingredienser än snittet så är överpriset monumentalt.

Samtidigt gör Roja lyx på samma sätt som Gucci, Balenciaga, Saint Laurent et al gör inom kläder och jag kan typ känna att det är mer value for money än en Balenciaga tisha för 6k är.

Så vill man vara elak kan man säga att han är ett överprissatt klon-hus med bizarra priser. Eller så är han en av få som gör klassiska dofter för nutid med de bästa materialen tillgängliga (tänk Loro Piana, Brunello Cuccinelli).

Jag förhåller mig rätt neutralt och konstaterar att han onekligen gjort några av de bästa dofterna jag fått förmånen att testa och bör hålla sig till klassikerna. För hans take på modern parfym-konst (APEX) är bedrövligt.
 
Vilka är era senaste riktiga hållkäften-dofter? Alltså såna där ni verkligen kände ”wow”.

För mig historiskt har det varit Blue Sapphire Boadicea, Diaghilev- Roja, Parisian Oud - FdB osv.

Senast är det:

Chanel - Le Lion
Roja - L’Oscar
Mona di Orio - Tobaceau

Nu sitter jag och suktar Oud Osmanthus av Mona di Orio och hoppas att det är nästa fullträff. 😁

Har du en skvätt L’Oscar att skicka åt mitt håll? 😃
 
Tips!

Rusta kör 20% av på alla parfymer och aftershave nu. Själv slog jag till på collaben Roja Dove skapat tillsammans med in-house parfymörerna på Rusta. ”Wild Adventure” -> en bättre tagning på Sauvage med bättre ingredienser. Kap!

B9501B7F-EE96-482D-8DB6-64FC8BCD3D02.jpeg
 
Senast ändrad:
Vilka är era senaste riktiga hållkäften-dofter? Alltså såna där ni verkligen kände ”wow”.

För mig historiskt har det varit Blue Sapphire Boadicea, Diaghilev- Roja, Parisian Oud - FdB osv.

Senast är det:

Chanel - Le Lion
Roja - L’Oscar
Mona di Orio - Tobaceau

Nu sitter jag och suktar Oud Osmanthus av Mona di Orio och hoppas att det är nästa fullträff. 😁
Creed Original Vetiver och Silver Mountain Water är två. Néroli Sauvage är en annan ny favvo.
D204DF75-CB52-415C-AB13-462DB239D822.jpeg
A7FC87C3-974E-423D-9D6F-80808E24F75C.jpeg
 
DD: Boadicea the Victorious - Valiant

B9AD7842-9420-4653-9524-25B04E1D27B7.jpeg


(Bild stulen)

En floral, halvsöt, pudrig historia som var ett rejält ”mäh” första gången jag provade den. Ärligt talat så är det ”mäh” varje gång jag drar på mig den. Sen under dagen får jag behagliga ”viffs” som jag gillar. Denna är absolut en acquired taste för mig.

Relativt linjär historia med mkt bra longevity och medel till medelstark projektion. (Inte stark).

Totalt unisex i min bok.

Men är den värd sitt pris?

Iris (orris root) är svindyrt. Sandelträ (om äkta) likaså. Men om detta motiverar 850GBP för denna vette fan.

Men jag kommer säkert köpa skiten ändå. Om inte elräkningen dödar mig det vill säga.
 
DD: Boadicea the Victorious - Valiant

B9AD7842-9420-4653-9524-25B04E1D27B7.jpeg


(Bild stulen)

En floral, halvsöt, pudrig historia som var ett rejält ”mäh” första gången jag provade den. Ärligt talat så är det ”mäh” varje gång jag drar på mig den. Sen under dagen får jag behagliga ”viffs” som jag gillar. Denna är absolut en acquired taste för mig.

Relativt linjär historia med mkt bra longevity och medel till medelstark projektion. (Inte stark).

Totalt unisex i min bok.

Men är den värd sitt pris?

Iris (orris root) är svindyrt. Sandelträ (om äkta) likaså. Men om detta motiverar 850GBP för denna vette fan.

Men jag kommer säkert köpa skiten ändå. Om inte elräkningen dödar mig det vill säga.
Du kan inte lägga 10k på det där skräpet… högkostnadsskyddet täcker inte den där 😂
 
Tillbaka
Topp