• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

När jag var i Malaysia, Penang förra året så köpte jag med mig en helt fantastisk liten butelj "Oud" från en väldigt trevlig tjej. Stötte på hennes lilla affär när jag spatserade genom ett köpcenter, hon sålde rökelser av trät och extraherade själv oljorna.

Oud är alltså en olja som kommer från agarträdet, den bildas genom att trädet får ett mögelangrepp och går till motattack. Det blir då som små "guldklimpar" av Oudinfektion i trädet och därifrån extraheras det då. Mao kan man väl säga att det är nektarn från trädets immunförsvar. Och det luktar helt otroligt!

Rekommenderar verkligen alla parfymentusiaster att prova på detta. Lukten går inte riktigt att beskriva.

Kollar man på pris per gram så är det ruskigt dyrt, men det är oerhört drygt! 1 gram räcker säkert lika länge som en 50 ml EDT.

Slänger med en bild också.

oud.jpg

IMG_5733.JPG

Dessa kör jag för tillfället. Tom Ford Noir Extreme, Tom Ford Oud Wood, Valentino Uomo och en liten flaska från Hotel Costes, känns märkligt att lukta som ett hotell i Paris men den är otroligt trevlig.
Funderar på att komplettera med en Aqua di Parma Leather, någon som har erfarenheter från den rackaren?

IMG_5733.JPG

Dessa kör jag för tillfället. Tom Ford Noir Extreme, Tom Ford Oud Wood, Valentino Uomo och en liten flaska från Hotel Costes, känns märkligt att lukta som ett hotell i Paris men den är otroligt trevlig.
Funderar på att komplettera med en Aqua di Parma Leather, någon som har erfarenheter från den rackaren?
Jag har testat det mesta däribland AdP Leather. Mycket trevlig men rätt extrem och man ledsnar om man har den varje dag. Oud Edp och Leather Edp är mycket bra men som sagt ganska starka och speciella.
Har du testat Rasassi - Pour Homme? Den skulle du nog gilla om du gillar de övriga du listat...

Jag har testat det mesta däribland AdP Leather. Mycket trevlig men rätt extrem och man ledsnar om man har den varje dag. Oud Edp och Leather Edp är mycket bra men som sagt ganska starka och speciella.
Har du testat Rasassi - Pour Homme? Den skulle du nog gilla om du gillar de övriga du listat...
Ok tack för input! Nej det har jag inte, vet du vart i sthlm den finns att prova? :)

Rekommendationen är väl att alltid försöka förvara sina dofter i så mörka och svala förhållanden som möjligt. Tror inte känsligheten skiljer så mycket från ett märkte till ett annat.
Ok, någon som vet något om hur många år kvalitetsparfymer håller sig med rvettiga förutsättningar ??

Ok, någon som vet något om hur många år kvalitetsparfymer håller sig med rvettiga förutsättningar ??
Det är nog väldigt olika beroende på typ av doft och från vilken tillverkare den kommer. Du kan säkert använda en doft efter 20 års tid men den kommer garanterat att ha förändrats under tiden. Toppnoterna är de som brukar förändras först vilket kan ge doften en lite mörkare/djupare framtoning än tidigare i och med att mellan- och basnoterna blir mer framträdande. Jag har personligen haft dofter där man har kunnat se att nyansen av själva vätskan blivit mörkare efter några år vilket är ett tecken på detta.

IMG_5733.JPG

Tja,

Är Tom Ford Oud Wood värd pengarna tycker du?

Oud Wood är en trevlig doft, men prestandamässigt lämnar den mycket att önska. Många delar samma uppfattning som jag (om man läser recensioner).

Det är nog väldigt olika beroende på typ av doft och från vilken tillverkare den kommer. Du kan säkert använda en doft efter 20 års tid men den kommer garanterat att ha förändrats under tiden. Toppnoterna är de som brukar förändras först vilket kan ge doften en lite mörkare/djupare framtoning än tidigare i och med att mellan- och basnoterna blir mer framträdande. Jag har personligen haft dofter där man har kunnat se att nyansen av själva vätskan blivit mörkare efter några år vilket är ett tecken på detta.
Ok, tack.
Det är en flaska Creed Irish Tweed,
Time Will Tell hur den klarade lagring.

Oud Wood är en trevlig doft, men prestandamässigt lämnar den mycket att önska. Många delar samma uppfattning som jag (om man läser recensioner).
Håller med både angående doften och prestandan. Tydligen ska TF släppa en Oud Wood Intense under hösten vilket jag hoppas kan bli räddningen.

Ok, tack.
Det är en flaska Creed Irish Tweed,
Time Will Tell hur den klarade lagring.
Jag har själv en flaska Green Irish Tweed från Creed som har en 4-5 år på nacken och den doftar lika underbart idag som när jag köpte den.

Jag är ute efter en trevlig allround-doft och behöver lite guidning! Nåt som är hyfsat fräscht och lite kryddigt. Nåt klassiskt med lite historia, gärna. Inga modemärken, typ Boss eller sånt. Jag vill ha nåt från ett riktigtigt märkte, typ Aqua di Parma eller Penhaligon's.
Var kan man förresten provsniffa på sånna dofter i Stockholm?

Jag är ute efter en trevlig allround-doft och behöver lite guidning! Nåt som är hyfsat fräscht och lite kryddigt. Nåt klassiskt med lite historia, gärna. Inga modemärken, typ Boss eller sånt. Jag vill ha nåt från ett riktigtigt märkte, typ Aqua di Parma eller Penhaligon's.
Aqua di Parma finns på NK, kan även rekommendera Byredo som även de finns där.

Acqua di Parma colonia är deras äldsta och även min go-to doft, funkar enligt mig i alla lägen

Även jag kan behöva vägledning i jakten på en ny vardagsdoft.

Jag vet att jag ofta tenderar att föredra söta parfymer, vill gärna ha något tyngre nu till hösten / vintern , inslag av cederträ och / eller läder är något som jag också gillar.

Vad ska man titta på?

Är det något som använder Aramis Classic? Fick tipset av en kollega, men ännu inte kunnat provlukta den.

Jag vet att jag ofta tenderar att föredra söta parfymer, vill gärna ha något tyngre nu till hösten / vintern , inslag av cederträ och / eller läder är något som jag också gillar.

Vad ska man titta på?

Är det något som använder Aramis Classic? Fick tipset av en kollega, men ännu inte kunnat provlukta den.
Låt det ta tid, det är mer vardagar än fester på ett år, välj ut tre som du tror passar dig, prova dem en åt gången, lägg till en på inrådan av butiken.

Utvärdera och prova en gång till.0

Vad ska man titta på?

Rasassi! Har en till saly btw, tabacco blaze, sötaktig och mkt stark ren doft

Vad ska man titta på?

TF Tuscan Leather är grym! Ganska tung läderdoft toppad med lite söta hallon som kommer fram mer och mer under dagen.
Shout out till @Nic :cool:

• Like
Reactions: Nic
TF Tuscan Leather är grym! Ganska tung läderdoft toppad med lite söta hallon som kommer fram mer och mer under dagen.
Shout out till @Nic :cool:
Håller med, det är en riktigt bra höst- och vinterdoft. :) När vi ändå är inne på Tom Ford är även Oud Wood och Tobacco Vanille dofter jag kan rekommendera.
Annars är Amouage ett hus som har många bra dofter för denna årstid, t ex Jubilation XXV, Epic Man, Interlude Man och Memoir Man.
Ett lite billigare alternativ är annars klassikern Dior Homme, en personlig favorit.

IMG_5733.JPG

Jag har kört ADP leather, mkt trevlig men man kan lessna om man kör den varje dag. Stark så ta lite!

Kör på AdP Colonia just nu. Vet inte om jag är hundra såld på den, men den växer. Doften är verkligen tidlös, för tankarna tillbaka till 30-talet vid första anblick, på ett positivt sätt. Gillar hur den efter ett tag blir ”tvålig” i doften, rent och fräscht!

Dock är den ju definitivt mer rätt på sommaren och våren än årets mörka månader. Hade YSL La Nuit tidigare som gjorde sig bättre då som jag tyckte var rätt spännande, men sugen på något nytt.
Någon som har tips på en höst/vinterdoft till en så kallad fattig student? :)

Barnängens tvål! All you need! :)
Second choice is boss the scent

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp